بازدید 5898
۲

گاوميش‌ها در آتش هورالعظيم نسوختند

کد خبر: ۸۱۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 14 July 2018

اعتماد نوشت:

در پي ماجراي آتش‌سوزي هورالعظيم عراق در شبكه‌هاي اجتماعي عكس‌هاي چند راس گاو ميش منتشر شده كه پوست بدن‌شان به‌شدت سوخته است. در توضيح اين عكس‌ها هم نوشته شده دام‌هاي مردم هويزه بر اثر شدت گرماي ناشي از آتش‌سوزي در هورالعظيم سوخته است. پيگيري‌هاي خبرنگار اعتماد در اين باره نشان مي‌دهد كه اين خبر صحت ندارد. يكي از فعالان اجتماعي در هويزه به «اعتماد» خبر داد عكس‌هاي منتشر شده مربوط به گاوميش‌هايي است كه قرباني يك دعواي طايفه‌اي در يكي از شهرهاي اطراف هويزه شده‌اند. به گفته او اختلافات خانوادگي موجب شده تا يكي از طرفين دعوا اصطبل طرف مقابل را آتش بزند و به گاوميش‌ها آسيب برساند. «ناظم ثبوتي»، فرماندار هويزه هم با تكذيب آسيب ديدن گاوميش‌ها بر اثر شدت گرماي آتش هورالعظيم، به «اعتماد» گفت: «بعد از انتشار اين عكس‌ها در فضاي مجازي اين موضوع را شخصا پيگيري كردم و بعد از بررسي‌هاي فراوان متوجه شديم حدود ٥ ماه قبل در جريان يك نزاع خانوادگي در يكي از شهرهاي مجاور هويزه، يكي از خانواده‌ها شبانه اصطبل طرف مقابل را آتش زده و بر اثر اين اتفاق به گاوميش‌ها آسيب رسيده است.»

دود شديد ناشي از آتش‌سوزي نيزارهاي تالاب هورالعظيم در كشور عراق نزديك به ١٠ روز است كه زندگي را بر ساكنان هويزه در استان خوزستان سخت كرده است. انگار خوزستان بايد دايما روي خط خبرهاي بحران باشد. چند روز پيش از بروز اين حادثه، پايين آمدن كيفيت آب در شهرهاي آبادان و خرمشهر خبرساز شده بود. هر دو حادثه يك نقطه اشتراك داشتند؛ توليد و انتشار شايعاتي كه فضاي عمومي را به‌شدت تحت تاثير قرار داد. در ماجراي شوري آب آبادان و خرمشهر شايعه صادرات آب ايران به كويت و عراق با انتشار برخي عكس‌هاي جعلي براي چند روز بر موضوع اصلي سايه انداخته بود تا جايي كه موجب شد وزير نيرو و شماري ديگر از مسوولان استان خوزستان در اين باره توضيح دهند و اصل خبر را تكذيب كنند.

در چنين شرايطي فرماندار هويزه تاكيد كرد كه اگر چنين اتفاقي افتاده بود فرمانداري براي دريافت حمايت‌هاي دولتي موضوع را به مسوولان ارشد منعكس مي‌كرد. او گفت: «همه كساني كه با پرورش گاوميش آشنايي دارند مي‌دانند كه مناطق گاوميش‌داري ما محدود است. چون گاوميش بايد ١٢ ماه سال در آب زندگي كند و بخش‌هايي از تالاب كه داراي شرايط مناسب پرورش گاوميش باشد محدود است براي همين هم بررسي‌هاي ما زود به نتيجه رسيد.» در همين حال سيد نورالله موالي‌زاده، مدير جهاد كشاورزي هويزه هم يكي ديگر از مقام‌هاي مسوول اين شهرستان است كه به انتشار برخي از شايعات در روزهاي اخير واكنش نشان داد. اشاره او به انتشار عكس‌هايي است كه ادعا شده مربوط به تلف شدن گاوميش‌ها بر اثر آتش‌سوزي در هورالعظيم است. به گزارش فارس، موالي‌زاده در اين باره گفت: «از سوي حراست جهاد كشاورزي تصاويري دريافت كرديم كه در واقع مربوط به سقط گاوميش‌ها در اثر گرما و پايين آمدن آب رودخانه است. زماني كه آب رودخانه كاهش پيدا كند دماي بدن گاوميش بالاتر از دماي آب مي‌شود و گاوميش گوساله خود را سقط مي‌كند. » مديرجهادكشاورزي هويزه همچنين درباره سوختن گاوميش‌ها گفت: «خبر سوختن گاوميش‌ها مورد تاييد نيست و احتمالا به بخش هور در حاشيه بستان ربط داشته باشد.»

 

رايزني با طرف عراقي براي مهار آتش

آتش‌سوزي در بخش عراقي تالاب هورالعظيم همچنان ادامه دارد، هر چند كه فعلا جهت وزش باد به سوي ايران نيست. احمدرضا لاهيجان‌زاده، مديركل حفاظت از محيط زيست خوزستان در گفت‌وگو با «مهر» گفته است بررسي تصاوير ماهواره‌اي در روز پنجشنبه گذشته از تداوم آتش‌سوزي‌ها حكايت دارد: «آتش‌سوزي كماكان در حوزه عراقي تالاب ادامه دارد ولي از مقدار آن نسبت به روزهاي گذشته خيلي كمتر شده است. هرچند وزش باد به سمت ايران نبوده ولي شايد دوباره تغيير و دودهاي ناشي از آتش‌سوزي را به ايران منتقل كند.» ادامه آتش‌سوزي در بخش عراقي تالاب هورالعظيم كه حدود ١٣ هزار هكتار از مساحت تالاب در اين كشور را در بر مي‌گيرد موجب شد تا آتش در روزهاي گذشته به بخش ايراني تالاب هم سرايت كند. به گفته فرماندار هويزه اين اتفاق موجب شده تا نزديك به ٣٠٠ هكتار از مساحت تالاب آتش بگيرد اما به دليل وجود آب در تالاب آتش گسترش نيافت و مهار شد.

در روزهايي كه وزش باد به سمت ايران است دود ناشي از آتش‌سوزي هورالعظيم در بخش عراق موجب شده تا سلامت شهروندان شهرهاي هويزه، حميديه، دشت آزادگان و... تهديد شود چنان كه به گفته فرماندار هويزه به‌طور متوسط روزانه ١٠ نفر به مراكز بهداشتي و درماني اين شهر مراجعه مي‌كنند. ثبوتي از پيگيري‌هاي ديپلماتيك براي كمك به مديريت بحران در عراق هم خبر داد. به گفته او علاوه بر پيگيري‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست، غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان هم در جلسه با استاندار بصره كه دو روز قبل برگزار شده از آمادگي ايران براي اعزام بالگردهاي آتش‌نشان به منطقه خبر داده است؛ پيشنهادي كه البته بايد دولت عراق نظرش را درباره آن اعلام كند. فرماندار هويزه مي‌گويد تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد كه آتش در بخش‌هايي از تالاب در كشور عراق رو به خاموشي گذاشته اما وسعت منطقه به گونه‌اي است كه در بخش‌هاي ديگر هنوز آتش‌سوزي نيزارهاي خشك شده هورالعظيم ادامه دارد. فعلا تا مهار آتش تمامي مراكز بهداشتي و درماني هويزه در آماده‌باش به سر مي‌برند. ناظم ثبوتي، فرماندار هويزه توضيح مي‌دهد: «داروهاي تنفسي مورد نيازمان تامين شده، تمام درمانگاه‌ها آماده پذيرش بيماران احتمالي هستند و در كنار اينها اتوبوس سيار پزشكي هم آماده به كار است.»

 

در دو ماه گذشته شايعات بسياري در مورد خوزستان خودشان را در قالب خبر درآوردند و در شبكه‌هاي اجتماعي و برخي سايت‌ها دست به دست چرخيدند؛ خبرهايي كه در بسياري موارد خشم و نااميدي با خودشان به همراه آوردند اما كمي زمان و پرس‌وجو لازم بود تا مشخص شود اين خبرها در حقيقت خبر نيستند.

شايعه‌ها مانند آتشي قصدخوزستان كردند و در اين ميان تنها اطلاع‌رساني درست و بهنگام است كه مي‌تواند آبي بر آتش باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
چرا اجازه میدهید در این وانفسا با روح و روان و اعصاب مردم بازی کنند؟
عكس‌هاي منتشر شده مربوط به گاوميش‌هايي است كه قرباني يك دعواي طايفه‌اي در يكي از شهرهاي اطراف هويزه شده‌اند. اختلافات خانوادگي موجب شده تا يكي از طرفين دعوا اصطبل طرف مقابل را آتش بزند و به گاوميش‌ها آسيب برساند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار