بازدید 2023

چین در تلاش برای افزایش نفوذش در خاورمیانه

تحلیلگران سیاسی تعهد چین به تزریق ۲۳ میلیارد دلار وام و کمک بشردوستانه بیشتر به کشورهای عربی را گامی در راستای افزایش نفوذ چین در این منطقه می‌دانند.
کد خبر: ۸۱۶۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۴ 13 July 2018

تحلیلگران سیاسی تعهد چین به تزریق ۲۳ میلیارد دلار وام و کمک بشردوستانه بیشتر به کشورهای عربی را گامی در راستای افزایش نفوذ چین در این منطقه می‌دانند.

به گزارش ایسنا، دکتر آتالای آتلی مدرس دانشگاه کوچ در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی درباره وعده شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین برای اعطای میلیاردها دلار وام و کمک بشردوستانه به کشورهای عربی حین یک کنفرانس که با مشارکت ۲۲ کشور عربی در پکن برگزار شد، اظهارنظر کرد.

آتلی تاکید کرد، منافع چین عملا بر پایه پروژه جاده ابریشم است و چین حمایتش از کشورهای خاورمیانه را که مکررا با جنگ‌ها دستخوش تغییر قرار می‌گیرند، افزایش داده است. او افزود: چین نیمی از نفت و گازش را خودش تامین می‌کند، اما با این حال درخواست آنها زیاد است. بنابراین، چین نیمی از گاز و نفت مصرفی خودش را از خاورمیانه می‌خرد. پس این تلاش‌ها برای نفوذ در منطقه است.

آتلی به این نکته اشاره کرد که چین عمدتا روی جنبه‌های اقتصادی سیاست خاورمیانه متمرکز است. با این حال، اوضاع پس از تحولات بهار عربی سال ۲۰۱۱ به گونه‌ای تغییر کرد که چین خودش را از بعد اقتصادی منزوی یافت.

او افزود: چین به سرمایه‌گذاری خودش در این منطقه حین تغییرات مالی ادامه می‌دهد. در همین حال چین خواستار پیوستن به میزگردها با حرفی برای گفتن در عرصه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه است که بار دیگر دستخوش تغییر خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل