بازدید 6133

جمع آوری پمپ های آب در کازرون حاشیه ساز شد

کد خبر: ۸۱۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 12 July 2018

یک مقام نزدیک به ایرنا گفت: به دنبال صدور حکم قضایی در زمینه جمع آوری پمپ های آب غیرمجاز روی رودخانه شاپور شهرستان کازرون بین برخی بهره برداران زمین های کشاورزی و ماموران انتظامی درگیری روی داد.

وی که نخواست نامش فاش شود، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دو نفر در این درگیری فیزیکی مجروح شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده است.
به گفته وی، این اتفاق حوالی منطقه «پل بازرنگان» بخش چنارشاهیجان و بین شهرهای قائمیه و کنارتخته روی داد.
این مقام آگاه ادامه داد: مردم و بهره برداران محلی سال ها از رودخانه شاپور برای تامین آب باغ ها و کشت فصلی با استفاده از موتور پمپ های ثابت و سیار آب برداشت می کردند، اینک که آب رودخانه به شدت کاهش یافته است، مجریان قانون قصد جمع آوری موتور پمپ ها را داشتند که در این میان، برخی بهره برداران زمین های کشاورزی قصد جلوگیری از اجرای دستور را داشتند که در نهایت به درگیری منجر شد.
وی اظهار داشت: از آنجا که رودخانه شاپور بخشی از آب مورد نیاز شهرستان دشتستان استان بوشهر را تامین می کند، جمع آوری موتور پمپ ها برای آن انجام می شود که اندک آبی که در رودخانه جریان دارد بتواند تابستان امسال آب مورد نیاز شهرستان دشتستان و شهر برازجان را تامین کند.
مردم برازجان مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر 13 و 14 تیر 97 در اعتراض به کم آبی، مسئولان دشتستان را به پاسخگویی فرا خواندند.
محمد باقر سعادت نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی پیشتر در سخنانی، مقام ها و استاندار فارس را مقصر این وضع اعلام و بیان کرد که این مسئولان از رسیدن آب به دشتستان جلوگیری کرده اند.
وی افزود: علت حل نشدن مشکل آب مردم بوشهر برداشت غیرقانونی توسط موتور پمپ‌هایی است که در اطراف رودخانه شاپور شهرستان کازرون نصب شده است.
این سخنان واکنش برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان فارس را به دنبال داشت و آنها تاکید کردند که در شرایطی که کاهش بارندگی ها و خشکسالی 10 ساله گذشته، منابع آبی شهرستان کازرون استان فارس شامل چشمه ساسان، رودخانه شاپور را با افت جدی مواجه کرده نمی توان کم آبی دشتستان را متوجه استان فارس دانست.
رودخانه شاپور از ارتفاعات شمال شرق شهرستان کازرون جاری و در محل تنگ چوگان به چشمه ساسان متصل می شود.
این رودخانه پس از گذر از نواحی غرب کازرون و دشت خشت و اتصال با چند شاخه فرعی به رودخانه حله می ریزد و در نزدیکی روستاهای جره و میلک وارد دشت شبانکاره شهرستان دشتستان می شود.
این رودخانه در نهایت با پیوستن به رودخانه دالکی استان بوشهر با رود حله به خلیج فارس می ریزد.
دو هزار هکتار کانال انتقال آب در مسیر گذر این رودخانه ساخته شده و با نهرهای سنتی و کانال های انشعاب آب در سال های پر باران زمین ها و باغ های منطقه را سیراب می کند.
کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز واقع است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان