بازدید 11157
پس از چندسال تعلیق و توقف پروژه،

بهره‌برداری قریب‌الوقوع از انتقال آب کوهرنگ ۳ با تأیید ضمنی وزیر

تونل انتقال آب کوهرنگ ۳ که پیش از این بنا بود در سال ۱۳۹۲ تکمیل شود و در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری برسد، به دنبال برخی مخالفت‌ها با مشکلاتی مواجه شد که تاکنون اجرایی شدن آن را به تعویق انداخته است. با این حال در شرایط کنونی گمانه‌هایی جدی مبنی بر آغاز بهره برداری از این طرح به گوش می‌رسد. مثل سخنان اخیر وزیر نیرو که در همین راستا قابل تفسیر است.
کد خبر: ۸۱۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰ 05 July 2018
بهره برداری قریب الوقوع از انتقال آب کوهرنگ ۳ با تأیید ضمنی آقای وزیرتونل انتقال آب کوهرنگ ۳ که پیش از این بنا بود در سال ۱۳۹۲ تکمیل شود و در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری برسد، به دنبال برخی مخالفت‌ها با مشکلاتی مواجه شد که تاکنون اجرایی شدن آن را به تعویق انداخته است. با این حال در شرایط کنونی گمانه‌هایی جدی مبنی بر آغاز بهره برداری از این طرح به گوش می‌رسد. مثل سخنان اخیر وزیر نیرو که در همین راستا قابل تفسیر است.

به گزارش «تابناک»، سال هاست که مدیران منابع آب کشور به جای باز توزیع جمعیت و آمایش صحیح سرزمینی به دنبال آن هستند که با انتقال منابع آب غرب کشور به فلات مرکزی، پاسخ مناسبی به افزایش نیاز‌های آبی در این منطقه بدهند. آن‌ها در همین راستا طرح‌های بزرگ انتقال آبی را اجرایی کرده اند که البته هیچکدام به سرانجام مورد نظر و مطلوب آن‌ها نرسیده است.

اگرچه در سال‌های گذشته و با هدف کاهش مشکلات آبی فلات مرکزی و به ویژه نیاز‌های آبی کلان شهرهایی، چون اصفهان و یزد، طرح‌های انتقال آبی مثل کوهرنگ ۱ و ۲ و چشمه لنگان و خدنگستان عملیاتی شد، اما این طرح‌ها عملاً نتوانست نیاز روز افزون فلات مرکزی را به آب به ویژه با تشدید بحران خشکسالی بر آورده کند.

این شرایط سبب شد تا مسئولان در پی این باشند که از سال ۱۳۹۰ سد و تونل انتقال آب جدیدی را تحت عنوان کوهرنگ ۳ با هدف انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به زاینده رود اجرایی کنند. با اینکه حجم گسترده‌ای از عملیات عمرانی این طرح نهایی شد و پیش از این قرار بود در سال ۱۳۹۴ از آن بهره‌برداری کامل صورت بگیرد، اما تا همین چند ماه پیش اعتراضات زیست محیطی و مردمی از عملیاتی شدن آن جلوگیری کرده بود.

اکنون و در شرایطی که بحران آب در حوضه آبریز زاینده رود به ویژه شهر اصفهان، یزد و کاشان افزایش یافته است، نیاز به اجرایی کردن هرچه سریعتر این پروژه بیش از پیش احساس می‌شود؛ واقعیت غیرقابل انکاری که البته هنوز مسئولان ضمانت‌های لازم را برای کاهش تنش و بحران‌های آبی پس از اجرایی شدن آن مطرح نکرده اند.

اکنون وضعیت منابع آب کشور در حوضه آبریز زاینده رود و کارون به گونه ایست که از سویی عملیاتی کردن طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ به سمت زاینده رود به شدت احساس می‌شود و از سویی نیز مشکلات آبی موجود در حوضه آبریز کارون به ویژه در مناطق پایین دست، عملیاتی کردن هرگونه انتقال آب جدید را با نگرانی‌های فراوان همراه کرده است.

اگر تا همین چند سال پیش مخالفت‌های شدید زیست‌محیطی و به ویژه مسئولان سازمان محیط زیست به عنوان یک مانع اساسی در رابطه با اجرایی کردن طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ مطرح بود، اکنون که ریاست سازمان محیط زیست به صراحت و در مقاطع مختلف از بلامانع بودن اجرایی شدن طرح‌های انتقال آب سخن بر زبان می‌راند، موانع اجرایی شدن این طرح به لحاظ قانونی به شدت کاهش یافته است.

دکتر رضا اردکانیان وزیر نیروی کشور نیز در همین رابطه روز پنجشنبه به «ایرنا» گفت: هیچ طرحی بدون طی کردن مراحل قانونی عملیاتی نخواهد شد.

وی که برای افتتاح عملیات آبرسانی به شهر‌های استان خوزستان به این استان سفر کرده بود، در این باره گفت: طرح انتقال آب تونل کوهرنگ ۳ باید مانند دیگر طرح‌ها مراحل قانونی را بگذراند و از این قاعده مستثنا نیست. مطمئن باشید با این طرح بر اساس ضوابط قانونی عمل خواهد شد.

صحبت‌های هوشمندانه وزیر نیرو در پاسخ به مطالبات خبرنگاران در حالی بر موضوع قانون تأکید می‌کند که شواهد نشان می‌دهد این طرح به لحاظ قانونی و با توجه به موافقت‌های کتبی و شفاهی رئیس سازمان محیط زیست و سایر نهاد‌های تصمیم گیر مشکلی برای اجرایی شدن ندارد و در واقع وزیر بدون اینکه صحت بهره برداری انتقال آب کوهرنگ ۳ را به شکل شفاف بیان کند آن را به صورت ضمنی تایید کرد.

اینکه مناطق شرقی استان اصفهان و حتی استان یزد در شرایط کنونی با بحران شدید آب روبرو هستند و در بخش تامین آب شرب مشکل جدی دارند، موضوعی است که به هر ترتیب نمی‌توان آن را منکر و یا نادیده گرفت، اما هیچگاه مسئولان به این سخن و انتقاد پاسخ صحیح ندادند که تا چه زمان و چه میزان می‌توان پروژه‌های سنگین و هزینه بر انتقال آب را به منظور پاسخ به نیاز‌های روز افزون کلانشهرهای، چون اصفهان و یزد اجرایی کرد؟

افزایش مهاجرت از شهر و روستا‌های اطراف کلانشهر اصفهان به این شهر که هم اکنون با مشکل شدید آب رو به رو است، یکی از مسائل مهمی است که مسئولان هیچگاه به صورت منطقی با آن برخورد نکردند.

اکنون مسئولان با اجرایی کردن طرح‌های انتقال آب از سرچشمه‌های رود کارون به سمت زاینده رود در واقع در حال حل مشکلی هستند که در دهه‌های گذشته به واسطه سوء مدیریت خودشان پیش آمد و زمینه کاهش شدید جمعیت در مناطق غرب استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و افزایش شدید جمعیت در شهر اصفهان را رقم زد.

مسئولان اکنون درحالی پیگیر جدی اجرایی کردن طرح‌های انتقال آب هستند و آن را از مسیر‌های قانونی با توجه به اختیاراتی که دارند به تأیید می‌رسانند که امکان و توان چندانی برای مدیریت صحیح بهره برداری از منابع آب زاینده رود پیش از سد زاینده رود پس از آن در اختیار ندارند.

به نظر می‌رسد که مدیریت آشفته مسئولان در حوضه آبریز کارون و زاینده رود همچنان که تاکنون اشکالات فراوانی را در این بخش به وجود آورده است، در ماه و سال‌های آینده نیز به پیش آمدن چالش‌های بزرگ‌تر دامن بزند و مشکلات را از آن چیزی که هست بیشتر کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۱۸
اره دیگه,,همیشه,,لابی محاله که,جلوی نتقال اب را بگیرند حتا بهققیمت نابودی جلگه حاصلخیز خوزستان
اگه یه فکری به حال انتقال یا به روز کردن فولاد کرده بودن الان وضعیت این نبود.گویا مسئولین دوست دارن صدای مردم رو در بیارن. فقط مراقب باشن که چارمحال نشه خرمشهر دوم چون این طرح آب های زیرزمینی چارمحال رو نابود میکنه
دولت ایران میتواند دستاوردهای خود را در زمینه تخریب کامل محیط زیست صادر کند. تخصص در زمینه سد سازی و فوق تخصص در زمینه انتقال آب، آباد کردن کویر و کویر کردن جلگه های حاصلخیز ، آفرین بر این بزرگمردان متعهد.
گویا غیر از واژه رانت دولتی باید از واژه رانت اصفهانی هم استفاده کنیم. در حالی که اوضاع آب در چارمحال و خوزستان بحرانی است برای پارک آبی اصفهان و آکواریوم و کلی فضای سبز و دانشگاه های سبز و صنعت آب بر و... اصفهان زیر زمینی آب برده میشه اونم به قیمت نابودی سفره های آب چارمحال و کم آب شدن کارون..
پاسخ ها
احمد رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
اولا مشکل آب شرب همه نقاط کشور باید حل بشه، چه آبادان چه یزد، چه اصفهان، چه مشهد و ... ثانیا مافیای آب فکر کنم یزدی ها باشند نه اصفهانی ها، چون زاینده رود 10 ساله خشکه و آب داره میره یزد و باغات بالادستدر استان چهارمحال. این چه مافیایی هست که زاینده رودش خشکه، و حال آنکه با وجود این صنایع تا 10 سال پیش کاملا و کاملا پر آب بوده؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
خدا ازشون نگذره ما تو خوزستان آب نداریم اونوقت تمام آب کارون رو با هزار راه به اصفهان و یزد و رفسنجان انتقال میدن
کدام قانون با اینهمه مشکلات زیست محیطی فعلی کارون چگونه برداشت بیشتر میسر است
سوء مدیریتها و اعمال نفوذ پایانی ندارد
وقتی مسِئولین کشور از یک منطقه باشند نتیجه همین است
رئیس مجیط زیست براساس کدام قوانین مجوز داده چرا به مردم توضیح نمیدهید
باز هم تداوم عملکرد فاجعه بار انتقال آب بین مناطق. حالا غرب کشور را هم خشک و نابود خواهند کرد.
همه کارها همینطور بدون مطالعه انجام میگیرد و همین الان کارون با مشکلات عدیده روبروست و حالا با کوهرنگ ۳ قطعا خشک میگردد و همواره یک جا را موقتا درست کردیم و دو جا را خراب کردیم .
چرا از علوم و فنون متخصصین و مشاورین معتبر خارجی استفاده نمی کنیم ؟
به نظرم استان اصفهان به جای انتقال آب از چهارمحال نباید اجازه دهد آب از سمیرم و فریدن به کارون بریزد و این آب به اصفهان منتقل شود.
قابل توجه سایت آبناک شروع حفاری طرح تونل سوم کوهرنگ از سال 1377 بوده نه از سال 90 و تخصیص آب به یزد هم از همین تونل بوده است که با وجود به بهره برداری نرسیدن پروژه به دلیل مسایل فنی سالهاست این حقابه به یزد منتقل می شود و مشکلات پیش آمده ناشی از آن هم معرف حضور هست. حالا می ماند نفع سایت آبناک که دائما در مورد مسایل آبی کشور دنبال ایجاد هیاهو و فرافکنی است و آنقدر در این کار عجله دارد که حتی برای یک جستجوی ساده در مورد موضوع مقاله نیز وقت ندارد.
این اقدامات همه وهمه مسکن است قبول کنیم منابع موجود کشور پاسخگوی این جمعیت نیست جلوی فاجعه را بگیرید
رئیس محیط زیست چند ماه پیش اعلام کرد ریزگردها نتیجه گرفتن سهم آب از طبیعت است و ما باید سهم آب طبیعت را بدهیم حالا چطور میخواهد با انتقال آب موافق باشد و مشکل زیست محیطی نداشته باشد
با پول نفت خوزستان آب خوزستان را به اصفهان و کرمان می برند. اما مطمین باشید با این گستاخی ها چنان اختلافات داخلی بروز خواهد کرد
بنده بعنوان كسي كه بيست سال در صنعت آب كشور فعالم فهميدم كه كارشناسان محيط زيست در ايران هيچ وقت حرف حساب نميزنند و حرفهاشون فقط توصيف و شعار و كارشكني است. بنظر من تو محيط زيست نياز به كارشناس بين المللي داريم. به كارشناسهاي داخلي محيط زيست نميشه اعتماد كرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار