بازدید 3551
با رای اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل متحد و پس از 16 سال

ایران به عضویت اکوسوک انتخاب شد

با رای 175 کشور عضو سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 2019 میلادی به مدت سه سال به عضویت «شورای اقتصادی و اجتماعی» آن سازمان، موسوم به اکوسوک، انتخاب شد.
کد خبر: ۸۰۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰ 13 June 2018

با رای 175 کشور عضو سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 2019 میلادی به مدت سه سال به عضویت «شورای اقتصادی و اجتماعی» آن سازمان، موسوم به اکوسوک، انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، اکوسوک یکی از ارکان ششگانه سازمان ملل متحد است که در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی بین‌­المللی نقش دارد. این شورا در حوزه‌های یادشده به هماهنگی، بازبینی و ارزیابی سیاست‌های بین‌المللی، ایجاد تعامل و گفتگو میان اعضاء و ارائه توصیه به مجمع عمومی و آژانس‌های تخصصی مرتبط می‌پردازد. اکوسوک در نظام توسعه‌ای سازمان ملل متحد جایگاه مهمی دارد. تشکیل کنفرانس‌های بین‌المللی در موارد ضرورت، تدوین پیش‌نویس کنوانسیون‌ها برای ارائه به مجمع عمومی، ارائه توصیه با هدف تقویت همکاری‌ها در موضوعات اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی و ایجاد ترتیبات مشورتی با سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله وظایف این رکن ملل متحد است.

اکوسوک 54 عضو دارد که به مدت سه سال و از طریق آرای کلیه اعضاء در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای عضویت در این نهاد انتخاب می‌شوند. هر ساله دوره عضویت یک سوم اعضای این نهاد، یعنی 18 کشور، به پایان می‌رسد و اعضای جدید جایگزین آنها می‌شوند.

در جریان انتخابات روز چهارشنبه در نیویورک، علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، 17 کشور دیگر نیز برای عضویت در اکوسوک انتخاب شدند. آخرین باری که کشورمان در این نهاد سازمان ملل متحد عضویت داشت به سال‌های 2001 تا 2003 میلادی بر می‌گردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر