بازدید 2603
در واکنش به ادعاهای ترکیه؛

بغداد حضور پ.ک.ک در سنجار را تکذیب کرد

سخنگوی دفتر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در واکنش به ادعاهای مقام ترکیه مبنی بر حضور نیروهای پ.ک.ک در سنجار، حضور این نیرو یا هر گروه مسلح دیگر را در این منطقه تکذیب کرد.
کد خبر: ۸۰۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۱ 13 June 2018

سخنگوی دفتر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در واکنش به ادعاهای مقام ترکیه مبنی بر حضور نیروهای پ.ک.ک در سنجار، حضور این نیرو یا هر گروه مسلح دیگر را در این منطقه تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا، 'سعد الحدیثی' روز سه شنبه به خبرگزاری 'المسله' عراق گفت: منطقه سنجار در شمال غرب شهر موصل (استان نینوا - غرب) و اطراف آن زیر کنترل نیروهای عراقی می باشد و هیچ فعالیتی از سوی نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه یا گروه های مسلح دیگر در این منطقه وجود ندارد.
وی در اشاره ای مستقیم به ترکیه تاکید کرد دولت عراق هرگونه تجاوز به خاک این کشور از سوی کشورهای همسایه را نمی پذیرد.
وی بر آمادگی عراق برای هماهنگی با کشورهای همسایه در زمینه حفظ امنیت مناطق مرزی مشترک با این کشورها و جلوگیری از هرگونه عملیات خصمانه را تاکید کرد.
الحدیثی با اشاره به عملیات کنونی نیروهای نظامی ترکیه در نوار مرزی عراق گفت: این عملیات چیز تازه ای نیست اما عراق بر خلاف آنچه قبل از 30 سال پیش یا بیشتر در دهه 80 میلادی قرن گذشته رخ می داد، هرگونه تغییراتی در نحوه این عملیات یا گسترش دامنه آن را نمی پذیرد.
وی افزود: هنگامیکه داعش میان ما و سنجار و اطراف آن حضور داشت، حزب کارگران مدتی در آنجا بود ولی هم اکنون این مناطق زیر کنترل ارتش عراق است و اجازه نمی دهیم از این منطقه، عملیاتی علیه کشورهای همسایه صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بنابر این هرگونه عملیاتی در این مناطق را غیر قابل قبول و به منزله نادیده گرفتن حاکمیت عراق و قوانین بین المللی تلقی می کنیم.
وی تاکید کرد: اظهارات اخیر مقامات ترکیه - مبنی بر حمله نظامی به مناطقی در شمال عراق به بهانه حضور پ.ک.ک) مبنای تبلیغات انتخاباتی دارد و بر اساس رویدادهای واقعی و میدانی نیست.
وی ادامه داد: حضور نیروهای حزب کارگران در مثلث مرزی ترکیه، عراق و ایران، بر اساس توافقی میان دولت ترکیه و حزب کارگران در سال 2013 صورت گرفت، که بموجب آن نیروهای حزب خاک ترکیه را به سوی نوار مرزی عراق و ترکیه ترک کنند، درحالی که این توافق مخالف قوانین بین المللی است زیرا هیچ کشوری برای حل مشکل داخلی خود، حق استفاده از خاک کشور دیگر ندارد، و این به معنای نقض حاکمیت عراق است، زیرا اعضای این حزب بدون اطلاع و موافقت دولت وقت عراق و موافقت آن وارد خاک عراق شدند.
الحدیثی اضافه کرد: تاکنون هیچ توسعه ای در عملیات نظامی ترکیه خارج از مثلث مرزی که 30 سال است که هر چند گاهی شاهد چنین عملیاتی می شود صورت نگرفته است، زیرا این مناطق کوهستانی و بسیار صعب العبور است، و خیلی سخت است که یک نیروی نظامی بتواند به صورت دائمی آنجا حضور داشته باشد.
حدیثی تاکید کرد: بنابر این ما هرگونه تغییری در این عملیات که حدود 30 سال است ادامه دارد نمی پذیریم و آنرا نقض حاکمیت عراق می دانیم و در صورت وقوع آن برای دفاع از حاکمیت عراق به قوانین بین المللی متوسل خواهیم شد.
گفتنی است 'رشاد کلالی' مسوول حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در بخش مخمور، روز شنبه گذشته تاکید کرد اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه هیچ حضوری در داخل بخش مخمور ندارند.
وی تاکید کرد: آنچه در مخمور وجود دارد حدود 1500 خانواده ترکیه ای است که با رژیم ترکیه مخالفند اما پیکارجو نیستند، این خانواده ها هنگام نزدیک شدن داعش که مورد حمایت ترکیه است، توانستند بااستفاده از سلاح های سبک از خود دفاع کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان