بازدید 29429
رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت وگو با «تابناک»؛

ارز 4200 تومان غیر قانونی است/چگونگی خروج 30 میلیارد دلار از کشور

حرارت التهاب بازار ارز در روزهای اخیر کمی نسبت به گذشته کمتر شده و به نظر می رسد که آرامش نسبی در بازار ایجاد شده است؛ هرچند همچنان تهیه ارز برای افراد کمی با مشکل روبه روست و هنوز قیمت ارز بازار با قیمت تعیین شده آن فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۸۰۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 21 May 2018

ارز 4200 تومان غیر قانونی است/چگونگی خروج 30 هزار میلیارد دلار از کشورحرارت التهاب بازار ارز در روزهای اخیر، کمی نسبت به گذشته کمتر شده و به نظر می رسد، آرامش نسبی در بازار ایجاد شده است؛ هرچند همچنان تهیه ارز برای افراد کمی با مشکل روبه روست و هنوز قیمت ارز بازار با قیمت تعیین شده آن فاصله زیادی دارد.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود این، برخی اقدامات دولت، از جمله تعیین نرخ ارز ثابت و برخی اقدامات دیپلماسی، باعث شده تا کمی از التهاب روانی بازار کاسته شود. با این حال، تعیین قیمت ارز 4200 تومانی از سوی دولت، در حالی که نرخ ارز در قانون بودجه 3700 تومان در نظر گرفته شده، با انتقاداتی از سوی نمایندگان روبه رو شده است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: دولت مدتی است در بحث ارز، با التهاب مواجه شده و به همین دلیل، تصمیم گرفته شد، برای برقراری آرامش وضعیت، نرخ ارز ثابتی در نظر گرفته شود؛ هرچند در این کار با مجلس مشورت نکرد و رأسا اقدام کرد و اشکالات جدی را به وجود آورد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: روشی که دولت برای نرخ ارز اجرا کرد، مغایر ـ صریح ـ با قانون بود؛ اما امکان دارد در شرایط اضطرار، موقت تصمیماتی گرفته شود. نکته دوم این بود که باید حوزه های تصمیم را هم در نظر می گرفتیم.

وی در خصوص اینکه چرا نرخ ارز 4200 تومان در نظر گرفته شده است، گفت: محاسبات دولت بر پایه تفاوت نرخ تورم داخلی و نرخ تورم خارجی و تعدیلی که در سالی که دولت روحانی بر روی کار آمده بود و بر اساس سنواتی که سپری شده بود.
زمانی که کاهش معادلات خرید در کشوری رخ می دهد ـ خواه ناخواه ـ ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند؛ بنابراین، مبنای تعیین مبلغ 4200 تومان بر اساس نرخ تورم بوده و محاسبات به این عدد رسیده است.

این نماینده مجلس در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه دست های پشت پرده از سوی برخی نهادها، ارز را از بازار جمع کرده اند تا دولت را ناکارامد نشان دهد نیز گفت: اساسا چنین فضایی در کشور وجود ندارد و نمی تواند، کسانی در کشور باشند که این التهاب را ایجاد کنند، و این قابل شناسایی و رصد هم نباشد، امکان پذیر نیست.

اگر جایی اخلالی در نظام اقتصادی ایجاد شده، وزارت اطلاعات که بازوی دولت است، باید رسما اعلام کند؛ یعنی اگر وزارت هرگونه گزارشی مبنی بر اینکه دست هایی در کار بودند که التهابات را دامن بزنند، حتما قابل بررسی در مجلس است و تا کنون چنین گزارشی به دست ما نرسیده است.
البته برخی افراد سودجو در حوزه های مختلف هستند که فردی و شخصی ورود می کنند و البته در هر بازاری این گونه موارد وجود دارد، ولی سیستم ساماندهی شده ای باید این کار را با هدف فشار به دولت و از نگاه سیاسی دنبال کند و مورد تأیید وزارت اطلاعات باشد که چنین گزارشی وجود ندارد.

این نماینده در مورد بحث خارجی و خروج ارز از کشور نیز گفت: گزارش های ما نشان می دهد، برخی از دشمنان روی این قضیه حساب باز کرده و اتاق فکر تشکیل داده اند و رصد اقتصادی ما را کاملا در دست دارند و برای آن برنامه ریزی می کنند. هدف آنها، ایجاد نارضایتی در بین مردم است؛ نمونه آن، ناآرامی های سال گذشته بود و الان نیز چیزی شبیه به این را برنامه ریزی می کنند.

وی همچنین یادآور شد: البته اینها نمی توانند ارز را از بازار جمع آوری کنند، بلکه می توانند، جلوی عرضه یا انتقال آن را بگیرند، ولی اینکه خودشان متقاضی شوند، چنین گزارشی به ما نرسیده است.

این نماینده در خصوص خروج 30 میلیارد دلار ارز از کشور نیز گفت: در سال گذشته، آمار به دست آمده، نشان داد، چیزی حدود 30 میلیارد دلار منابع ارزی ما به خارج کشور انتقال پیدا کرده است.

وی در خصوص نحوه انتقال این ارز نیز گفت: چند روش برای انتقال وجود دارد: روش نخست اینکه صادرات انجام می شود، ولی پول آن به کشور بازنمی گردد. یعنی هر کس چیزی صادر می کرد، پول وارد نمی کرد؛ بنابراین پول در آنجا می ماند.
روش دوم از محل واردات است؛ یعنی ارز به تولیدکننده خارجی داده می شد، ولی کالا وارد کشور نمی شد و خلاصه آنکه واردات و صادرات صوری انجام می گرفت.
روش سوم، پیش اظهاری و کم اظهاری است. امکان دارد در صادرات عددی که اعلام می شود برای صادرات مثلا 1000 واحد باشد و در صورتی که به جای آن 2000 واحد صادر شده باشد، آن میزانی که اعلام نمی شود، کم اظهاری است و ارز آن از کشور خارج می شود.

وی در پایان افزود: در واردات نیز کم اظهاری وجود دارد؛ مثلا اگر قیمت کالایی که وارد کشور می شود، 500 واحد باشد، این گونه اعلام می شود که 1500 واحد است و ارز 1500 برای آن اختصاص داده می شود، در صورتی که 1000 واحد این ارز در خارج از کشور می ماند و نتیجه این که در سال گذشته 30 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۳۹
روش چهارم هم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
دولت کجا قانونی عمل کرده این دومی باشه
بحرانهای ایجاد شده در زمینه مسایل اقتصادی کشور بخصوص در زمینه افزایش قیمت ها مثل ارز به ضعیف بودن نظارت کمیسیون اقتصادی مجلس بر مصوبات خودشان (مانند اختلاف دلار 3700 تومانی در قانون بودجه 97 و مصوبه4200 تومانی غیرقانونی دولت) بر می گردد.
همین اقای نماینده که خیلی دوس داره دیده بشه و فکرم کنم نماینده کرمان باشه رو بذارین وزیر اقتصاد ببینیم چند مرده حلاج هستش ....
این نماینده در خصوص خروج 30 میلیارد دلار ارز از کشور نیز گفت: در سال گذشته، آمار به دست آمده، نشان داد، چیزی حدود 30 میلیارد دلار منابع ارزی ما به خارج کشور انتقال پیدا کرده است
اقای نماینده مجلس وقتی شما و همکاران شما در مجلس برجام و پرچم امریکا را اتش می کشید انتظار امنیت سرمایه گذاری نداشته باشید به نظر من اکثر نماینگان مجلس خود اسرائیل و امریکا هستند ما باید از این افراد بترسیم نه کشور امریکا و اسرائیل . اگر شما دلتان برای کشور می سوزه لطفا قوانین مناسب، عمل به قانونی که خودتان وضع کردید را اجرا کنید شماها خودتان عامل بی قانونی و عدم اجرای قانون در عمل هستید ، مصداق بسیار زیادی در این باره وجود دارد
چه چیزی قانونی هست که این یکی باشه.کلا همه چیزمان به همه چیزمان میاید
داداش اونی که واحدش هزار میلیادره تومن خودمون نه دلار آمریکا
سلام اقا صحبتهای مایک پمپؤ را داشته باش. عملا شرایطی که گذاشت قابل انجام نیست.
سلام اقا صحبتهای مایک پمپؤ را داشته باش. عملا شرایطی که گذاشت قابل انجام نیست.
این دلارها پول بیگانه است هرچه بیشتر از کشور برود بهتر است اونایی که خارج کردند تشویق شوند الان اون آقا سه هزار میلیارد برد چی شد هیچی مسولین هرچه می توانند کشور را از این پول ها پاک کنند خوبه
این طوری که این آقا گفتند معلوم خیلی شیر. تو شیره یعنی مملکت الله بختکی اداره می شود. واین همه دستگاههای عریض وطویل. هیچ کاره اند.
ارز را اختصاص دادن به دانشجویان که به کشورهای غربی بروند و تحصیل کنند . مگر نه اینکه در طول این سالها بودجه تمام ملت را صرف هزینه این افراد دارای ژن برتر کردن و عاقبت اکثر ها ماندن در آن کشور بوده است . تا کی باید ملت پول این افراد را بدهد . هیچ جا دنیا سوبسیت و رانت را به دانشجوها نمی دهد مگر اینکه آنها مجبور شوند برگردند و به کشور خدمت کنند . لازم به ذکر است مگر ما چند نخبه داریم در سال شاید ۲۰ تا ۳۰ نفر مستحق اعطا این شرایط باشند نه ۵۰۰۰ نفر در سال از این سفره ملت استفاده می کنند . هر کس دوست دارد در کشور دیگر پیگیر تحصیل اش باشد باید از جیب خودش و با دلار نرخ آزاد مثل تمام ملت استفاده کند . ولاغیر . این تازه یک نمونه کوچک از بی عدالتی در تخصیص بیت المال است .
سی هزارمیلیارددلار؟!!!!
اینهایی که گفتید همش جرمه کم فروشی و اعلان کم و زباد صادرات و واردات اداره مالیات و بازرگانی دقبقا چه نقشی دارند و چه میکنند ؟ پلیس چه کار میکند اگر همه این اسمها و روض ها معلوم است ! الان فقط حجاب مسثله کشور است این مسائلی که فرمودید فساد نیت و باعث اختلال در کشور نمیشود؟ خواهشم این است چند وطن پرست واقعی را مسئول رسیدگی به این مسائل کنیید
آقاي نماينده مگر توي اين كشور فانون وجود دارد كه صحبت از قيمت ارز غير قانوني ميكني ما را سر كار گذ اشتي اينهمه دزد با آرامش وغرور تمام در كشور قدم ميزنند هيچكس نيست بگويد بالاي چشمت ابروست
ارز 4200 تومانی غیرقانونی و ارز 6000تومانی قاچاق و ارز 3700تومانی نایاب!!! حالا تکلیف ملت چیه؟ (گرسنگی و قحطی و فساد ....................)
کلا منظور اینه که همه جوری اختلاس صورت می گیرد چه کم چه زیاد چه در واردات چه در صادرات هیچ فرقی هم نمی کنه آقایون که این کارها را انجام میدن چکاره باشن و چه پستی دارند مهم این هست که بدون مدیریت و نداشتن نظارت و برنامه ریزی اینها فعلا کار اختلاص را تو کشور رواج دادند و کار به جایی می رسه که در یه شهر کوچک اونقدر این اختلف باب میشه که ۵۲ میلیارد اختلاس می کنند برادران شهر دار و شورا یکی نیست بگه آقا شما اگه واقعا به فکر این مردم بیچاره هستین چرا اینها را تو نیازهای اولیه گذاشتین چرا نمیزارین رشد کنند اصلا اگه واقعا به فکر مردم هستین به جای تصویب کردن نرخ دلار به این بالایی چرا فکر این نبودین که نرخ را بیارین پایین تر و بجاش از پول اختلاس باج بدین به چندتا اقتصاد دانهای خوبتون که تو اتاق فکر اقتصادیتون نقطه نظر خوب بدن و هر چه موش آزمایشگاهی بود را تو پست های باا راه دادین واقعا متاسفم برای این دولت و این نظام که به فکر مردم نبوده و نیست مردمی که عاشق این انقلاب بودند و جوونهاشون را تو راه آزادی فدا کردند این بود معنی استقلال و آزادی
اقتصاد دلالی، افزایش روحیه دلالی در مردم، زحمت کم درآمد بالا منجر به از بین رفتن وجدان و اخلاقیات شده. احتیاجی به دشمنی کسی نیست خودمون از بین میبریم خودمونو.
شما که حتی توان کنترل یک چنین بی نظمی رو ندارید چطور می تونید با امریکا مقابله کنید..
وقتی یک نفر یا چند نفر در سیستم اقتصادی یک مملکت اختلال ایجاد می کنند ؛ وقتی افرادی با سو استفاده ها و ترفندهای مختلف سی میلیارد دلار ارز از کشور خارج می کنند
اینها یک معنی بیشتر ندارد:
دولت مجری قانون ناکارآمد است
چرا کسانی که باید این وضعیت را مدیریت کنند فقط تز می دهند؟
آیا سی سالی که از جنگ و چهل سالی که از اتقلاب گذشته برای اصلاح این روند فرصت کمی بوده است؟
خدا عاقبت امور این مردم مظلوم را ختم به خیر کند!!!%
نمایندگان عزیز دست بردارید از فیلم بازی کردند شما اگر راست میگید تا حالا اقدام عملی مهار افزایش قیمت را اجرایی کرده بودید فعلا تعیین قیمت دست سیف و جهانگیری است و شما هم مشغول انتخاب نفرات جهت شرکت در جام جهانی هستید.؟؟؟!!!
با این تحلیل ابکی نماینده مجلس از نحوه خروج ارز از کشور اقتصاد ایران بهتر از این نخواهد بود .
این همه خروج ارز از کشور اون هم توسط کسانی که نبض اقتصادی مملکت در دستانشان است نشان از بی ثباتی کشور دارد
جناب نماینده محترم
همه این چیزهایی که فرمودید به ما ارتباطی ندارد بلکه به افرادی که رانت دارند و ژن برتر هستند مرتبط است. ما که نه وارداتی داریم و نه صادراتی و ژن برتر و رانت خوار هم نیستیم هیچ ربطی ندارد
ساده لوحانه است اگر تصور كنيم دشمنان چشم اسفنديار نظام را كه اقتصاد باشد با تمام توان هدف تيرهاى متفاوت نگرفته اند
بصراحت دولت حرف خود را گفت. هیچکدام از موارد فوق مد نظر نبود.
راست میگه این بنده خدا....فساد بیداد میکنه....وزیر خارجه امریکا هم همین رو داره میگه..مردم از دست بدید که دادید گرفتار میشید....مشکلی نیست فعلا فیلتر شکنها رو فیلتر کنید...موفق باشید
این آقای رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هنور نمی داند که اگر جنسی از کشور صادر شود نمی تواند ارزبه خاطر محدودیت های بانکی واردکشور شود وباید در حساب خارجی بماند وما بازاي آن کالا خریداری شود.
بسمه تعالی
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، متاسفانه دولت طوری رفتار می کند که انگار این کشور تجربه ی 40 ساله ای ندارد. بنده از سال 57 تا اواخر 61 دانشجو در انگلستان بودم. آن زمان نه اینترنت بود نه کامپیوتر شخصی بود نه لپ تاپ بود اوج جنگ تحمیلی بود صادرات نفت هفتخوانی داشت و با قیمت 5 دلار در دنیایی که همه بر علیه ایران بودند. خیلی سریع دولت برای تمام دانشجویان شناسنامه ی ارزی (همان پوشه های قدیمی) تشکیل داد و خانواده ها بطور مرتب از طریق بانک، برای دانشجویان ارز تعیین شده توسط دولت باضافه ی شهریه کامل را ارسال می نمودند. حالا بعد از 40 سال و با این همه امکانات و تکنولوژی و درآمد ارزی، بنده به هیچ وجه نمی توانم برای جگر گوشه ام که دوره ی تخصصی دندانپزشکی را در دانشگاه بسیار معتبر میشیگان آمریکا می گذراند حتی یک دلار بفرستم. این عمل یعنی چه؟ اسم زیبنده ی این سیاست را چه می گذارید؟ چه جرمی مرتکب شده ام یا پسر بسیار ممتاز بنده مرتکب شده است؟ مثل این است که با یک پمپ خلا بسیار قوی تمام هوا و اکسیژن اتاق را تخلیه و تمام درب و پنجرهها را مسدود نمائید. خب طبیعی ست که تمام ساکنان درون منزل خفه می شوند و می میرند. صحبت از ارز دانشجویی می کنند اولا" هفتخوانی بسیار طولانی مدت دارد ثانیا" حداکثر در سال 15000 دلار اختصاص خواهند داد ثالثا" بردن نامه ها از دانشگاه مبدا به سفارتخانه ها که کار ساده ای نیست مثلا ایرانیان در آمریکا بایستی به واشنگتن در دفتر حافظ منافع ایران (سفارت پاکستان) ببرند. کلی خرج و دردسر و مصیبت. بزرگواران، خیلی عذر می خواهم طوری رفتار می کنید که مثل یک نوعروس 14 ساله به خانه ی شوهر رفته و هیچ تجربه ی آشپزی ندارد و همه غذا ها را یا می سوزاند یا مرتب تلفن به مادرش می زند و بپرسد و آخرش هم غذا را خراب می کند. اینقدر مغز متفکر و عالم و وطن پرست و دوستدار انقلاب در این مملکت هست که بهترین راه حلها را ارائه خواهند داد. چرا فکر می کنیم که مثلا چون بنده ی حقیر این معادله ی ریاضی را نمی توانم حل کنم هیچ کس دیگر در این مملکت نیست که آنرا حل کند. خواهشمندم دیگر از روش "آزمایش و خطا" دست بردارید و افراد خبره را دعوت به ارائه راه حل نمائید و بیش از این هزینه برای کشور و خودتان و مردم درست نکنید آنهم با این همه توطئه های نا جوانمردانه ی جهانی امروزی.
اعلام مطادیق بارز فساد و بی عملی در مقابل آن دردی از مملکت دوا نمی کند .بی تاثیری نمایندگان ملت در این امور جای تامل دارد و فقط با نوشتن قوانین غیر قابل اجرا و فاقد ضمانت اجرا کار درست نمی شود .
مجلس محترمی که در بودجه نرخ دلار را ۳۵۰۰ تصویب کند و بعد دولت ۴۲۰۰ نمایدانهم فقط در کوچه جناب آقای معاون اول یافت شود به راحتی نتیجه اش مساوی است با کوچکتر شدن هرچه بیشتر سفره مردم وسکوت ممتدد مجلس؟
اینکه می گویید هیچ نهادی به صورت سیستماتیک ارز نخریده تا ازار خالی شود، درست نیست! یا شما بی خبرید یا خبر دارید و...! این دیگر اظهر من الشمس است که بانکهای خصوصی و خودروسازها و بنگاههای دیگر پیش از گران شد تا توانستند ارز خریدند و دپو کردند! کل مملکت الان رو هواست و با نرخ دلار بالا و پایین میشود! اقتصاد مملک امام زمان افتاده دس دلار شیطان بزرگ! مسبب آن کیست؟
چه کسانی ارز را خارج کردند؟،؟؟؟
چرا سیف اعلام میکند دلار قیمتش تا اخر سال ۱۵ در صد افزایش میابد؟ نمی فهمد قیمت دلار و طلا فورآ بالا میرود؟ یا عمدآ میخواهد بالا برود؟
خاک بر سر مسئولینی که چنین راحت سرمایه های مردم را به باد فنا می دهند به تولید کننده یارانه میدهند تا کالا تولید و صادر کند بعد عرضه ندارند مسیر کالا و دلار حاصل از آن را رد یابی کنند و دلارها یا همان یارانه ها رارا به کشور بازگردانند و آنقدر کم هوش هستند که صادر کننده شجاع می شود و رقم صاردات را کمتر اظهار میکند تا سهم بیشتری از یارانه را مال خود کند
كاملا تحليل ايشان صحيح است. البته اينها همه روشهاي انتقال ارض از كشور بوده اند ولي چرا اين ارض خارج شده؟ و در نهايت كجا رفته؟ بله كانادا رفته بعلت مهاجرت سريع و خريد سود اور ملك در كانادا بوده و بس كه يهو اتفاق افتاد و حجم زيادي يهو خارج شده.
اقای نماینده

به شما رای ندادیم مشکلات را بشمارید و بازگو کنید


کار شما رفع ان ست

بله دلار نباید 4200 باشد...همان 3700 صحیح است


هرچند زمانی که 1200 شد 2700 کک کسی نگزید
جناب آقای پور ابراهیمی شما لیدر اعتراض اقتصادی یک جناح خاص در کشورشدید .بعنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که وظیفه شما ارائه راه حل وتصویب قوانین برای حل مشکلات کشوراست دائماً انتقاد می کنید وهیچ چاره ای برای برون رفت از این وضعیت نمی اندیشید .یقیناً برخی از این مشکلات به خاطر قوانین بی پایه واساس شماها ست که کشور را به چنین روزی انداخته .ما موافق شرایط فعلی مشکلات اقتصادی وارزی کشور نبیستیم . چطور زمانی که بودجه کشور در دولت احمدی نژاد با ارز 700 تومانی بسته شد واقتصاد کشوربا ارز سه برابری اداره شد دم نیاوردید ونگفتید ارز 2400 تومانی غیر قانونی است .شما را به خدا اگر نماینده واقعی یک گروه خاص در مجلس نیستید ونماینده واقعی مردم هستید و ادعای تخصص وتجربه را دارید به جای توپ و تشر به دولت کمک کنیدتا مشکلات حل شود .با این حرفهای شما نه مردم ونه شما ونه کشور ونه نظام هم سودی نمی برد . ومن الله التوفیق
قبل عید یه تویوتا رافورخریدم۲۳۰تومن الان شده ۳۵۰تومن اخه این چه کشوریه که تو چندماه سرمایه یکی دوبرابرمیشه بدون هیچ فعالیتی.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی