بازدید 15628
محسن علوی در گفت وگو با «تابناک» مطرح کرد؛

خروج آمریکا از برجام؛ شکست یا پیروزی؟/برجام حرکت ظریف دیپلماسی بود که آمریکا را خلع سلاح کرد

بدعهدی و خروج آمریکا از برجام سبب شده تا تحلیل های متفاوتی از جناح ها و گروه های مختلف سیاسی در خصوص برجام ارائه شود. عده ای برجام را بی فایده، بی ثمر و خیانت به کشور برمی شمارند و عده ای آن را یک استراتژی موفق در برابر سیاست های خصمانه آمریکا در برابر ملت ایران می دانند و خروج آمریکا از برجام را خروج یک مزاحم قلمداد کرده و آن را به فال نیک می گیرند.
کد خبر: ۷۹۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ 16 May 2018

بدعهدی و خروج آمریکا از برجام سبب شده تا تحلیل های متفاوتی از جناح ها و گروه های مختلف سیاسی در خصوص برجام ارائه شود. عده ای برجام را بی فایده، بی ثمر و خیانت به کشور برمی شمارند و عده ای آن را یک استراتژی موفق در برابر سیاست های خصمانه آمریکا در برابر ملت ایران می دانند و خروج آمریکا از برجام را خروج یک مزاحم قلمداد کرده و آن را به فال نیک می گیرند. قضاوت درباره این دو تحلیل متفاوت، نیازمند بررسی دلایل انعقاد برجام و نتایج خروج آمریکا از برجام است.

سید محسن علوی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با «تابناک» گفت: بر همگان واضح است که پس از یازدهم سپتامبر، جمهوری خواهان آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و عملا با هدف تولد خاورمیانه جدید اقدام به اشغال افغانستان و سپس عراق نمودند اما هزینه های سرسام آور نظامی، مشکلات اقتصادی آمریکا و گیر افتادن در باتلاق عراق از یک سو و از سوی دیگر اقتدار جمهوری اسلامی ایران به واسطه پشتوانه قوی مردمی، قوای مقتدر نظامی، مشروعیت بین المللی، از اقدام نظامی علیه ایران خودداری نمودند و جهت مقابله با ایران، پرونده موهوم هسته ای را مطرح کردند تا به بهانه تولید سلاح‌هسته ای توسط ایران، انگشت اتهام بین المللی را به سمت ایران نشانه روند تا ضمن زیر سؤال بردن مشروعیت بین المللی ایران، انسجام بین المللی علیه ایران ایجاد شود و در نهایت با ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، با تحریم‌های اقتصادی و اعمال فشار به ملت مظلوم ایران، میان ملت به عنوان اصلی ترین پشتوانه نظام و دولت اسلامی فاصله انداخته و مردم را در برابر نظام اسلامی قرار دهند.و از سوی دیگر با قرار دادن ایران تحت فصل هفت منشور سازمان ملل، مجوز جنگ مشروع از سوی شورای امنیت علیه ایران را اخذ نمایند تا با مشارکت سایر کشورها هزینه های نظامی را کاهش داده و به هدف نهایی خود یعنی تغییر حاکمیت ایران دست یابند.

وی در ادامه افزود: نتیجه مذاکرات اولیه با محوریت علی لاریجانی و دکتر سعید جلیلی با اتحاديه اروپا و اصرار بر صلح طلبانه بودن فعالیت های هسته ای ایران نتوانست جامعه جهانی را متقاعد سازد و در نهایت پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می شود تا آمریکا به هدف خود از طرح پرونده هسته ای یعنی ارجاع پرونده به شورای امنیت دست یابد. ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت به این معنی بود تا زمانی که آمریکا رضایت ندهد این پرونده مفتوح باقی خواهد ماند. در نتیجه مذاکره با آمریکا اجتناب ناپذیر بوده و سیاست ایران به نرمش قهرمانانه تغییر می نماید و در نتیجه مذاکره با کشورهای ۵+۱ آغاز می شود و تا دو سال به طول می انجامد و در نهایت منتج به سند برجام می شود.

علوی خاطرنشان کرد: نتایج برجام را می توان به طور کلی در اقناع جامعه جهانی در مشروعیت و صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای، بسته شدن پرونده هسته ای در شورای امنیت، تعلیق تحریم‌های شورای امنیت، شکسته شدن اجماع جهانی علیه ایران، برداشته شدن گزینه نظامی از روی میزها و.... برشمرد. در خصوص این موضوع و همچنین بررسی ابعاد مختلف موضوع برجام اظهار داشت: برجام و توافق صورت گرفته در مذاکرات به مذاق جمهوری خواهان آمریکا خوش نیامد و سعی کردند با تصویب قانون ویزا ( ۳۷ کشوری که بدون ویزا میتوانند به آمریکا سفر کنند در صورت سفر به ایران، باید برای سفر به آمریکا ویزا بگیرند تا از این طریق از ورود سرمایه گذاران به ایران ممانعت شود)، قانون اینارا (قانونی که رئیس جمهور آمریکا را موظف می کند هر سه ماه در مورد تعلیق یا عدم تعلیق تحریمهای ایران تصمیم گیری نماید تا از این طریق سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند با وجود احتمال عدم تعلیق تحریمهای ایران پس از سه ماه از سرمایه گذاری در ایران منصرف شوند)، تمدید قانون داماتو، فضا سازی های رسانه ای (ایران هراسی)، امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری ایران را هدف قرار دهند و ضمن ممانعت از ورود سرمایه به کشور با التهاب آفرینی در اقتصاد ایران زمینه فرار سرمایه ها را از کشور فراهم نمایند.

وی گفت: با تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن جمهوری خواهان کارشکنی در این توافق بیش از پیش در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت و با تهدید به خروج از برجام هر سه ماه یک بار باعث ایجاد شوک در بازار ایران شدند که در نتیجه آن با افزایش تقاضای خرید دلار و ناتوانی بانک مرکزی در تأمین اسکناس دلار، حباب قیمت دلار شکل گرفت که در نتیجه آن ارزش پول ملی به شدت کاهش یافت. این اقدام آمریکا در فضای اقتصاد ایران فرصتی بود که آمریکا می توانست با کمترین هزینه بحران های اقتصادی ایران را تشدید نماید و با ایجاد نارضایتی در مردم پشتوانه مردمی نظام را تضعیف نماید. از سوی دیگر خروج آمریکا از برجام هزینه های سنگین بین المللی داشت و آمریکا را به عنوان یک دولت عهد شکن و غیر قابل اعتماد در دنیا معرفی می نمود که در نتیجه آن تحلیلگران خروج آمریکا از برجام را غیر عقلانی و بعید می دانستند.

این نماینده مجلس افزود: اما با وجود این شرایط آمریکا از برجام خارج می شود و باید نتیجه چنین اقدامی را در ابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی ارزیابی کرد تا امکان قضاوت در باره این اقدام آمریکا فراهم شود.

علوی درباره بعد سیاسی برجام گفت: آمریکا توانسته بود با طرح اتهام دروغین تولید سلاح های اتمی توسط ایران، افکار عمومی دنیا را علیه ایران شکل دهد و اجماع جهانی و انسجام بین المللی علیه ایران ایجاد نماید و تلاش های سیاستمداران ایران در جهت ابهام زدایی و اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران نتوانست سبب اقناع سایر کشورها شود و در نتیجه پرونده هسته ای از شورای حکام به شورای امنیت ارجاع می شود که در نتیجه آن تحریم های شدید اقتصادی بر کشور تحمیل و با قرار گرفتن تحت فصل هفت تهدید نظامی ایران قوت می گیرد.

در چنین شرایطی بسته شدن پرونده ایران در شورای امنیت جز با رضایت آمریکا ممکن نخواهد بود لذا چاره ای جز مذاکره برای ایران نمی ماند. برجام توانست ضمن اقناع بین المللی نسبت به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران، اجماع جهانی بر علیه ایران را شکسته، پرونده ایران را در شورای امنیت مختومه نماید و تحریم های سازمان ملل قانوناً مرتفع گردد.خروج آمریکا از برجام نه تنها نمی تواند باعث باز شدن مجدد پرونده ایران در شورای امنیت و بازگشت تحریمهای سازمان ملل شود بلکه آمریکا با خروج از برجام در دنیا تنها می ماند و اجماع جهانی علیه این اقدام آمریکا شکل می گیرد و این عهد شکنی آمریکا از سوی سایر کشورها محکوم می شود. آمریکا که مدعی رهبری جهان و کدخدایی است برای اولین بار در دنیا بی یار و یاور می ماند و عدم همراهی سایر کشورها با آمریکا، حیثیت آمریکا را بر باد می دهد. این حقارت بزرگترین شکست سیاسی آمریکاست که حتی سیاستمداران آمریکایی نیز بر آن اذعان دارند. بنا بر این در بازی سیاسی ایران توانست با برجام زمین بازی را عوض کند و دست برتر آمریکا در شورای امنیت را بشکند و ایران در فضای بین المللی و افکار عمومی مشروعیت و برتری یابد. بدیهی است چنين پیروزی بدون مذاکره و انعقاد سند برجام حاصل نمی شد.

عضو کمیسیون امنیت درباره بعد نظامی برجام افزود: تیم مذاکره کننده ایرانی با درایت رهبر معظم انقلاب از هرگونه ورود به برنامه موشکی در برجام خودداری نمودند و سند برجام بدون ایجاد محدودیت در برنامه های موشکی و نظامی ایران نهایی شد و برجام نتوانست باعث تضعیف قدرت نظامی ایران شود. از طرفی قبل از برجام آمریکا همواره از روی میز بودن گزینه نظامی برای تهدید ایران استفاده می نمود و پس از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت از گزینه نظامی تحت فصل هفت سخن می گفت اما برجام بهانه را از دست آمریکا گرفت و با اثبات مشروعیت فعالیت هسته ای ایران آمریکا دیگر نتوانست از گزینه نظامی سخن گوید.آمریکا برای آنکه ایران را وارد فاز نظامی کند با برنامه ریزی و هماهنگی قبلی با رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام اقدام به حمله موشکی به سوریه می نماید؛ با این تحلیل که با خروج آمریکا از برجام ایران نیز از برجام خارج و با تحریک نظامی، ایران وارد بازی نظامی اسرائيل خواهد شد و در پی آن درگیری نظامی با ایران را آغاز نمایند؛ اما عدم خروج ایران از برجام و اعلام ماندن ایران در برجام از سوی دولت و عدم دخالت در بازی نظامی رژیم جعلي صهیونیستی، نقشه خام آمریکا و اسرائیل در وارد کردن ایران به درگیری نظامی را نقش بر آب کرد؛ بنابراین در بعد نظامی آمریكا متحمل شکست دیگری شد و به اهداف پلید خود نیز دست نیافت که این نیز پیروزی دیگری برای ایران بود.

این نماینده درباره بعد اقتصادی برجام گفت: پیش از برجام، ایران علاوه بر تحریم های هسته ای و غیر هسته ای آمریکا با شدیدترین تحریم های اقتصادی سازمان ملل مواجه بود، سند برجام تحریم های سازمان ملل را مرتفع نمود؛ اما تحریم های آمریکا با بدعهدی آمریکا در هاله ای از ابهام قرار داشت، آمریکا در ظاهر تحریم ها را تعلیق کرده بود؛ اما در پسا پرده، بانکها و شرکتهایی که تمایل به سرمایه گذاری در ایران داشتند، تهدید می کرد. آمریکا می داند که ایران برای حل مشکلات اقتصادی، معیشتی و اشتغال نیازمند سرمایه های داخلی و سرمایه های خارجی و اجرای اقتصاد مقاومتی است و جذب سرمایه نیز محتاج امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری است. بنابراین آمریکا سعی می نمود با وضع قوانین اینارا، ویزا و.... امنیت سرمایه گذاری ایران را تهدید کند تا مانع جذب سرمایه های داخلی و خارجی در ایران شود.

تهدید آمریکا به خروج از برجام و ممانعت از ورود دلار به کشور در نه ماه گذشته سبب التهاب در فضای اقتصادی ایران، افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی شده بود و ادامه این رویه می توانست شرایط وخیمی برای اقتصاد ایران ایجاد نماید اما خروج آمریکا از برجام در واقع خروج مزاحمی بود که نقطه پایانی بر شیطنت در امنیت اقتصادی ایران به شمار می رود. حضور آمریکا در برجام نه تنها نفعی برای ایران نداشت که همواره عامل بدعهدی، خسارت و تنش بر اقتصاد ایران بود و این خروج آب سردی بود بر آتش افکنی آمریکا که به فرموده امام سجاد(ع): الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء و الجهلاء... حمد مخصوص الله است؛ همان که دشمنان ما را از احمق ها و جاهل ها قرار داد؛ بنابراین خروج آمریکا از برجام شاید با تشدید برخی تحریم های آمریکا مشکلاتی برای ما ایجاد کند، ولی با خروج مزاحمی که امنیت اقتصادی ایران را تهدید می کرد فضا برای اجرای اقتصاد مقاومتی هموار شد و این خروج را باید به فال نیک گرفت.

برجام حرکت ظریف سیاسی، دیپلماسی ایران بود که آمریکا را در برابر ایران خلع سلاح نمود

این نماینده در پایان گفت: برجام پرونده ایران را از شورای امنیت خارج کرد، برجام تحریم های سازمان ملل را مرتفع کرد، اجماع جهانی علیه ایران را شکست و اجماع جهانی علیه آمریکا به واسطه بد عهدی آمریکا ایجاد نمود، عدم همراهی سایر کشورها با آمریکا در خروج از برجام.آمریکا را در صحنه بین المللی تحقیر نمود، برجام اقناع بین المللی در برنامه های هسته ای ایجاد نمود و حق هسته ای را برای ایران به رسمیت شناخت، برجام گزینه نظامی را از روی میزها برداشت بدون آن که باعث تضعیف برنامه های تدافعی ایران شود، برجام تهدید های بین المللی در اقتصاد ایران را خنثی نمود... و فضا را برای اجرای اقتصاد مقاومتی هموار نمود. امروز این مردم‌ و سیاستمداران هستند که می توانند از فضای مساعد بین المللی که برای ایران ایجاد شده، با وحدت و وفاق ملی و دوری از اقدامات شتابزده استفاده کنند و با ارتقای امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری و جذب سرمایه های داخلی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور، اقتصاد ایران را نجات دهند و امید را در دل مردم زنده نگاه دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸۰
نه پیروزی کسب کردیم و نه شکست خوردیم . مثل سابق پادرهواییم .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
ظریف رفته دور دنیا ک تضمین بگیره. ک اق . حتما باید از ما. نفت بخرین ای خیییدا. کارمون بدکجا رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
اروپا و آمریکا هم همین رو می خوان. همین قدر بمونیم و نفت صادر کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
برجام از همان اول هم قرار نبود گلی به سر ما بزند، فقط قرار بود کشور را از فاجعه ای قریب الوقوع حفظ کند که کرد، ولی متاسفانه بسیاری در داخل و صرفا به سبب دعواهای جناحی و منافع شخصی نتوانستند همین اندازه رنج و درد مردم را هم تحمل کنند و افسوس مصائبی را می خوردند که برجام آن را از سر ما دور کرده بود و خلاصه اجماعی از دشمنان داخلی و خارجی برجام و سوء تدبیرها و سوء برداشت ها کشور را به لبه همان پرتگاه سال 92 بازگرداند. برجام را ما پیش از دیگران و در زیر موتور موشک هایی به اتش کشیدیم که روی آنها شعارهای عبری نوشته بودیم و احتمالا با فتوشاپ بزرگتر و بیشترشان کرده بودیم. دیگران به ویژه شخص ترامپ نیز تنها در این آتش دمیدند، اما نسل های آینده و شاید حتی نسل کنونی نابودی برجام و مصائب پس از آن را به پای اشتباهات و کجروی های داخلی خواهند گذارد و نه مشخصا ترامپ. تنها موردی که ایران در پس از انقلاب توانسته بود با درایت و نه شعار، بر مشکلی بین المللی غلبه کند همین برجام بود، ولی گویا برخی همین اندک خردمندی را هم نمی توانستند. تحمل کنند، ضمن اینکه تغییر کلی اوضاع ایران مشروط به تغییر سیاست خارجی تهاجمی ما است که برجام و بسیاری از مشکلات دیگر در نهایت برخاسته از همان سیاست هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
کاملامشخص هست که مذاکره باکشورهای باقیمانده توافق برجام بی نتیجه واتتلاف وقت است شرکتهای بزرگ این کشورهاتابع تصمیمات دولتشان نیستندومنافع خودشان رادرنظرمیگیرند مثل توتال وایرباس وبویینگ آنهاآمریکاراکنارنمیگذارند به ایران بچسبند!
اگر کسی در خانه است یک سخن بس است. و ان سخن همان تحریم ریاست بانک مرکزی ایران است که نشان می دهد تا چه حد امید بستن با اروپا بی پایه است . از این به بعد هر هفته شاهد سخت تر شدن تحریمهای امریکا خواهیم بود و دولتهای اروپایی هم هرگز حتی اگر بخواهند قادر نخواهند بود که شرکتها و بانکهای اروپا را ترغیب کنند که بازار امریکا و عربها را کنار بگذارند و با ایران داد وستد کنند. مانند این می ماند که توقع داشته باشیم چین صادرات 800 میلیاردی و موازنه تجاری مثبت 600 میلیاردی خود با امریکا یا ژاپن صادرات 200 میلیاردی و یا کره جنوبی صادرات 100 میلیاردی خود به امریکا را به خاطر ایران متوقف کنند! حالا همکاریهای اقتصادی و سرمایه گزاری و تکنولوژی که این کشورها با امریکا نیاز دارند بماند. حتی پوتین حاضر نشد دست رد به سینه نتانیاهو بزند و از او مانند رهبر یک ابرقدرت پذیرایی کرد و نورافکن سبز به نتانیاهو برای اقدامات و حملات خود در سوریه نشان داد!
پاسخ ها
رضا تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
دوست عزیز به این نکته ساده توجه کنید که همانقدر که اروپا، چین و روسیه به رابطه با آمریکا نیاز دارند، آمریکا هم به رابطه با آنها نیازمند است و به خاطر رابطه آنها با ایران، رابطه خود با آنها را مخدوش نخواهد کرد. آنچه واقعا تعیین کننده است این است که آیا اراده واقعی برای مقاومت در برابر دیکتاتوری آمریکا در جهان وجود دارد یا خیر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
ایرباس و بوئینگ لغو قرارداد کردن. توتال هم رفت .
امروز زیمنس هم اعلام کرد باایران همکاری نمیکنه چون قرارداد ها خیلی محدود هستن و صرف نداره
مونده خودرو سازی
من نمیدونم اروپا در مورده چی میخواد تضمین بده وقتی خود شرکت ها قرارداد
نمی بندن میخواد مجبورشون کنه؟
اگر اروپا اینقدر جدی و صادق است پس چرا در دو سال گذشته که امریکا هم جز برجام بود هیچ یک از موارد بالا را حتی در حد دادن بنزین به هواپیمای مقام ایرانی اجرا نکرد؟ ولی خوب این دستاورد خوبی برای اقای ظریف و دولت است که به داخل بگویند ببینید ما باید در برجام بمانیم چون امریکا و اروپا را با دانش وسیع و نفوذ بلیغ خود به جان هم انداختیم. اروپا به خوبی و با رندی خاص اروپایی می داند که همه چیزی که ظریف و دولت روحانی در حال حاضر نیاز دارد داشتن دستاویزی برای ادامه برجام و تعهدات ان است و با بازی با لغات و ژستها و کلی گوی هایی به دنبال ترغیب دیپلماتهای ساده دلی همچون اقای ظریف مانند مذاکرات برجام هستند که همه امتیازات دیگر را مانند سیمان کردن اراک از او بگیرند و در این وسط به مرور صادرات و درامد نفتی ایران کاهش یابد و برای همان صادرات کم باقیمانده هم کشورهایی مانند چین و هندو کره جنوبی و ترکیه تقاضای تخفیفهای عظیم نفتی و هزینه های بسیار سربار تبدیل دلار نفتی به یوان و روپیه و لیر و واردات ایران فقط از بازارهای داخلی انها کنند و اروپاهم بیمه صادراتی برای ایران با هزینه زیاد بزارد تا ان چند دلار باقیمانده هم خرج واردات و مونتاژ چند ماشین اروپایی و خرید نقد از اروپا شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
اشتغال جوان ایرانی و رونق اقتصادی ایران برای اروپایی اهمیتی ندارد. با برجام وقت خیالشان از بابت مسائل هسته ای راحت شد . در هر حال به اندازه تریبون و رسانه هایی که دم دستشان هست سرو صدایی میکنن و اخر سر سیاست آمریکا رو دنبال میکنن.
ای خدااااا


خخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
شنیدی ما امریکا رو خلع سلاح کرده بودیم خبر نداشتیم. خود 5+1 به برجام میگفتن دست بند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
چرا می خند؟ ولی خودومونیم
هیچی مثل برجام این شور رو نداشت.
اينها تصورات است.
واقعيات چيز ديگري است كه در آينده چهره زشت خودش رو نشون ميده
باشه بابا

پیروزی شد برا ما

شکست شد برا امریکا

اصلا امریکا منزوی شده..و ارزش پول ملیش در حال سقوطه بخاطر این پیروزی دیپلماسی ما

اتحادیه اروپا هم قراره امریکا تحریم کنه و بجاش سرمایشو بیاره توی بازار و بورس ایران


افرین ب این پیروزی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
منم دیشب همین خواب و میدیدم
شما تعریف نکنی کی تعریف کنه مجلسی!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
آخه مگه راه دیگری بود؟ اگر برجام نبود مثلا چی میشد؟
امریکا در یک دادگاه حقوقی ایران را محکوم نکرده که بگوئیم برجام بد بوده . ترامپ با توجه به قدرت مالی امریکا وسلطه اش بردنیا وپشتوانه نظامی
فقط اعمال زور می کند دنیا هم می داند .
خروج آمریکا پیروزی برجام است؟؟! مرغ پخته در دیگ هم میخندد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
والا اینا رو به املت کف مایتابه گفتم بلند شده وایساده همین جوری
تحلیل منطقی بود
با این تعصب و لجبازی در بحث برجام
فکر کنم اگر اروپا تضمین ندهد که ظاهرا نمیدهد، روحانی استعفا بدهد .
خدا رحم کند کشور را شلوغ نکنند این فرافکنان
متاسفم
باز رفتند سراغ همان سیاست غیراخلاقی طولانی کردن مذاکرات و خسته کردن مردم
تا مثل زمان نوشتن برجام
مردم به ستوه آیند و بگویند هرچه هست بنویسید و امضاکنید تمام شود
مراقب باشیم دوباره خسته و کلافه مان نکنند
تا بتوانند ننگ نامه دیگری را امضاکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
ننگ ؟
ما داریم هم پیاز رو میخوریم هم چوبو وایساببین
شما هم شعار بعید و اکثریت رو فدای ارمانتون کنید
تابناک خواهشا تایید کن
شکایت ما از رفتار آمریکا نیست که رفتارش همیشه خود محورانه بوده است.
شکایت ما از این است که چرا 5 سال کشور را بی برنامه متوقف نگه داشته اید به امید برجام وآمریکا؟!
هر کاری که الان می توانید بکنید را چرا تا کنون در کنار مذاکرات انجام ندادید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
غصه توقف و محدودیت هسته ای 5 سال رو میخورید ولی سال های زیادیه پول ملی سقوط میکنه ککتون نمیگذه برا بعضی چیزا رگ غیرتتون باد میکنه چرا غرب فقط با ایران مشکل داره؟چرا ما راه کره جنوبی یا ژاپن یا همین ترکیه رو نریم کشور های حاشیه خلیج پیشرفت کردند میگین نوکر غربن مثل اونا نباش ولی چرا مثل بقیه کشور های موفق نباشیم تو شعار اول ولی در عملکرد از عربای خلیج فارس که زمانی دست شاه رو میبوسیدن کمتریم به جایی رسیدیم امارات تحریممون میکنه عربستان تهدید مون میکنه
تابناک خواهشا منتشر کن حقیقت رو
اما میشد تضمینی گرفت که امروز جلوی کیهان کم نیاوریم. آنموقع گفتند دستمان خالی خواهد ماند و ما حق هیچ شکایتی هم نخواهیم داشت و اگر آنان به برجام عمل نکنند بازم ما محکوم خواهیم شد.
کاش حرف کیهان درست در نمی آمد
امریکا و اروپا. خوب دارن ایران را بازی میدن. یعنی فرنسذ انگلیس الما . امریکا را ول و عاشق ایران میشن؟ روسیه هم گفته باید مذاکره جدید بکنیم
ترامپ دوباره اشتباهات تاریخی جمهوری خواهان را در مورد ایران تکرار کرد. قرار دادن ایران در محور شرارت از طرف جرج بوش باعث روی کار آمدن تندروها در ایران در زمان خاتمی و نتیجتا انتخاب احمدی نژاد شد. الان هم دوباره وضعیت کشور داره به همون سمت پیش میره با این تفاوت که مردم ایران واقعا خسته هستند و دیگه توانی برای حمایت از هیچ گروهی ندارند. این مسئله فضا را برای تندروهای داخلی بازتر می کنه که درنهایت دودش توی چشم خود آمریکا میره چرا که ایران عامل ثبات خاورمیانست.
با این تحلیل برات متاسفم
آب‌پاکی موگرینی روی دست ظریف:
تلاش می‌کنیم برجام را حفظ کنیم، اما تضمینی در کار نیست!

این بود بلدم بلدم شما که وعده دادین؟؟!!
برجام مرد
زمان تدفین را علام کنین تا بوی گند جنازه اش عالم را نگرفته
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
اونی‌ که بو گندش بلند شده دروغیِ که شما گفتی‌. حتا سایتی که این جمله رو گذشته توی نقِ قول‌ها هم هم چین جمله‌ای نداره.

تا کی با کینه و نفرین و دروغ آینده کشور و مردمش رو بازیچه قرار میدین؟
حیدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
یکم آب سرد بریز اونجا خیلی می سوزی
خیلی طرفدارانه بود... همون موقع هم با دلیل واهی ایران رو توی سازمان ملل تحت فصل هفت قرار دادن الان هم راحت میتونن همون کار رو بکنن امریکا چه توی برجام باشه چه نباشه همون قدرت رو داره و وقتی قدرت داشته باشی همه ازت تبعیت می‌کنن و کاری به بدعهدیت ندارن چون ضرر میکنن
تنها مستقل شدن از اینا میتونه ما رو نجات بده
ایران هیچ راهی نداره جز تکیه بروی جوانان داشته باشه. ایران پر از جوان که همه نیروی کارن و از بیکاری رنج میبرن
برای دلار میشه از ملت تقاضا کرد برای نجات کشور دلار رو به بانک‌ها برگردونن
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
برادر هنوز فکر می کنی سال ۵۷ است که با شعار مسایل قابل حل شدن شود شما ظاهرا زیاد کاری با منطق و درک منافع ندارید به جز کشورهای خارجی مردم داخلی ما هم دارای منافع متفاوتی هستند و بدون توجه به ان مشگلی حل نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
باشه بهشون میگم پولاشون بزارن تو بانکها.حتما
اجماع جهانی آمریکا می فهمید دقیقاً چی می گید منافع برجام برای ما تقریبا هیچ بوده در حالی که ما همه تعهداتمان را انجام دادیم آیندگان در مورد برجام و ترکمنچای یک جور قضاوت خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
این آقا و دوستانشون اگه میفهمیدند که حداقل بعداز خروج ترامپ و این شکست کامل اصلا باید از خجالت دیگه هیچ جایی صحبت نمیکردند
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
ایندگان درباره خرج ثروت ملت در راه درافتادن با قدرت اول جهان و فقر و چیز های دیگه که سانسور میشه بگم به حال ما خواهند گریست
MAHDI
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
با سلام خدمت دوستان. دوسنایی که ترکمانچای رو قرارداد بدی میدونن یا تاریخ نخوندن یا در تله و دام تندروها افتادن و یا فقط به تاریخ نویسی پهلویا گوش دادن. در زمان قرارداد ترکمانچای نیز تندروها جنگ رو شروع کردن و متوهم گونه رفتار کردن و عقلایی چون قائم مقام فراهانی هر چه تلاش کردن نتونستند جلوی جنگ رو بگیرن. و بعد هم با کمک همین عقلا قرارداد ترکمانچای بسته شد شروع به تهمت زدن به این بزرگان کردین. یادمون نره شوروی خبیث در زمان این قرارداد تا همدان را اشغال کرده بوده و نیرو پیاده کرده بود. به نظر شما ایران که تو جنگ که شکست خورده بود و شروع کننده جنگ توسط تندروها بود قراداد بهتری از این میتونست امضا کنه؟ خواهشا کمی تاریخ بخونید
MAHDI
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
ترکمانچای هرگز قرارداد بدی نبود. شوروی تا همدان رو گرفته و نیرو پیاده کرده بود. ایران شروع کننده و شکست خورده جنگ بود. همین که با درایت تونستن تا ارس را بگیرن خودش خیلی بوده. امیداومر دوستان کمی تاریخ بخونن
اقای تابناک
یه نفر باید به این اقای نماینده نکاتی را بفرمایند.
اول اینکه بحث هسته ای و ... ذلک همیشه بهانه بوده و هست و اگر این بهانه هم گرفته بشود بهانه های فراوان دیگر وجود دارد.
دوما شما اصلا امریکا را نمیشناسید که فکر میکنید اگر توان نظامی برای جنگیدن داشته باشه منتظر شورای امنیت و قانونی بودن میمونه.
سوما مگه برجام تبدیل به اون قطعنامه سراسر تزویر شورای امنیت نشد که اگر الان ما بزنیم زیر برجام اونها میتونن بر علیه ما اقدام کنند و جالبه که خودمون هم در نوشتن قطعنامه علیه خودمون سهیم هستیم برخلاف قطعنامه های قبل که یک طرفه بوده و هیچگاه هم به اجماع نرسیده.
چهارم اینکه با کدوم سند و مدرک میفرمایند که پرونده ما در شورای امنیت و ذیل فصل هفتم بوده است؟
این از اون حرفها بود تمامی قطعنامه ها تحریمی بوده و اصلا ارتباطی با فصل هفتم نداشته است لکن در حال حاضر میتوان ایران را ذیل فصل هفت برد.
پس خواهشا با این حرفها ذهن مخاطب نا اشنا را به بیراه نبرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
آمریکاییها هرموقع قصد تجاوز نظامی به هرکشوری داشته باشند در ابتدا بررسی میکنند که آیا توان نظامی برای موفق شدن در آن را دارند یا نه،اگر این توان را در خود دیدند و طرف مقابل را ناتوان از مقابله دیدند اول سعی میکنند از مجاری قانونی در شورای امنیت برای تهاجم خود بهانه قانونی فراهم کنند ولی اگر راهی قانونی باز نشد خیلی راحت و بدون نگرانی برای پاسخگویی برای کار غیرقانونی خود هر اقدامی که بخواهند انجام میدهند و مطمئن هستند که از طرف هیچ کسی مورد بازخواست قرار نمیگیرند،واضحترین نمونه آن دخالت نظامی در سوریه و ایجاد چندین پایگاه در گوشه و کنار سوریه است
بسیار پخته و کارشناسی.ایکاش بسیاری از دلواپسان و به تعبیری کاسبان تحریم بخوانند و عمل کنند.اما دریغ اینان میدانندو نمیخواهند قبول کنند چون قصدشان منافع ملی و یا اسلام نیست سنگ منافع و مصالح باندی و اقتضائات مالی و حس ثروت اندوزی و فرصت طلبی را به سینه میزنند.
با این روشی که آقایان در پیش گرفتند ما قطعا به انرژی هسته ای نحواهیم رسید. چرا که فرض بگیریم با اروپا به توافق رسیدند و برجام را نگاه داشتند و برخی تحریم ها را هم بر نگرداندند. پس از اتمام زمان و موقعی که خواستیم از مواهب هسته ای برخوردار شویم اولا آمریکا اجازه نخواهد داد چرا که می گوید از نظر من برجامی وجود نداشت که حق هسته ای شما را به رسمیت بشناسد. دوما همین اروپا قطعا در آن موقع پشت سر آمریکا قرار خواهد گرفت ودر خوسبینانه ترین حالت از حق هسته ای ما دفاع نخواهد کرد و ما باز هم در مقابل آمریکا تنها خواهیم ماند و هم پیاز را خورده ایم هم کتک را خورده ایم. ولی قطعا در آن زمان همین اروپا ار آمریکا طرفداری خواهد کرد. ودر هر حالت با این روش فقط کمی تحریمها کمتر خواهد شد و به حق هسته ای نخواهیم رسید و با این اقتصاد ضعیف شده ی عمدی بعضی آز آقایان همیشه ترسان و لرزان باقی خواهیم ماند و آماده بلعیده شده خواهیم شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
گیرم به انرژی هسته ای رسیدی اصلا شدی کره شمالی درد ملت دوا میشه؟
بعد از خروج ترامپ از برجام و نمایان شدن مورد جدیدی از خیانت و خباثت و دشمنی امریکا در یک ورژن تازه تر که حتی امضای دولت قبلی آمریکا و دولتهای متحد امریکا و اعضای دائم شورای امنیت رو نادیده گرفته شده(احتمالا ورژن بعدی اینجوری میشه که ترامپ خودش ی قرارداد امضا کنه و بزنه زیر امضای خودش و بگه من وقتی امضا میکردم در حالت عادی نبودم یا اینکه بگه من سواد ندارم و اینا منو گولم زدند گفتند امضا کن)،آمریکوفیلهای ایرانی،حقوق بگیرای آمریکا،نوکرصفتا،مک دونالد و کوکا خورا و سایر دلدادگان آمریکا در کمال ناباوری و در اعلا درجه پررویی به انجام وظیفه ماله کشی و جاده صاف کنی خودشون ادامه میدن بعضیاشون میگن که با وجود ادامه دادن ایرانیها به ایجاد مزاحمت برای منافع آمریکا در منطقه و داشتن برنامه موشکی،امریکا حق داره که به ایران اعتماد نکنه و از برجام خارج بشه و میگن ایرانم باید مثل کره شمالی دست آخر در مقابل امریکا تمامو کمال تسلیم بشه و اگه الان این کارو نکنه حتما تا چند وقت دیگه وقتی به کره شمالی پیشرفته و توسعه یافته نگاه کنه متوجه میشه که خیلی عقب مونده
این به ظاهر آقایون و البته اربابشون اولا باید جواب بدند که چرا آمریکا حق داره در۱۲۰۰۰کیلومتر دورتر از خاک خودش نگران منافع خودش باشه ولی ایران سر مرزای خودش نباید نگران منافعش باشه و اگه با این دست فرمون بیاند جلو احتمالا چند وقت دیگه میگن به ایران چه ربطی داره که توی خیابونای تهران جنگی اتفاق افتاده(طبق فرمایشات گاو شیرده و شپشوی منطقه)و احتمالا بعداز خلع سلاح موشکی ایران احتمالا میگن ایران دیگه نیازی به خمپاره۶۰ هم نداره و این آمریکاست که میدونه نیازهای دفاعی ایران چیه و خود ایرانیها عقلشون به این چیزا نمیرسه و قطعا باخمپاره۶۰هم تهدیدی برای صلح جهانی هستند
از طرف دیگه اینا که با ذوقزدگی شاهدی از غیب براشون رسید و گفتند ببین کره شمالی هم عقلش رسید و جلوی آمریکا دستاشو برد بالا و تا این خبر اومد از فرداش شروع کردن از پیشرفتای یک روزه کره حرف بزنند و فورا چندتا عکس از کره منتشر کردن و کشوری رو که تا دیروز خرابو ویرون و عقب افتاده معرفی میکردن رو با نشون دادن آسمان خراشهای پیونگ یانگ و تمیزی خیابوناش ستایش کردن و گفتند این از آثار کنار اومدن با آمریکاست،اما اینا خیلی عجله کردند،حداقل صبرمیکردید کره ایها ی کاری میکردند بعد کره رو آباد نشون میدادید،کره ایها وقتی در محاصره ۳تا ناو هواپیمابر و کلی ناو دیگه امریکا بودن و هنوز ساخت بمب اتمی و هیدروژنیشون تموم نشده بود و برد موشکاشون به آمریکا نمیرسید تسلیم نشدند حالا شما فکر میکنید با این همه تهدید امریکاییها و تزویر و دروغگویی و عدم تعهد به قرارداد از جانب آمریکا و بعد از این همه سختی کشیدن در توانایی رسوندن بمب اتمی و هیدروژنی بوسیله موشک به قلب آمریکا به همین راحتی همه چیزشونو میدن تا بشن مثل عراق یا لیبی؟یا در بهترین حالت بشن مثل شما بله قربان گو یا نوکر آمریکا؟یعنی شما فکر میکنید کره شمالی از نظر حماقت و ساده لوحی در این حدی هست که شما سعی دارید به دنیا و بخصوص به ایران نشون بدید؟خیلی بعیده
راستی ی خبر تازه، همین الان از اتاق فرمان خبر دادن که کره شمالی در اعتراض به مانور مشترک کره جنوبی و آمریکا برنامه مذاکرات کره شمالی و جنوبی رو که قراربود در چند روز آینده برگزار بشه لغو کرد
ای واااااای، ی خبر جدید دیگه ،کره شمالی که تازه چندروز بود عاقل شده بود تهدید کرده اگه آمریکا بر برچیدن و خلع سلاح اتمی کره شمالی اصرار داشته باشه برنامه دیدار ترامپ و کیم توی سنگاپورم میفرسته رو هوا،
این یعنی کره شمالی اتمی باقی میمونه
و این یعنی آسمون خراشای مدرن و خیابونای تمیز و منظم پیونگ یانگ دوباره یک شبه داغون و کثیف میشن
و اینم یعنی اینکه شما عزیزان باز باید زحمت بکشید و دست به ماله بشید و این گند جدید رو تمیز کنید
بالاخره مک دونالد و کوکا رو باید جبران کنید
و این یعنی تابناک این کامنتو منتشر کن و بدون سانسور هم منتشر کن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
اهاااا مقاله نوشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
احمد آغا خیلی بیکاری خخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
تمام حرف دل مردم ایران بود.درود بر تو هموطن با غیرت.
تحليل اين نماينده و عضو كميسيون امنيت ملي تا حدودي درست است ولي دقيق و حاوي همه موارد نيست. موضوع توافق مرسوم به برجام و رفع تحريمها و رابطه امريكا با ساير اعضاي ٥+١ از پيچيدگيهاي بسياري برخوردار است كه متحدين درجه اول امريكا يعني كشورهاي فرانسه، ألمان و حتي انگليس نيز به اميد تأثير بر تصميم ترامپ تلاشهاي بساري را در كنار لابي در مجلس و سناي امريكا انجام دادند كه نتيجه اي نداشت. گرچه اتحاديه اروپا از بدو تأسيس بدنبال ايجاد شخصيت مجزأ و تأثير گذاري بدون اتكا به هم پيمان فرا منطقه اي خود بوده است ولي واقعيت نشان ميدهد كه حتي در خاك خود اروپا هم بدون كمك مستقيم در تصميم گيري و عمليات نظامي موضوع درگيريهاي گسترده در بالكان در سال هاي دهه ٩٠ توسط امريكا امكان پذير نبوده است.
تحليل بايد بر مبناي داده هاي درست و بدون شعار ارائه گردد تا هم راهكار باشد و هم مخاطبين را راهنمايي درست كه لازمه وفاق نلي است نمايد.
چقدر برای خودمان دسته گل میفرستیم
تحلیل جالبی بود ، بلکه واقعیت همین است ، این قرارداد بین المللی علی رغم اشکالاتی که کارشناسان بر آن وارد می کنند ولی آن سند حقانیت جمهوری اسلامی است این خیلی مهم است که ایران با این پیمان نامه توانست برای جهان ثابت کند که این آمریکا و همپیمانانش هستند که مقررات بین المللی را براحتی زیر پا می گذارند و ریشه قانون شکنی و نا امنی های جهانی هستند نه ایران اسلامی و لذا هیچ کس و هیچ سازمان بین المللی امروز نمی تواند ایران را متهم به زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی کند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
کدوم قرارداد بین المللی؟ یک توافق ساده بین دو دولت بود که حتی نسخه انگلیسی و فارسی اون با هم تطابق نداشت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
جهان به دو دسته آمریکا و غیر آمریکا تقسیم میشه ، سند حقانیت و به کی ثابت کردیم؟ آمریکا و دارودسته اش؟ یا خودمان؟
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
آقای ناشناس برای یک لحظه هم که شده سر تو از برف بیار بیرون و یا لجاجت را کنار بگذار آن موقع می فهمی که این یک قرار داد بین دو دولت بود یا یک قرار داد بین لمللی آیا قراردادی که در سازمان ملل و سازمان امنیت ثبت می شود یک قرارداد بین دو دولت است ؟ آیا قرادادی که به موجب آن روسیه مجبور می شود موشک های s300 را تحویل دهد یک قرارداد بین دو دولت است آیا قراردادی که چندین میلیار طلب ایران از چین و هند وصول می شود یک قرار داد بین دودولت است آیا قرارداد صدها هواپیمای مسافر بری ( که البته با بد عهدی آمریکا کامل محقق نشد ) قرار داد بین دو دولت است آخه یک مطلبی بنویس که شعور سیاسی ات زیر اینقدر زیر سوال نرود
آقای محترم فرمایشات شما صحیح. اما برجام ابتدا فعالیت‌هایی هسته ای را که میلیاردها دلار هزینه شده بود متوقف کرد نکرد؟ وبعد با بلاتکلیفی تحریم های آمریکا سنگ اندازی آنها میلیاردها دلار به اقتصاد کشور لطمه زد. نزد؟ وحال با خروج آمریکا. ما برای تضمین دوره افتاده ایم. نیفتاده ایم؟ در نهایت باید در این خصوص نظر مردم اجرایی شود. که می توانید نظر سنجی کنید.
باسلام؛
ما را دربرجام مسلما شکست خوردیم.انرژی هسته ای را دادیم ولی هیچی نگرفتیم دولتی ها قبول هم نمی کنند.ضمنا آمریکا قبل از برجام خلع سلاح بود وحالا قلدر.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
اخوی هنوز نفهمیدی با چند تا سانتریفیوژ نمی شه به جنگ امثال امریکا رفت و باید قدرت فن اوری و اقتصادی داشته باشی؟
تا ابد مانند کره شمالی خوراکمان ریشه گیاهان بیابان خواهد بود الی این سیاستمداران کنونی کشور نظرشان تغییرکند
شما رسانه بیطرف نیستید که این خبرها رو میذارید. مشخصه که شما به اصلاح طلبان نزدیکترید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
مسلمه که تابناک به اصلاح طلبا نزدیکتره.چون فعلا باد از اونطرف میوزه و فعلا در بین ملت جوگیر و همیشه در صحنه ما این مد شده که غرغر کنن و نق نق.و از همه چیز ایراد بگیرن و حتی اگه جایی کار مثبتی انجام شده باشه بگردن و ازش ی مشکلی پیدا کنن و اونو پیرهن عثمان کنند.واین دقیقا کاریه که باصطلاح اصلاح طلبا به عنوان استراتژی در پیش گرفتن
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
دقیقا برای من هم تمایلات جانبدارانه تابناک مشخص شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
فقط نظر شما گذاشته شود بي طرف مي شوند
معلومه این آقا ده بار از رو درساش خوب مشقاشو نوشته وخوب تونسته درس رو از بر کنه. به آقا معلم بگید یه صد آفرین بهش بده.
فکر نمیکنید دزدیهای علنی و اختلاسهای علنی تر و اعلام برتری ژنی نسبت به مردم بهم باعث رکود ئ عدم سرمایه گذاری میشه!!
منکه فکر نمیکنم!!!
ما بایستی با توجه به مقدورات ومحدودیتها حرکت کنیم بعداز پیروزی انقلاب بیش از ظرفیت نسبت به صدورانقلاب کارکردیم واستکبار جهانی مارا تحریم کرد رهبری انقلاب دراواخر دولت احمدی نژاد استراتژی نرمش قهرمانانه را مطرح کردند که حاصل آن برجام شد کیهان واطاق فکر تند روها هرآنچه ماازدست دادیم را به پای جناح مقابل نوشتند ومرتب میگفتند ومینوشتند که این برجام همان خواسته آمریکاست و هرگز خارج نمیشود ولی در عمل آمریکا ادامه برجام را تاب نیاورد واز آن خارج شد خوب طبق منطق کیهان تمام تحلیلهای تندروها غلط از کاردرآمد این تحلیلگران بی منطق یکبار هم به اشتباه تحلیلی خود اشاره نکردند الان هم ارکان حکومت تصمیم خوبی گرفتند ما از آتش زدن برجام چیزی جز بی تدبیری سیاسی و محدودیتهای تنش زا نصیبمان نمیشود النته تمام زمان جنگ باصدام 8سال بود بود یعنی چیزی حدود 96 ماه ولی من کسانی را دیدم که منتهای شرکت درجنگشان رفتن به یکی از قرارگاهها وبعضا تدارکات بوده ولی ادعای بیش از 100 ماه حضور در جبهه را دارند وبعضا از اینطریق نسبت به آباد کردن دنیای خود اقدام نمودند البته در زمان پیامبر هم از این کارها میشده همیشه افرادی که خیلی تند حرف میزنند وپرچم به آتش میکشند در روز واقعه درمیدان نبرد نیستند و تکلیف اولشان حفظ جانشان برای اسلام عزیز میباشد
کشور دوست و برادر چین هم به ایران تضمین نداد چه برسه به اروپا .....!!
خود روسیه هم تضمین نمیده......مگر اینکه!!!!
عجب امریکا رو خلع سلاح کرد؟ باچی .با سیاسی خنده . اصلا ظریف رو همه جا مسخرش میکنن
اینکه بعضی ها میگویند ایران چهل سال است که تحریم است وتحریم را تحمل میکند باید گفت که کوچکترین تحریم وبخصوص اینگونه تحریم ها مانع اشتغال میشود وسرمایه کزاری واشتغال را کاهش میدهد وبیکاری رابیشترمیکند بعدش شما میتوانید با بدترین وضع زندگی کنید با بهترین وضع هم زندگی کنید به این شکل امورات را گذراندن زندگی کردن نمیگویند بلکه انرا زنده ماندن میداند اینکه کارگر و یا کارمند با یک میلیون ویاهشتصد هزارتومان را زنده ماندن مینامند نه زندگی کردن ان بازنشسته که حقوقش یک میلیون تومان است این زندگی کردن نیست بلکه رنده ماندن است و این وضعیت برازنده مردم ایران نیست اینکه اقازاده هاشان دراروپا عشق حال میکند خودشان بابهترین شرایط ودربهترین نقاط ایران زندگی میکند ان مقامات چه روحانی وسیاسی ومقامات اقتصادی دربهترین وضعیت باشد وکارگران وکارمندان وبازنشسته ها دربدترین شرایط باشد این وضعیت درست نیست چرا باید معلم و بازنشسته وکارگرو کشاورز که طالب حقش است و در اثر کمی حقوق به درماندگی رسید وبخاطران حد ازاستیصال به خط اخر رسید و وقتی که اعتراض میکند بازداشت شود .....
الان متاسفانه اگر شما پارتی وسفارش ازطرف بالا اگر نداشته باشی هیچ کاری نمیتوانی بکنی و کارت پیش نمیرود کجای مملکت پیشرفت کرده که یکسری دم از پیشرفت میزند البته دریک جاهایی هم پیشرفت بوده انهم اختلاس وبحران بی ارزش شدن پول ایران در مقابل ارزها وپارتی بازی وبحرانهای معتلف و بحران محیط زیست وتنش ابی و...
به نظرم بيشتر توضيح وقايع بود تا تحليل، همه اين اتفاقات كه گفتن رخ داده و درسته كه هنوز بعضي از اثرات رو نمي بينندمردم، اما در هر حال از جنگ دور شده بوديم و اين دستاورد بسيار بزرگي بود . مردم هم خيلي منتظر معجزه نباشند، دستشون رو به زانوشون بزنن و همت كنند و كار كنندو هي بهانه گيري نكنيم، كسي ما رو نجات نخواهد داد ار احاظ اقتصادي.
بايد خودمون تلاش كنيم
رهبريت هم بهتره همه افراد رو دور هم با يك وفاق ملي ، با درايت هميشگي به يك قدرت چند برابري و گسيل انها جهت همبستگي بيشتر سوق بدهند تا زحماتي رو كه براي سياست خارجي در پيش گرفتن با چندين برابر انرژي داخل كشور به امريكا رودست ديگه اي بزنند كه از اين اتفاق جديد نهايت بهره برداري بشه
پیشنهاد:
هر صنفی بیاد سه کالای تولیدی همان صنف با برند تشکیل بده و یک شرکت مادر برای همان برند از تحصیل کرده های همان رشته و کارگاه های تولید همان صنف و فروشگاهای همان صنف برای تولید و فروش درست کنند.
مثلا یک لیوان را یک کارگروه تحصیل کرده با علم روز طراحی کنند بدهند کارگاه های همان شرکت تولید و فروشگاه های صنف بفروشند.درامد بین خودشان تقسیم کنند.برند های موجود هم میتوانند ادغام کنند یا مستقل ادامه کار بدهند.
مزایا :
1_ کلی نیروی تحصیل کرده به روز در صنف های مختلف سرکار میرن و تولید کالا با علم روز و مدیریت روز و برنامه‌ریزی روز
2_کارگاه های موجود و کارگر آنها فعال میشوند.
3_ فروشگاه های فعلی همان صنف فعال میشوند،چون کالا با برند هست و مسئولیت دارد و خدمات میدهد. سود جمعی بین خودشان تقسیم میشود هزینه زیادی برای دولت ندارد. تحصیل کرده فروان، کارگاه و کارخانه ها تعطیل زیاد، فروشگاه کم مشتری زیاد هست. همه بیکار هستند پس با یک مدیریت در یک جمع کاری شروع به کار میکنند.
فداکاری:
فقط جمع شدن و مدیریت کردن میخواد و یک حقوق چند ماهه برای افراد درگیر تا کالا تولید و عرضه بشه.
وقتی کالای خودمان با درگیری همه کشور در تولید آن و تبلیغات حس میهنی، آنوقت ملت خرید میکنند.
این شرکت‌ها به نوعی تعاونی هست، مال همه هست، سودش هم مال همشان هست پس در کل همه مردم سود میبرند.
سه برند در یک صنف پس رقابت هم هست دولت درگیر نیست اینم حسن کار
موضوع اصلی ایران نیست بلکه محک زدن قدرت است. اکنون ثابت شد که اروپا در چنگال آمریکاست و استقلال ندارد چون استقلال اقتصادی ندارد. اگرچه رهبران آن از این موضوع بسیار ناراحتند ولی هیچ حربه ای برای مقابله ونجات خود ندارند، آمریکا بتدریج کنترل کل جهان را بدست میگیرد وخواسته های خود را تحمیل میکند. تنها چین به کمک روسیه و چندین کشور دیگر اگر از همین اکنون هوشیار باشند و از بعضی از منافع حال بگذرند و تا قبل از اینکه دیر شود از فرو رفتن در این باطلاق بپرهیزند، آنگاه اروپا نیز به سمت آنها آمده و نجات پیدا میکند، قطب دیگرجهان تقویت و آمریکا ضعیف میشود تا باز تعادلی برقرار شود و مانع از بی عدالتی ها و ظلم بیشتر و افزایش فقر و بیکاری و جنگ شویم.
راه حل در روابط بانکی و مناسبات اقتصادی مستقل و دوری از دلار است، واین را بدانند که شرکتهای آنها که در آمریکا سرمایه دارند همیشه در خطرند.
جوجه را آخر پاییز میشمارند
اگر توافق برجام نبود با بايکوت ايران حتي نمي گذاشتند در سوريه و عراق ورود کنيم و جبهه مقاومت از هم مي پاشيد روسيه با ما متحد نمي شد و با مستمسک قراردادن تحريمها و اجماع بين المللي ضمن جلوگيري از فروش نفت و صادرات کالا شرايط بسيا سختي براي کشور و مردم ايجاد مي شد دليل خروج ترامپ نيز اعتراض به اين نتايج بود
واقعیت این هست در شرایطی که ترامپ نبود بر جام یک پیروزی بود و با شرایط فعلی برای دولت فرقی ندارد اما برای مردم یک شکست هست.....
بحث سر خوب بودن یا بد بودن برجام نیست اصلا بحث سر اینه که هرچی گفته میشد که باید اول یه تضمین خوب گرفت بعدا به توافق رسید و این توافق بدون تضمین شکست میخوره...
در نهایت هم امضای کری شد تضمین و اینم سرنوشت توافق...
واى دارم سكته مى كنم !اگر روحانى استعفاء كند ممكن است دلار ديگر از اين گرانتر نشود،به دادمان برس خدا.
برید بابا اصلاح طلب و اصول گرا چیه همشون حال می کنند وای به حال ما مردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر