بازدید 39785
در بیانیه مطبوعاتی موگرینی مطرح شد؛

رونمایی از طرح اروپا برای «حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام»

موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با ظریف و وزرای خارجه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان، طرح‌های مد نظر این اتحادیه برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام را برشمرد.
کد خبر: ۷۹۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۳ 16 May 2018

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با ظریف و وزرای خارجه سه کشور اروپایی، طرح‌های مد نظر برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام را برشمرد.

به گزارش «تابناک»؛ فدریکا موگرینی، سه‌شنبه شب پس از مذاکرات ایران و سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان بیانیه‌ای قرائت و در آن خطوط پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام را تشریح کرد.

وی که در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، هدف از دیدار‌های امروز را «بحث درباره خطوط مشترکمان و مسیر پیش روی ما پس از اعلام خروج ایالات متحده از برجام» خواند و گفت: «ما تعهد خود به اجرای مداوم، کامل و مؤثر توافق هسته‌ای با ایران را یادآور شدیم. [این توافق] به عنوان یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه جهانی و یک دستاورد چشمگیر دیپلماتیک با اتفاق آرا توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده است.»

وی ادامه داد: «همه ما از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران ابراز تأسف کرده و تأیید کردیم که برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای و عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، جزئی ضروری از این توافقنامه است. ما بر تعهد مشترکمان بر اطمینان از اینکه این [هدف]همچنان محقق باشد، تأکید و از همین روی توافق کردیم، گفت‌وگوهایمان را در تمام سطوح تعمیق کنیم. همین امروز هم کارشناسان ما ساعت‌های زیادی را با هم کار کردند.»

موگرینی گفت: قرار است گفت‌وگو‌های فشرده‌ای درباره راهکار‌های حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام بین طرفین صورت گیرد.

رونمایی از طرح اروپا برای «حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام»
 
برخی سرفصل‌های بیانیه مطبوعاتی موگرینی عبارتند از؛

در پی اعلام ایالات متحده آمریکا، مبنی بر خروج آن کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور امنیتی و سیاست خارجی و وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فرانسه، آلمان و انگلیس در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در بروکسل دیدار کردند.
 
شرکت کنندگان در این نشست؛

تعهد خود در اجرای کامل و مؤثر برجام را که به اتفاق آرا توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به عنوان عنصری کلیدی در ساختار نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد دیپلماتیک قابل توجه مورد تاکید قرار گرفته است، یادآوری کردند.

با اظهار تأسف از خروج آمریکا از برجام، بر اینکه رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای و عادی سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران بخش‌های اساسی توافق [برجام]را تشکیل می‌دهد، صحه گذاردند. آن‌ها [همچنین] بر تعهد خود به ایجاد اطمینان نسبت به ادامه تحقق اهداف تأکید و موافقت کردند که گفت وگو‌های خود را در راستای این هدف تعمیق بخشند.

به طور ویژه متعهد شدند که مباحث کارشناسی فشرده‌ای را با ایران در خصوص مسائل زیر، با هدف رسیدن به راه حل‌های عملی [ظرف مدت چند هفته آینده] آغاز کنند؛

حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران

تداوم فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران و تعاملات مالی مربوطه

تعاملات موثر بانکی با ایران

ادامه روابط حمل و نقل مؤثر دریایی، زمینی و هوایی و خط آهن با ایران

تأمین بیشتر اعتبارات صادراتی اتحادیه اروپا و ایجاد مسیر‌های ویژه در حوزه‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی شامل ارائه حمایت‌های عملی از تجارت و سرمایه گذاری

تکمیل و اجرای بیشتر یادداشت تفاهم و قرارداد‌های منعقده بین شرکت‌های اروپایی و طرف‌های ایرانی

سرمایه گذاری بیشتر در ایران

حمایت از فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا و تأمین فضای اطمینان بخش حقوقی

ایجاد هر چه بیشتر فضای شفاف و قانونمند اقتصادی
 
یک بار دیگر عزم و اراده خود را برای اجرای برجام در تمامی بخش‌های آن همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده مورد تأکید قرار داده و موافقت کردند به مشورت‌های فشرده خود در همه سطوح و با سایر اعضای برجام ادامه دهند.
 
گفتنی‌ است پیش از قرائت این بیانیه، دکتر ظریف، وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرده بود، مفاد این بیانیه با اقدامات عملی طرف‌های غربی در هفته‌های پیش روی همراه شود.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۷۰
مهم ترین موضوع ارتباطات بانکی هست. شهروندهای ایرانی هنوز نمیتونن یه کارت اعتباری معروف که تمام دنیا دارن رو داشته باشن.
از اين بيانيه قطعا چشمي آب نميخورد
اروپا گام به گام در جهت منافع آمريكاحركت ميكند
نمیدونم کی مسئول ثبت نظراته اما این چند روزه پیرامون تحولات برجام و منطقه(بنا به تخصصم) چندین نظر و تحلیل کوتاه برپایه واقعیات موجود به همراه راهکار نوشتم ولی به دلیل ترس یا هرچیز دیگه ای هیچکدوم رو نشر ندادید. به همین خاطر دیگه این آخرین نظرم در سایت شماست.
خداازدهنتون بشنوه
ان شاء الله که خیر باشه برای مردم این سرزمین
خدا قوت
کار ما ایرانی ها به جایی رسیده که با وجود این همه دشمن خارجی و داخلی ، بجز خدا ، یار و یاوری نداریم
این بیانیه که نشد تضمین!
دمت گرم دکتر ظریف خدا پشت و پناهت .
قیافه ها چقدر داغونه !
تضمین عملی، تضمین عملی، ثضمین عملی
تضمین عملی چی شد؟؟؟
این حرفها را دو سال پیش هم در کنفرانس های خبری گفتند. به عمل کار بر آید...
تضمين هاي عملي اش كجا ست ؟
این توافق بین دولتهاست شرکتهای اروپائی اکثرا خصو صی هستند نمی ایند منافع خودشان را فدای ما کنند.
خدایا ما رو از دست ناکارامدها نجات بده.
اروپا 18000 میلیارد دلار با آمریکا و چند ده میلیارد با ایران تجارت دارد مطمئن باشید فقط حرف میزنند پای عمل پا پس میکشند
چیز جدیدی نداشت
فکر نان کن که خربزه آب است...بیانیه یعنی کشک، اروپا اگه راست میگه با سرمایه گزاری مستقیم، خط تولید ایرباس رو در ایران راه بندازه و سرمایه گذاری کنه
اميدواريم بشود
تمام این موضوعات تو برجام هم بود از روز اول! اما اروپایی ها از ترسشون درست حسابی اجرا نکردند!
جناب تابناک پس خبر اینکه اروپاییها گفتند نمیتونند تضمین بدهند و به ایران گفتند که به نفعش هست که قرارداد تکمیلی رو امضا کنه چی؟ ...جناب تابناک خود دکترتون هم میدونه تنها راه آشتی با مردمه .... نه فیلترینگ و نظارت جنگهای نیابتی و غیره
اون زمان که تحریم نبود، به این وعده ها عمل نشد.حالا که تحریم ها هم برگشته.
شرکت های اروپایی و بانک های اروپایی خصوصی هستند و به این جور حرف ها گوش نمی کنند و ریسک مبادلات اقتصادی با ایران رو نمی پذیرند.نمونه اون هم اوبر بانک اتریش.
این جور حرفها بیشتر جنبه تبلیغاتی داره.به خصوص برای طرف ایرانی.ظریف و روحانی و بقیه مسئولان میدونن نمی تونن از برجام خارج بشن.از اون طرف برای افکار عمومی داخلی باید توجیهی برای ادامه برجام ،علیرغم بازگشت تحریم ها داشته باشند.
در صحنه عمل اتفاق خاصی نمیفته.
من نمی دونم چرا آقای ظریف همش کنار موگرینی جون وایمیسه.
یکی نیست بهش بگه آخه شما اروپایی ها زمانی که هنوز برجام برجام بود هیچکدوم از این غلط ها رو نکردید حالا که رئیس برجام رفته بیرون میخواید برجام بازی کنید
موجب امیدواری است.الان دلواپسان پیامهای ضد مردمی خود را جهت ایجاد بذر ناامیدی در بین مردم اماده میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
از خواب بيدار شيد حداقل زمان نشون داد دلواپسا دستكم در زمينه عدم اعتماد به امريكاييها حق داشتند،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
چه چیزی موجب امیدواری است؟
تاحالاش که تو این 4سال خبری نبود
باید برای این مرد خدا،دکتر ظریف دعا کنیم
امیدواریم ؛ چون راهکار منطقی تر از این نداریم . مگر اینکه مثل بعضی نمایندگان محترم بخواهیم درمجلس تخلیه خشمی کنیم وپرچم آتش بزنیم !!!!!
این هم نتیجه برجام.
قیافه ها و لباسها چه پریشون و درب و داغون! تو رو خدا اینها اونوقت میخوان جلوی آمریکا وایستند؟!!
این اقدامات فقط بر روی کاغذ بوده و هیچگاه عملی نخواهد شد
به اروپا بگوييد، به آمريكا بگويد، به اسرائيل بگويد :

" فسخ يكجانبه برجام هزينه دارد، اسرائيل ذبح خواهد شد "
در مرحله اجرا و عمل این شرکتها و یا موسسات مالی خصوصی هستن که باید بیان ایران یا با ما کار کنن. آیا این کار رو میکنن؟!
امیدواریم تضمین کتبی ومعتبرگرفته شودوتنهابه تاکیدات وقولهای آنها دوباره اعتمادنشود.
با عدد و رقم و تاریخ صحبت کنند، این وعده های سر خرمن دیگر به درد ما نمیخورد. آقایان مسئول هوشیار باشند
زنده باد ظریف. زنده باد روحانی. زنده باد ایران. زنده باد مردم ایرانو زنده باد امریکا. زنده باد مردم امریکا.

من در امریکا زندگی می‌کنم. اینجا اکثر در حیاط خانه‌شان یا روی ماشین یا دوچرخه‌شان پرچم آمریکا را می‌زنند. این کاری است که ما در ایران اصلا انجام نمی‌دهیم، بنابرین اصلا درک درستی نداریم از اینکه پرچم امریکا چقدر برای مردم امریکا معنی‌دار و عزیز است. آنها امریکا را خاکی و کشوری می‌دانند که بر روی آن‌ها و اجدادشان آغوش گشوده و فرصت‌هایش را با آنها به اشتراک گذاشته. پرچم برای مردم امریکا صدها برابر مهنادار از پرچم برای مردم ایران است.

بیایید از قرآن یاد بگیریم که به مقدسات انسانهای دیگر توهین نکنیم تا راه را برای توهین به مقدساتمان باز نکنیم.

احترام، عشق، محبت، درک، دلِ خوش، برای همه‌ی مردم دنیا. برای همه ی مخلوقات.

زنده باد عشق و احترام.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
همین مردم آمریکا به ترامپی رای دادند که احترام و عشق را بهمون تقدیم کرد
مواردی کە در متن خبر بە انها اشارە شدە بیشتر شبیە شعر میماند تا واقعیت، کیست کە نداند با یە تهدید و نعرە جدی امریکا، این کشورهای متکی بە امریکا، بهم میریزن و تمام رشتەهایشان پنبە خواهد شد، در ضمن بیشتر شرکتهای بزرگ و کوچک اروپایی به نحوی با امریکا مراودە تجاری و سرمایەای دازند و یا بیشترشون بە تکنولوژی امریکایی متکی هستن و اختیار تصمیم گیری مستقلی از خودشان ندارند و همچنین اینکە اکثریت شرکتهای اروپایی متعلق بە بخش خصوصی هستند و انها هیچگاە نمیخواهند مورد غضب امریکاییها واقع بشن و جریمە میلیونی و ملیارد دلاری پرداخت نمایند همچنانکە دیدیم دهها شرکت و بانک اروپایی و حتی روسی و چینی و ترکی بخاطر تجارت با ایران در دورە قبل توافقنامە هستەای، ملیاردها دلار جریمە شدند و پرداخت هم کردند، پس با این حساب، بسیار سادە انگارانە است کە تصور کنیم اروپا میتواند برجام را از پرجام نجات دهد، در نهایت چارەای نیست جز خروج از این توافقنامە ضعیف و بی پشتوانە، انگاە دنیا نیز دیگر هیچ اعتماد و اعتباری برای معاهدات پوشالی بین المللی قائل نخواهد بود و بازندە اصل، امریکا خواهد بود و اعتبار بین المللی خود را از دست خواهد داد و هیچ کشوری در جهان بە توافقنامەها و معاهدات بین المللی امریکا وقعی نخواهد نهاد کە با هر تغییر کابینەای در امریکا، کن فیکون شوند.
خوشبحال مذاکره کننده ها نتیجه هرچه باشه، از رییس جمهور مدال افتخار می گیرند. یعنی میشه منهم روزی مذاکره کننده بشم.
تا زمانی که جان بولتون و پمپئو و شهردار جولیانی هستند، روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با آمریکا 47 برابر روابط اقتصادی با ایرانه،از بازار خودرو گرفته تا دارو و هزار و یک چیز دیگه. اونوقت یک شرکت اروپایی که سر و کارش فقط با دلاره آمریکا رو ول میکنه ؟عمرن. در آینده نه چندان دور خواهید دید که اروپا، حتی روسیه و چینی که کلی با آمریکا رابطه تجاری و سیاسی داره، به چه راحتی تسلیم آمریکا میشن. باید فکر اساسی تری کرد.
ايشالا ماشالا
اروپا به فکر منافع خودش هست نه منافع ایران....
باید در عمل دید. ولی با این دیوانه بازی های ترامپ الان هم اروپا جلوش نایسته بالاخره این کار را میکنه. ممکنه الان باشه ممکنه زمانی دیگر. .
از این بیانیه ها قبلا هم دادن
اینا با امریکا هماهنگن تا تدریجی تحریم ها رو برگردونن
همه اون مواردی کع برشمرده شده
از جمله
حمل و نقل و بانکی و ..........
همه اینها توسط شرکتها انجام میشه نه توسط دولتها
شرکتها اصلا تمایلی ندارن که سرمایه و سهام خودشون رو بخاطر
ایران به خطر بندازن
مثلا
اروپا 20 میلیارد دلار با این رابطه داره اما
اروپا 620 میلیارد دلار با آمریکا رابطه داره
یعنی ارزش آمریکا برای اروپا 30 برابر ایرانه
اینا چیه نوشتین؟! خیلی کلیه! قشنگ اسم شرکت ها و قراردها و جزئیات دیگه رو بنویسید
بریزیم تو خیابون برقصیم

هوووورررراااااا
اونی که ویلا با ماشین داشت رفت حالا توافق به چه دردی می خوره ؟؟
به عمل کار برآید
اگر این مفاد اجرا شود منافع ایران تامین می شود و صدمه خروج آمریکا از برجام کم می گردد.
آفرین بر نقش دکتر ظریف در این ایام سخت!
به نظر بعید میرسه کاری بتونن انجام بدن.یعنی شرکتای بزرگ اروپایی بازار چند صد ملیاردی امریکا رو ول میکنن،و میچسبن به بازار چند ملیارد دلاری ایران?
اینها باد هواست اگر راست می گویند ایرباسها را بدهند و 100 میلیارد اسناد خزانه برای تضمین به ایران بفرستند
سلام . تو رو خدا مراقب باشید . این بار نسخه فارسی هم از هرنوع توافقی همزمان امضا و منتشر کنید
مردم انقدر عقل دارند که انهایی که می گه را درک کنند
بهش بگید جزیی ببند تا بعدا همین اروپایی ها نگن نه ما از این قانون منظورمون این بود نه ان
اگر حوصله اش را ندارد خیلی ها می تونند
نه بخواد یک توافقی ببند که تمام را زیر سوال ببر
همین چند تا دستاوردشون که شما نوشتید از رویکرد اروپا میشه 1000 تا نکته در اورد در این زمان منظورش این در ان زمان منظورش اون
اروپایی ها تا منفعت خودشون را نداشته باشن هیچ کاری نمیکنن
باید ایران هم نرمش نشان دهد و این باعث استحکام روابط و رسیدن بهتر به توافق میشود.
در مقابل اینها از ایران چه خواسته؟ خواسته اش مهم است
همه این حرفها خوب است.
حیف که قدرتی ندارند. جمعیت چندانی هم ندارند. 7 درصد کل دنیا در اروپا هستند.
امتیاز نقد می گیرند اما وعده های نسیه می دهند.
آنها صرفا جهت فروش خودرو و هواپما به ایران در تلاشنمد. اما در زمینه صنعت چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باشه
هدف اروپا از این کار حفظ برجام از طرف ایران برای یه مدت کوتاه 6ماهه هست..همونطوری که موگرینی گفته برجام میتونه پایه واساسی برای بحث روی موارد دیگه باشه پس تا این برجام نباشه مذاکره روی بقیه موارد ادعایی آنها هم میسر نخواهد بود.حالا چطور میخوان برجام رو نگه دارند؟؟واضح هست که همه مواردی که موگرینی بر شمرده همونهایی هستند که از 3 سال قبل در برجام آمده بودند وباید طرف مقابل انجام میداد اما نداد..الان میخوان همونها رو مثلا انجام بدن..هدف اروپایی ها تقسیم کار با آمریکاست..به این صورت که احتمالا مجوز کار شرکتهاییی نظیر توتال -رنو -پژو وچند شرکت اروپایی رو از آمریکا آنهم در پشت پرده میگیرن تا به ایران بگن بله نگاه کنید ما تونستیم برجام رو نگه داریم وقطعا تا 6 ماه دیگه کم کم میرن به سمت آمریکا برای اعمال توافق مکمل برجام..حالا اگر ایران قبول نکنه مجددا تحریمها که برمیگرده که هیچ ، حتی ایران مقصر لغو برجام شناخته میشه ..
تعهد کلامی به هیچ درد ایران نمیخوره ...
یکی از دیپلمات های اروپایی گفته بود دادن تضمین هم غیر ممکن هست !
بازگشت ایران به سمت غنی سازی هم فاجعه بار خواهد بود

تکلیف چیه ؟ بلاتکلیفی
بعد از افت نسبی نرخ ارز در چندروزگذشته سیر صعودی افزایش نرخ ارز ازامروز (چهارشنبه26 اردیبهشت) شروع شدهمچنین ازروزجاری روند صعودی بورس نیزمتوقف شد!
مثليكه ٥ نفر قرار مي گذارند بروند شمال. ناگهان يكي از اينها مي گويد من نمي ايم! خوب تا اينجا اتفاق خاصي نمي افتد فقط مشگل اينجاست كه ويلاي شمال و ماشين و پول مال ان يك نفر است.
موگرینی گفته راجع به تضمین حرف نمی زنیم
ظریف در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرده مفاد این بیانیه با اقدامات عملی! طرف‌های غربی در هفته‌های پیش روی همراه شود.
ظاهراً اتحادیه اروپا قول و قرارهای بسیار مهم و امیدوار کننده ای را اعلام کرده است، اما شاید یک سوال مهم بتواند در مورد این هویج زیبای اروپایی ها، به درک ماجرا به ما کمک کند. مگر نه این است که سیستم اقتصادی کشورهای اروپایی، اقتصاد لیبرالیستی است؟ اولین و آخرین مبنای این اقتصاد، اقتصاد بخش خصوصی و عدم دخالت دولت در اقتصاد است. خب، باید پرسید وقتی تقریبا همه شرکت های تجاری اروپایی، خصوصی هستند، دولت های اروپایی به چه نحوی آنان را وادار به همکاری با ایران خواهند کرد؟ شرکت هایی که بیش از آنکه تابع نظرات دولت های خود باشند، نگران مجازات های سیستم بانکی و اقتصادی آمریکا هستند.
میگویند شرکتهای اروپایی عموما خصوصی بوده و زیر نظر دولتهایشان نیستند
چرا ننوشتی که گفته ما نمی توانیم تضمین بدهیم تو همه سایت ها نوشتند اخبار هم می گه ضایع میشی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان