بازدید 5095
در حاشیه دیدار شافعی و وزیر اقتصاد بلغارستان؛

بلغارستان؛ دروازه ورود ایران به اتحادیه اروپا و بالکان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران : بلغارستان با شرایط ویژه ای که در حوزه بالکان و اتحادیه اروپا دارد، می تواند دروازه ورود کالاها و محصولات ایرانی به اتحادیه اروپا و بالکان باشد.
کد خبر: ۷۹۹۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۲ 15 May 2018

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران : بلغارستان با شرایط ویژه ای که در حوزه بالکان و اتحادیه اروپا دارد، می تواند دروازه ورود کالاها و محصولات ایرانی به اتحادیه اروپا و بالکان باشد.

غلامحسین شافعی پس از دیدار با وزیر اقتصاد بلغارستان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: بلغارستان، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد که می تواند در رفع مشکلات و مسائل بانکی و بیمه ای نقش مهمی را ایفا کند و نگاه اروپا را به نحو امیدوارانه ای تغییر دهد که اثرگذاری بر این اتحادیه در وضع فعلی برای ما اهمیت بالایی دارد. 

وی با بیان اینکه بلغارستان می تواند در شرایط جدید بر مناسبات سیاسی و اقتصادی ما در اتحادیه اروپا تاثیر جدی داشته باشد اضافه کرد: حمل و نقل و ترانزیت مهمترین زمینه همکاری دو کشور است که از گذشته وجود داشته که اکنون می تواند همکاری ها افزایش یابد.

شافعی گفت: اگرچه هدفگذاری حجم مبادلات دو کشور یک میلیارد دلار اعلام شده اما اگر مشکلات بانک و بیمه ای حل شود بیش از این مقدار هم می توان مبادلات دو کشور را ارتقا داد.

 تاکید بر افزایش همکاری ها در همایش اقتصادی ایران و بلغارستان

همایش اقتصادی ایران و بلغارستان با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و وزیر اقتصاد بلغارستان برگزار و در آن بر گسترش مبادلات دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار تاکید شد.

غلامحسین شافعی در این همایش با اشاره به چالش‌های همکاری دو کشور گفت: مشکلات بانکی و نبود بانک اطلاعات فرصت‌های تجاری و برخی موانع گمرکی از مهمترین چالش‌های روابط اقتصادی دو کشور است. 

وی افزود: ما برای افزایش حجم اندک مبادلات دو کشور نیازمند تدوین برنامه بلند مدت هستیم البته وزیر اقتصاد بلغارستان ابراز امیدواری کرد که ما زودتر به حجم تجاری بیش از یک میلیارد دلار برسیم.

شافعی افزود: استان لرستان نیز به ریاست آقای سلاح ورزی به عنوان استان معین برای همکاری دو کشور انتخاب شد.

اولویت دولت بلغارستان گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران است

وزیر اقتصاد بلغارستان نیز در این همایش گفت: من به شما این اطمینان را می‌دهم که دولت بلغارستان به همکاری دیرینه خود با ایران ادامه خواهد داد.

امیل کارانیکولوف با ابراز خرسندی از سفر خود به ایران گفت: امیدوارم رویداد امروز و ملاقات‌های کاری که تا به الان صورت گرفته منجر به شروع طرح‌های مختلف اقتصادی شود من به میزبانان ایرانی خود این اطمینان را می‌دهم که اولویت دولت بلغارستان گسترش همکاری‌ های اقتصادی با ایران است همانطور که شرکت‌ها و بازرگانان بلغاری نیز این اشتیاق را دارند و امیدوارم این همایش بتواند به آنها کمک کند.

وی ادامه داد: به شرکت‌های بلغاری توصیه می‌کنم تا از این فرصت استفاده کنند و به گسترش همکاری‌های خود و همتایان ایرانی ادامه دهند. آنها باید از بازار 80 میلیون نفری ایران استفاده کنند. من معتقدم توافقات جدید که طی این سفر صورت گرفته باعث گسترش و تعمیق روابط دو کشور خواهد شد.

وزیر اقتصاد بلغارستان با اشاره به روابط و حجم تجارت دو کشور در سال‌های اخیر گفت: حجم تجاری ما در سال 2017، بیش از 117.4 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن چهار درصد افزایش داشته و واردات و صادرات دو کشور نیز 58 میلیون دلار بوده است.

وی همچنین گفت: بلغارستان در سال 2016 رشد اقتصادی 3.9 درصد و در سال 2017، رشد 3.7 درصد را تجربه کرده ضمن آنکه ما پایین‌ ترین هزینه‌های مالیاتی را در اروپا داریم.

وی در پایان با اشاره به حضور اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و بلغارستان در این جلسه گفت: من به شما این اطمینان را می‌دهم که دولت بلغارستان و همکاری دیرینه خود با ایران ادامه خواهد داد و از فعالان در این حوزه به طور کامل حمایت می‌کند.

در پایان این همایش فعالان اقتصادی ایران و بلغارستان دیدار رو در رو را برای یافتن زمینه های همکاری برگزار کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل