بازدید 2869
اقتصاد در گذر زمان

از عهدنامه جدید راجع به تعرفه گمرکی تا آزادسازی شلمچه

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۹۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 10 May 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

20 اردیبهشت 1307، بین دولت‌ های ایران و انگلستان عهدنامه جدیدی راجع به تعرفه گمرکی مستقل ایران امضا و مبادله شد. همچنین در این روز، ايرانيان نخستين سالگرد لغو كاپيتولاسيون را در سراسر كشور جشن گرفتند.

20 اردیبهشت 1320، بودجه کل کشور برای سال 1326 با هزینه تقریبی 770 میلیون تومان و درآمد تخمینی 550 میلیون تومان توسط هیات وزیران تصویب شد.

20 اردیبهشت 1333، به موجب موافقتنامه رسمی که بین دکتر علی امینی، وزیر دارایی و ویلیام وارن رییس‌ هیات عملیات همکاری فنی آمریکا در ایران و مدیرکل بانک ملی مبادله شد، مبلغ 9 میلیون دلار از محل کمک‌ های فوری دولت آمریکا بلاعوض در اختیار دولت ایران گذاشته شد.

20 اردیبهشت 1340، جراید کشور خبری درباره تاسیس "اتو بانک" در تهران نوشتند که بعدها این خبر به ‌صورت آگهی بارها و بارها در جراید منتشر و در آن گفته شد: "اتو بانک" بانکی است که گروهی از هموطنان ما را که دارای اتومبیل‌ سواری هستند از اتلاف وقت و سرگردانی برای یافتن جای بانک آسوده ساخته است و با تجهیزات اتوماتیک و مجهز خود ظرف سه دقیقه، بدون آنکه احتیاجی به پیاده شدن از اتومبیل باشد مراجعات بانکی را انجام می‌ دهد و به این ترتیب این گروه از مراجعان به بانک را با سرعت برای فعالیت و انجام کارهای اجتماعی خود رهسپار می ‌سازد. "بانک پارس" با ایجاد "اتو بانک" یک قدم مثبت در راه رفاه بیشتر هموطنان و جلوگیری از اتلاف وقت مردم برداشته است. بنابراین سازمان فاکوپا (سازمان تبلیغاتی طرف قرارداد بانک پارس) نه تنها امیدوار است، بلکه ایمان راسخ دارد که ملت ایران با استقبال از این موسسه ملی نشان خواهد داد که ایرانی خدمتگزاران خود را تشویق می ‌کند و هر قدم مثبتی را که در راه ایجاد یک کار تازه و مفید برداشته شود تایید و تقدیر می ‌کند. ساختمان اتوبانک‌ در جاده قدیم شمیران (شریعتی امروز)- سه راه ضرابخانه واقع شده بود.

20 اردیبهشت 1344، ایران و مجارستان قراردادی اقتصادی امضا کردند.

20 اردیبهشت 1345، کنسرسیوم نفت 6 میلیون لیره به سازمان آب و برق خوزستان وام داد.

20 اردیبهشت 1359، مجلس عوام انگليس با 220 رأي موافق و 85 رأي مخالف لايحه اعمال محدوديتهاي اقتصادي عليه ايران را تصويب كرد.

20 اردیبهشت 1361، در ادامه عمليات بيت المقدس، شلمچه آزاد شد. تاكنون در اين عمليات 3600 كيلومتر مربع از اراضي اشغالي ميهن اسلامي آزاد شده است.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر