بازدید 2774
فائو پیش بینی کرد:

تولید غلات در جهان کاهش می یابد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران بر پایه تازه‌ترین گزارش عرضه و تقاضای غلات اعلام کرد تولید و ذخایر جهانی این محصولات در سال زراعی 19-2018 نسبت به سال پیش کاهش می یابد.
کد خبر: ۷۹۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۶ 08 May 2018

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران بر پایه تازه‌ترین گزارش عرضه و تقاضای غلات اعلام کرد تولید و ذخایر جهانی این محصولات در سال زراعی 19-2018 نسبت به سال پیش کاهش می یابد.

به گزارش دوشنبه دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، برآوردهای اولیه با وجود پیش‌بینی کاهش تولید، حاکی از وضعیت مطلوب بازارهای جهانی غلات در سال جاری میلادی است.

انتظار می‌رود تولید جهانی غلات در سال 2018 با افت 1.6 درصدی نسبت به سال 2017، به 2 هزار و 607 میلیون تن کاهش یابد که بیشتر ناشی از پیش‌بینی روند نزولی تولید ذرت به‌ویژه در آمریکاست.

کاهش برداشت گندم در فدراسیون روسیه نیز یکی از دلایل عمده افت تولید این محصول در جهان است. 

فائو همچنین پیش‌بینی کرده است تولید جهانی برنج با رشد 1.3 درصدی به 510 میلیون و 600 هزار تن برسد و رکورد جدیدی در این بخش ثبت شود.

پیش‌بینی جدید فائو در زمینه مصرف انسانی و دامی غلات نیز حاکی از ثبت رکورد جدید 2 هزار و 626 میلیون تن است. 

بدین ترتیب انتظار می‌رود ذخایر جهانی غلات در پایان فصل زراعی منتهی به سال 2019 شاهد افت 2.7 درصدی بوده و نسبت ذخایر به مصرف جهانی غلات نیز به 27.2 درصد کاهش یابد. 

این نسبت در سال 18-2017 با ثبت رقم 28.8 درصد به بالاترین میزان در 16 سال اخیر رسیده بود.

برآوردهای فائو در بخش تجارت بین‌المللی غلات در سال 2018 نیز حاکی از دادوستد چهار میلیون و 600 هزار تن غلات است که 0.6 درصد پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی برای فصل جاری زراعی است.

** افزایش جزیی قیمت محصولات غذایی در ماه آوریل 

فائو در تازه‌ترین گزارش ماهیانه شاخص بهای مواد غذایی اعلام کرد قیمت محصولات غذایی در ماه آوریل (12 فروردین تا 10 اردیبهشت) با افزایش جزیی نسبت به ماه مارس (10 اسفند 1396 تا 11 فروردین 1397) به رقم 173.3 واحد رسید.

بر اساس این گزارش، روند صعودی بهای غلات و محصولات لبنی در ماه آوریل نیز ادامه یافت اما قیمت شکر بار دیگر سیر نزولی داشت.

شاخص بهای غلات فائو در ماه آوریل با رشد 1.7 درصدی توانست روند صعودی چهار ماه گذشته را حفظ کند. شاخص این محصول در ماه آوریل 15.4 درصد بالاتر از مدت مشابه در پارسال ثبت شد.

بهای گندم نیز در پی بروز خطرات اقلیمی در آمریکا افزایش یافته، درحالی‌که افت تولید ذرت در آرژانتین به دلیل خشکسالی و نیز کاهش کاشت در آمریکا به افزایش بهای این محصول در بازارهای بین‌المللی انجامیده است.

شاخص بهای لبنیات فائو نیز در ماه مارس افزایش 3.4 درصدی را تجربه کرد که بازتاب تقاضای بالا برای همه انواع محصولات شیر و نیز نگرانی‌ها درباره فرصت‌های صادراتی در نیوزیلند بود.

شاخص بهای روغن نباتی و گوشت نیز در ماه جاری میلادی به ترتیب 1.4 درصد و 0.9 درصد کاهش یافت.

شاخص بهای شکر فائو در ماه آوریل 4.8 پایین آمد و نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌طور میانگین 24 درصد کاهش یافت. 

افت قیمت شکر بیشتر ناشی از ثبت رکورد جدید در تولید این محصول در تایلند و هند، دومین تولیدکننده بزرگ شکر در جهان و همچنین کاهش ارزش رئال، واحد پول برزیل،بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر بود.

به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از سازمان‌های بین‌المللی است که در سال 1945 میلادی با مشارکت 44 کشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد.

این سازمان برای گسترش و نوسازی کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

هدف این سازمان، ارتقای سطح زندگی، بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر