بازدید 12982

خرس داعشی دستگیر شد

نیروهای دمکراتیک سوریه یکی از فرماندهان برجسته گروه تروریستی- تکفیری داعش به نام 'محمد حیدر زمار' معروف به 'خرس سوری' را دستگیر کردند.
کد خبر: ۷۹۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷ 21 April 2018

نیروهای دمکراتیک سوریه یکی از فرماندهان برجسته گروه تروریستی- تکفیری داعش به نام 'محمد حیدر زمار' معروف به 'خرس سوری' را دستگیر کردند.

به گزارش ایرنا، رسانه های سوری روز جمعه اعلام کردند که کردهای سوریه یکی از فرماندهان برجسته داعش و از افراد مرتبط با حملات 11 سپتامبر سال 2001 به شهرهای نیویورک و واشنگتن را دستگیر کرده اند.
این رسانه ها اعلام کردند که 'اریک باهون' سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) دستگیری 'زمار' را تایید کرده است.
** 'خرس سوری' کیست؟
'محمد حیدر زمار' سال 1961 میلادی در شهر حلب سوریه به دنیا آمد. وی به آلمان مهاجرت کرد و در سال 1982 تابعیت آلمانی گرفت.

خرس داعشی دستگیر شد
وی در آلمان درس خواند و به شغل مکانیکی مشغول بود و درحالی که در دوره متوسطه درس می خواند، در میان اسلامگرایان شهر هامبورگ و برخی از مساجد آن جایگاه ویژه ای داشت.
در هامبورگ مدتی راننده کامیون بود ولی از سال 1991 به کمک 'محمد مامون درکزنلی' دیگر شهروند سوری، با گروه های مسلح اسلامگرا آشنا شد.
در ابتدای دهه هشتاد قرن گذشته به کمک درکزنلی به اردن سفر کرد و با گروه های مسلح آنجا آشنا شد.
یک ماه در اردن ماند ولی به دلیل حضور گسترده گشتی ها و نیروهای مرزبانی سوریه نتوانست وارد این کشور شود زیرا در آن دوره اخوان المسلمین علیه نظام سوریه قیام کرده بودند.
زمار به آلمان بازگشت و با گروه های 'الطلیعه' و 'القاعده' ارتباط پیدا کرد و در سال 1991 برای جنگ به افغانستان و اردوگاه جلال آباد و سپس از سال های 1992تا 1995 به چچن، کوزوو، بوسنی و هرزگوین رفت.
در سال 1996 به دعوت شخصی 'اسامه بن لادن' رهبر القاعده به افغانستان بازگشت و در سال 1997 از افغانستان به آلمان بازگشت و دولت آلمان وی و فعالیت هایش در مسجد 'القدس' هامبورگ را زیرنظر گرفت.
وی در این مسجد و دیگر مساجد هامبورگ جوانان عرب را به 'جهاد' و پیوستن به گروه های مسلح دعوت می کرد.
وی توانست 'محمد عطا' ، 'زیاد الجراح' و 'مروان الشحی' را جذب و در سال 1998 به افغانستان و سپس آن ها را با نظارت 'خالد الشیخ' که گفته می شود طراحی حملات 11سپتامبر را برعهده داشته است، برای آموزش خلبانی به آمریکا فرستاد.
در سال 2001 میلادی زمار در مغرب بازداشت و به سوریه بازگردانده شد.
وی حدود چهار سال در بازداشتگاه شعبه فلسطین در دمشق بازداشت بود و در اواخر سال 2006 به زندان صیدنایا منتقل شد.
دادگاه امنیت کشور در سال 2007 زمار را براساس قانون 49 سال 1980 که اعضای اخوان المسلمین را به اعدام محکوم می کند، به اعدام محکوم کرد که بعدها به 12 سال زندان کاهش یافت.
براساس برخی گزارش ها، زمار در سال 2014 براساس مبادله اسیران با گروه تروریستی احرار الشام از زندان سوریه آزاد شده است.
در آن سال ها گروه تروریستی احرار الشام درحال مبارزه با داعش برای بیرون راندن آن از استان حلب و مناطق تحت اشغال آن بود ولی زمار به احرار الشام نپیوست و مدتی بعد در میان نیروهای داعش مشاهده شد.
در 20 فوریه 2014 شاخه رسانه ای داعش ویدیویی را از استان حلب منتشر کرد که 12 تن از اعضای این گروه تروریستی در کنار سران قبایل حلب در حال شنیدن سخنرانی 'ابوعلی الانباری' حاکم داعش در سوریه بودند.
در این ویدیو زمار زیر پرچم داعش نشسته بود و یک تفنگ کلاشینکف مدل AK در کناروی مشاهده می شد.
هرچند که در این ویدیو مشخص نبود که زمار به گروه تروریستی داعش پیوسته است ولی گزارش های بعدی نشان داد که وی از اعضای برجسته داعش است.
براساس اعلام وزارت دفاع آمریکا 'محمد حیدر زمار' حدود یک ماه پیش توسط نیروهای دمکراتیک سوریه در شرق این کشور دستگیر شده است و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا تلاش می کنند جزییات دستگیری و وضعیت وی را جویا شوند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی