بازدید 5803
با همکاری دانشگاه ام‌آی‌تی انجام شد؛

ابداع روشی برای خم کردن الماس

دانشمندان، روشی ابداع کرده‌اند که به وسیله آن می‌توان به الماس قابلیت کشسانی بخشید و آن را مانند لاستیک خم کرد.
کد خبر: ۷۹۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳ 21 April 2018

ابداع روشی برای خم کردن الماسدانشمندان، روشی ابداع کرده‌اند که به وسیله آن می‌توان به الماس قابلیت کشسانی بخشید و آن را مانند لاستیک خم کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان، راهی برای خم کردن الماس یافته‌اند.

اگرچه این کشف غیرمنتظره در مقیاس بسیار کوچک صورت گرفته، اما ممکن است بتواند راه را برای ایجاد ابزاری که از مواد فوق‌العاده قوی و الماس انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند، هموار کند.

در این بررسی، گروهی از پژوهشگران دریافتند که می‌توان سوزن‌های باریک ساخته‌شده از الماس را که طول آنها تنها چند میکرومتر است، تا 9 درصد خم کرد و سپس به شکل ابتدایی بازگرداند.

پژوهشگران دانشگاه "ام‌آی‌تی" (MIT)، "هنگ کنگ" (CUHK)، "سنگاپور" (NUS) و "کره" (KU)، در پژوهشی پیشگامانه در مورد قوی‌ترین مواد طبیعی، با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

"دنیل برنولی" (Daniel Bernoulli)، دانشجوی فوق دکترای دانشگاه ام‌آی‌تی گفت: دیدن میزان قابلیت کشسانی الماس نانومقیاس، شگفت‌آور بود.

به گفته این پژوهشگران، محکم بودن الماس در حالت معمول، آن را به ماده‌ای بسیار شکننده تبدیل می‌کند. در این حالت، قابلیت کشسانی الماس، تا کمتر از یک درصد است.

پژوهشگران، برای ساخت سوزن‌ها، از فرآیند رسوب شیمیایی بخار استفاده کردند. سپس، با استفاده از یک الماس برای ایجاد فشار، سوزن‌ها را در زیر میکروسکوپ الکترونی، شکل دادند. برای تعیین میزان فشاری که سوزن‌ها تحمل می‌کنند، آزمایش‌ها و شبیه‌سازی‌های زیادی صورت گرفت.

ابداع روشی برای خم کردن الماس

پژوهشگران، برای ترسیم این تغییر شکل، یک مدل رایانه‌ای هم ابداع کردند.

"یونگ لو" (Yang Lu)، نویسنده ارشد و استادیار دانشگاه هنگ‌کنگ گفت: ما روش منحصربه‌فردی برای کنترل و اندازه‌گیری دقیق قابلیت کشسانی نمونه‌های الماس‌ نانو، ابداع کرده‌ایم.

با وجود این که قابلیت کشسانی سوزن‌ها تا 9 درصد است، در هر حال، این قابلیت، به ساختار الماس هم بستگی دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی