بازدید 32175
افشاگری های مدیر باسابقه صنایع فولاد ایران؛

آب انتقالی اصفهان به یزد در فولاد مصرف می شود / سیاستمداران اصفهانی صنایع فولاد را از بندر به اصفهان بردند

حالا که نشانه های بحران آب روز به روز روشن تر می شود، تأسیس بخش عمده ای از صنایع آب بر مثل فولاد و ذوب آهن در فلات مرکزی کشور به یکی از دغدغه های مهم متولیان آب کشور بدل شده است؛ پرسشی که در این باره مطرح می شود، آن که چرا چنین رخدادی در گذشته صورت گرفت و حالا راهکار برخورد با آن چیست؟
کد خبر: ۷۸۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲ 08 April 2018

آب انتقالی اصفهان به یزد در فولاد مصرف می شود / سیاستمداران اصفهانی صنایع فولاد را از بندر به اصفهان بردندحالا که نشانه های بحران آب روز به روز روشن تر می شود، تأسیس بخش عمده ای از صنایع آب بر مثل فولاد و ذوب آهن در فلات مرکزی کشور به یکی از دغدغه های مهم متولیان آب کشور بدل شده است؛ پرسشی که در این باره مطرح می شود، آن که چرا چنین رخدادی در گذشته صورت گرفت و حالا راهکار برخورد با آن چیست؟

به گزارش «تابناک»؛ استان های اصفهان، یزد و کرمان که از جمله خشک ترین استان های کشور نیز محسوب می شوند، در دهه های اخیر، میزبان بزرگ ترین و مهم ترین صنایع فولاد و آهن کشور شدند تا به رغم سهم موثری که در تولید ملی و اشتغال بازی می کنند، بر ماجرای پر دامنه بحران آب نیز دامن بزنند.

از آنجا که مقوله فولاد و صنایع این حوزه نیاز به منابع آب فراوانی دارد، احداث چنین تأسیساتی در فلات مرکزی و خشک کشور همواره مورد سؤال کارشناسان و دلسوزان محیط زیست این کشور بوده است.

شاید در گذشته که بحران آب و تنش های برآمده از آن همانند امروز نمایان نشده بود، مسأله ای به نام ضریب امنیت بالا در فلات مرکزی کشور برای تأسیس چنین صنایعی در مرکز منطقی بود، اما حالا پرسش این است که هزینه تأمین امنیت صنایع فولاد در کنار سواحل خلیج فارس، از هزینه بحران کنونی آب و نیازهای روزافزون صنایع بیشتر بود؟

هرچند نمی توان ماجرای بحران آب و کمبودهای این حوزه را تماماً مرتبط با صنایع فولاد دانست، باید بررسی و ارزیابی کرد که چرا و چگونه این اتفاق های غیر منطقی و غیر معقول در دهه های گذشته در ایران رخ داده است؛ به ویژه که می دانیم برخی صنایع فولاد استان های خشک کشور مثل فولاد اردکان یزد نوپا هستند و در سال 96 توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شدند؟

مهندس عباسقلی سمندریان که هم اکنون در مقام مدیرعاملی شرکت فولاد سرمد ابرکوه قرار دارد و در فرایند تأسیس کارخانه فولاد اردکان نیز فعال بود و سابق بر این نزدیک به 30 سال در مجتمع های فولاد و ذوب آهن اصفهان مشغول فعالیت داشته است، در این رابطه نکات قابل تأملی را در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»، مطرح کرد که شنیدن آنها خالی از لطف نیست.

سمندریان در مورد وضعیت کنونی فولاد سرمد ابرکوه و نحوه تأمین منابع آن گفت: ابتدا این را بگویم که بر خلاف تصور عمومی که می گویند آب شرکت فولاد ابرکوه از آب انتقالی اصفهان تأمین می شود، ما حتی یک قطره از این آب استفاده نمی کنیم و تمام آب فولاد سرمد از طریق چاه های منطقه تأمین می شود.

سمندریان با اشاره به اینکه توان مصرف آب این شرکت هر ثانیه 15 لیتر است، اما ما دوو نیم لیتر در ثانیه مصرف می کنیم، ادامه داد: در تلاشیم با سرمایه گذاری در بخش تصفیه فاضلاب شهر ابرکوه و بالا بردن کیفیت صنایع، ضمن استفاده از آب فاضلاب مصرف را نیز از دو و نیم لیتر کاهش دهیم.

مدیرعل شرکت فولاد سرمد در مورد این که با توجه مشکل تأمین آب در فلات مرکزی چه ضرورتی دارد، این صنایع این گونه مکان یابی و تأسیس شوند، گفت: این را باید از امثال آقای جهانگیری بپرسید؛ اما من با شما موافق هستم. اگر بخواهیم آب را سامان دهی کنیم، باید سرمایه گذاری عظیمی در این حوزه بکنیم که نمی کنیم. تا آنجا که من اطلاع دارم، فولاد مبارکه اصفهان ابتدا قرار بود در بندرعباس تأسیس شود، ولی فشار نمایندگان و سیاستمداران اصفهانی که آن موقع فکر می کردند با این انتقال کار بزرگی برای منطقه شان کرده اند، به حاشیه زاینده رود منتقل شد.

سمندریان در ادامه سخنان خود با رد مصرف بالای آب در بخش صنعت افزود: کل مصرف آب کشور در بخش صنعت 4 درصد است، حال آنکه 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و در این میان 90 درصد مزارع کشور هم غرقابی هستند. به نظر من، این موضوع مهم تر است.

این فعال حوزه صنعت فولاد ادامه داد: به نظر من باید برای خروج از بحران آب در حوزه صنعت فولاد وارد بحث استفاده از فاضلاب های شهری شویم. توانمندی های بخش فاضلاب کشور خیلی پیشرفت کرده، به گونه ای که می توان کیفیت آب فاضلاب را در حد آب شرب بالا برد.

وی افزود: هم اکنون آب مورد استفاده در شرکت فولاد مبارکه اصفهان در دوازده حوضچه آبی تصفیه می شود و برای استفاده در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. همین طور بخشی از آب این شرکت از بخش تصفیه فاضلاب شهری تهیه می شود. برای فولاد سرمد یزد نیز ما نیاز به نزدیک به 30 میلیارد بودجه داریم تا فاضلاب شهر ابرکوه را به صورت صد در صد در بخش صنعت به کار بگیریم و از بهره برداری آب های زیر زمینی بی نیاز شویم.

سمندریان در مورد این پرسش خبرنگار «تابناک» که از او پرسید، سال گذشته و در اوج بحران آب دوباره شاهد بودیم که معاون اول رئیس جمهور در شهرستان اردکان کارخانه فولاد افتتاح کرد، علت این علاقه و اصرار چیست، گفت: ماجرا این است که برای این کارخانه ها در سال های گذشته میلیاردها تومان هزینه شده و حالا به این راحتی ها نمی توان از آن صرف نظر کرد. تا آنجا که من اطلاع دارم برای کارخانه فولاد اردکان هزینه های زیادی در بخش تصفیه آب فاضلاب شهر اردکان و استفاده آن در این کارخانه شده است. البته در حال حاضر آب این کارخانه از محل انتقال آب استان اصفهان تأمین می شود.

وی در مورد آینده بحران آب کشور و شرایط صنایع آب بر نیز گفت: باید طرح های میان مدت و بلند مدت فاضلاب و تصفیه آن را دنبال کنیم. یکسری هزینه ها در این بخش شده است که البته کافی نیست. در گذشته مرتکب اشتباهاتی شدیم که حالا باید آنها را جبران کنیم. در این فضا شرکت آب و فاضلاب، دولت و وزارتخانه ها باید فعال شوند و در این صورت می توان شرایط موجود و بحران آب پیش آمده را مدیریت کرد.

تمرکز صنایع سنگین فولاد و ذوب آهن کشور در فلات مرکزی که بهتر بود در سواحل خلیج فارس تأسیس شوند حالا به یک داستان پیچیده و کلاف سردرگم تبدیل شده است. از طرفی منابع آب مورد نیاز این صنایع کاهش یافته است و از طرفی نیز هزینه ها و توانمندی های کشور برای دنبال کردن راهکارهایی مثل تصفیه فاضلاب شهری چندان کاربردی نشده است.

در این فضا همچنان آب شرب شهری را که با هزینه های سنگین تأمین و از سرچشمه های زاینده رود و کارون به غرب اصفهان و استان یزد منتقل می شود، باید به مصرف صنعت آب بری چون فولاد رساند، بدون اینکه این هزینه را در هزینه نهایی تولیدات محاسبه کرد.

این موضوع که آب مورد استفاده صنعت فولاد ابرکوه یزد آب زیر زمینی است و آب مورد استفاده فولاد اردکان نیز از سرچشمه های کارون و زاینده رود تأمین می شود، موضوع نگران کننده ای است که مدیران بخش صنعت و متولیان آب باید پاسخگوی آن باشند.

اگر توان و سواد مدیریت صحیح آب کشور و مکانیزه کردن کشاورزی وجود ندارد، حداقل این موضوع را می توانست لحاظ کرد که با پرهیز از ساخت صنایع سنگین و آب بر در شهر و استان های خشک به این مسئله دامن نزد، اما هنوز این فضا مورد اصرار مدیران است و توسعه صنایع فولاد در مناطق خشک در دستور کار مدیران است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۴۰
اصفهانیا همیشه فقط میخوان به بعدش فکر نمیکنن فقط و فقط میخوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
اینکه واقعا درسته اصفهونیا باولابیگری خیلی امکانات کشور را میبرن سمت خودشون..... همین قطار تندروی مشهد تهران را بیچاره استانداری خراسان کل مطالعاتش را انجام داد آورد مجلس برای تصویب اونجا اصفهانیا طرح تبدیل شده به قطار مشهد تهران قم اصفهان و بعد کار را از اصفهان استارت ردن...
ناشناس
| Seychelles |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
عزیز برادر آب را دقیقا بریز اونجات که می سوزه.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
ایا میدانید تونل دوم کوهرنگ خشک شده؟از وقتی فهمیدم نمیتونم جلوی اشک هامو بگیرم زادگاهم خشک شده،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
همه مسولان عزیز همینجورن هیچ فرق ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
برادری که نوع بیانته خودت بعدا اوخجات میسوزه حالا فعلا سرحالی و اب خوزستان رو میدزدی ولی اینم تموم میشه و ببینم ابی میمونه تو بریزی اونجات که نسوزه یا نه
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
تمام مشكلات از اصفهان و كرمانه ، با خودخواهي و رانت حق همه را ضايع ميكنن، معدن مس ورزقان و محيط زيست اونجا نابود و استثمار ميشه براي كرمان، خوزستان و چهارمحال خشك ميشن براي فولاد اصفهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
اگر انتقال کارخانه فولاد به اصفهان اشتباه بوده اشتباه بزرگتر و نابخشودنی ایجاد کارخانه های فولاد بعد از آن در یزد است عزیز برادر بررسی کنید از زمان دولت اصلاحات تاکنون چند کارخانه فولاد از جمله فولاد آلیاژی و ..... در یزد احداث شده دوم اینکه چرا در فولاد مبارکه و ذوب آهن طرحهای توسعه انجام میشود .تو را به خدا این حس ناسیونالیستی و قوم گرایی و منطقه اندیشی را بردارید و به فکر کل کشور باشید اصفهانی یزدی مشهدی و..... فکر کردن و دفاع کردن چه مشکلی را حل می کند.
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
دقت کنید که اصفهان در مرکز ایرانه همین الان هم برای از زدن تاسیسات نزدیک اصفهان آمریکایی ها مشکل دارن شما فکر میکنید اگر تو جنوب کشور بود سه سوته این تاسیسات رو نمیزدن ؟
تازه اصفهان که آب زاینده رودش رو دو دستی تقدیم بقیه استانها کرده اگر نه که مشکلی برای تامین آب نداشت
شوماخر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
به همشهری هات بگو از اصفهان برند ببین چطور مشکلات ما حل میشه

گفتم که بدونی
شهر های شهرستان لنجان و فلاورجان اصفهان بیش 500 هزار افراد غیر بومی داره

اصفهان در صنایع فولادش 77 درصد افراد غیر بومی داره
سود حاصله ذوب آهن اصفهان خرج جنگ شد
صندوق بازنشستگی فولاد خرج دولت شد
بنده با اطمينان ميگويم که فولاد آلياژي يزد و نيروگاههاي يزد هم از آب زاينده رود تغذيه ميکند.
فولاد مبارکه اصلا در بندر عباس داشت ساخته می شد و شرکت ایتالیایی دانیلی ان را برای اب و هوای شرجی بندرعباس طراحی کرد ولی برخی سیاستمداران تازه به قدرت رسیده و شورای انقلاب ان فولاد بندرعباس را به مبارکه اصفهان انتقال دادند که سرمای ان بر خلاف بندر عباس به منفی 20 درجه هم می رسد و منابع اب ان را هم داریم می بینیم. ولی ایا درس می گیریم؟ اگر درس می گرفتیم که می شدیم ژاپن و المان و چین و ویتنام!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
سازنده فولاد مبارکه شرکت ایتالیم پیانتی بود نه دانیلی
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
به این علت فولاد را از بندرعباس منتقل کردند، چون زمان
جنگ ایران و عراق بود و به لحاظ امنیتی به مرکز کشور منتقل شد
هست اصفهان مامن هزاران صنایع خرد و درشت میشود و استان های همجوارش در فقر و بی عدالتی ناشی از ناتوانی سیاست مداران در فقر و فلاکت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
نه دادا اینطوریا هم نیست نصف جمعیت اصفهان که اکثرا برخوردار هم هستند از استانهای همجوار هستند این چیزیه که همه میدونید تنها عایدی صنعت واسه اصفهان آلودگی هوا بیماریهای سیستم عصبی مثل ام اس....
باید دعاشو به جون سیاست گذارهایی کرد که اجازه دادند این استان به نابودی کشیده بشه
دوستی خاله خرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
برادراصفهانی شمابایدازنمایندهاتون بخواهیدجلوی انتقال اب به یزدوکرمان که اب زاینده روتون روانتقال دادن.شماهم مثل خوزستان مابی اب وگرفتارریزگردمیشویداگرامروزمطالبه نکنید.مامیدانیم که اصفهان اگه ابشوانتقال ندن نتنهاکمبودنداره بلکه بایدزاینده رودهم جاری باشه....باانتقال اب به کویردارن مردمواواره میکنن نمونش مهاجرت مردم خوزستان به کرج واصفهان وجاهای دیگس
همونطور که گاز را از عسلویه تا ترکیه میبرید
آب خلیخ فارس را برای صنایع بیاورید
نصف مشکل حل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
اون وقت قیمت تمام شده فولاد از طلا هم بیشتر میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
دوست عزیز منطقی صحبت کنید
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
ناشناس 10:05 منطقی اینه که یک صنعتی که باید نیاز تمام کشور رو تامین کنه در مرکز ایران ساخته بشه تا هزینه های حمل و نقل روی دوش استفاده کننده نباشه
واقعا باید بعضی از مدیران و سیاستمداران سابق
و فعلی این مملکت را به دلیل چنین کارهایی
به دادگاه کشید.
فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی اراک و...
حق بندرعباس خورده شدو برخی سیاستمداران اصفهانی فکر می کردند خیلی زرنگ هستند. حالا با انتقال فولاد مبارکه از بندرعباس که قرار بود اب مصرفی ان از خلیج فارس تامین شود به اصفهان عملا ریشه به زنده رود و مایه زندگی اصفهان زدند. ضرر ما از برخی به ظاهر سیاستمداران و کارشناسان زرنگ فقط این نبوده. ان شهردار که امد و برای دخل سازمان خود قوانین ملی شهرسازی را فروخت و پایه فروش تراکم در تهران را زد که با الگو شدن ان در کل ایران باعث شد حالا کل زیست بوم مردم ایران برای همیشه از بین برود و شهرهای ایران و معماری ایران غیر قابل زندگی بشود هسته ای از ابتدا و از زمان احمدی نژاد به صورتی که اقایان با ان مانور دادند اشتباه بود ولی بعد از ان تحویل و سیمان ان اشتباه بسیار بزرگتری بود. حتی با جنگ برای دهها سال نتوانسته باشد تورم و ارزش پول ملی خود را تثبیت کند. حتی افغانستان و عراق هم که جنگ داخلی داشتند چننی دوران طولانی از تورم نداشتند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
حالا هم به اسم اب شرب حق خوزستانیا رو میبرن و کارون رو خشک کردن این سیاست مدارای کثیف فقط به فکر منطقه خودشونن
بعد میگویند تلگرام را ببندید که مردم آگاهی از اخبار و حوادث پیدا نکنند امروز فیلمی در فضای تلگرام پخش شد که در یتیم خانه و کودکان بی سرپرست را مسول آن آن جایگاه بطرز بیرحمانه ای مشت و کتک گرفته بود و دل هر انسانی را بدرد میاورد اخبار از هر جای دنیا و از غرب و شرق و اعراب اخبار پخش میکند ولی از داخل کشور غافل شدند . توی سال 2017توحش به اینصورت را ادم در کشورش ببیند چرا اینقدر خشونت زیاد شده است انهم افراد یتیم خانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
اون ویدیو که داره پخش میشه مربوط به جنوب کشور نیست خوبه درکنار استفاده از اپلیکیشن ها نحوه جستجوی خبر را هم یاد بگیرید که اینگونه راحت بازیچه افراد کینه ای نشوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
اون فیلم واسه مصره واگر در ایران بود خود ما مردم بدون نیاز به ورود دستگاهها مساله رو حل میکردیم
خوب لوله کشی کنید آب دریا رو و بفرستید به این کارخونه ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
عزيزم شهرهاي ديگه بايد بميرند و فقط بايد خرج ندونم كاري بقيه رو تا قيام قيامت شهرهاي ديگه بدند خيال داريد بودجه مملكت قلمبه ببريد موقعي كه همه امكانات كشور تو كويره بقيه استان ها جز ايران نباشن بهتر نيست
مافیای سد سازی....مافیای فولاد سازی....مافیای کشت برنج در حاشیه کرخه و کارون......ملت بدبخت این وسط گیر کردن!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
چرا نمی گویی مافیای برنج در لنجان اصفهان. از اصفهانیها میترسی؟ زورت به مردم بدبخت خوزستان میرسد؟
بارها شنيده بوديم در دوران سابق ، تأسيس اين مجتمع با رانت و آشنا بازي در أصفهان صورت گرفته . نهايت بي فكري . و گرنه مجتمعي با حجم آب مصرفي بالا چرا بايد نزديك كوير ايجاد شود .
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
به خاطر دسترسی ساده تر به تمام نقاط ایران
تو یک دوره برای تامین گاز استانهای شمالی از ترکمنستان گاز وارد میشد شاید همین الان هم اینطوری باشه
مساله این است که مواد اولیه سنگ آهن از آذربایجان به صورت خام منتقل میشه اصفهان. ببینید تراژدی تا کجاست؟کلی هزینه حمل و نقل داده می شه. می تونستند اون صنایع را در آذربایجان بزارند تا هزینه ها را کاهش بدند. ولی چه کنیم تنگ نظری هزینه داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Seychelles |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
حتما آبش را هم از دریاچه ارومیه میدادند.
هیچکس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
قرار بود مجتمع معدنی گل گهر کرمان به مجتمع فولاد سازی انهم برای صادرات از طریق خط اهن از همین مجتمع به بندر عباس و اما به همین دلایلی که دیگران گفتند به نام مجتمع فولاد مبارکه در اصف هان ساخته شد، سنگ اهان از اذر بای جان کیلویی چند؟
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
تا اونجایی که یادمم هست سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولاد وارد میشه
حتی یک قطره از این آب استفاده نمی کنیم و تمام آب فولاد سرمد از طریق چاه های منطقه تأمین می شود.
کی به شما اجازه داده برای فولادسازی از آب چاه استفاده کنین؟ هیچ رقمه نمی تونم هضمش کنم؟ آب چاه اونم تو منطقه ابرکوه برا فولادسازی!!!! مگه میشه؟ مگه داریم؟
اصفهانیها فکر میکنن که مملکت فقط برای اینهاست،هر چی صنایع و سرمایه گذاری هستش کشیدن سمت اصفهان،کلا مافیایی شدن در این کشور برای خودشان در اقتصاد و ورزش و سیاست...
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
اصفهان مرکز ایرانه برای همین انتقال به تمام ایران به راحتی انجام میشه
شما خودتون ببیند کارشون 2 بار اشتباه . از کرمان ذغال سنگ و اهن میارن اونجا ذوب بشه . اخه چرا باید جایی فولاد درست بشه که نه مواد اولیه داره نه آب و نه راه ترانزیت راحتی داره . همه اینها باعث میشه قیمت تولید بالابره .
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
دوست عزیز اصفهان یک رودخانه داشت بنام زاینده رود
اسمش روشه
حالا اگر آب توش نیست بهتره از کسای دیگه بپرسید
متاسفانه خیلی از نمایندگان خود باعث بدختی زیادی برای کشور شده اند. همین بحث صنایع فولاد و بحث سد گتوند که نباید در این مکان ساخته میشد و نتیجه آن افتضاح بی سابفه می باشد
به کجا چنین شتابان...! قبلا ۴۰% مردم زیر خط فقر رفته بودند امروز با دلار ۶۰۰۰ تومان ۸۰% مردم گرسنه میشن! مسوولان شاهد باشند که خودشون هر روز با کارهاشون دارند
کشور ایران با این وضعیت کم ابی باید کشت ابی را متوقف کند ولی صنعت را میتوان با تصفیه فاضلاب راه اندازی کرد .
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
برای هر مشکلی راه حلی هست
اما ما عادت کردیم ساده ترین رو انتخاب کنیم
همین مونده ۱۰ درصد باقیمونه جمعیت روستایی هم بیان تو شهر
تمام شهر ها قفل شدن
اونهایی که مسئول هستن کافیه بشینن راه حلش رو پیدا کنن
چند روز پیش یک خبر تو تلویزیون پخش کرد که چطور یک کشاورز خلاق مصرف آب کشاورزی رو تا یک چهارم کاهش داده و بخوبی هم تونسته از محصولاتش بهره برداری کنه
بله، متاسفانه منافع ملی فدای منافع قومی و استانی می‌شود.
امان خود را به کوچه علی چپ زدن سیاستمداران فلات مرکزی
امروزه در تمام دنیا ثابت شده که تمدن دریایی بر خشکی برتری دارد اما ما با اصرار سعی در انتقال آب به کویری های مرکزی داریم، بدون توجه به پیامدهای مکانی و فضایی آن.

خیانتی که احمدی نژاد با اجازه برداشت 50 درصدی از آب های فسیلی چندین هزار ساله، کرد، نه چنگیز خان مغول، نه اسکندر مقدونی و نه هیچ کس دیگه در حق این کشور نکرد
روسها با نزدیک شدن ارتش هیتلر به مسکو و سنت پیتزبورگ کارخانه های بزرگ صنعتی را از جا در آوردند و دوباره در دشتهای سیبری سر هم کردند. اونم در دهه چهل میلادی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
با توجه به اینکه سهامدار عمده ذوب آهن روسیه هست, ولی فکر نکنم حاضر به قبول چنین طرحی باشن.
لااقل در مورد ذوب آهن
واقعا چه خبره ؟ یک عده اصفهانی طرح فولاد کنار دریا را با فشار سیاسی میبرند اصفهان و یک عده سد گتوند را که باید در جای دیگری ساخته میشد را به دلخواه خودشان بر روی کوه نمک میسازند و اب بزرگترین رودخانه کشور و بهترین زمینهای حاصلخیز خوزستان را شور میکنند و دیگری با زدن چاههای غیر مجاز دریاچه های کشور کردند و دیگری ودیگری و کار اشتباه در اشتباه دیگر .
. پس کی ما باید در مسیر درست بیفتیم ؟ کی به ارامش برسیم ؟ شماها کی یاد میگیرید ؟
هیچ وقت .
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
انشاء الله چهل ساله دیگه
اونوقت ما چهارمحالی ها باید جورش رو بکشیم.تازه بدهکار هم که هستیم!!!امسالم دستور به خشکاندن تمام باغاتمان دادید!!!
کاری نداره مابقی اب خوزستان راهم به اصفهانی ها ویزدی ها بدید مشکلشون حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Seychelles |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
عزیز من پیشرفت با عینک دودی زدن و سر کوچه واستادن حاصل نمی شه با تلاش و کوشش بدست میاد.
تا زمانی که شماها فقط دنبال تن پروری و تنبلی هستید همین آش است و همین کاسه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
والا آب باشه ما هم شناگر ماهري هستيم
حاج مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
دوست عزیز تن پروری کجا بود..؟؟ مثل اینکه یادت رفته 8 سال جنگ رو که خونه زندگیمونو نابود کردن و بچه ها و خانواده هامونو شهید کردن ..شما هم که اونوقت داشتی عشق و حالتو می کردی... مثل اینکه یادت رفته چند برابر صنایعی که اونجاست اینجا هم هست ...مشکل اینه که چرا تو کویر بی آب و علف این همه صنایع ساختن که بخوان از حق دیگران بردارن...
یعقوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
جناب ناشناس درسته پیشرفت با تلاشه ولی یادتون نره اگر شما مرکز نشین ها الان توی پول و ثروتتون غرق هستید بخاطر منابع نفت و گاز توی جنوب کشور هست وگرنه با ساختن 10 تا پراید و... کسی پولدار نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
خوزستان آبش كجا بود . همش مال چهار محال و بختياريه
چندان افشاگری جدیدی نبود. این را سالهاست مردم اصفهان میدانند.
داستان خودروسازان کشور و فولاد به هم گره خورده. در این یکی هم به بهانه بیکاری چند هزار نفر خودروهای وازده را به مردم غالب میکنند. در فولاد هم به بهانه صنعتی شدن در حال خشکاندن چند استان هستند.
آب هم از آب تکان نمیخوره و بیخود با تایپ این مطالب خود را خسته نکنید. زمان بی آبی مردم این استانها خودشان میدانند چکار کنند!
این هم یکی از نتایج نفوذ در دستگاههای تصمیم سازی و فرار مغز هاست
حق ابه قانونی کشاورزان شرق اصفهان به سرقت رفت و خرج فولاد سازی وسط کویر شد!
حلال و حرام مخلوط شده و بعد از چرایی خکسالی ایران میپرسند!!!
این مراجع کجا هستند؟
چرا سکوت کردند؟
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
رفتن گل بچینند
به عنوان کسی که با صنعت فولاد آشنایی داره باید بگم مصرف آب این صنایع بسیار پایین تر از آن است که در مورد آن صحبت می شود و اکثر آب آنها از منابع محلی تامین می شود ولی متاسفانه الان یک جریان عجیب و غریبی در فضای مجازی علیه این صنایع ایجاد شده که حتی صنعت فولاد در چهارمحال را هم مورد هجمه قرار می دهد و اینگونه وانمود می کند که بهترین مکان برای صنعت فولاد غرب خوزستان و آذربایجان است در صورتیکه اغلب معادن آهن ما در یزد و کرمان قرار دارد و ایجاد آن در مکانهای دیگر هزینه حمل مضاعف را بر قیمت آن تحمیل می کند ضمن اینکه تامین انرژی در آذربایجان اصلا به صرفه نیست و غرب خوزستان هم با مشکلات امنیتی فراوانی روبروست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
دست از سرمون بردار کارشناس که تو باشی بایدم با آب قنات فولاد اصفهان راه بیفته
حاج مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
مشکل امنیتی کجا بود... چرا دروغ میبندی؟؟ پس این همه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اینجا چیه برادر من؟؟ این همه کارخانه فولاد و اینا چیه ؟ میخواید توجیه کنید حداقل راست بگید دروغ نگید...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
چرا چرت ميگي مرد مومن 30 ساله غرب خوزستان زندگي ميكنم هيچ مشكل امنيتي هم بعد جنگ نداشتيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
میخوای بگیم تمام پالایشگاه ها و سکو های نفتی و جزایر سه گانه رو بیارن توی اصفهان تا یه وقت خطر امنیتی تهدیدشون نکنه
درباره فولاد مبارکه همه مردم ایران میدونن !
ظاهرا صحبت آقای نعمت زاده درسته که باید از خارح مدیر وارد کنیم، بعضی از مدیران داخلی منفعت طلب هستند، نمونه ناتوانی در صنابع داخلی و کشاورزی و نفت و ساختمان و راه و مسکن و ... بیداد میکنه. به دور از تعصب باید به این مساله نگاه کرد.
پاسخ ها
هیچکس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
کسی را که از قول او نقل میکنید خودش از بنیانگذاران مدیریت به میل خود و منافع شخصی است، جند مهندسین مشاور ... و تصمیمات انچنانی وحذف دلسوزان و وظیفه شناسان از پتروشیمی و ...
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
من فقط صحبت درست ایشون رو گفتم و در مورد اقدامات ایشون با شما هم نظر هستم
نیاز به افشاگری نداشت خودمون می دونستیم چرا صنایع فولاد رفت اصفهان، حالا حالاها مونده کاسه چه کنم از دستتون نیفته
انسانهایی که در ابتدا فکر می کنند دارند به نفع منطقه خود عمل می کنند ولی در نهایت مشخص میشه که خوشونو به همراه بقیه غرق کردهاند.
آخ آخ آخ بیاین ببینین فقط چنتا کارخونه فولاد تو یزده
علاوه بر اون آیا نمیشه راهی پیدا کرد که با وجود معادن فولاد راهی کم آبتر برای این صنعت داشته باشیم
چرا مردم را گمراه می کنید!؟ ابی که یزد میاید از کوهرنگه و در حد 3 درصد است،97 درصد اب به جهار محال و اصفهان میاید، که در قسمت وردوی در زمان دولت دهم و مجوز ریس جمهور وقت اب را بعه نام کشاورزی و به کام دلالان میدزدند و در بین راه ذوب و فولاد و دیگر کارخانه جات و سپس در همان اویا ورود به زاینده رود کشاورزی غرق ابی و کشت برنج و بر می دارند تازه نیروگاه برق هم در مسیره !خوب دیگر چه می ماند که به کشاورز برسد؟چرا با نامردی 3 در صد اب یزد را بهانه می کنید؟انتقال اب را علم می کنید تا دزدی غیر قانونی اب از سرچشمه و ورودی زاینده رود را پنهان کنید؟کشاورز کارد به استخوان رسیده را سچر سوئ مدیرت خود نکنید،دزدی کمیر اب و انتقال صنایع ذوب و فولاد اصفهان و یزد به سواحل جنوبی کشور مثل سیستان بلوچستان و هرمزگان و .. باعث ایجاد شغل در ان نواحی شده و رشد اقتصادی هم به پیوست ان می اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
شما قبل از این کارخونه های بیخود و بیجهت آب بر وسط کویر چه کار می کردید؟
اصفهان را برای این فولاد نامبارک نابود کردند
برابر برنامه قراربود مجتمعی در بندرعباس احداث شود که به صورت پکیج دارای پتانسیل بسیار توانمند و کاملا اقتصادی بود ۰ مجتمعی شامل مجموعه نیروگاه سه هزارمگاواتی ' اسکله های صادراتی و واردات فله ( سنگ آهن از معادن خریداری شده متعلق به ایران درهند ) کارخانه تولید فولاد و ورق ! حوضچه های خشک و کارخانه کشتی سازی خلیج فارس ' ! مقرر بود کارخانه فولاد با استفاده از سنگ آهن گل گهر و وارده از هند وزغال سنگ ازمعادن زرند کرمان نسبت به تولید ورق اقدام خوراک کارخانه کشتی سازی راتامین و الباقی پس از تامین مصرفی داخل صادر کند یعنی باکمترین میزان حمل ونقل مواد خام و تولیدات نیازهای اقتصادی را ارزان مرتفع نماید که متاسفانه علیرغم اتمام عملیات ساخت نیروگاه و اسکله ها و حوضچه های خشک وسالن های ساخت کشتی سازی و فونداسیونهای کارخانه فولاد همانگونه که آقای سمندریان فرمودند با اعمال نفوذ لابی های اصفهانی ستون فقرات این طرح عظیم اقتصادی با انتقال دستگاهاو ماشین آلات کارخانه فولاد به اصفهان شکسته شد و بااین ترتیب بزرگترین خیانت درحق صنعت به وقوع پیوست و سایر موارد ساخته شده هم سالهای سال بلااستفاده بود !!!! و همچنان ایران مانده و تبعات مخرب این انتقال
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
طرح عظیم اقتصادی رو خوب اومدی
مگه داشتیم همچین چیزی تاحالا
آب به چه دردمون می خوره ؟ اقتصاد و ارزش پول ملی به چه درد می خوره ؟
خوشحالم که دوستان اعتراف می کنند انتقال آب اصفهان به چه دلیل بوده است. اما دوستان این را هم در نظر بگیرند که کل آبی که در صنعت استفاده می شود در کل ایران و استان اصفهان (4 درصد) ناچیز است و عامل اصلی مشکل آب در ایران در برداشت غیرقانونی و هدر رفت آب در بخش کشاورزی است. این مسئله فولاد که روی هم کمتر از 2 درصد آب اصفهان را مصرف می کند، عام اصلی خشکی زاینده رود نیست و برای سرپوش گذاشتن به کم کاری های دولت های فعلی دائما تکرار می شود. فریب نخوریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
بفرما دو تا نظر بالاتر آقای نعمت الله رو بخون و یاد بگیر زرنگی زیاد خوب نیست
خوب این آقای مدیر ‌که افشاگررررری کرده اند ه به این اطلاعات نرسیده اند قبلا که چرا زبانشان بند آمده بود
دوم که نمی دانم این عقده گشایی ها نسبت به اصفهان و اصفهانی ها چه کسانی هدایت می کنند اما بهتر است بگویند از کجا هستند تا مثال ندانم به کاری های همشهریانشان را هم ردیف کنیم تا یادشان نرود
سوم این که انتقال فولاد از بندر عباس به اصفهان در شرایط جنگ و به دلایل امنیتی اتخاذ شد
چهارم آن که برخی دوستان مثلا در مورد ذوب آهن هم افاضه فیض قرموده اند خوب عزیز دل یک موضوعی هسکت به اسم مکانیابی لازم نیسک هر که در مورد هر چه نمی داند نظر دهد
و بالاخره حالا فولاد آلیاژی و سرمد و ..... این هو را هم ما اصفهانی های بد به یزد برده ایم اصلا چرا کسی در مورد صنایع به شدت آب بر کاشی و سرامیک که در یزد با حق آبه ما ایجاد شده چیزی نمی گوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
خوب حالا که جنگ نداریم برش گردونید سر جاش. بعدشم چه دلیل مزخرفی! خوب با این حساب و از ترس جنگ و ناامنی باید صنایع نفت رو هم میاوردن وسط کویر! دیدین که جنگ شد و بعدم بازسازی شد
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
نوشته اید "سوم این که انتقال فولاد از بندر عباس به اصفهان در شرایط جنگ و به دلایل امنیتی اتخاذ شد"
من از شما می پرسم در زمان جنگ اصفهان امن تر بود یا بندر عباس ؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
عزیز جان در کل دنیا صنایع اب بر را در کنار دریا و یا رودخانه های پر اب تاسیس میکنند اما ما با توجیهات الکی تصمیمات غیر علمی میگیریم و هزینه اش را نسلهای بعد میدهند
مهدی از بندرعباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
پرفسور... زمان جنگ اصفهونتون بمبارمان می شد یا بندر ما؟
یعنی تواین مملکت کسی وجود نداره که بگه صنایع اب بر باید در شهر هایی ایجاد شوند که به اب فراوان وقابل دسترس بدون ایجاد مشگل ساخته شوند................
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
اچون وناییکه تصمیم گیرنده هستند خود را از متخصصین بی نیاز میبینند
تابناک فتنه انگیز در حال ایجاد در گیری قومی است. اصفهان زمان جنگ امن تر از مناطق مرزی بود. در ان زمان خیلی خوزستانیها به اصفهان نقل مکان کردند.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
تابناک نشون داده کاملا مغرضانه تحلیل میکنه
البته باید این را هم گفت که انصافا مدیرت اصفهانی ها بهتر از بقیه هست.
یعنی من فقط دلم به حال خوزستان بدبخت میشوزه
تا حالا چند بار اسم کارون رو شنیدید تو صدا و سیما؟
مقایسه کنید با زاینده رود و دریاچه ارومیه
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
اونم خشک شد ؟
مشخص هست که مصرف آب صنایع فولاد نسبت به کشاورزی خیلی ناچیز هست و حتی قابل چشم پوشی بنابراین تقصیر کم آبی را به گردن فولاد انداختن راه اشتباهی است و صنعت فولاد هر کجا قرار بوده که باشد در حال حاضر هیچ مشکلی را مقصر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
مساله اینست که با استخراج آب از چاه انهم در منطقه کویری هزینه ها بالا میرود و تولید اقتصادی نیست
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
در \اسخ به ناشناس 10:32 مسئله انتقال محصول تولید شده از جنوب ایران به سایر نقاط ایران هزینه ها رو بالا نمیبره ؟
رسانه ها دارند جهت دهی میکنند به ذهن مردم و حتی مسئولان. کل آب صنایع فولاد مبارکه 36 میلیون متر مکعب در سال هست (سایت وزارت صنایع) از طرفی ظرفیت سد زاینده رود 1200 میلیارد یعنی ششمین سد بزرگ کشور هست. یعنی کمتر از 3 درصد. 90 درصد آب داره کشاورزی میشه. اون هم با راندمان پایین. منتها کجا داره کشاورزی میشه. تا صبح هم کامنت همه بذارند بی فایده هست. باید میدانی دید کشاورزی نوک کوه های بالادست زاینده رود در دو شهر سامان و بن شهرکرد را با 400 میلیون متر مکعب (به جز برداشت های غیر رسمی).
سوال اینجاست فقط مدیران اصفهانی ناکارامد بودند تو این زمینه؟؟؟؟؟ چرا تفرقه استانی و قومی ایجاد میکنید؟
راهکار استفاده 100 درصدی از آبهای فاضلاب برای صنایع و برگشت به حق آبه های اصلی بر اساس تاریخ و اسناد تاریخی حقه آب بری و کاهش سطح کشت با آیش زمین است.
والسلام علی من التبع الهدی.
یک گزارش سراسر متناقض
از یک طرف میگه مصرف آب در صنعت فقط چهار درصد هست از طرف دیگه میگه فولاد مبارکه باعث خشکی زاینده رود شده!؟
تابناک عزیز کیه که ندونه این گزارش ها رو شما میذاری تا از حقیقت دوازده برابر شدن سطح پوشش گیاهی در چهارمحال و بختیاری پرده برداری نشه
تابناک عزیز
تا به حال حتی یک گزارش هم درخصوص پمپاژ غیر قانونی آب زاینده رود در استان چهارمحال نذاشتی
سال هاى ابتداى انقلاب آقاى غرضي استاندار خوزستان بودند، فرمودند: خوزستان به علت منطقه جنگى بودن بودجه لازم نداره همه رو بديم اصفهان سند بندى سود بهد از جنگ ميديم به خوزستان ها....
بيچاره خوزستانى ها
يادم رفت بگم تصادفا آقاى غرضى أصفهاني هستن
آب زاینده رود اگه به یزد منتقل میشه برا اینه که مواد خام مورد نیاز صنایع فولاد اصفهان از یزد تامین میشه ولی فقط 3% (که البته همونم زیاده). ولی هیچکس چرا نمیگه چند درصد آب زاینده رود رو خود فولاد مبارکه و ذوب آهن و سایر صنایع اصفهان مصرف میکنند؟؟؟؟؟
انتقال آب رو کردن پیرهن عثمان گویا .....
چه گزارش ضعیف و پرمساله ای. حالا خوب است در گزارش خودتان هم ذکر کردید کل مصرف آب صنایع ۴ درصد هست
باید صنایع آب بر را ببرند بغل سواحل احداث کنند جای اینها در اصفهان و یزد و کرمان نیست . بهترین و گواراترین آب ها را دارند برای این صنایع بخار هوا میدهند .اخیرا هم میلیاردها دلار از پول نفت خوزستان را برای انتقال آب کارون خوزستان دارند به اصفهان و یزد و ... میبرند اشتباه تا چه اندازه باید باشد .. خوزستان را دارند برای این مناطق کویری از بین میبرند
خراب کنند ببرند جای دیگر یا اصن فعلا اونجا را خراب کنند بعد یک مدتی همین طور باشه بعد چند سالی بررسی کنن و آخرش هم شیر و خط کنند هرجا شیر اومد همون جا یا جای دیگه درس کنند
استفاده فولاد از اب زیر زمینی خودش نوعی فاجعه و است / در واقع هر کس برای تبرئه خودش گوشه ای از ناکارامدی دیگری را بر ملا میکند
وقتی آبی نیست که در منازل به مصرف برسد ! طرح تصفیه فاضلاب شهری چه معنایی دارد؟
مقدمات احداث فولاد در بندر عباس انجام شده بود اما با اغاز جنگ تحمیلی بالاجبار تغییر مکان احداث این مجتمع در دستور کار قرار گرفت زیرا نمی خواستند به سرنوشت پتروشیمی ایران و ژاپن یا پالایشگاه آبادان دچار شود. قرعه به نام اصفهان افتاد. اصفهان با ایثارگری میزبان این صنعت آلوده کننده محیط زیست و آب بر شد و با گذشت از حق آبه های تاریخی خود برای ارتقا کشور نه تنها فولاد مبارکه بلکه خیل عظیم کارگران مهاجری که در این صنعت اشتغال یافتند را با روی باز پذیرفت. زمانی که جوانان اصفهانی مشغول ثبت بیشترین تعداد شهید در دفاع از وطن و خوزستان بودند، مهاجران خوزستانی شاهین شهر و ملک شهر اصفهان را آباد کردند! استانهای همجوار جوانانشان را برای کار در صنایع اصفهان برای جایگزینی رزمندگانی که برای حفاظت از وطن به جنوب و غرب رفته بودند بصورت مهاجر به اصفهان فرستادند. مردم اصفهان با روی باز آنان را پذیرفتند. اصفهان هیچگاه متقاضی احداث فولاد مبارکه نبوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
وای ... مردم از ایثار گریتون...
محمد
| Germany |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
بنده خدا پالایشگاه آبادان بیش از صد سال است که کارآمد ترین پالایشگاه کشور است چرا داستان تعریف میکنید
اونایی که اومدن فولاد رو در هرمزگان در کنار دریا ساختن فکرشو نمیکردن که صنایع رو ببرند توی یک بیابان . در تمام دنیا صنایعی مثل فولاد و نیروگاه های عظیم در کنار دریا ساخته میشه ولی متاسفانه همه چیز در کشور ما عکس دنیاست
خدایا به انکه عقل دادی. چه ندادی وبه انکه عقل ندادی چه دادی
تا زمانیکه ما با تعصب بیجابه شهرهای خودمان نگاه می کنیم کشور رشد نمی کنه
باید فرهنگ سازی بشه و همه جای کشور به نسبت پتانسیل هایی که داره رشد کنه
مسئولین هم بایستی زاویه دیدشون رو وسیع کنن و همه جای ایران رو ببینن نه شهر خودشون رو
بردن فولاد از بنادر به یزد از تصمیمات دولت وقت ایران بوده پس دولت هم باید اولا جوابگو باشد ثانیا راه چاره بیابد و اجرا کند وگرنه دولت فعلی تاوان تصمیم دولت گذشته را خواهد داد . چاره منطقی ان است که بررسی کند به صرفه است که اب از خلیج فارس به یزد بیاورد و یا انکه صنایع فولاد از یزد جمع اورد و در یکی از بنادر دوباره منتاژ شود تا استانهای اصفهان و چهار محال و بختیاری تا اندازهای از کمبود اب رها شوند . این کار باید در اسرع زمان ممکن انجام شود و گرنه فردا دیر خواهد شد .
تازه کشت برنج و باغ داری روی شیبهای تند عرصه زاینده رود و افزایش صد برابری جمعیت اصفهان به علت تجمع تجارت و صنعت و ... در این استان نیز باید به اشتباهات اصفهانی ها اضافه شود.
تمایل شدید اصفهانی ها و البته قمی ها و مشهدی ها و تبریزی ها به عظمت شهر شان باعث نابودی این شهر ها خواهد شد.
در قم و مشهد با از بین بردن حویت فرهنگی شهر، در تبریز با تولید کانون ریزگردهای کشنده و در اصفهان با نابودی تنها نماد زیبایی و بقای شهر یعنی جریان آب در زاینده رود؛ این رود که رودخانه ای فصلی با دبی اندک در فصلهای تابستان و اواخر بهار و اوایل پاییز بکده است پس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
شیبهای تند که درختکاری شده مربوط به چهارمحال است نه اصفهان. آیا هر کسی بیاد به مردم شریف اصفهان هر توهین نا صحیح و ناصوابی رو بکنه تابناک باید سریع منتشر کنه.استان
انتقال فولاد مباركه از بندرعباس به اصفهان در زمان جنگ بحساب خودشان خدمت بود و لي در اصل يك اشتباه اصفهانيها بر عليه مردم بندعباس ميباشد و الان بايد با آب فاضلاب اصفهان و شهر هاي اطراف جايگزين آب شرب سد شود
خدای جای حق نشسته
زرنگ بازی و حق کشی عاقبت ندارد
تا دیر نشده این صنایع از این استانها برچیده بشه و به استانهای ساحلی و ابدار انتقال داده شود. باید تا چند سال اینده به فکر اب شرب این استانها باشید صنایع فولاد و میخواهید چکار....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
مردم شریف اصفهان باید تاوان زرنگ بازی عدهای ازهمشهریان کارشناس نمای خود را بدهند.خودکرده را تدبیر نیست.
این همه میگید 4 درصد چیزی نیست .
با این دوتا دریا بازم میگید اب کمه افتاب که فراوان داریم ب رای تولید برق و اب هم که مهباست دیگه چه می خواید حتما باید لوله بزنید از تو چاه درش بیارید از دریا نمی تونید استفاده کنید؟
کل مصرف آب کشور در بخش صنعت 4 درصد است، حال آنکه 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و در این میان 90 درصد مزارع کشور هم غرقابی هستند. به نظر من، این موضوع مهم تر است.
چه می توان گفت از دردانه های ایران یزدواصفهان کویرنشینان بی غم
اصفهان زادگاه تشیع است و تنها سه شهر مشهد قم و اصفهان باید امکانات داشته باشند.
سرچشمه کوهرنگ خشک شد. چشمه های کوهرنگ یکی پس از دیگری خشکید . همه چی تمام شد. دیگه جنگ آب بین بعضی ها هم پیش نمیاد . سرچشمه کوهرنگ که میگم نه آبشار شهر چلگرد بلکه سرچشمه اصلی زردکوه که میاد و می ریزه به سد
با سلام خدمت همه هموطنان عزیز اعم از خوزستانی-اذربایجانی-یزدی- شیرازی و..... یاد اور میشوم که همه ما ایرانی هستیم که هزاران سال با صلح و صفا در کنار هم زندگی کرده ایم و با وجود همه ناملایمات مانند حمله های بزرگی که به این سرزمین شده توانسته ایم وحدت خود را حفظ کنیم .
بزرگترین مشگل ما در ایران نبود مدیران با سوادو دلسوز در راس مراکز تصمیم گیری است . مدیرانی که بجای خرج کردن منابع کشور در جهت پیشرفت مملکت و بوجود اوردن یک مملکت پیشرفته اسلامی خود را سرگرم درگیریهای بیهوده در کشورهایی کرده اند که به محض حل شدن مشگلاتشان توسط پولهای ایران دوباره در اتحادیه عرب رای به جدا شدن جزایر از ایران رای می دهند و در سازمان ملل نیز علیه ما رای می دهند. متاسفانه ما فراموش کردم 700ملیارد دلار پول فروش نفت در ان دوران هشت ساله کذایی در کجا خرج شد در ایران که خرج نشد.
از هموطنان عزیز خواهشمندم با مسائل بصورت احساسی که این اصفهانی است ان یکی خوزستانی برخورد نکنند مشگل دریاچه مریوان و یا زاینده رود و......مشگل یک یک ما ایرانیان است که باید با درایت با انها برخورد کنیم
ارادتمند همه مردم ایران یک شهروند که اتفاقا در اصفهان به دنیا امده.
از سایت تا
عزيزان بقول انگيسها damage is done ديگه خسارت وارد شده سرزنش كردن گذشتگان مشكلي راحل نمي كنه اصفهانياي هم هزاران شهيد دادن همانطور كه تركها يزديها وخوزستانيها تا صداميانپا به اين خاك نگذارد پس همديگر را دوست داشته باشيم واشتباهات گذشته را جبران كنيم
خلاصه اش این است خاتمی سر اصفهانی ها و بختیاری ها و خوزستانی ها و به نوعی سر همه ملت ایران کلاه گذاشت واقعا به او می گفتند فریبا ،حقا که راست می گفتند
ببینید من اصفهانیم ، افتخار میکنم که اصفهانیم، با حرفای تموم کسایی هم که درباره اصفهان بد میگن مخالفم دلیلم دارم.
1. ساخت صنایع فولاد و ذوب اهن کنار رودخانه زاینده رود در اصفهان کار کاملا صحیح و امنیتی بود و هیچ مشکل کم ابی به وجود نیومد تا این که مسئولین یزدی و کرمانی که تو این نظام کم هم نیستن رفتن وسط کویر یزد و کرمان شرکت کاشی سازی و فولاد سازی تاسیس کردند ، تا قبل این یزد و کرمان به دلیل داشتن قنات و چاه مشکل اب نداشتند و با این کار هم قنات های خودشون نابود کردند و هم اب زاینده رود از کانال کشیدن یزد و کرمان و باعث به وجود امدن خشک سالی و خشکی زاینده رود در اصفهان شدند.

2.کشت برنج در لنجان هم از قدیم الایام در اصفهان بود چون منطقه غرب اصفهان ورودی زاینده رود بود و بهترین اب وهوا داشت و هیچ مشکل کم ابی نبود. یه زمانی اصفهان به تنوع اقلیم معروف بود از جمله برنج در غرب و خرما در شرق
تا این که سروکله اقایون یزدی و کرمانی پیدا شد و اب زاینده رود برای کشت انار و پرتقال در یزد و پسته رفسنجان برده شد.

3.از موقعی که ایران به وجود امد این رود خانه حق طبیعی اصفهانه از کوه های زاگرس وارد اصفهان میشه و در تالاب گاوخونی ریخته میشه و بقیه حرف ها دست بردن در حکمت خداس.
شما یزدی ها و کرمانی ها که ادمای بیکار و بی پول بودید عوض سوء استفاده از بقیه استان ها میتونستید از کویر ها و بیابان هاتون پول در بیارید که متاسفانه با بی عقلی فقط به بقیه ضرر رسوندید.

نتیجه گیری: هیچ مشکل کم ابی تو مرکز ایران نبود تا این که سرکله انتقال اب به یزد و کرمان برای کشاورزی و صنعت فولاد و کاشی پیدا شد.
برادراتوجه کنین انتقال اب جوابگوی نیازکویرنشینان نخواهدبودچون هرروزنیازهای بیشتری پیدامیکنندوبه جایی میرسدکه دیگراب کافی نخواهدبودوبایک بحران درنهایت موج عظبم مهاجرت روبرومیشن که کل کشورراتکان میده پس بهتره ازتمرکزصنایع درکویرجلوگیری وبه جاش گردشگری رافعال کنید
لطفا رودخانه زاینده رود را اسفالت کنید اب خدادای رابردید لااقل به شعور ما توهین نکنید
اشتباهات گذشته که خیلی به مملکت ضرر زده و باعث خشکسالی شده قابل توجه اینکه همین الان هم کارخانه فولاد و کاشی در کویر مجوز میگیرد و احداث میشوند مجوز چندین‌ کارخانه فولاد و سی کارخانه کاشی در یزد سال هزارو چهرصدویک‌ واقعا جای تاسف دارد صنعت بیش از چهل درصد منابع ابی را مصرف میکند هر متر مربع کاشی هفده لیتر اب حالا هی بگید چهار درصد حرف مسولان هست که بتوانند اب را ببرند وگرنه اگر چهاردرصد بود که مشکل بی ابی نداشتیم چهل درصد در صنایع اب مصرف میشود حال چرا در شهرهای مقصد اب کارخانه نیست واقعا باید افسوس بخوریم که لرستان اب دارد ولی کارخانه ندارد و اب لرستان را به دو استان دیگر منتقل کردند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان