بازدید 20391
۸

اردوغان و بشار اسد احتمالا در تهران دیدار خواهند کرد

این تحولات این احتمال را مطرح کرده که در اجلاس بعدی سران ایران، ترکیه و روسیه ـ که قرار است در تهران برگزار شود ـ رؤسای جمهور ترکیه و سوریه پس از چندین سال تنش سخت، در کنار یکدیگر قرار گیرند.
کد خبر: ۷۸۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸ 07 April 2018

یک مقام سوری که خواسته نام وی اعلام نشود، به روزنامه لبنانی الاخبار گفته: بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، پیشنهاد پوتین برای حضور در اجلاس اخیر سران ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا را رد کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ این مقام سوری مدعی شده که پوتین به اسد تضمین داده، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از حضور وی در این اجلاس استقبال خواهد کرد، ولی اسد در پاسخ ضمن عذرخواهی از رد پیشنهاد پوتین گفته که برای عدم حضور در اجلاس آنکارا، دلایل زیادی دارد که اشغال بخشی از شمال سوریه توسط نیروهای ترکیه از جمله این دلایل است.

رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای اصلی فرایند آستانه برای بازگرداندن ثبات و آرامش در سوریه، آذرماه سال گذشته در شهر سوچی روسیه با یکدیگر دیدار کردند و قرار است جلسه بعدی خود را به میزبانی روحانی برگزار کنند.

در بیانیه پایانی اجلاس آنکارا، سه کشور بر پایبندی مستمر و قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و ماهیت غیرقومیِ سوریه تأکید کردند. همچنین در این اجلاس، روحانی بر لزوم انتقال کنترل منطقه عفرین به ارتش سوریه تأکید کرده و گفته است: «تحولات عفرین تنها در حالتی می تواند مفید باشد که تمامیت ارضی سوریه را نقض نکند. کنترل این مناطق باید به ارتش سوریه سپرده شود.»

چندین مقام سوری از تأیید یا تکذیب خبر روزنامه الاخبار خودداری کرده‌اند، ولی یکی از این مقامات به این روزنامه لبنانی گفته که کشورش با هیچ کشوری که به تجاوزات خود به سوریه ادامه دهد، آشتی نخواهد کرد.

در جریان اجلاس آنکارا، لحن نرم‌تر اردوغان در خصوص دولت سوریه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، حال آنکه وی بر ادامه اقدامات نظامی علیه نیروهای کرد در سوریه تأکید دارد.

چندین تن از سیاستمداران ترکیه و از جمله برخی از متحدان اردوغان، طی ماه‌های اخیر از دولت این کشور خواسته‌اند که روابط خود با دولت سوریه را به منظور هماهنگی جهت مقابله با نیروهای کرد مورد حمایت دولت آمریکا احیا کند.

این تحولات این احتمال را مطرح کرده که در اجلاس بعدی سران ایران، ترکیه و روسیه که قرار است در تهران برگزار شود، رؤسای جمهور ترکیه و سوریه پس از چندین سال تنش سخت، در کنار یکدیگر قرار گیرند.

اردوغان و بشار اسد احتمالا در تهران دیدار خواهند کرد

روابط گرم و خانوادگی بشار اسد و اردوغان با بروز درگیری داخلی در سوریه به سرعت به سردی گرائید و ترکیه به یکی از اصلی‌ترین حامیان سرنگونی دولت سوریه تبدیل شد. گروه‌هایی از مخالفان مسلح دولت سوریه، به ویژه در مناطق شمالی این کشور تحت حمایت دولت ترکیه قرار دارند و با وجود انتشار اخبار مختلف مبنی بر شروع برخی مراودات به ویژه میان مسئولان امنیتی و اطلاعاتی دو کشور، تنش در روابط دو کشور همچنان جدی است و برای مثال این ادعای اردوغان در دیدار با رئیس‌جمهور تونس در پایان سال گذشته میلادی که اگر اسد در سوریه در قدرت بماند، راهی برای بازگشت آرامش به این کشور وجود نخواهد داشت، باعث شروع دور جدیدی از درگیری لفظی در روابط دو کشور شد.

حمله ارتش ترکیه و مخالفان مسلح مورد حمایت این کشور به منطقه عفرین در استان حلب سوریه به منظور اخراج جنگجویان کرد از این منطقه، عامل مهم دیگری است که در ماه‌های اخیر به تنش در روابط دو کشور دامن زده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۸
اسد برای چی میخواد بیاد تهران ؟؟؟
دعواشون نشه :)
باید تا آخرین سنت دلارهای نفتیمونو خرج بازسازی سوریه کنیم بدون هیچ چشمداشت و در منتهای سخاوت . هر چی هم تهش موند ببخشیم به عراق و لبنان و نوار غزه
افتخار بزرگی برای کشورمان خواهد بود! اگر این دیدارها اندکی از دشمنی ها و تخریبها در منطقه بکاهد. و دوستی ها را بیفزاید ...
این اردوغان دیگه چه موجودیه
مردم ایران نگران مشکلات اقتصادی نباشید, فردا بشاراسد میاد همه مشکلات را حل میکنه...
انشاالله اسد به تهران میاید وبا اردوغان صحبت میکنه ومشکلاتشون حل میشه حتی اگه شده خودم پادر میانی میکنم سوریه اباد ارزوی ماست
اسد تا خروج ترکها از سوریه نباید تن به چنین کاری بدهد.اگر وطن پرست باشد او باید بداند که کردهای سوریه هموطن او هستند البته سیاست این حرفها سرش نمی شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر