بازدید 5826

چهار دیدگاه و اولویت درباره ضرورت حمایت از کالای ایرانی

یک اقتصاددان گفت: تولید ملی اساس منافع ملی و رفاه اجتماعی است.
کد خبر: ۷۸۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵ 01 April 2018

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد خوش چهره در برنامه «اقتصاد به وقت بهار» رادیو اقتصاد افزود: حوزه های مختلفی منافع ملی یک کشور را تامین می کند که یکی از این حوزه ها اقتصاد و رفاه است.

وی اظهارداشت: شرایط اقتصادی مملکت امروز به گونه ایست که اولویت و توجه نظام تصمیم گیر، سیاست گذار و برنامه ریز باید به اقتصاد باشد.

این اقتصاددان گفت : هنر یک برنامه ریز، قانون گذار و سیاست گذار در وهله نخست تشخیص مهمترین اولویت های جاری کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه توصیه های زیادی در این سال ها به تولید ملی شده است، افزود: تولید ملی اساس منافع ملی و رفاه عمومی است.

خوش چهره اظهار کرد: مولفه های همچون بیکاری، فقر، تنگناهای معیشتی، ناهنجاری های اجتماعی و بسیاری موارد دیگر به نبود شغل در جامعه برمی گردد.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد تصریح کرد: شغل با پند، نصیحت، شعار، سخنرانی و دریک کلام با حرف و حدیث ایجاد نخواهد شد.

این اقتصاددان با اعلام اینکه اشتغال افزایی بیشتر درگرو رونق تولید ملی است، گفت: شکوفایی در این حوزه مستلزم شناخت دقیق موانع و همین طور رفع مشکلات و تنگناها در مسیر تولید است.

وی افزود: تولید امروز در بسیاری از بخش های اقتصادی پائین تر از ظرفیت های موجود کشور است.

خوش چهره گفت: برای مثال ایران در گذشته به لحاظ تولید و کیفیت پوشاک حرفی برای گفتن در سطح دنیا داشت متاسفانه امروز واحدهای نساجی و پوشاک در کشور زیر ۳۰ درصد ظرفیت در حال تولید هستند.

وی گفت: این افت تولید متاثر از عوامل مختلف از جمله سیل بی رویه واردات، قاچاق، سیاست های نامناسب اقتصادی، تعارض و نامطلوب بودن برخی از سیاست های پولی و مالی در مملکت است.

این اقتصاددان با بیان اینکه فشار مالیاتی امروز بیشتر معطوف به تولیدکنندگان و حقوق بگیران است، افزود: متاسفانه بخش های غیر مواد اقتصاد از قبیل سوداگری، دلالی و قاچاقچیان از پرداخت مالیات درامان هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون هزینه تولید در ایران به دلائل مختلف از قبیل افزایش مالیات، نرخ سنگین سود تسهیلات بانکی، بیمه، تامین اجتماعی، نظام نامناسب تعرفه گذاری، واردات بی حساب و کتاب، قاچاق و مصادیقی از این نوع بسیار بالاست.

خوش چهره در ادامه یادآورشد: هزینه بالای تولید بر روی کیفیت، اشتغال، میزان تولید، صادرات و غیره اثر گذار است.
موسوی لارگانی: تحقق شعار سال نیازمند عزم همگانی نماینده مردم شهرستان فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم گفت: تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی نیازمند همت والای مسئولان و همراهی مردم است.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در برنام «سکه تمام بهار» رادیو اقتصاد افزود: شعار سال ۹۷ به نوعی ادامه شعار سال ۹۶ و ۹۵ است.

وی همچنین اظهارداشت: تحقق اهداف شعار سال همت والای قوه مجریه، مقننه و قضائیه و همینطور مشارکت تمامی آحاد مردم را می طلبد.

نماینده مردم شهرستان فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر تصویب قوانین مورد نیاز حمایت از تولید داخلی گفت: اگر قانونی در راستای حمایت از کالای ایرانی نیاز باشد نمایندگان مجلس باید تصویب قوانین مزبور را در اولویت نخست کاری خود قرار دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه قانونگذاری و نظارت بر اجرای حسن قوانین دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، افزود: تقویت وظیفه نظارتی مجلس در تحقق پذیری شعار سال بسیار راهگشاست.

موسوی لارگانی تصریح کرد: در حال حاضر قوانین زیادی در راستای حمایت از تولید داخلی مانند قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و غیره در مجلس شورای اسلامی مصوب شده ولی این قوانین هنوز کلماتی از روی کاغذ به رفتاری عملی در جامعه تبدیل نشده است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارداشت: بدون شک با اجرای صحیح این قوانین بسیاری از مشکلات حوزه تولید در مملکت رفع و رجوع خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شعار سال ۹۷ نباید سرنوشت سال ۹۶ را پیدا کند، گفت: سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصادمقاومتی، تولید و اشتغال» مزین شد ولی هم تولید و هم اشتغال به زیر سئوال رفت.

وی در پایان افزود: بدبختانه در این سال ضمن از دست رفتن بخش قابل توجهی از اشتغال موجود، واردات نیز از صادرات جلو افتاد.

تولید ملی باید به یک ارزش تبدیل شود

کارشناس اقتصادی بر ضرورت تبدیل تولید داخلی به ارزش و افتخار ملی در جامعه تاکید کرد.

روح الله ایزدخواه در برنامه «اقتصاد به وقت بهار» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری افزود: نقش مردم و نخبگان در تحقق شعار سال بی بدیل است.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید ملی ستون فقران هر اقتصادی در دنیاست، اظهارداشت: هیچ اقتصادی در دنیا بدون تقویت تولید ملی پیشرفته نخواهد کرد.این کارشناس اقتصادی گفت: برای خروج از بن بست مشکلات و بیماری های ساختاری اقتصاد ایران باید به بحث تولید ملی ارزش فوق العاده ای قائل شد.

وی همچنین با اشاره به این جمله که رونق تولید ملی نیازمند حرکت همه جانبه است، افزود: هیچ دولتی به تنهایی نمی تواند چرخ تولید ملی را به حرکت درآورد بلکه در این مسیر نقش بخش خصوصی و مردمی بسیار پر رنگ است.

ایزدخواه تصریح کرد: حمایت از کالای ایرانی تنها در بحث کاهش مصرف کالای خارجی خلاصه نمی شود بلکه بایدبه سمت تولید به معنی واقعی کلمه در جامعه حرکت کرد.

وی گفت: برنامه ریزی و سیاست گذاری در مملکت باید به نحوی باشد که سرمایه ها از بخش های غیر مولد به سمت حوزه های مولد، اشتغال افزایی و کار آفرینی سوق پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه سرمایه های غیر مولد سرگردان در اقتصاد مملکت بسیار زیاد است از اینرو می طلبد در راستای جذب این سرمایه ها برنامه ریزی های هدفمندی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: جذب سرمایه های سرگردان در کشور نیازمند الزاماتی از قبیل نهادینه کردن فرهنگ کار وتولید، معرفی تولیدکنندگان به عنوان قهرمانان ملی، جهت گیری ارزش ها، فرهنگ ها و هنجارهای فرهنگی به سمت حمایت از تولید از جمله این الزامات است.

ایزدخواه گفت: گذر رونق صادرات، قدرت ارزآوری، رشد تولید ناخالص داخلی، رفاه عمومی، اشتغال همه و همه از مسیر تولید ملی شکوفا می گذرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برخورداری از منابع طبیعی در دنیای امروز دیگر به عنوان یک مزیت مطرح نیست.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: منابع طبیعی وقتی مزیت محسوب می شود که کشورها قدرت تبدیل این منابع به کالاهای قابل استفاده برای مردم را داشته باشند.

وی در ادامه گفت: حمایت از کالای ایرانی و تقویت تولید ملی یک نهضت همگانی به معنی واقعی کلمه را می طلبد.
ایزدخواه افزود: دولتمردان، مردم، نخبگان، فرهنگیان، دانشگاهیان همه و همه در تحقق پذیری شعار سال نقش اساسی دارند.

وی بیان داشت: حمایت از کالای ایرانی باید به عنوان یک وظیفه و تکلیف قانونی و ملی نگریسته شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تولید ملی باید به یک ارزش در جامعه تبدیل شود، یادآور شد: تولید کالای ایرانی در تراز جهانی مستلزم عزم راسخ و تلاش جهادی خستگی ناپذیر است.

نامگذاری سال نباید تشریفاتی تلقی شود عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم گفت: نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب نباید تشریفاتی تلقی و در حد یک شعار باقی بماند.

علی محمد شاعری در برنامه «سکه تمام بهار» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام رهبری به نام سال« حمایت از کالای ایرانی » افزود: تحقق پذیری این راهبرد مهم منوط به حرکت واحد و منجسم تمامی ارکان نظام و ملت ولایت مدار ایران اسلامی است.

وی درادامه با بیان اینکه ایران در تولید محصولات کشاورزی و صنعتی رتبه بسیاری خوبی در سطح دنیا دارد، اظهارداشت: تولید اساس و شالوده هر اقتصادی در جهان به شمار می رود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم گفت: در حال حاضر بسیاری از کالاهای ایرانی مانند زعفران، خاویار، پسته، فرش دستباف و همینطور خدمات فنی و مهندسی کشور در دنیا بی نظیر یا کم نظیر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عدم شناخت ذائقه مصرف کنندگان داخلی و خارجی و همینطور نبود بازاریابی مناسب را از جمله مشکلات مهم حوزه تولید کشور برشمرد و افزود: تولید کالا همواره باید مبتنی بر ذائقه شناسی و مطالعات دقیق بازار باشد تا نیاز و رضایت مشتریان را تامین کند.

شاعری ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه از کالای ایرانی اظهارداشت: گذر اشتغال، پویایی تولید، کاهش نرخ بیکاری، رونق صادرات، قدرت ارزآوری همه و همه از مسیر تقویت تولید ملی می گذرد.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی با بیان اینکه مشوق های صادراتی برای حمایت از کالاهای ایرانی به میزان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۳۹۷ درنظر گرفته شده است، گفت: امید می رود دولت این میزان اعتبار را در جهت حمایت از صادرات کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی عملیاتی کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون مزبور جدا از این بحث کنترل واردات را با حسیاست ویژه در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: دولت نباید اجازه واردات کالاهای مشابه تولید داخلی مانند انواع مرکبات، برنج و سایر کالاها را به واردکنندگان بدهد.

شاعری بیان داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد برنج مورد نیاز کشور بصورت داخلی تامین می شود و نیازی نیست دولت با تعرفه های بسیار پائین حجم بالایی برنج به مملکت وارد کند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار به نفع ولیدات وطنی قدم برداردو تولیدکنندگان داخلی را به معنی واقعی کلمه مورد حمایت قرار دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از کالاهای مشمول طرح خرید تضمینی از دیگر دستور کارهای اساسی این کمیسیون است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ محصول کشاورزی مشمول خرید تضمینی است، افزود: دولت طبق قانون مکلف به تعیین و تصویب قیمت مناسب برای خرید این دسته از محصولات در کشور است ولی متاسفانه قانون مزبور در مقام اجرا بصورت صحیح عملیاتی نمی شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر