بازدید 3616

کشاورزان از عدم اعلام نرخ خرید گندم گله‌مندند

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این که نرخ خرید تضمینی گندم برخلاف قانون اعلام نشده است و این موضوع انگیزه کشاورزان را کاهش می‌دهد، گفت: برخی گروه‌ها به جای تقویت تولید داخلی به دنبال واردات گندم هستند.
کد خبر: ۷۸۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 31 March 2018

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این که نرخ خرید تضمینی گندم برخلاف قانون اعلام نشده است و این موضوع انگیزه کشاورزان را کاهش می‌دهد، گفت: برخی گروه‌ها به جای تقویت تولید داخلی به دنبال واردات گندم هستند.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم از چند روز پیش از کشاورزان آغاز شده است،‌ گفت:‌ در فروردین ماه معمولا 1.5 تا 2 درصد گندم کل کشور از سوی کشاورزان تحویل داده می‌شود و این میزان به مرور در اردیبهشت و خرداد افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان مرداد ماه و اوایل شهریور ادامه خواهد داشت،‌ گفت: مناطق گرمسیر زودتر گندم‌ها را تحویل می‌دهند و در مناطق کوهستانی روند تحلیل گندم دیرتر است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از اینکه نرخ خرید تضمینی گندم هنوز اعلام نشده است، گفت: با وجود اینکه قانون صراحت دارد، اما برخلاف آن هنوز قیمت اعلام نشده و این موضوع به کاهش انگیزه کشاورزان منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورز باید دخل و خرج و هزینه‌های خود را با قیمت اعلام شده دولت بسنجد، گفت: طبق قانون، هر ساله باید حداقل به نرخ تورم، قیمت خرید تضمینی افزایش یابد و این موضوع از سوی مسئولان رعایت نمی‌شود.

اسفندیاری پور در پاسخ به این سؤال که نرخ خرید تضمینی گندم باید توسط چه مرجعی اعلام شود، گفت:‌ نرخ خرید تضمینی گندم باید از سوی شورای اقتصاد اعلام شود و این در حالی است که با وجود آغاز خرید گندم برای سال زارعی جدید، اما هنوز قیمت تضمینی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی برای نرخ خرید تضمینی گندم به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده‌اید، گفت: قبلا 1330 تومان بود که امسال 1430 تومان پیشنهاد شده است.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه امنیت غذایی مردم که غالبا از نان استفاده می‌کنند، به گندم وابسته است، گفت: سهل‌انگاری و عدم توجه مسئولان به اعلام نرخ خرید تضمینی موجب کاهش انگیزه کشاورزان و نهایت افت تولید این محصول می‌شود؛ برخی گروه‌ها همواره به دنبال واردات گندم و آسیب‌رساندن به تولید و محصولات داخلی هستند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال 91 نزدیک به 2.5 میلیارد دلار پول به جیب کشاورزان خارجی وارد شد، گفت: این میزان معادل 12 هزار میلیارد تومان بود که می‌توانست به تقویت تولید داخل بینجامد.

وی گفت:‌به دلیل سیاست‌های نادرست در گذشته کارخانجات کمباین‌سازی و تراکتورسازی در حال تعطیلی بودند، گفت: با یک‌سری سیاست‌های جدید تولیدی کمباین روزانه به 3 دستگاه رسید و دستگاه‌های بسیاری وارد مزارع شدن؛ اگر نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شود و پول‌ها به موقع واریز شوند، می‌توان نسبت به آینده امنیت غذایی کشور و استمرار تولید امیدوار بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان