بازدید 13274
۴

«دانشگاه خوارزمی تهران» در آیینه اخبار سال 96

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 31 March 2018

«دانشگاه خوارزمی تهران» در آیینه اخبار سال 96سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

دانشگاه خوارزمی تهران را باید قدیمی ترین موسسه آموزش عالی کشور قلمداد کرد که سال تأسیس آن به صد سال پیش و دقیقاً سال 1297 شمسی باز می گردد؛ دانشگاهی که ساختمان مرکزی آن در خیابان مفتح تهران اکنون به یکی از آثار ارزشمند فرهنگی کشور بدل شده است و در تهران و کرج دانشکده دارد.

این دانشگاه به رغم سابقه طولانی در حال حاضر اسیر دو دستگی و دوبخشی بودن شده است و وجود یک بخش بزرگ آن در منطقه حصارک کرج در کنار وجود بخش مدیریت مرکزی آن در مرکز شهر تهران در نحوه مدیریت این دانشگاه مشکلاتی را به وجود آورده است.

در سال 95 و نیز 96 بسیاری از نمایندگان و مقام های سیاسی استان البرز تلاش کردند تا با متقاعد کردن نظر مقام های مسئول کشور این دانشگاه را به استان البرز واگذار کنند و نام تهران را از روی نام این دانشگاه بردارند. به ویژه به این دلیل که استان کرج در حال حاضر فاقد یک دانشگاه بزرگ دولتی است، اما این مهم تا کنون به دلیل مخالفت های صریح اساتید، دانشجویان، کارکنان و مسئولان دانشگاه عملیاتی نشده است.

هیأت رئیسه سابق دانشگاه رخ دادن این اتفاق را اقدامی در جهت متضرر کردن دانشگاه قلمداد می کردند و معتقد بودند برداشتن عنوان تهران از روی این دانشگاه در کنار حذف موقعیت مرکزی این دانشگاه در شهر تهران سبب خواهد شد که بسیاری از فرصت های پیشرفت دانشگاه از بین برود و دانشگاه دوباره فعالیت های خود را آن هم پس از صد سال سابقه از صفر آغاز کند.

در اسفندماه سا ل 96 و با حکم وزیر علوم رئیس این دانشگاه تغییر کرد و دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم از اساتید گروه مدیریت آموزشی این دانشگاه جایگزین دکتر سبحان اللهی شد.

در دانشگاه خوارزمی کیفیت نامطلوب غذا و نیز وضعیت بهداشتی بد بارها مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته است و این دانشجویان نسبت به آنچه که سهل انگاری مسئولان امور تغذیه نسبت به مسائل بهداشتی و غذایی خود عنوان می کنند، اعتراض کرده اند.

برای مثال در این دانشگاه بارها رخ داده است که گربه ها روی میزهای سلف مرکزی می روند و از غذای باقی مانده دانشجویان می خورند.

«دانشگاه خوارزمی تهران» در آیینه اخبار سال 96

در اسفندماه همچنین در دانشگاه خوارزمی تهران همایش ملی دیپلماسی آب برگزار شد که این همایش با حضور بسیاری از مسئولان و مقامات سیاسی کشوری و لشکری همچون سردار صفوی، عباس عراقچی، محمد علی نجفی، دریابان سیاری و... توانست به مدت دو روز بسیاری از مشکلات حوزه آب کشور و منطقه را بررسی کند؛ برنامه ای که به همت اساتید و دانشجویان گروه جغرافیای سیاسی این دانشگاه ترتیب داده شد.

«دانشگاه خوارزمی تهران» در آیینه اخبار سال 96

با توجه به اینکه یکی از بخش های مرکزی دانشگاه خوارزمی در تهران و دیگری در حصارک کرج است، وجود تعامل و ارتباط میان این دو واحد بسیار مورد نیاز است که در بخش کرج هنوز ایستگاه مترو وجود ندارد. این موضوعی است که در سال 96 معاون هماهنگی استانداری البرز وعده اش را داد و گفت که در سال 97 برای حصارک کرج ایستگاه مترویی تحت عنوان دانشگاه خوارزمی تهران ساخته خواهد شد.

مسجد دانشگاه خوارزمی تهران که در دوره شهرداری محمد باقر قالیباف و در سال 1391 کلنگش بر زمین زده شد، به رغم گذشت 5 سال هنوز تکمیل نشده است و در سال 96 عملیات احداث آن به پایان نرسید.

بازسازی کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی در تهران و مرمت ساختمان پروین که در سال 1395 آغاز شد به دلیل مشکلاتی نظیر بودجه هنوز به پایان نرسیده است و این ساختمان میراثی و ارزشمند را در قلب تهران به خرابه ای زشت بدل کرده است که در حال حاضر امکان استفاده از آن وجود ندارد.

به رغم محدودیت های فراوان در رابطه با امکانات ورزشی دانشجویان خوارزمی تهران، مدیریت تربیت بدنی این دانشگاه با واگذاری بسیاری از سانس های سالن ورزشی این دانشگاه به نهادهای خارج از دانشگاه تلاش دارد تا از این مسیر کسب در آمد کند؛ کسب درآمدی که آنسویش حذف فرصت استفاده دانشجویان است و این موضوع مورد اعتراض دانشجویان در سال 1396 قرار گرفت.

کیفیت بسیاری از خوابگاه های دانشگاه خوارزمی در واحد کرج نامناسب است و آنچنان که دانشجویان این دانشگاه ادعا می کنند در سال گذشته بسیاری از واحدهای خوابگاهی این دانشگاه بر اثر بارندگی نم پس داد.

«دانشگاه خوارزمی تهران» در آیینه اخبار سال 96

همزمان با بارش برف سنگین در تهران و کرج، گزارش هایی از بارش نیم متری برف در منطقه حصارک کرج در فصل زمستان اعلام شد که این مسئله برای چند روز تردد دانشجویان و اساتید را به دانشگاه خوارزمی کرج با مشکل رو به رو کرد.

«دانشگاه خوارزمی تهران» در آیینه اخبار سال 96

دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران در سال 96 در اعتراض به آنچه که پولی سازی دانشگاه عنوان می شود چندین نوبت تجمع اعتراضی برپا کردند. همچنین این دانشجویان در اعتراض به مشکل حمل و نقل از حصارک کرج به شهر کرج و نیز تهران و برای احداث ایستگاه مترو تجمع اعتراضی نسبتاً پر جمعیتی را در سال 96 در پردیس حصارک برپا کردند.

این دانشجویان نیز همانند دانشجویان سایر دانشگاه های کشور در هنگام وقوع زلزله کرمانشاه با برپایی غرفه های جمع آوری کمک، کمک های قابل توجهی را برای ارسال به مناطق زلزله زده کرمانشاه جمع آوری و به این مناطق ارسال کردند.

«دانشگاه خوارزمی تهران» در آیینه اخبار سال 96

زمستان سال 96 مشکل در سیستم گرمایشی دانشگاه خوارزمی بسیاری از این دانشجویان را با مشکلاتی رو به رو کرد و با دستور مستقیم رئیس دانشگاه این مشکل پس از چند روز مرتفع شد.

«دانشگاه خوارزمی تهران» در آیینه اخبار سال 96

مشکل خوابگاه در شهر تهران و محدودیت خوابگاهی سبب شد تا مدیریت دانشجویی دانشگاه تلاش کند که بسیاری از دانشجویان ارشد خود را علی رغم اینکه محل تحصیل شان تهران است در سال 96 به کرج بفرستد.

تصمیم مدیریت دانشگاه خوارزمی برای تغییر خوابگاه پسران با خوابگاه دختران در شهر تهران یکی دیگر از موضوعاتی بود که در سال 96 به شکل گیری موج اعتراضی دانشجویان بدل شد و پسران دانشجو انجام چنین اقدامی را قبول نکردند.

«دانشگاه خوارزمی تهران» در آیینه اخبار سال 96

در تابستان سال 96 موضوع تعمیر، بازسازی، سم پاشی و رنگ آمیزی خوابگاه ها که ریاست را مجبور کرد دانشجویان را از خوابگاه ها بیرون کند، موضوع دیگری بود که با اعتراض بسیاری از دانشجویان رو به رو شد.

انتخابات سال 96 و حضور نامزدهای انتخاباتی و نیز نمایندگان آنها در دانشگاه خوارزمی حصارک نیز از دیگر تحولاتی بود که در سال 1396 این دانشگاه را همچمون بسیاری از دانشگاه های کشور متأثر کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
من کارشناسی ارشد را در این دانشگاه (حصارک) خواندم. از نظر وسعت فضا و اساتید دانشگاه عالی است اما از نظر امکانات متوسط، غذا متوسط و خوابگاه افتضاح!!!
این دانشگاه یکی از بهترین و زیباترین دانشگاه های ایران است محل خوبی برای مطالعه و تحقیق اگه رسیدگی کافی بشود من سال۷۷از این دانشگاه فارغ التحصیل شدم
این دانشگاه یکی از بهترین و زیباترین دانشگاه های ایران است محل خوبی برای مطالعه و تحقیق اگه رسیدگی کافی بشود من سال۷۷از این دانشگاه فارغ التحصیل شدم
من بیست سال پیش دانشجوی این دانشگاه بودم دقیقا همین مشکلات را داشت.
دنیا در بیست سال گذشته کلی پیشرفت کرده ولی ما هنوز درجا میزنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار