بازدید 6026
محقق داماد در مراسم تشییع پیکر داریوش شایگان مطرح کرد:

شایگان مرگ را پیش از مردن تجربه کرده بود

آیت‌الله محقق داماد، در مراسم تشییع پیکر داریوش شایگان، فیلسوف و نظریه‌پرداز ایرانی با اشاره به تاثیرات فرهنگی این دانشمند بر فرهنگ ایران داریوش شایگان را استاد متفکر بزرگ دانست که عاشق ایران بود و قبلش برای این سرزمین می‌تپید.
کد خبر: ۷۸۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 26 March 2018

آیت‌الله محقق داماد، در مراسم تشییع پیکر داریوش شایگان، فیلسوف و نظریه‌پرداز ایرانی با اشاره به تاثیرات فرهنگی این دانشمند بر فرهنگ ایران داریوش شایگان را استاد متفکر بزرگ دانست که عاشق ایران بود و قبلش برای این سرزمین می‌تپید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تشییع پیکر مرحوم داریوش شایگان، فیلسوف و ایران‌شناس صبح امروز دوشنبه (6 فروردین‌ماه) با حضور آیت‌الله محقق داماد، سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، کامران فانی، پژوهشگر، آیدین آغداشلو، پژوهشگر هنر و بهمن فرمان‌آرا، کارگردان سینما، سوراب کومار، سفیر هند و نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، چند تن از اعضای شورای شهر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه و جمعی از دانشگاهیان، اهالی فرهنگ و علم و همچنین چندتن از وزرای کابینه دولت تدبیر و امید در مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله محقق داماد با بیان این مطلب که درگذشت مرحوم شایگان را به ملت ایران، دانشگاهیان و دولت جمهوری اسلامی تسلیت می‌گویم درباره شخصیت این فیلسوف گفت: داریوش شایگان عالم، فیلسوف، متفکر، ایران‌شناس، ایران‌دوست و شاعر بود. با وجود همه این ویژگی‌ها شایگان مجسمه اخلاق بود.

این دانشمند ادامه داد: داریوش شایگان تجسم تواضع و مهربانی بود. قلم و زبانش اندکی گزنده نبود. کسی را نمی‌آزرد، این تجسم اخلاق بی‌تردید از تربیت خانوادگی متاثر است اما به‌نظر می‌رسد فقط تربیت در پرورش این عالم موثر نبوده است. چراکه فقیه، عالم و فیلسوف زیاد دیده‌ایم اما همه تجسم اخلاق نیستند.

محقق داماد افزود: من فکر می‌کنم شایگان از تربیت علامه طباطبایی الگو گرفته است. مرحوم شایگان نقش مدیریت جلسه‌های گفت‌وگو بین علامه طباطبایی و هانری کربن را برعهده داشت. به‌عبارت دیگر انتشار این گفت‌وگوها مرهون خدمات و پیگیری‌های این مرد بزرگ است.

این نویسنده سرشناس در ادامه تاکید کرد: آنچه که تا آخرین دقایق از داریوش شایگان بیان شد تنها ارادت نبود بلکه با عشق همراه بود.

محقق داماد خطاب به روح مرحوم شایگان ادامه داد: دکتر تو مرگ را گویی پیش از مردن تجربه و احساس کرده بودی و آنچه را که ما نوشته و خوانده‌ایم تو چشیده بودی. جای خالی او برای ما دایمی است. استاد متفکر و بزرگ و نویسنده عالیقدر تو عاشق ایران بودی و دلت برای ایران می‌تپید. اما فارغ از آزار نبودی و تو را آزردند، قَدر تو را ندانستیم.

داریوش شایگان فیلسوف فرهنگ است
پیش از سخنرانی محقق داماد، سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در سخنان کوتاه ضمن تسلیت درگذشت داریوش شایگان به خانواده، اهالی علم و فرهنگ، استادان و بزرگان حاضر در این آئین شایگان را فیلسوف فرهنگ توصیف کرد.

بجنوردی همچنین شایگان را دانشمندی دانست که با اسطوره‌شناسی و عرفان برخورد علمی داشت.

رئیس دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی اظهار امیدواری کرد که روح شایگان در پیشگاه الهی علو درجات یافته و مورد رحمت الهی قرار بگیرد.

بجنوری همچنین گفت: شایگان چهره شاخص انسانی داشت و اخلاق وی برای ما آموزنده بود. درگذشت مرحوم شایگان ما را به یاد بزرگانی چون ایرج افشار، مرحوم زرین‌کوب و استاد گنجی می‌اندازد.

این چهره فرهنگی ادامه داد: شایگان رفت اما اندیشه‌‌های او باقی مانده او میراثی را باقی گذاشت که می‌توانیم با کمک آن غنای بیشتری به فرهنگ ببخشیم. امیدوارم روح بزرگ او در جوار ائمه‌اطهار سربلند باشد و البته سربلند است چراکه او 60 سال به پژوهش مشغول بود.

در پایان این آئین محقق داماد بر پیکر مرحوم شایگان نماز خواند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل