بازدید 12283

تلویزیون در آغاز سال 1397 ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شدند

مجموعه برنامه‌های تولیدی تلویزیون که اکنون پخش‌شان آغاز شده، از جمله مجموعه کلاه قرمزی تا حدودی انتظارات را برآورده ساخته اما در مجموع کنداکتور تلویزیون آنقدر که تبلیغ شده بود، پروپیمان نیست و در این زمینه نیز انتظار بیشتری از رسانه ملی می‌رفت. با این حال باید در نظر داشت در وسعت تلویزیون با این تعداد شبکه که مشخص نیست چرا هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، تولید باکیفیت بسیار دشوار است.
کد خبر: ۷۸۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲ 21 March 2018

تلویزیون در آغاز سال 1397 ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شدندبا وجود آنکه شبکه‌های تلویزیون یک سال برای برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های نوروز 97 فرصت داشتند، ویژه‌نامه‌های تحویل سال نو نتوانست انتظارات را برآورده سازد؛ هرچند رقبای تلویزیون نیز حرف چندانی برای گفتن نداشتند و این برای نخستین بار بود که هیچ انتخاب داخلی یا خارجی جدی و جامعی برای هیچ طیفی از مردم وجود نداشت اما مشخص نیست این وضعیت ادامه داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ ویژه برنامه‌های نوروزی تحویل سال 1397 برخلاف سال‌های پیشین عمدتاً به ساعات پایانی سال مختصر نشده بود و برخی از آنها از چندین روز پیش از آغاز سال نو، پخش شد اما مجموع بخش‌های جذاب آن به قدر چند ساعت پایانی سال نیز نبود. با وجود آنکه ثابت شده رقابت تلویزیون با خودش نتیجه‌ای ندارد و دست کم باید در چنین مقاطعی شاهد تجمیع محتوا باشیم اما تاکنون این اتفاق رخ نداده و هر شبکه ساز خودش را می‌زد.

تجمیع برنامه‌های شاد نوروزی و مناسب‌های مذهبی نیز کار را برای برنامه‌سازان تلویزیون پیچیده‌تر کرده و اغلب شبکه‌ها تا غروب آفتاب به ساز به استقبال نوروز رفته بودند و به یک باره به کل فضای همه برنامه‌ها تغییر کرد. این نوع تغییر سریع با واکنش‌هایی نیز مواجه شد و برخی مجریان نظیر احسان علیخانی ناتوانی‌شان در برنامه‌سازی تلفیقی برای هر دو رویداد را به حساب اقتضائات و فضای رسانه ملی گذاشتند و تقصیر به گردن نگرفتند.

کمترین خلاقیت و شگفتی‌ای در برنامه‌های نوروزی مشاهده نشد و حتی برنامه دورهمی با حضور رامبد جوان و پخش صدای جناب‌خان نیز از آنچه انتظارش را می‌کشدیم، به مراتب ضعیف‌تر بود. در سایر برنامه‌ها اتفاقی که انتظار می‌رود امسال شاهدش نباشیم، تکرار شد و سیل سلبریتی‌های سکه دوست در شبکه‌های مختلف حضور یافتند و زمان در نظر گرفته شده برای برنامه‌های شبکه‌های مختلف را پر کردند.

تلویزیون در آغاز سال 1397 ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شدند

ای کاش برنامه‌سازان تلویزیون در کپی از برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی آمریکا به شدت فعال هستند، برنامه‌های تحویل سال این شبکه‌های را نیز تماشا می‌کردند و در می‌یافتند گزینه‌های دیگری به جز دعوت سلبریتی‌ها برای تحویل سال وجود دارد و صرفاً با مهمان بازی نباید برنامه تحویل سال را طی کرد. از این منظر ای کاش برای سال آینده شاهد برنامه ریزی بلندمدتی باشیم و تحویل سال 1398 با فرمی متفاوت و در قالب دو یا حداکثر سه برنامه باشد.

برای نوروز امکان تولید یک مجموعه قابل توجه از کلیپ و قطعات متفاوت و پخش همه اینها در ساعات پایانی سال وجود دارد و لزومی ندارد بخش عمده این برنامه‌ها به شکل زنده در قالب یک دکور عظیم و حضور مهمانان تکراری باشد که مردم در طول سال در برنامه‌های مختلف تلویزیون تماشایشان کرده‌اند و تماشای مجدد آنها در لحظه تحویل سال مناسبت و جذابیت خاصی ندارد.

با این تعابیر ممکن است چنین تصور شود که تلویزیون در لحظات تحویل سال در مقابل رقبا باخته اما واقعیت آن است که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نیز فاقد محتوای جذاب و خلاق بودند و از این منظر تماشاگران برای نخستین بار انتخاب چندانی برای لحظه تحویل سال نداشتند و می‌توان گفت برای نخستین بار این امکان وجود داشت که بدون از دست دادن برنامه جذابی از تلویزیون، سال را کنار خانواده تماشا کرد.

البته مجموعه برنامه‌های تولیدی تلویزیون که اکنون پخش‌شان آغاز شده، از جمله مجموعه کلاه قرمزی تا حدودی انتظارات را برآورده ساخته اما در مجموع کنداکتور تلویزیون آنقدر که تبلیغ شده بود، پروپیمان نیست و در این زمینه نیز انتظار بیشتری از رسانه ملی می‌رفت. با این حال باید در نظر داشت در وسعت تلویزیون با این تعداد شبکه که مشخص نیست چرا هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، تولید باکیفیت بسیار دشوار است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۳
رسانه میلی
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
فقط یه صحنه رو بگم شبکه آی فیلم
حسین رفیعی به نقالی که از شاهنامه (فرهنگ اصیل ایران) میخوند و با چوب و تلاطم حرکات بدن صحبت میکرد
گفت: میشه یه بار دیگه اون جفتک رو بزنی؟؟؟ ک
وقت زیاده حالا! بالاخره یاد می گیرن :)))
صدا و سیما با نوروز مخالف است
آن را عید آتش پرست ها میداند
شعار صدا و سیما، هرسال دریغ از پارسال!
شما ظاهرا ویژه برنامه ی شبکه منوتو رو ندیدید. به نظر من از نظر جذابیت و برنامه ریزی خیلی سطح بالایی داشت. البته بودجه ی زیادی هم خرجش شده بود اما اصل قضیه همون خلاقیت و وجود نداشتن خط قرمزهای این طرف برای اون ها هست.
همان برنامه های عادی خودش را پخش کند بهتر است آخر اینها نمی فهمند یا خیال می کنند مردم نمی فهمند سخن رانی تکراری و حضور مجری تکراری با ایل و تبار و قیلم تکراری مگر مردم این زمانه را رازی می کند
تلوزیون را که از صبح تا شب به تمام کانالهاش که نگاه میکنی یا عزاداریه یا نوحه خونیه یا دارن حرف میزنن یا گریه و زاریه یا داره سانسور میکنه اخه این چه وضعشه هزاران میلیارد تومن پولرا دارید هدر میدید ببندید این دکان را مردم خوب میکنن ماهواره تماشا میکنن
صدا و سیما همیشه ضعیف بوده هست و خواهد بود
گل گفتی وگل گفتی مثل یه بلبل گفتی جواب عالی دادی غنچه بویدم شکفتیم!!!! واقعا خیلی خوب گفتی همش یه مشت مهمون دعوت میکنن حرفای بی معنی وتکراری که چی؟؟؟ حالا بشین وببین سریالهای آبکی رو تا سحر وقت زیاده سر سیزده میفهمیم که تلویزیون هیچی برا گفتن نداره هیییییچ !!!
با این حال اقای علیخانی با دو برنامه عید و ماه رمضان زندگی میگذرونه
ببینید چه پول مفتی میگیرن
با این حال اقای علیخانی با دو برنامه عید و ماه رمضان زندگی میگذرونه
ببینید چه پول مفتی میگیرن
تلویزیون میلی را چند دقیقه دیدم. بسیار دلگیر کننده بود. آخه آقای احسان علیخانی که با برنامه ماه عسل (بخوانید زهر) کام مخاطبان را در طول ماه رمضان تلخ می کنه چرا باید مجری برنامه تحویل سال که جشن است هم باشه؟ ایشان دیگه عادت کرده از مردم اشک بگیره حالا در ماه میهمانی خدا یا لحظه جشن تحویل سال فرقی نداره. آزاد کردن زندانی و دیدن فرزند پس از چندین سال اصلا ایده خوبی برای لحظه تحویل سال نیست. چقدر ایده های نخ نما و ملودرام های اغراق شده به خورد ملت میدهی ای آقای صدا و سیمان!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
ایول، چه بانمک گفتی باریکلا :)
"و در این زمینه نیز انتظار بیشتری از رسانه ملی می‌رفت..."
چرا فکر میکنید انتظار بیشتری میرفت ؟؟؟
من سال تحویل شبکه خبر را گرفتم مجری خبر خانم شریفی با همسرش و دو پسر خردسالش شبکه خبر را قرق کرده بود واقعا ما مردم ایران چرا انقدر بدبختیم که سال تحویل هم باید اینها را ببینیم؟دلیل حضور خانوادگی این افراد در یک شبکه چیه ؟ از کارکنان سازمان صدا سیما کسی هست فقط توضیح بده؟
مسئله ناتوانی در برنامه سازی نیست که بتوان گفت با کپی کاری این مشکل برطرف شود. مشکل در اینجاست که در بخش هایی از محافل قدرت در کشور، به ویژه آنهای یکه در صدا و سیما نفوذ دارند، عید نوروز همانند بسیاری دیگر از رسوم ملی ایرانی به مانند نوعی انحراف دیده می شود. قصد کم رنگ کردن تدریجی نوروز و شاید حتی حذف آن است. همه می دانیم که افراد و گرایش هایی خاص تنها به چیزهایی اهمیت می دهند که ریشه های آن به سرزمین های خاص و اقوام خاصی می رسد که جملگی بیرون از ایران قرار دارند. رسومی که لزومی ندارد مذهبی هم باشند، ولی حتما باید ریشه در سرزمین ها و مردمانی خاص داشته باشند. سال ها پیش در روزهای تعطیل نواهای شاد و تبریک مداوم سال نو بارها و بارها از صدا و سیما پخش می شد اما مدتهاست که ساعت تحویل سال قبرستان، میدان های متروکه جنگ و جلسات خوش و بش از صدا و سیما پخش می شود. حتی یک سال در یکی زا شبکه ها درست ساعت تحویل سال چند نفر مشغول صحبت بودند و چند دقیقه بعد از تحویل سال مجری محترم گفتنمد "مثل اینکه چند دقیقه ای است سال تحویل شده است" !!! رویکردی که بهانه ای خوب به دست آن بر آبی ها داده است تا خود را هوادار هویت ملی ایرانی نشان دهند و از قضا نفوذ گسترده ای هم در میان نسل جوانی بیابند که از ماهیت واقعی آنها بی خبر است، و البته طبیعی است که با از خودبیگانگی حاکم در رسانه ملی آنها اینگونه موفق شوند.
مثل اینکه شما کلا با تلویزیون مشکل دارید و بهانه تراشی بیش نیستید
سال های قبل بازخوب مهران مدیری یک سریال طنز درست می کرد.واقعا امسال هیچ
سال های قبل بازخوب مهران مدیری یک سریال طنز درست می کرد.واقعا امسال هیچ
شما پروفسورها هم که کلا ایه یاس هستید
فقط منو تو
خدارو شکر پارازیت نبود اصلا نزدیم تلوزیون حالشم بردیم
دم اون یکی شبکه ها گرم خیلی شاد و مفرح بودن، اون یکی شبکه ها!
ضعف برنامه های تلویزیون جایی بیشتر آشکار میشود که از میهمانان عتیقه و چیپ دعوت کرده بودند که حرف زدن معمولی را هم بلد نبودند صدا و سیما باید متوجه باشه که سیما تابلو جامعه است و خواننده ای به صرف چند آهنگ خواندن و فوتبالیستی به بازی در چند فیلم لیاقت و شایستگی حضور در برنامه ای با اینهمه تماشاگر و رسانه ملی را ندارد ارزش برنامه ها پایین آوردند. هنرمندان نام آور و بزرگ کم نداریم
نه عزیزم، بر خلاف تلویزیون ایران که لحظه سال تحویل عزاداری پخش می کرد، بی بی سی و جم و منوتو کلی برنامه داشتند، آخه کی احسان علیخانی رو برا برنامه سال تحویل می ذاره؟ یا نوحه خونی برای شاد ترین لحظه سال؟ بعد هم می‌گویند چرا مردم ماهواره نگاه می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
اتفاقا من شبکه های داخلی نگاه کردم و شبکه های بیگانه ی وطن فروش هم نگاه نکردم
متاسفانه آقای علیخانی توی فضای ماه عسل گیر کرده. صحنه گریه کردن مهمانان که کمی هم به زور و غیر واقعی به نطر میرسید، از فضای نوروز بسیار فاصله داشت!
شما رو به خدا قسم در مورد ستاره سازی های تلوزوین مطلب بنویسید. در اغلب مناسبت ها مهمان هایی دعوت میشن که نه نخبه های هنر هستند نه افراد فکور و ... ارزو به دل موندیم یکبار از نخبگان و فرهیختگان کشور در این برنامه ها رد پایی ببینیم. تلوزیون به جای معرفی ستاره های واقعی کشور، از " فشفشه" هایی مثل فلان خواننده و فلان فوتبالیست دعوت میکنه تا سوار موج هیجانات مردم بشه و جای ایجاد الگو برای مردم، به شهرت کاذب برخی افراد دامن میزنه ...
با این حساب بعید نیست سال آینده شاهد حضور امثال تتلو روی انتن شب عید باشیم
امسال بد جوری گیر دادین به سکه :)
موافقم، دلیلی نداره به هر مهمانی سکه بدن. سکه ها رو بدن به نیازمندان همه خوشحال میشن به جای اینکه سلبریتی های پولدار خوشحال تر بشن.
.خاوری و رفقا تظاهر کردند و پولها را دزدیدند و در کانادا شلنگ تخته می اندازنند. تازه سنگ هم نشدند. ما ها فقط دغل بازی و کلاشی راخوب بلدیم. و سر هم را کلاه گذاشتن وبیرحم بودن
حسابی ترین حرفی که زده اینه (سال را کنار خانواده تماشا کرد)البته آغاز سال. متاسفانه تلویزیون شده یکی از اعضای خانوادمون و حتی مهمترینش.نمیفهمم چرا باید تلویزیون همدم تک تک لحظاتمون باشه حتی لحظات خاطره انگیز آخر سال که همه خانواده و فامیل دور هم جمعن.و حتی اصلا چرا از تلویزیون باید چنین انتظاری داشته باشیم.البته کیفیت پایین برنامه ها که جای خود داره.
خودت نلاذحت نکن اخه کی تلویزیون میبینه الان دور ترین روستاها هم ماهوارده دارن
هر روز شاهد افتتاح کانال جدید ماهواره ای هستیم و هر ورز شاهد بی کیفیتی برنامه های کانال های داخلی صداوسیما. جوانان را سوق میدهند به کانال های ماهواره ای. . سیما که دانشگاه فرهنگ است خود به اشائه بی فرهنگی و ابتذال می پردازد با هول دادن جوانان به سوی ماهواره . . .!
نزدیکای سال نو با هر زحمتی بود از طریق اینترنت کانالهای زنده ایرانی را گرفتم، هر کانالی زدم دیدم قبرستان نشان میده، بی خیال شدم گفتم بزنم کانال لجن من و تو شاید شاد باشه اما بعد از نیمساعت چنان حالم خراب شد که اصلا بی خیال تلویزیون شدم، یادش بخیر قدیما چندتا خواننده سنتی میومدن و بزمی میخوندن و مقداری هم موزیکهای بی مانند سنتی پخش میکردند و بهمراه مجریهای حرفه ای شعرهای سعدی و حافظ میخوندن تا سال تحویل بشه و بعدشم فیلمهای کمدی، ترانه و کارتونهای شاد برای کودکان پخش میشد تا شادی عید خانواده ها دو چندان بشه، اما حالا را ببین، صدا و سیما با این همه کانال دریغ از کمی سلیقه و نبوغ طوری مردم را بسمت کانالهای لجن سوق میده که نگو و نپرس، بعدش میگن چرا هشتاد درصد جوانان و مردم اصلا مخالفند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
حیفه کانادا
فعلا که 80 درصد نظر خواننده ها هم مخالف شما هستند
علیخانی اسطوره بدبختی هست و قشنگ مجری دولتی هست.بعد میگن مردم چرا برنامه های ماهواره می بینند پارازیت هم که دیگه بیشتر میشه که کم نمیشه.
پاسخ ها
تلویزیون خیلی ملی
| France |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
دقیقا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
ما که ماهواره نگاه نکردیم و پشیمون هم نیستیم
بازیگر یا خواننده اهمیت داره به عواقب جامعه وجوانها به این کار فکر کردن چرا باید بی جهت گروهی و بزرگ کرد پس جوانها حق ندارن برن استیج چرا درس بخونن مدال طلا بگیرن درالمپیاد تا بهت فلش بدن
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
میشه بگی چی گفتی؟
من برنامه تحویل سال بی بی سی رو نگاه کردم بسیار بسیار حرفه ای و جذاب بود .
بهتره به جای حیف و میل بودجه مملکت تو صدا و سیما پولش را به عنوان حق ماهواره به حساب خانواده ها واریز بکنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر