بازدید 3926
زنگ خطر به صدا درآمد

سهم چک‌های برگشتی از مبادله شده دوباره بر مدار صعود

در حالی که حدود 4 ماهی سهم چک های برگشتی از چک های مبادله شده، چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ تعدادی در حال کاهش بود، گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می دهد که این سهم دوباره در یازدهمین ماه سال جاری بر مدار صعود قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۸۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 20 March 2018

سهم چک‌های برگشتی از مبادله شده دوباره بر مدار صعوددر حالی که حدود 4 ماهی سهم چک های برگشتی از چک های مبادله شده، چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ تعدادی در حال کاهش بود، گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می دهد که این سهم دوباره در یازدهمین ماه سال جاری بر مدار صعود قرار گرفته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، چک یکی از ابزارهای سنتی معاملات است که فعالان اقتصادی و حتی مردم عادی با آن بسیار سر و کار دارند. بررسی آمارهای مربوط به این برگه بهادار می تواند تا حدودی بیانگر اوضاع اقتصادی کشور و همچنین فضای حاکم بر کسب و کار در کشور باشد.

به تازگی بانک مرکزی گزارش مربوط به چک های مبادله شده در یازدهمین ماه سال را منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد که در بهمن ماه سال 1396 در کل کشور بالغ بر 9.6 میلیون فقره چک به ارزشی بیش از 730 هزار میلیارد ریال مبادله شده است که از این تعداد، حدود 1.4 میلیون فقره چک به ارزشی بیش از 149 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. این در حالی است که در ماه گذشته در کل کشور بالغ بر 9.6 میلیون فقره چک به ارزشی حدود 665 هزار میلیارد ریال مبادل شده بود که از این تعداد حدود 1.4 میلیون فقره چک به ارزش 129 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده بود.

آمار مربوط به چک های برگشت داده شده در بهمن ماه سال جاری نشان می دهد که 15 درصد از تعداد و 20.4 درصد از کل ارزش چک های مبادله شده در سراسر کشور را چک های برگشتی تشکیل می دهند. هم سهم ارزشی و هم سهم تعدادی این چک ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. همچنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته سهم ارزشی و سهم تعدادی این چک ها کاهش یافته است.

با کنار هم قرار دادن آمار جدید سهم چک های برگشتی از چک های مبادله شده با آمارهای مربوط به ماه های گذشته به این نتیجه خواهیم رسید که روند کاهشی سهم چک های برگشتی از چک های مبادله شده چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ تعدادی که از 4 ماه پیش آغاز شده بود دوباره متوقف شده و این روند به مدار صعودی بازگشته است. در نمودار زیر روند سهم چک های برگشتی از چک های مبادله شده به لحاظ تعداد و ارزشی در یازده ماهه سال 96 مشاهده می شود.

سهم چک‌های برگشتی از مبادله شده دوباره بر مدار صعود

همچنین بر اساس این گزارش، بخش عمده ای از چک ها به دلیل فقدان یا کسری موجودی برگشت داده شده اند. چک های برگشتی که در بهمن ماه بخاطر فقدان یا کسری موجودی برگشت داده شده اند حدود 14 میلیون فقره به ارزش بیش از 142 هزار میلیارد ریال بوده است. این آمار نشان می دهد که در کل کشور 97.1 درصد از تعداد و 95.8 درصد از ارزش کل چک های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

بازگشت روند سهم چک های برگشتی از چک های مبادله شده به مدار صعودی، زنگ خطر را دوباره برای اقتصاد کشور به صدا درآورده است چرا که همان گونه که عنوان شد افزایش یا کاهش سهم این چک ها از چک های مبادله شده به نوعی نشان دهنده وضعیت اقتصادی کشور است و افزایش این سهم خبر از نچرخیدن چرخ کسب و کارها و پاس نشدن چک های فعالان اقتصادی و بازگشت دوباره به شرایط رکود اقتصادی را می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی