بازدید 2103

عملیات «اخبار جعلی» برای مقابله با رییس‌جمهوری اندونزی

پلیس اندونزی می‌گوید، از طرح اخبار جعلی مخفیانه‌ای پرده برداشته که برای ایجاد فساد در فرایند سیاسی و بی‌ثبات کردن دولت ایجاد شده بود.
کد خبر: ۷۸۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶ 13 March 2018

پلیس اندونزی می‌گوید، از طرح اخبار جعلی مخفیانه‌ای پرده برداشته که برای ایجاد فساد در فرایند سیاسی و بی‌ثبات کردن دولت ایجاد شده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از گاردین، مسئولان اندونزی در پی دستگیری‌های چند هفته اخیر، از فعالیت‌های داخلی یک شبکه افراط‌گرای سایبری پرده برداشت.

این شبکه به انتشار اخبار جعلی و نفرت‌پراکنی برای برانگیختن اختلافات قومی و مذهبی و هراس از چینی‌ها و انتشار مطالبی برای تضعیف جایگاه رییس‌جمهور متهم شده است.

پلیس می‌گوید که این شبکه از طریق یک گروه در اپلیکیشن واتس‌اپ ایجاد شده است.

در این گروه، یک بخش وظیفه ذخیره‌سازی مطالب تفرقه‌انگیز را بر عهده دارد و بخشی دیگر مسئول هک کردن حساب کاربری و انتقال ویروس‌های کامپیوتری به وسایل الکترونیکی مخالفان این گروه است.

دستگیری ۱۴ تن از اعضای این گروه دومین اقدام پلیس برای مقابله با چنین گروه‌هایی طی سال گذشته است که نگرانی‌ها را درباره آسیب‌پذیری اندونزی در مقابل انتشار اخبار جعلی برمی‌انگیزد.

برخی بر این باورند که در کشوری همچون اندونزی که در جمع پنج کشور دارای بیشترین کاربر در فیس‌بوک و توییتر است، بروز چنین تفرقه‌های نژادی و مذهبی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی غافلگیرکننده نیست.

تحقیقات گاردین که طی چندین ماه صورت گرفته، ‌فعالیت یکی از شاخه‌های گروه موسوم به «ارتش سایبری مسلمان» را در توییتر افشا کرده است.

این تحقیقات توانست به یک سیستم تودرتو متشکل از بیش از ۱۰۰ بات یا حساب‌های کاربری نیمه اتوماتیک، روابط میان ارتش سایبری و احزاب اپوزیسیون و ارتش و جزییاتی از ۱۰۳ مورد حمله برای دریافت جایزه از جانب افراط‌گرایان سایبری پی ببرد.

این شبکه که از جانب گاردین شناسایی شد، تنها هدف انتشار مطالب و نظرات تحریک‌آمیز در توییتر را دنبال می‌کرد که برای تشدید تفرقه‌های مذهبی و اجتماعی و گسترش تعصبات افراط‌گرایانه و ضد دولتی طراحی شده بود.

پیام‌های این شبکه به طرز هوشمندانه‌ای برای برانگیختن عواطف دلسوزانه اسلامی تنظیم شده بود.

مطالب منتشر شده از جانب آنان که به مسلمانان در میانمار و فلسطین اختصاص داشت، با مضامین انتقادی علیه سیاست‌های داخلی اندونزی، نفرت از اقلیت چینی یا حمایت از شخصیت‌های متعصب اندونزی و اعتراضاتشان آمیخته شده بود.

این گروه افراطی همچنین در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری اندونزی در سال ۲۰۱۹، به طور منظم نظرسنجی‌های سوال‌برانگیزی را صورت داده است. این نظرسنجی‌ها معمولا با تصویری از دو نامزد احتمالی این انتخابات، یعنی جوکو ویدودو، رییس‌جمهور فعلی اندونزی و پرابوو سوبیانتو، ژنرال سابق ارتش صورت می‌گیرد و نتیجه این نظرسنجی‌ها در هزاران حساب‌ کاربری و بات‌های جعلی این گروه منتشر می‌شوند؛ نتایجی که پیوسته برتری رقیب ویدودو را نشان می‌دهند.

سال گذشته این شبکه برای حمله به ۱۰۳ فرد با اشاره به نام، نشانی و هویت اعضای خانواده‌هایشان جایزه تعیین کرد. به نظر می‌رسد که این افراد در شبکه‌های اجتماعی از اسلام انتقاد کرده بودند و وادار به ضبط ویدئویی از خود برای عذرخواهی از انتشار چنین مطالبی شدند.

تحلیلگران بر این باورند که ارتش سایبری مسلمان یک شبکه چتری گسترده است که از جانب احزاب گوناگونی به کار گرفته می‌شود که هدف برکناری رییس جمهور را دنبال می‌کنند.

استراتژیست‌های دیجیتال، حملات اخیر بات‌ها و ارتش‌های سایبری همچون ارتش سایبری مسلمان را به تجهیزات جنگ روانی تشبیه کرده‌اند.

شفیق پونتو از شرکت مشاوره اطلاعات «پروتیک» اظهار کرد: توییتر به صحنه جنگی خونین و بزرگ تبدیل شده و این به دلیل اخبار، بات‌ها و کمپین‌های جعلی و تعصب و نژادپرستی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار