بازدید 8116

چگونگی تشخیص کبد چرب

کد خبر: ۷۷۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵ 21 February 2018

دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: با آزمایش سونوگرافی کبد چرب تشخیص داده و با بیوپسی و تکه‌برداری از کبد به طور قطعی، اثبات می‌شود.

به گزارش فارس، علی صادق‌تبار، دکترای علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه کلسترول LDL، در عروق رسوب می‌کند، افزود: بنابراین کلسترول بد تلقی می‌شود و HDL داخل صفرا می‌شود و به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. بنابراین چربی مفید نامیده می‌شود. بنابراین، مصرف غذاهای دریایی مثل ماهی و روغن ماهی HDL خون را بالا می‌برند. ورزش کردن و روش خوب زندگی، موجب افزایش HDL و کاهش LDL می‌شود.

وی با بیان اینکه منظور از CBC یا کامپلیت بلاد سل، شمارش کامل سلولی است، تاکید کرد: سه دسته سلول در خون وجود دارد. گلبول سفید، گلبول قرمز و پلاکت. سردسته تست‌های بیوشیمی، قند خون است، چون 8درصد مردم جامعه ما مبتلا به بیماری دیابت هستند. اوره (BUN) ـ کراتی نین ـ اسید اوریک HDL، LDL و تست‌های کبدی هم انجام می‌شود؛ تست‌های کبدی عبارتند از SGPT،SGOT .

صادق تبار در ادامه تصریح کرد: بهتر است در افراد بالغ و کودکان، تست‌های تیروئید هم به طور روتین اندازه‌گیری شود. عملکرد سیستم ادراری و کلیوی توسط آزمایش کامل ادرار سنجیده می‌شود. بهتر است افراد شرایط انجام آزمایش را بدانند تا نتیجه مناسبی به دست آید.

دکترای علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه ممکن است نتایج در آزمایشهای مشابه در دو آزمایشگاه متفاوت باشد، گفت: این مساله به سه عامل بستگی دارد. عامل قبل از آزمایش، حین آزمایش و بعد از آزمایش. عامل قبل از آزمایش، خود فرد است که 70 درصد خطاها به مرحله قبل از آزمایش مربوط است. روش آزمایش، دستگاه انجام آزمایش، 20

صادق‌تبار افزود: با آزمایش سونوگرافی کبد چرب تشخیص داده می‌شود و با بیوپسی و تکه‌برداری از کبد به طور قطعی، اثبات می‌شود، آنزیم‌های کبدی، مثل SGOT-SGPT و الکان فسفاتاز درون سلول‌های کبدی هستند و در فرد سالم نباید مقادیر آنها زیاد باشد. در صورتی که سلول‌های کبدی در اثر بیماری (مثلا کبد چرب) آسیب ببینند، این آنزیم‌ها از درون سلول خارج شده، در خون افزایش می‌یابد. هرچه تخریب کبد بیشتر باشد، SGOT-SGPT بالاتر می‌رود. انجام این تست نیاز به ناشتا بودن ندارد.

صادق‌تبار با تاکید کرد: اینکه فردی که برای آزمایش قند یا چربی به آزمایشگاه می‌رود، باید ناشتا باشد، اما خوردن مایعات اشکالی ندارد؛ فرد باید مایعات را به حد کافی میل کند، نه این که آن‌قدر مایعات بخورد که آنالیت‌های داخل خونش تغلیظ شود. مثلا در آزمایش CBC که میزان هموگلوبین را می‌سنجیم، اگر فرد مایعات کم بخورد، هموگلوبین به طور کاذب بالا نشان داده می‌شود.

دکترای علوم آزمایشگاهی در گفت‌وگو با رادیو سلامت، اظهارداشت: اگر فرد آب زیادی مصرف کند، باعث هیدراتاسیون می‌شود و حجم ادرار افزایش می‌یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر