بازدید 2787

آدمکش نامرئی جان اعضای یک خانواده را گرفت

کد خبر: ۷۷۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ 03 February 2018

اعضای یک خانواده در خیابان جیحون پس از انتشار گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.


به گزارش عصر ایرانیان، سید جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام خبر گازگرفتگی در یک منزل مسکونی در خیابان جیحون درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد: ساعت 12:18 ظهر پنجشنبه حادثه گازگرفتگی در یک منزل مسکونی در خیابان جیحون، خیابان مرتضوی به سامانه 125 اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان ایستگاه 85 آتش‌نشانی به محل اعزام شده و در مدت زمان چهار دقیقه به محل حادثه رسیدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران ادامه داد: محل حادثه یک منزل دو طبقه قدیمی‌بود، در طبقه اول در یک واحد حدوداً 50 متری نشت گاز مونوکسیدکربن اتفاق افتاده و پیش از رسیدن آتش‌نشانان اقوام و آشنایان این خانواده از عدم حضور و پاسخگویی اعضای خانواده نگران شده و در خانه باز کرده که با وضعیت بی‌رمق اعضای یک خانواده شامل پدر و مادر حدوداً 27 ساله و دختر پنج ماهه مواجه شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: آتش‌نشانان در محل حادثه حاضر شده، بررسی‌های اولیه انجام و با حضور عوامل اورژانس مشخص شد هر سه نفر ساعتها قبل جان خود را از دست داده‌اند.

ملکی متذکر شد: با حضور کارشناس سازمان آتش‌نشانی و بررسی دقیق‌تر مشخص شد مسدود بودن لوله سیمانی داخل دیوار که به عنوان خروجی دودکش بخاری استفاده می‌شد و گرفتگی مسیر دودکش باعث عدم خروج آلاینده‌ها و انتشار گاز منوکسید کربن به داخل منزل شده و این حادثه تلخ را رقم زده بود.

وی با بیان اینکه علت اصلی مرگ این افراد توسط پزشکی قانونی مشخص می‌شود تصریح کرد: محرز بود که گاز مونوکسید کربن به مقدار بسیار زیاد در این منزل منتشر شده است، در نهایت آتش‌نشانان محل حادثه را به عوامل انتظامی‌تحویل داده و به ایستگاهشان بازگشتند.

ملکی با بیان اینکه دیدن چنین صحنه‌هایی برای آتش‌نشانان بسیار دردناک است، گفت: با رعایت اصول ایمنی می‌توان جلوی حوادث تلخ را گرفت، باید نسبت به باز بودن مسیر هر خروجی دودکش اطمینان حاصل پیدا کرد، مخصوصاً اگر دودکشها مانند این حادثه روی پشت‌بام کلاهک نداشته باشد احتمال مسدود شدن آن در طول زمان بسیار زیاد است.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران یادآور شد: به راحتی می‌توان با استفاده از یک طناب و یک سنگ یا گوی از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرد به نحوی که باید گوی یا سنگ را به طناب وصل کرد و آن را به داخل دودکش فرستاد، اگر گوی تا دهانه خروجی دودکش به راحتی پایین رفت می‌توان اطمینان حاصل کنیم که مسیر دودکش باز است و به همین سادگی می‌توان جلوی حوادث بسیار تلخ را گرفت.


فوت 90 تن در استان تهران به دلیل گاز گرفتگی


در این راستا ، اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از جان باختن 90تن به دلیل مسمومیت باگاز منواکسید کربن (co) از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال در این استان خبر داد.این شمار فوت شده به دلیل مسمومیت با گاز منواکسید کربن درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته(1395) با 96 فوتی 6 درصد کاهش یافته است.از 90 تن جان باخته به دلیل مسمومیت با گاز منواکسید کربن 64 تن مرد و 26تن زن بودند.


هشدار و توصیه‌های پزشکی قانونی


پزشکی قانونی بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و به هم میهنان توصیه می‌کند در فصل پاییز و زمستان هموطنان در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.شهروندان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.گاز منو اکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند. از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن می‌باشد با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.


علایم مسمومیت


علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی‌و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما ست در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد، باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل