بازدید 8799

افزایش اعتبار ایران در دنیا؛ کاهش ریسک سرمایه گذاری در ایران

ثبات سیاسی و امنیت موجب ارتقای رتبه ریسک اعتباری ایران از نظر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه شده است؛ در حالی که در مقطعی رتبه ریسک اعتباری کشورمان به 7 و بدترین رتبه رسید، ولی در سال 2017 این جایگاه به 6 و در چند روز گذشته به 5 ارتقا یافته است. رتبه یک برای کشورها نمایانگر آن است که کشور مذکور از کمترین ریسک برای سرمایه گذاری برخوردار است و رتبه 7 برای کشورها نیز نشان دهنده بیشترین میزان ریسک است.
کد خبر: ۷۷۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 02 February 2018

کاهش ریسک سرمایه گذاری در ایرانعدم کفایت سرمایه های داخلی جهت سرعت بخشیدن به اجرای پروژه های اقتصادی، باعث شده است تا دولت به جذب سرمایه های خارجی روی بیاورد. سرمایه گذاران نیز معمولاً محلی را انتخاب می کنند که خطر کمتری سرمایه آن ها را تهدید کند. بر اساس گزارش رتبه ‌بندی ریسک کشورهای دنیا در OECDرتبه اعتباری کشورمان ارتقا یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، نقش و اهمیت سرمایه گذاری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست و همگان بر سر این موضوع تفاهم دارند که سرمایه بیشتر می تواند، منجر به اجرای پروژه های عمرانی بیشتر و در نتیجه رشد اقتصادی کشورها شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با اعمال تحریم های ظالمانه و تبلیغات منفی رسانه های خارجی علیه کشورمان چهره اقتصاد ایران در سطح بین المللی خدشه دار شد و ایران کشوری پرریسک برای سرمایه گذاران و سرمایه های آن ها معرفی شود و به همین جهت اقتصاد کشورمان نتوانست آن گونه که باید از نعمت سرمایه های داخلی و خارجی بهره مند شود. نگاهی به گزارش های مربوط به ریسک سرمایه گذاری در کشورها و همچنین میزان ورود و خروج سرمایه به کشورها به خوبی این موضوع را تأیید می کند.

در چند سال اخیر و به ویژه پس از اجرایی شدن برجام، به گواه گزارش مؤسسات بین المللی ریسک سرمایه گذاری در ایران کاهش پیدا کرده است. یکی از این گزارش ها که بسیار معتبر نیز هست، گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است.

به تازگی کمیته رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، جدیدترین رتبه اعتباری کشورها را منتشر نموده است. رتبه ‌بندی اعتباری شاخصی است که با هدف تعیین میزان ریسک برای سرمایه‌گذاران علاقه ‌مند در یک شاخه تعیین می ‌شود. رتبه یک برای کشورها نمایانگر آن است که کشور مذکور از کمترین ریسک برای سرمایه گذاری برخوردار است و رتبه 7 برای کشورها نیز نشان دهنده بیشترین میزان ریسک می باشد. در رتبه بندی اعتباری اخیر OECD، رتبه اعتباری ایران با دو پله ترقی به رده پنجم رسیده است، حال آنکه همواره در سال های اخیر رتبه اعتباری ایران 7 بوده است؛ هر چند رتبه 5 برای کشورمان همچنان رتبه خوبی محسوب نمی شود؛ اما قطعاً این رتبه از رتبه 7 بهتر بوده و نشان می دهد که در چند سال اخیر ریسک سرمایه گذاری در ایران کاهش یافته است.

محمد خزاعی، معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در هفتم بهمن 1396 در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما در زمینه دلایل بهبود رتبه ایران گفت: ثبات سیاسی و امنیت موجب ارتقای رتبه ریسک اعتباری ایران از نظر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه شده است. وی افزود: در حالی که در مقطعی رتبه ریسک اعتباری کشورمان به 7 و بدترین رتبه رسید، اما در سال 2017 این جایگاه به 6 و در چند روز گذشته به 5 ارتقا یافته است. خزاعی گفت: در چند ماه آینده نیز تلاش می کنیم رتبه ایران بهتر شود.

البته در این میان، نباید از همکاری های صورت گرفته بین سازمان سرمایه گذاری اقتصادی ایران با وزارت امور خارجه (سفارت کشورمان در اتریش) و صندوق ضمانت صادرات در دو سال اخیر به سادگی گذشت. این سه نهاد با همکاری یکدیگر اقداماتی را در دو سال اخیر برای بهبود رتبه اعتباری کشورمان آغاز کردند که نتیجه آن بهبود رتبه اعتباری ایران بوده است.

از آنجا که رتبه بندی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه تأثیر بسیاری بر تعاملات اقتصادی کشورها دارد، امیدواریم که به رغم فشارهای برخی قدرت های بزرگ به گفته خزاعی رتبه اعتباری ایران در ماه های آینده بهبود یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۷
نبود زیر ساخت های سرمایه گذاری و کاهش بروکراسی اخذ مجوز کسب و کار که وضعیت نامطلوبی برای ایران ایجاد کرده این کاهش ریسک ها و آمار های تصنعی رو بی اثر میکنه
این دولت پنج ساله در خصوص اصلاح اقتصاد هیچ کاری نکرده
هیچ کاری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
شنبه 14 بهمن دلار 4710 تومان یورو 6000 تومان پوند 6700 تومان دلار کانادا 3910 تومان !!!!
چرا توتال قراردادشو لغو کرد پس
والا نمیدونم منظورازافزایش اعتبارچیه
رتبه ایران را بهبود دادند تا برای ایران انگیزه ای باشد.که به هر قیمتی برجام را حفظ کند حتی به قیمت تن دادن به مذاکره موشکی.
با این همه اعتراضات گوناگون و اختلاسات رنگارنگ جایی بسیار شگفت است ادم گاهی وقتها به روز و شب هم شک می کنه
آدم به گزارشات بین اللملیم شک میکنه!ما خودمدن ایرانیا جرات سرمایه گذاریزتو یه کار نداریم تو ایران!!!
فقط یکی از دلیلا نوسانات تنهای ارز نمیذاره ادم سرمایه گذاری کنه مگه رو خود ارزززز
آخه اون بیچاره ها به آمار مراکز داخلی استناد می کنند غافل از اینکه ........
تو رو خدا یک گزارش هم در مورد اینکه سود بانکی رو دوباره متناسب کنند با وضع اسفناک فعلی بنویسید
از نظر خود مردم ایران اینظور نیست و خیلیها خارج از کشور سرمایه گذاری میکنن. حتی ملک تو تهرانم ارزش نداره با زلزله و آلودگی ترافیک....
شما خودت را جای سرمایه دار و شرکت های بزرگ اروپایی بگذار و هر روز در خیابان های کشوری که میخواهی سرمایه گذاری کنی مرگ و نفرین به این و آن کشور باشد و جالبتر این هست که در کشور هر روز مخالف و معترض را در تریبون رسمی کشور میگویند باید نابود کرد . و جالتر از آن این هست که مبنای اقتصادی علمی را آن کشور قبول ندارد یعنی انقلابی گری . عدالت خواهی و آرمان خواهی را دنبال میکند آیا تمام این شعارهای انقلابیون را من سرمایه گذار باید بپردازم یا نه خود آن دولت باید مسول باشد بمن چه ربطی دارد که در ذهن آرمانخواهی تو چه میگذرد . من به سود و حفظ سرمایه ام و پرداخت مالیات بر حسب قانون پایبندم نه چیزی فراتر از این . اینجا بحث اخلاقی نیست بحث حفظ سرمایه هست
ریسک سرمایه گذاری برای خارجی ها کاهش ولی برای ایرانی ها افزایش یافته
اینها سخنان تابناک است . سرمایه گذار خارجی اخبار را نگاه می کند و کاری با اماری که سایت تابناک میدهد ندارد . مگر اینکه دیوانه باشد در ایران سرمایه گذاری کند ؟!!! مثل اینکه به یک ایرانی معمولی بگو برو تو افغانستان و سوریه سرمایه گذاری کن . ایا میرود ؟!!! معلوم است خیر .
سرمایه گزار جایی سرمایه گزاری میکنه که امنیت سرمایش تظمین بشه
اگر آن صد و پنجاه میلیارد دلاری که بعد از برجام ،نا فرجام از داراییهای بلوکه شدهٔ‌ایران که آزاد شد را در کشور سرمایه گذاری مینمودند ،،آیادنیازی به این همه تلاش برای ده ،الی بیست میلیارد سرمایهدگذاری خارجی بود ؟ و یا اگر از این همه اختلاس جلو گیری بکنند تا باعث خروج دلارها از کشور نگردد ،باز به اینهمه به کشورهای خارجی نیازمند بودند؟
اعتبارایران رفته بالا؟؟؟!!!!!
کلا ایران خیلی امنه برا سرمایه گذارا.اون کشور کناریه توش دلار روزی ۱۰۰ گرون میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر