بازدید 4647

تیلرسون و متیس خواستار کاهش تنش در خلیج فارس

کد خبر: ۷۶۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۶ 31 January 2018
وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا از تمام طرفهای مناقشه کنونی میان قطر با کشورهای همجوار خود، از جمله عربستان و امارات متحده، خواستند تا در جهت کاستن از تنش ها با یکدیگر همکاری کنند.
 
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا و «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور روز سه شنبه از تمام طرفهای مناقشه کنونی در روابط قطر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواستند تا در جهت کاستن از تنشها فعالیت کنند و مدعی شدند که یک «شورای همکاری خلیج فارس متحد ثبات منطقه ای را تقویت می کند».
 
رکس تیلرسون در نشستی با حضور همتای قطری خود و همچنین وزرای دفاع آمریکا و قطر گفت: «بسیار مهم است که تمام طرفها از شدت لفاظی های خود بکاهند، برای پرهیز از وخامت اوضاع خویشتنداری به خرج داده و در جهت [دستیابی به] یک توافق عمل کنند».
 
گفتنی است که امارات متحده عربی به همراه عربستان سعودی، بحرین و مصر روابط تجاری و مسافرتی خود با قطر را از ژوئن سال گذشته قطع و مقامات دوحه را به حمایت از تروریسم و رقیب منطقه ای خود- تهران- متهم کردند. مقامات قطر ضمن رد این اتهامات، می گویند که کشورهای مذکور قصد دارند قطر را از حق حاکمیت خود محروم کنند.
 
«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر گفت که این نشست «به رغم شرایط دشوار» برگزار شد؛ شرایطی که تحت آن «قطر و مردمانش به طور غیرقانونی و ناموجه تحت محاصره قرار گرفتند».
 
وزیر امور خارجه قطر همچنین از کنگره آمریکا و دولت «دونالد ترامپ» برای اتخاذ آنچه که به زعم خود «موضعی منصفانه» در قبال تحریم تجاری و مسافرتی این کشور خواند، قدردانی کرد.
 
گفتنی است که موضع ترامپ در قبال بحران بوجود آمده در روابط قطر با کشورهای همجوارش تا حدودی پیچیده شده است. رئیس جمهور آمریکا در ابتدا  در حمایت از این تحریمها علیه دوحه پیامهای توئیتری منتشر  کرد؛ اما در ماه سپتامبر میانجی گری برای حل اختلافات را مطرح کرد.
 
لازم به ذکر است که ترامپ در اوایل ماه میلادی جاری در یک تماس تلفنی، از «شیخ تمیم بن حامد آل ثانی» امیر قطر برای تلاشهای خود در جهت مقابله با تروریسم تشکر کرد.
 
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه گفت که «برای شورای همکاری خلیج فارس بسیار مهم و حیاتی است که همبستگی میان اعضای خود و تمام آنهایی که شرکای آمریکا هستند: بحرین، عمان، کویت، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، را دوباره بدست آورد».
 
متیس با اشاره به گروه تروریستی داعش ادعا کرد: «یک شورای همکاری خلیج فارس متحد تأثیر و کارآیی ما را در بسیاری از جبهه ها تقویت می کند، به ویژه در مبارزه با تروریسم، شکست داعش و مقابله با نفوذ مخرب ایران (!)».
 
شایان ذکر است که مقامات آمریکا و قطر سه یادداشت تفاهم را در حوزه همکاری امنیتی و سایر حوزه ها امضاء کردند. تیلرسون و آل ثانی همچنین از پیشرفت در جهت حل مناقشه موجود در حوزه هواپیمایی کشوری استقبال کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر