بازدید 4199

آلودگی هوا در درجه سوم اهمیت دولت است

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه آلودگی هوا از نظر دولت در درجه سوم اهمیت قرار دارد، تصریح کرد: بحران آب و زیستگاههای طبیعی در اولویت کار دولت قرار دارند. امسال باید از ایجاد و توسعه فضای سبز عبور کنیم، زیرا آبی برای آبیاری این فضاها نداریم.
کد خبر: ۷۶۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵ 21 January 2018

 

 رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه آلودگی هوا از نظر دولت در درجه سوم اهمیت قرار دارد، تصریح کرد: بحران آب و زیستگاههای طبیعی در اولویت کار دولت قرار دارند. امسال باید از ایجاد و توسعه فضای سبز عبور کنیم، زیرا آبی برای آبیاری این فضاها نداریم.

به گزارش سازمان محیط زیست؛ عیسی کلانتری امروز در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران، اظهار کرد: امسال باید از ایجاد و توسعه فضای سبز عبور کنیم، زیرا آبی برای آبیاری این فضاها نداریم. کشاورزی در کشور به دلیل وضعیت بحرانی منابع آبی در حال ازبین رفتن است و باید این موضوعات مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امسال با شدیدترین خشکسالی در 65 سال گذشته مواجه هستیم، تصریح کرد: زیستگاههایی که ذخیره گاه ژنتیکی کشور هستند، به دلیل بی آبی در حال نابودی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به عدم بارش در فصل پاییز، گفت: همزمانی مشکلات اقتصادی دولت و بروز مشکل جدی بی آبی، کار را بسیار سخت کرده است.

کلانتری با بیان اینکه امسال 60 درصد بارندگی متوسط 50 ساله را داشته‌ایم، افزود: شهرداری تهران امسال باید آب کمی مصرف کند و بر همین اساس باید توسعه فضای سبز را متوقف کند، چراکه ممکن است امکان آبیاری چمن‌ها را نیز نداشته باشد.

وی تاکید کرد: امسال زمان تصمیمات سخت در کشور است، زیرا نمی‌توان مصوباتی داشت که به هیچکس آسیبی وارد نکند.

آلودگی هوا سومین بحران زیست محیطی کشور

رئیس سازمان محیط زیستبا اشاره به اینکه آلودگی هوا از نظر دولت در درجه سوم اهمیت قرار دارد، تصریح کرد: بحران آب و زیستگاههای طبیعی در اولویت کار دولت قرار دارند.

کلانتری در ادامه با اشاره به اختلافات این سازمان با وزارت صنعت در خصوص آیین نامه هوای پاک، گفت: مذاکرات در این باره همچنان ادامه دارد و آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک تا 3 ماه آینده در دولت تصویب می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود کامیون‌های فرسوده، خودروها و سوخت غیراستاندارد نمی‌توانیم انتظار هوای پاک در کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست درباره آلودگی هوای تهران نیز گفت: تهران پنجمین شهر آلوده کشور است، کلانشهرهای دیگر مثل اهواز و تبریز وضعیتی به مراتب بدتر از تهران دارند.

کلانتری تصریح کرد: میزان گوگرد گازوئیلی که در تهران عرضه می شود حدود 200 واحد است، در حالی که میزان گوگرد گازوئیل عرضه شده در مشهد هشت هزار و در اصفهان پنج هزار واحد است. با توجه به کیفیت نامناسب گازوئیل، درخواست رسمی واردات گازوئیل را ارائه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما همه چیز را با هم می‌خواهیم، تهرانی‌ها هم هوای پاک مطالبه می‌کنند و هم با کامیون‌های فرسوده تردد می‌کنند و هم می‌خواهند ساخت و ساز داشته باشند.

رئیس سازمان محیط زیست با انتقاد از عملکرد خودروسازان در کشور نیز تاکید کرد: تا زمانی که سوخت استاندارد نداشته باشیم و در زمینه ساخت خودرو مناسب سرمایه گذاری نکنیم، نمی‌توانیم آلودگی هوا را از بین ببریم.

به گفته کلانتری، این در حالی است که مصوبه مردادماه قانون هوای پاک، شهریورماه برای برای حمایت از خودروسازان لغو شد.

وی اظهار کرد: 67 درصد آلودگی هوای کلانشهرها در فصل سرما به دلیل تردد کامیون‌ها و مینی بوس‌های فرسوده، 11 درصد به دلیل تردد موتورسیکلت و 3 درصد نیز ناشی از تردد خودروهای شخصی است.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: از زمانی که وزارت راه تردد کامیون‌های فرسوده را در جاده‌ها ممنوع کرده، این خودروها به وارد شهرها شده‌اند به طوری که اکنون 55 هزار کامیون فرسوده در تهران تردد می‌کند.

کاهش 30 درصدی کشت تابستانه
کلانتری در ادامه با اشاره به بحران آب در کشور تاکید کرد: 30 درصد سطح زیر کشت در تابستان امسال باید کاهش یابد زیرا حتی در صورت بارندگی نرمال، بازهم با کمبود آب مواجه خواهیم بود.

وی افزود: تهران با وجود سدهایی که دارد کمترین مشکل را در بین استان‌ها خواهد داشت، این در حالی است که به طور نمونه اصفهان حتی برای تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به گرد و غبار شدید روزهای گذشته در خوزستان گفت: در این استان زندگی مردم مختل شده، زیرا 2 میلیارد مترمکعب حق آبه زیست محیطی را اختصاص نمی‌دهند و همه آب به مصرف کشاورزی می‌رسد.
به گفته کلانتری، در خوزستان همه گرد و غبارهای پاییز و زمستان منشا داخلی دارد، شهرهای این استان در چند روز اخیر تعطیل شدند که خسارت‌های آن از درآمد کشاورزی نیز بیشتر است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که بحران های زیست محیطی فعلی به دلیل سیاست های غلط دهه های 50 تا 70 در کشور ایجاد شده است.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به آتش سوزی های متعدد در جنگل های زاگرس اظهار کرد: این مسئله به دلیل مجوزهایی است که برای چرای بی رویه دام در سال های گذشته صادر شده که تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک را به دنبال داشته است.

کلانتری اذعان کرد: ما در تهران نتوانستیم حادثه پلاسکو را مهار کنیم بنابراین چگونه می توانیم جلوی تخریب جنگل های زاگرس را بگیریم.

وی اضافه کرد: در دنیا 40 درصد منابع آب تجدیدپذیر مصرف می‌شود این در حالیست که در کشور 110 درصد منابع آبی را مصرف می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: در سال 85 با صدور مجوز برداشت از آبهای زیر زمینی و حفر چاه با برداشت بی رویه منابع آبی مواجه شدیم.

کلانتری با بیان اینکه تولید گوشت عشایر به ضرر مملکت است، گفت: عشایر سالانه 110 هزار تن گوشت و 400 هزار تن شیر به ارزش 600 میلیون دلار تولید می‌کنند، در حالی که خسارت ناشی از فرسایش و جابجایی یک میلیارد تن خاک چندین برابر این رقم است.

وی افزود: سیاست هایی که تصور می‌کردیم عدالت محور و کمک به قشر پایین است، منابع طبیعی کشور را از بین برده است.

کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران روز یکشنبه با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمد حسین مقیمی استاندار تهران، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل شهرداری تهران، کیومرث کلانتری رئیس سازمان محیط زیست استان تهران و جمعی از مدیران ادارات مرتبط در استانداری تهران برگزار شد.

سرمایه گذاران برای تولید موتور برقی اقدام کنند

محمد حسین مقیمی ـ استاندار تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: سرمایه گذاران برای تولید موتور برقی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا از دغدغه های اصلی است طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت برای رفع آلودگی هوا نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد، اگر آئین نامه هایی که در سال 93 تصویب شده اند کاملا به اجرا برسد درصد زیادی از مشکل آلودگی هوا حل خواهد شد.

استاندار تهران افزود: بخش زیادی از آلودگی هوا متعلق به اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده است چرا که از 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس شرکت واحد، عمر مفید 3 هزار دستگاه به پایان رسیده است و نیازمند جایگزینی می باشند.

مقیمی در ادامه با بیان اینکه پسماندسوزی را یکی از عوامل آلودگی هوا دانست گفت: فرمانداران و بخشداران استان در این زمینه موظف به جلوگیری از این کار شده اند و تا حدودی هم اقداماتی صورت گرفته اما لازم است محل مشخصی را برای این کار در نظر بگیریم و همچنین لازم است در شهرستان ها درختکاری صورت بگیرد که همه شهرستان ها را مکلف کرده ایم که یک کمربند سبز 1200 هکتاری در تهران ایجاد شود.

وی گفت: سرمایش و گرمایش ساختمان های خصوصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در حال بررسی می باشد.

استاندار تهران با بیان اینکه در مورد تاکسی‌ها اقدامات خوبی انجام شده، ولی باید به دنبال برقی‌شدن تاکسی‌ها و موتورها برویم بیان داشت: برای تولید موتور برقی سرمایه‌گذاران باید اقدام کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان