بازدید 2857

گشایش در روابط امان و تل‌آویو/تلاش‌های پشت پرده آمریکا نتیجه داد

به دنبال توافق رژیم صهیونیستی و اردن درباره حوادث سفارت اسرائیل در امان، نخست وزیر اسرائیل و پادشاه اردن تلفنی گفت‌وگو کردند. همچنین اسرائیل به خانواده‌های کشته شدگان حادثه مذکور غرامت داد.
کد خبر: ۷۶۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 21 January 2018

به دنبال توافق رژیم صهیونیستی و اردن درباره حوادث سفارت اسرائیل در امان، نخست وزیر اسرائیل و پادشاه اردن تلفنی گفت‌وگو کردند. همچنین اسرائیل به خانواده‌های کشته شدگان حادثه مذکور غرامت داد.

به گزارش تابناک، شبکه ۱۰ اسرائیل اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و عبدالله دوم، پادشاه اردن با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند. این شبکه درباره محتوای این گفت‌وگو توضیحی نداد.

شبکه ۱۰ اسرائیل به نقل از مقامات اسرائیلی از وجود قصد و نیت برای دیدار میان دو طرف در آینده نزدیک خبر داد.

مقامات دو کشور مذکور درباره موضوع این دیدار قریب‌الوقوع و گفت‌وگوی تلفنی میان دو طرف توضیحی ندادند، اما رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه درباره حادثه کشته شدن دو اردنی در سفارت خود در امان طی سال گذشته و حادثه کشته شدن رائد زعیتر، قاضی اردنی از این دولت عذرخواهی کرد.

آخرین تماس تلفنی علنی میان نتانیاهو و پادشاه اردن ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۷ بود و دو طرف در مورد کار گذاشتن گیت‌های الکترونیکی در ورودی‌های مسجد الاقصی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در این راستا، دفتر نتانیاهو در صفحه شخصی خود در توئیتر از تلاش‌های پشت پرده جارد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در روند صلح خاورمیانه برای حل بحران دیپلماتیک با اردن درباره سفارت اسرائیل قدردانی کرد.

تحلیل‌گران معتقدند امکان نداشت که اسرائیل از کشوری عذرخواهی کند و این اقدام رژیم تنها با پافشاری کشورهای ابرقدرت از جمله آمریکا صورت گرفته است.

احتمال می‌رود آشتی میان اسرائیل و اردن مسیر جدیدی برای روند صلح مورد حمایت ترامپ باز کند با توجه به اینکه مایک پنس، معاون وی اکنون در منطقه است.

همچنین روزنامه الغد اردن از پرداخت غرامت یک میلیون و ۶۵۰ هزار دلاری به هر یک از خانواده‌های کشته‌شدگان سفارت اسرائیل در امان و قاضی زعیتر خبر داد.

 به نوشته این روزنامه، دولت اردن این مبلغ را دریافت و به خانواده‌های آنان تحویل داده است.

دولت اسرائیل رسما متعهد شده بود که تدابیر قانونی مربوط به حادثه سفارت را پیگیری و به خانواده‌های شهدا غرامت بدهد و در مقابل اردن موافقت کند که سفارت اسرائیل در امان فعالیت خود را از سر گیرد.

منابع دیپلماتیک اردن گفته بودند، بازگشایی سفارت این رژیم در امان در گرو تعیین سفیر جدید است.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، اسرائیل و اردن درباره حوادثی که ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۷ در سفارت اسرائیل در امان رخ داد و درباره حادثه کشته شدن یک قاضی اردنی در دهم مارس ۲۰۱۴ به توافق رسیدند

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر