بازدید 13811

دولت آمریکا تعطیل شد؛ از قانونگذاران «شیطان بزرگ» عبرت بگیریم!

اگر مجالس پیشین در قبال درخواست های نامحدود دولت های پیشین و کنونی، به نفع قانون و مردم ایستادگی می کردند، امروز شاهد اوضاع اسفبار صندوق های بازنشستگی نبودیم. امروز شاهد کلاف سردرگم یارانه های نقدی و تمایل بی حد و حصر دولت برای افزایش یکباره قیمت حامل های انرژی نبودیم. همچنین شاهد خصوصی سازی های مفسده ساز و پدید آمدن قشرهای مختلف نوکیسه گانی که از بودجه دولت و ملت، بناگاه به ثروت هنگفتی رسیدند، نبودیم...
کد خبر: ۷۶۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 20 January 2018

تابناک؛لیلا تیموری؛دولت فدرال آمریکا تعطیل شد؛ تنها به این دلیل که نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا به تصویب بودجه موقت پیشنهادی دولت ترامپ رأی ندادند، چون نگران قوانین مهاجرتی بودند که ترامپ درصدد اجرای آن است. تحلیل نمایندگان دمکرات این است که ترامپ با قانون مهاجرتی اش حقوق برخی افراد را نادیده خواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا، وی برای حمایت از جوانانی که دارای سند هویتی و مهاجرتی نبودند، برنامه ای با نام مختصر «داکا» به اجرا درآورد تا این افراد با اثبات صلاحیت خود برای اقامت و کار در آمریکا، مجوز بگیرند. این افراد عمدتا افراد زیر سی سال هستند که از پدر و مادری که غیر قانونی به آمریکا مهاجرت کرده بودند، به دنیا آمده اند.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، وی بارها اعلام کرد که برنامه داکا را نخواهد پذیرفت و این افراد را از آمریکا اخراج خواهد کرد؛ موضوعی که ماه ها مورد مناقشه دمکرات ها و دولت ترامپ بود، تا جایی که دمکرات ها برای مبارزه با ترامپ در این باره، به هزینه تعطیلی دولت ـ که هر روزش هزینه میلیارد دلاری برای این کشور به دنبال خواهد داشت ـ به بودجه موقت وی رأی ندادند و رسما دولت فدرال آمریکا، به جز نهادهای ضروری و اضطراری و امنیتی در آمریکا تعطیل شدند.

بنا بر این تجربه آمریکایی، از آنجا که به مسلمانان توصیه شده علم بیاموزید، حتی اگر در چین باشد و از آنجا که نکات مثبت و قابل استفاده را حتی از شیطان بزرگ هم می توان آموخت، می توان ایستادگی دمکرات های کنگره در قبال رئیس جمهور را به نمایندگان مجلس ایران هم توجه داد و از آنان خواست در فصلی که به فصل بودجه اختصاص یافته است، اجازه ندهند که حق و حقوق تک تک مردم، توسط دولت ها که طبیعتا میل دارند، هر روز قدرت بیشتری به آنان داده شود تا به راحتی در زندگی و جیب مردم سرک کشیده و درآمد خود را به جای طرح و برنامه اصولی، از جیب مردم تأمین کنند، ایستادگی کنند.

اگر مجالس پیشین در قبال درخواست های نامحدود دولت های پیشین و کنونی، به نفع قانون و مردم ایستادگی می کردند، امروز شاهد اوضاع اسفبار صندوق های بازنشستگی نبودیم. امروز شاهد کلاف سردرگم یارانه های نقدی و تمایل بی حد و حصر دولت برای افزایش یکباره قیمت حامل های انرژی نبودیم. همچنین شاهد خصوصی سازی های مفسده ساز و پدید آمدن قشرهای مختلف نوکیسه گانی که از بودجه دولت و ملت، بناگاه به ثروت هنگفتی رسیدند، نبودیم. اگر ایستادگی و منابع رانت را خشک می کردند، اگر مقاومت می کردند و دولت رانتی را به یک دولت توسعه یافته تبدیل می کردند، اکنون این مصائب را نداشتیم؛ اما مگر از مجلسی که در حین دوران نمایندگی نمایندگان از دولت برای دوستان و آشنایان، امتیاز می گیرد و برای پس از دوران نمایندگی خود، دنبال پست و عنوان دولتی می گردند، می توان چنین انتظاری داشت؟

مقاومت در قبال خواسته های نامحدود دولت، یکی از شئون نزول مجلس است که یک سازوکار آن در قالب تصویب و نظارت بر بودجه، تعیین شده، ولی در این سال ها، مقاومت در برابر این خواسته های نامحدود به صورت حداقلی بوده است، تا جایی که همه دولت ها می دانند که مجلس، آموخته است که لایحه بودجه را بیش از 20 درصد تغییر ندهد؛ این بدان معناست که دولت ها هم خود لایحه بودجه را طوری می نویسند که با همان تغییر مورد انتظار، همان شود که آن را از ابتدا می خواسته اند.

نکته جالب و کمی هم طنز آلود در ایران کنونی این است که رئیس جمهور در یکی از سخنرانی های اخیر خود، تلویحی مجلس را تهدید کرده که اگر تغییراتی در بودجه انجام بدهد، باید مسئولیت بودجه را بپذیرد. رئیس جمهور حتی پای را فراتر می گذارد و می گوید، مسئولیت مستقیم بودجه با رئیس جمهور است و نباید مجلس با یک رأی، ثمره کار کارشناسی را از بین ببرد! تصور کنید اگر ترامپ هم چنین رویه ای را دنبال می کرد که رئیس جمهور مسئول بودجه است، دولت آمریکا که تعطیل نمی شد و این همه هزینه بر کشورشان تحمیل نمی کردند!تحمیل هزینه بر کشور به این خاطر است که رئیس جمهور باید مجبور شود، حقوق تک تک افراد را رعایت کند. دولتی که میل به افزایش قدرت خود و به ضرر مردم دارد، اگر مجلس هم نباشد که دیگر، حد یقفی نخواهد داشت. لازم است مجلس با شجاعت در مقابل دولتی که چهار سال تمام قانون هدفمندی را رعایت نکرده است و پس از انتخابات می خواهد تلافی همه آن چهار سال قانون شکنی خود را سر مردم دربیاورد، ایستادگی کند.

امروز اگر به مانند قانونگذاران آمریکایی، بپذیریم که برای مسئول کردن دولت در قبال تک تک افراد، لازم است هزینه پرداخت کنیم، حتما از فردایی که در آن مقامات دولتی، دستشان را بیشتر و بیشتر در جیب مردم گذارده اند و پاسخگویی خود را در قبال مردم، کمتر و کمتر کرده اند، بسیار فرخنده تر خواهد بود. نمایندگان مجلس باید بپذیرند که خانه ملت، خانه آسایش و راحتی و توافق هر روزه با دولت به ضرر مردم نیست، خانه ملت، برای ملت و کنترل امیال قدرت طلبانه دولت و نهادهایی است که از سرک کشیدن به جیب و مال مردم، هیچ گاه خسته نمی شوند.

پی نوشت ها

برنامه داکا

برنامه «داکا» (The Deferred Action for Childhood Arrivals ) که در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، به اجرا درآمد به حمایت از جوانانی می‌پردازد که دارای سند هویتی و مهاجرتی نیستند و با حمایت از آنها باعث می‌شود تا از کشور اخراج نشوند و همزمان برای آنها امکان کار و فرصت تحصیل فراهم آورد.

افرادی که زیر سی سال هستند برای آنکه شامل برنامه «داکا» می شدند، باید اطلاعات شخصی خود را به اداره امنیت داخلی آمریکا ارائه می کردند. سپس این افراد مورد تحقیقات پلیس فدرال آمریکا قرار می‌گرفتند تا معلوم شود سابقه انجام جرم نداشته اند. آنها همچنین باید در حال تحصیل بوده یا تازه فارغ‌التحصیل شده یا در صورت خدمت در ارتش از آن اخراج نشده بودند. متقابلا دولت آمریکا قبول می کرد تا هر اقدامی درخصوص وضعیت مهاجرتی آنها را، به مدت دو سال به تأخیر بیندازد. بسیاری از جوانانی که شامل این برنامه بوده اند، از مکزیک و یا دیگر کشورهای آمریکای لاتین هستند.

سخنرانی رئیس جمهور در جمع کارکنان وزارت اقتصاد؛ هجدهم دی ماه نود و شش

«در این بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی کردیم که فقر مطلق را از بین ببریم و اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارایه دهند و یا خودشان پاسخگوی مردم باشند. دولت صدها ساعت جلسه و کار کارشناسی انجام داده و تبصره‌هایی برای رفع مشکلات کشور تنظیم کرده است. دکتر روحانی تصریح کرد: دولت برای اشتغال جوانان و رفع بیکاری 300 هزار میلیارد تومان برای پنج سال پیش روی طراحی کرده است اما این تصمیم که حاصل کار کارشناسی است، با یک رأی باید از بین برود»؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۱
6 ماهه حقوق نگرفتم به جای اینکه داخل را نگاه کنید میرید توی کشور های نظر میدهید
سلام با عرض پوزش تعبیری که در مورد آمریکا بکار میبرید کاملا با تعبیر مردم ما از آمریکا در تضاد است . بپذیریم یا نپذیریم، قاطبه مردم ما ایلات متحده آمریکا را شیطان بزرگ نمی‌دونند. حتی سیاسیون سرشناسی که شعارهای تند و تیزی بر علیه آمریکا می دهند بچه هایشان را برای تحصیل و زندگی به آمریکا می فرستند که نشون دهنده این است که وحدت برداشت فکری در این زمینه در جامعه ما وجود ندارد. آمریکا اگر شیطانه پس دانشگاههاش هم مولد شیطانند. زندگی در آن هم شیطانیست پس آن آقایی که اتفاقاً معمم و پر سر و صداست نمی‌تونه لفظ شیطان بزرگ را در مورد یک کشور بکار ببره در حالیکه گرین کارت آمریکا داره و بچه هایش را برای تحصیل و زندگی به آمریکا فرستاد. کاش تابناک این موضوع را هم به نظرسنجی مردم میگذاشتید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
اگر آمریکا شیطان بزرگ است باید گفت شیطان صاحب تکنولوژی و اقتصاد قوی و دانش عمیق وهنر و... است! پس آیا چیزی برای جبهه مخالف شیطان هم میماند؟؟!!!!
دولت خودمون که تعطیل نیست برای مشکل گردوغبارخوزستان چه کرده؟
تحلیلی فی النفسه منطقی بود
ولی چند درصد نمایندگان ما سواد و تحلیل مثال اقتصادی سیاسی فرهنگی را همانند نمایندگان آمریکا دارا هستند.
نماینده ای که با رای مستقیم مردم وارد مجلس شده آن نماینده می تواند در مقابل طرحهای دولت که مردم در ان متضرر میشوند مقاومت کند ولی کسی که با حمایت برخی مسولین روی کار امده چطور با انهاذ مخالفت کند
با با نمایندگان آمریکا کاربلدند و حداقل منافع ملت خود را در نظر دارند نمایندگان ما چی کدامشان با منافع ملت کار دارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Yemen |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
مجلس ما بیشتر دنبال افزایش حقوق خودشان هستند و مادام العمر کردن آن
چند شب پیش مستندی بی بی سی درباره مجلس نمایندگان انگلیس پخش میکرد لازمه نمایندگان ما هم بشینن و تماشا کنند شاید یاد بگیرند نماینده مردم بودن یعنی چی
تابناک چرا اسمت تو لیست ده خبرگذاری تاثیرگذار ایران که امروز منتشر شده نبود؟ برترینها مجله اینترنتی از شما جلوتره انگار. تابناک با تو هم که ول معطل؛ همش کپی.
هر وقت حرف اول رو تو هر جامعه ایی رو قانون بزنه جامعه به مسیر درست هدایت میشه. تو ایران به هر طریقی قانون رو در میزنن
مردم بلدند شماها یاد بگیرید.
سلام . البته بعضی حرف ها درست بود ولی بیشتر متن اشکال داشت . مهمتر اینکه خودمان را با کشور آمریکا مقایسه کنیم .
اما اینکه به بهانه مردم و اسایش آنها با یارانه و کاهش قیمت های انرژی و ................. مثل خاله خرسه بشیم هم جای تاسف داره . نتیجش میشه تولید پراید ، بنزین و سوخت های بی کیفیت ، الودگی هوا ، مصرف شدید انرژی ها ، تیم های دولتی فوتبال و ......................کاش اقتصاد را خصوصی واقعی کنیم .
اخه ما چیمون به چیمون میاد؟؟؟
دلت خوشه ها. کسانی که هزینه تبلیغاتشون بیشتر از حقوقشونه رو داری آموزش میدی؟
تا باد چنین بادا!!!
و 100 البته اگر دولت های پیشین جلوی پایین آمدن یکباره ارزش پول ملی در طی فقط 1-2 ماه را میگرفتند و مقامات جلوی دو نرخی شدن این ارز را میگرفتند خیلی از فساد ها در این حجم انجام نمی شد
آمریکا اصلا ازهیچ نظرقابل قیاس با کشورایران نیست کشورابرقدرت که درتمام زمینه ها پیشرفته است قابل قیاس با کشوری که 80درصد ملتش باوجود درآمد مکفی در زیرخط فقر وفلاکت هستند نیست
وقتی که شما نویسنده محترم نگران هستید که این نوشته ممکن است شما را به امریکایی بودن متهم کند، چگونه انتظار دارید نمایندگان مجلس ما شجاعت نمایندگان امریکا را داشته باشند. متاسفیم از اهل قلم و مطبوعاتی که اینچنین ملاحظه کارند!!!!!
حقوق بشر به معنای واقعی کلمه.
گردانندگان سایت تابناک بفکر میهن خودمان باشند آمریکا ازهرنظر کامل است این ملت مظلوم ایران هستند که در زیر فشاراقتصادی درحال له شدن هستند واقلیت بادرآمدهای افسانه ای دغدغه ای ندارند لذا بهتراست بفکر میهن خودمان باشیم
بسیار عالی بود تابناک!
متأسفانه مجلس که وظیفه اصلی آن باید تدوین قوانینی باشد که در راستای اجرای عدالت بین افراد جامعه باشد ، محل بازی های سیاسی بین گروها گردیده است.بیشتر مشکلات جامعه ما خروجی آن از مجلس هست.
ايول تابناك متن بسيار جالبي بود.
ما متاسفانه هميشه كشورهاي غربي را لجن زار مي دونيم هيچ وقت از برنامه ريزي ها و مديريت درست شون نخواستيم چيزي ياد بگيريم و پيشرفت كنيم به خاطر همين بعد از ساليان طولاني به جاي پيشرفت پس افتاديم......
همه را ول كن دلار را به چسب دولت بازار ارز را رها كرده
پاسخ ها
ناشناس
| Yemen |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
دیگه دارند مسخرش را در میاورند ، آقای نوبخت گفت که رییس جمهور از این قیمت فعلی دلار بسیار ناراضی هشتند ولی نمیدونم چرا کسی کاری نمیکند
نویسنده مطالب مهم و وزینی را مطرح کرده است ، اما یک نکته فراموش شده است
سیستم بودجه ای امریکا و ایران یک نکته مشترک بزرگ دارد که در هیچ کشور صنعتی دیگر نمونه آن را نمیتوان یافت
درآمد با زحمت بسیار کم برای دولتها
در ایران مشخصا درآمد نفت است و دولتها 70 80 سال اخیر را تا توهم قیومت مردم پیش برده!!!
اما در امریکا این درامد "کم زحمت" واسه دلار هست، اما چطور؟
صاحب چاپ و نشر دلار بانک مرکزی امریکاست ، کشورهای بزرگ صادرکننده در دنیا مثل چین ، ژاپن ، کره و .... که هجم صادرات انبوهی بین المللی دارند و نتیجتا صادر کنندگان این کشورها در ازای کالاهایشان دلار دریافت میکنند ، این درامد دلاری را به بانک مرکزی کشور خود داده و تقاضای ارز داخلی میکنند ، پس این دلار درآخر در حساب بانکهای مرکزی انباشته میشود.
اصولا با توجه به کلی محاسبات و موازانات اقتصادی این بانکها مرکزی کار خاصی با این همه دلار نمیتوانند بکنند و جالب است بدانید تنها مشتری عمده و جدی آن خود امریکاست!!!، در حقیقت در ازای صدور اوراق قرضه ملی، بانک مرکزی امریکا دلار را از این کشورها قرض میکند در ازای سودی ناچیز سالیانه و به خزانه جهت تامین بودجه میریزد.
دولت امریکا هم بیش از 50% بودجه خود را از همین طریق تامین میکند ، به علت اینکه نه چین نه ژاپن هیچگاه در عمل نه نیاز به این پول دارند و نه قادر به نقد کردنش هستند بانک مرکزی امریکا صدها میلیارد دلار پول بدون زحمت چاپ میکند و در حقیقت به ازای هر دلار کمتر از 5 سنت خرج میکند
شاید الان برایتان دلیل شاخ و شونه نظامی امریکائی ها روشن تر میشه و اینکه چند سالی این کره شمالی رو پیدا کردن هی سیخونکش میکنن تا تن و بدن اسیائی ها بلرزه؛ بیان بقلی عمو سام ، همین کار رو با شبه جزیره حجاز هم میکنن چون اینها هم از این اوراق قرضه زیاد توی گاو صندوقاشون دارن ، مثلا عربستان حدود 500 600 میلیارد دلار ، اما سال پیش میاد از بازارهای مالی عادی 30 40 میلیارد دلار پول قرض میکنه برای کسری بودجه ، که حالا یک جوری یک صدائی حرکتی از ایران در میارن که همه بترسن بیان باز بقل عمو سام فداکار ، خخخخخخ
حالا مجالاس امریکا در یک اقدام بیشتر نمادین هر سال سقف بدهی دولت امریکا را اذن میدن که بره بالاتر ( خخخخ ، الان رقمش چندین هزار میلیارد دلاره، امریکائی ها از الان روزی یک وعده بخورن تا 20 سال دیگه هم نمیتونن این بدهی رو بدن ) ، امسال آقای ترامپ توهین کرده دارن ادبش میکنن ، هیچ کس توی امریکا از این درآمد مفت بدش نمیاد و بزودی بعد از تادیب این دیوانه حل میشه.
همونجوری که دولتمردان خودی هم این مدت اخیر همش دارن آه میکشن که نفت ارزون شده بودجه نداریم، ، جالب یکی نیست این وسط به این دولتمردان بگه آقا وسط دعوا نرخ تعین نمیکنن که، اوج رکود اقتصادی شما نمیتونین اعمال سیاساتهای مالیاتی بکنی، ولو اینکه قانونی باشه
وقتی دولت تعرفه واردات خودرو را بر خلاف قانون مجلس یک شبه میکنه دوبرابر و متاسفانه مجلس هم به بهانه همراهی با دولت هیچ اعتراضی نمیکنه دیگه نباید امیدی به چنین مجلسی داشت.مجلس تصویب میکنه سالی ۵ درصد تعرفه کم بشه دولت تعرفه رو میکنه دوبرابر.این ی.این خلاف قانون هاست
البته این را هم در نظر بگیرید که کارانه های نجومی پزشکان که ضربه مهلک اقتصادی به دولت وارد کرد نتیجه همکاری وزارت بهداشت و مجلس وقت است.
چه عجب یکی از مزایای دولت امریکا را دیدید.کاش مسولین ا به اندازه امریکایی ها در ارتباط با مردمش صداقت داشت.
همه کارهای شان قابل تامل و انجام است
دولت ها هیچوقت تعطیل نمیشوند این جه بیسوادی است که این مقاله مسخره را نوشته این که جایی مثل دولت تعظیل شود نه منطقی است و نه دارای حکمت همه کسانی که بودجه را بشناسند میداننذ وقتی بودجه سالیانه به تصویب نرسد برای هرماه با یک دوازدم سال قبل کار میکنند از شماها توقع نوشتار عالمانه هست نه اینکه از بی دانشی عوام استفاده کنید الم یعلم بان الله یری
خوب بود و حقیقت ولی باید مجلس و دولت را وادار کرد تا این واقعیات را بخوانند و یاد بگیرند و پیروی کنند.
مقایسه های بی مفهوم ، شما باید کل شرایط دو کشور را با هم مقایسه کنید نه تنها بخشی از آن
با سلام . کشور ما از لحاظ توسعه زیرساختها و تربیت نیروهای متخصص جز ده کشورهای برتر جهان می باشد . متاسفانه در جهش اقتصادی هنوز توفیق چندانی بدست نیاوردهایم . هنوز جز کشورهای در حال توسعه شناخته می شویم . مهمترین علت را در قانون کار حاکم بر کشور ما می باشد . قانون کار حاکم . توان هدایت صنایع کوچک که دارای حداکثر ده کارگر باشد بخوبی جواب می دهد زمانی که بخواهیم که با این قانون کار صنایع . شرکت و غیره با چند صد نفر کارگر ایجاد و اداره کنیم . با مشکل برخورد می کنیم . الزاما باید بسوی قانون کار مدیریت بخش دولتی یعنی مدیریت خدمات کشوری برویم . (مانند برگذاری آزمون دولتی برای جذب نیرو و...) تجارب تاریخی نشان داده که کشوری بخواهد با مدیریت بخش دولتی اداره شود .د .نباید انتظار جهش اقتصادی , وسود بیش از 4% انتظار داشته باشد به زبان عامیانه حرفی برای گفتن در دنیا نخواهد داشت . . بعد ا ز 50 سال چین . روسیه . بلوک شرق به این نتیجه رسیدند که برای جهش اقتصادی باید بسوی مدیریت بخش خصوصی بروند . در کشورما . در راستای اصل 44 قانون اساسی در کشور ما تلاش شده و می شودکه با مدیریت بخش خصوصی. صنایع و شرکتها .اداره و جهش اقتصادی انجام گیرد. تجارب کشورهاییی ک قدم به این راه گذاشتند مانند المان . فرانسه .زاپن مهمترین اقدام انها در درجه اول تجمیع صندوق های بازنشستگی و ایجاد یک صندوق بنام تامین اجتماعی (رفاه اجتماعی) بود . چون ساختار صندوق تامین احتماعی(رفاه اجتماعی ) براساس مدیریت بخش خصوصی می باشد . لذا می بینیم با ایجاد بانک رفاه کارگران و سایر حضور اند در جامعه مانند اخذ بیمه به فعالیت خود ادارمه می دهد . متاسفانه ترس مدیران دولتی مخصوصا خود دولت از اینکه منابع مادی و مدیریت خود را از دست دهد . این تجمیع ها انجام نگرفت. مخصوصا صندوق بازنشستگی کشوری پول توجیبی دولت می باشد . هر زمان خواست خرج می کند و از فروش نفت دوباره صندوق را پر می کند . اتفاق زمانی می افتد که نفت بفروش نرود. همانطوریکه در اواخر دولت نهم دیدیم . بنظر می رسد باید 20 سال دیگر صبرکرد .تا مانند چین و روسیه .مدیران باور کنند
از نماینده ها چنین انتظاری نمی توان داشت، این حرف ها برای نمایندگان مردمی است.
دولت ما نیز سال ها است که در تعطیلات به سر می برد
124 هزار میلیارد بدهی به تامین اجتماعی چرا تسویه نمی شود چون که دولت ورشکسته است
آقایان لطفا بیراهه نروید، مشکل و بحران اصلی کشور را رها کرده اید و چسبیده اید به این چیزها، بحران تمدنی ایران زمین """""بحران آب"""""" است و لاغیر. همه کشور باید بسیج شوند و راه حلی قطعی و طولانی مدت برای حل بحران آب تعریف کنند و همه ملزم به اجرای آن باشند بدون شوخی و ردودربایستی، اگر چنین نشود متاسفانه دیگر ایرانی نخواهد بود که این دعواهای بی خود را بکنیم.....
تابناک دمت گرم! کاش ما به جای فحش دادن به کشورهای دنیا و مرتب مرگ بر این و آن گفتن مسولین از همانها یاد می گرفتند!
(( دولت صدها ساعت جلسه و کار کارشناسی انجام داده و تبصره‌هایی برای رفع مشکلات کشور تنظیم کرده است ))
یکی به من اسید بده :)) واقعا دست کارشناسان دولتی درد نکنه یکی نیست بگه اخه شما اگه بلد بودی کارشناسی کنی وضع مملکت این نبود!!! گروه کردن بنزین و گازوئیل و ندادن یارانه مردم و عوارض خروج گرفتن که نمیشه کارشناسی!!!! در کل بهتر بگم حسن جان شما و تیمت این کاره نیستین ولی متاسفانه حالا حالا ها باید تحملتون کنیم!!
به امید روزی که مردم به کسی رای بدن که فکر میکنن ناکارامدتر از بقیه هست چون مردم نشون دادن اصلح رو نمیتونن انتخاب کنن
خداییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییا.......به داد مردم ایران برس راه نجاتی بفرست ..ان امام زمان را بفرست .
آمریکا رو با ایران مقایسه میکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار