بازدید 13161

عواملی که می تواند ایران و روسیه را دوست یا رقیب یکدیگر کند!

صحنه دیگر همکاری روسیه و ایران در سوریه است؛ جایی که هر دو طرف علاقه مند به متوقف کردن نفوذ غرب (عمدتا آمریکایی) هستند. با این حال، در رسانه ها در مورد اختلافات میان روسیه و ایران در مورد روش ها، اهداف و نتایج جنگ در سوریه اشاراتی وجود دارد. ایران تقریبا اتصال خود به دریای مدیترانه را محکم کرده و مسکو نیز می تواند نگران باشد که ایران قدرتمند می تواند رهبری روسیه در این منطقه را با مخاطره روبه رو کند.
کد خبر: ۷۶۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ 19 January 2018

روابط ایران و روسیه در سالیان اخیر پر از نوسان بوده است. در پرونده هسته ای ایران، روس ها نتوانستند یا نخواستند با ایران همراهی کنند و هیچ یک از قطعنامه های تحریمی و ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو نکردند و در مواقعی نیز با این قطعنامه ها همراهی کردند.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، وقوع بحران و جنگ داخلی در سوریه، اتحاد موقتی میان دو کشور به وجود آورد که تاکنون نیز به رغم نگرانی ها و اختلافاتی که وجود دارد، پایدار مانده است؛ هر چند گزارش ها و خبرها حاکی از ظهور و آشکار شدن اختلاف ها به گوش می رسد. با این حال پایگاه اسرائیلی «الگماینر» در یادداشتی به خطرات اتحاد ایران و روسیه برای غرب و آمریکا پرداخته است.

در این مطلب آمده است: ایران برای سده ها یک قدرت منطقه ای بوده است. سلسله های قدرتمند ایرانی مانند هخامنشیان و ساسانیان در دوران باستان و صفویان و قاجارها در قرن 17 و 18 میلادی، تمایل داشتند نقش مهمی در خاورمیانه، قفقاز جنوبی و جاهای دیگر داشته باشند. در دهه های پس از جنگ سرد، زمانی که کشورهای غربی تحریم هایی را علیه برنامه هسته ای ایران تحمیل کردند، ایران از پیشبرد نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در خارج از کشور محدود شد.

با این حال، با تحریم هایی که رسما از اوایل سال 2016 لغو شد و همچنین امتناع دولت ترامپ (با وجود لفاظی های خود) برای از بین بردن برجام، تهران اکنون زمینه ها برای گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی خود از دریای مدیترانه تا قفقاز جنوبی و در جاهای دیگر را فراهم می بیند.

جاه طلبی های ژئوپلیتیک ایران همزمان همپوشان و در اصطکاک با ملاحظات و منافع روسیه قرار دارد. مسکو الزامات و خواسته های خودش را در قفقاز جنوبی و سوریه دارد و در حال تلاش برای دور کردن اروپا و آمریکا از آنجاست؛ جایی که آمریکا و اروپا نیز منافع خود را دنبال می کنند.

منطق پشت همکاری فعلی بین روسیه و ایران، ترکیبی از ملاحظات اقتصادی، نظامی و ژئوپولیتیک است؛ برای نمونه، هر دو می خواهند صادرات نفت و گاز خود را به بازار اروپا آغاز کنند یا افزایش دهند. ایران به شدت به دنبال موقعیتی برای به دست آوردن سهم خود از بازار گاز اروپاست؛ همان طور که اتحادیه اروپا نیز نگران غلبه روسیه بر این منطقه است. گاز ایران می تواند ابزار بسیار خوبی برای تسکین ترس های اروپایی باشد؛ اما برای صادرات گاز، تهران به بنادر دریای سیاه مانند باتومی و پات در گرجستان نیاز دارد و همچنین مایل به استفاده از خطوط لوله گاز ترنس آتلانتیک (Trans-Anatolian) و ترنس آدریاتیک (Trans-Adriatic) است.

در نتیجه، ایران تلاش هایی برای اعمال نفوذ در سواحل دریای سیاه انجام داده است. در اواخر سال 2016، توافق شده بود که تهران، حدود 1.2 کیلومتر مربع تأسیسات نفتی را در نزدیکی شهر سوپسای دریای سیاه گرجستان بسازد.

در عین حال، محدودیت های قابل توجهی در رابطه با حضور ایران در قفقاز جنوبی وجود دارد؛ همان گونه که حضور روسیه و ترکیه در منطقه از نظر نظامی و اقتصادی به خوبی نمایان است. برای مثال، مسکو، مانع تمام تلاش های ایران برای ایجاد خط لوله و راه آهن به ارمنستان و گرجستان شده است.

منطقه دیگری مربوط به مشارکت ایران در حوزه نفوذ روسیه، می تواند منطقه قره باغ و مناقشه مربوط به آن باشد. در اوایل دهه 1990، دولت ایران چند تلاش ناموفق برای میانجیگری در این مناقشه انجام داد. از آنجایی که هم ارمنستان و هم آذربایجان در مرز با ایران قرار دارند، طبیعی است انتظار داشته باشید تهران سعی کند نقش بزرگی در این منطقه بازی کند. با این حال، روسیه، که هنوز قدرت حاکم در روند حل و فصل مناقشات است، با هر ابتکاری که ایران را به کاهش نقش مسکو تهدید می کند، مقابله خواهد کرد.

هرچند از نقطه نظر ژئوپلیتیک روابط ایران و روسیه خالی از اختلاف و مشکل نیست، زمینه های همکاری نیز وجود دارد.

متفکران سیاسی روسیه در دهه 1990 عمدتا معتقد بودند که ایران و ترکیه باید ستون های نفوذ روسیه در خاورمیانه باشند. به اصطلاح اوراسیاگرایان، احساس کردند، مسکو برای دستیابی به موفقیت در برابر قدرت های غربی به تهران و آنکارا نیاز دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این مفاهیم را به طور رسمی، اما نه در عمل، کنار گذاشته است.

همکاری در جلوگیری از دست اندازی نظامیان غربی در قفقاز جنوبی و خاورمیانه در راستای منافع دو کشور است. هر دو در نظر دارند که استراتژی بزرگ ایالات متحده در سرزمین های اوراسیا، آن ها را در معرض خطر قرار می دهد.

این ترس مشترک از ایالات متحده می تواند یکی از زمینه های همکاری نزدیک روسیه و ایران ـ به رغم اختلافات ـ باشد. در ضمن، واشنگتن به تازگی، سند استراتژی امنیت ملی جدید را منتشر و مسکو و تهران را به عنوان مشکلی برای منافع خود در منطقه اوراسیا تعیین کرد.

صحنه دیگر همکاری روسیه و ایران در سوریه است؛ جایی که هر دو طرف علاقه مند به متوقف کردن نفوذ غرب (عمدتا آمریکایی) هستند. با این حال، در رسانه ها در مورد اختلافات بین روسیه و ایران در مورد روش ها، اهداف و نتایج جنگ در سوریه اشاراتی وجود دارد.

ایران تقریبا اتصال خود به دریای مدیترانه را محکم کرده است و مسکو نیز می تواند نگران باشد که ایران قدرتمند می تواند رهبری روسیه در این منطقه را با مخاطره مواجه کند.

با وجود این واقعیت که روسیه و ایران اختلافات سیاسی دارند، از نظر ژئوپولیتیک همچنان و قوی، زمینه های همکاری و تعامل میان آنها وجود دارد.

به صورت کلی می توان گفت، نوع تعامل و همکاری میان ایران و روسیه، تابعی از نوع تعامل و یا تقابل آن ها با غرب است. به طوری که، افزایش دشمنی آن ها با غرب می تواند منجر به نزدیکی آنها و کاهش خصومت ها می تواند به آشکار شدن اختلافات آنها منجر شود.

در نهایت اینکه، حداقل در ایران دیدگاه مثبتی میان توده ها و نخبگان ایرانی نسبت به رویکرد روسیه در قبال ایران وجود ندارد. با این حال دو کشور تلاش دارند زمینه های همکاری میان خود را تقویت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۶
روسیه هیچوقت دوست ما نبوده و نخواهد بود. روسیه با هیچکسی دوست نخواهد بود ، روسیه دنبال لاشه و مردار است مثل کره شمالی ، سوریه ، اکراین ... باید مواظب باشیم تو دام روسیه گرفتار نشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
مرگ بر روسیه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
مگه ایران یه بچه یتیم هست که دنبال دوست میگرده
نویسنده ی این مطلب اینهمه نوشته که نامردی های تاریخی شوروی و پس از اون روسیه رو ماسمالی کنه
منی که در روسیه هستم میفهمم چقدر این جماعت روس چه کاره هستن
روسیه هیچ وقت دوست ایران نبوده و نمی شود .
روسیه دوست هیچکس نبوده است، حتی خودش، چه رسد به حال ایران!!! از پس مرزهای این کشور تا اروپای غربی تقریبا همه کشورها از نژاد اسلاو و هم تبار روس ها هستند و از ترس همین کشور همگی در دامن آمریکا افتادند. حالا ما انتظار دوستی از روسیه را داریم؟ در شوروی سابق مزارع پنبه در یک جمهوری بودند و کارخانه های نخ ریسی در جمهوری دیگر، و ماهی های صید شده در شرق روسیه را با قطار به سه هزار کیلومتر آنسوتر منتقل می کردند تا کنسرو شوند!!! روس ها دوست خودشان نیز نبودند. ایران در میدان کشمکش این کشور با غرب شذه است و در نهایت ما فدای امتیازگیری این کشور در اوکراین، اروپای شرقی و خود سوریه خواهیم شد، ضمن اینکه ایران هیچ جای پایی در سوریه به دست نیاورده است، آیا ما داریم که پایگاهی را با مثلا چند ده هواپیمای جدید و پیشرفته، چند صد تانک، زیردریایی های انبوه و ... در این کشور مستقر کنیم؟ صدالبته در کشور خودمان نیز چنین چیزی نداریم، ضمن اینکه این کار هر اسمی روی آن بگذارید فقط اوضاع را در داخل خرابتر می کند. کشوری که تولیدی پشت جبهه اش پراید، آت اشغال های وارداتی چینی، و خاوری و زنجانی و غیره است، بهتر است دست از این بلندپروازی ها بردارد و به فکر مردم خودش باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
یاشا
در فرهنگ سیاسی روسیه چیزی بنام دوستی با سایرکشورها معنی ندارد,روسیه هرگز قابل اعتماد نیست و براحتی ابخوردن در راستای منافع خود از اقدام برعلیه نزدیکترین متحدان خود ابایی ندارد,یوگوسلاوی نمونه بارز از روسیه خبیث است
تابی جون از سهم ایران در دریای خزر که روسها بعد انقلاب بالا کشیدن هم بگو. میترسی مردم بفهمن با چه استعمارگری دوست شدیم؟؟؟؟
رقابت ؟
روسیه در تمام طول تاریخ دشمن ما بود است ،
اساسا" دوستی با یک ابرقدرت معنی ندارد ،
ما در حال حاضر فقط عضوی از بلوک روسیه هستیم نه متحد یا دوست یا همکار
نه در میان نخبگان ،بلکه در میان ،اکثریت مردم ایران ،دیدگاه ،اطمینان به پایبندی روسها به تعهدات خود ،وجود ندارد ،آنچه که در دوصدهٔ گذشته باعث تضعیف ایران در جهان شده ،نقش روسیه از تمامی کشورهای استعماری ،و استکباری بیشتر است ،و بعد روسیه انگلیس است که بخشهایی از جنوب ،وشرق ایران را از ایران جدا نمود ،آخرین آن بحزین در سال ۱۳۴۸ میباشد ،تنها کشوری که ابران با آن دشمنی میکند ،امریکا میباشد که کمک نمود ارتش سرخ شوروی خاک ایران در آذربایجان را ترک کند مداخلهٔ‌ایران هم در منطقهٔ خاور میانه کمکی به روسیه رقیب دیرین ،انگلیس ،و امریکا بعد از جنگ دوم جهانی میباشد ،که انگلیس از این رقابت با حمایت از امریکا سیاست نفوذ خود را در منطقه دنبال میکند ،و در نهایت بازندهٔ اصلی در این رقابت سخت بین ( ،امریکا ،و روسیه ،وانگلیس ،واروپا ، ) ایران میباشد ،،،،
روسیه!

بدترین کشور دنیاست
روسیه دشمن ملت ایران بوده و هست و خواهد بود
نه مردم ایران به روسها محتاجند ونه روسیه وابستگی خاصی به ایران دارد اگر در سوریه هم یکدیگر را تحمل می کنند به خاطر امریکاست . هر قدمی که برداریم باید فقط به اتکای قدرت واقعی خودمان باشد. مثل اینکه اسد هم بدش نمی اید با روسها به تنهایی خلوت کند
روسیه منفورترین دشمن ایرا ن بوده و هست و خواهد بود . ای کاش رسانه ها عمق خساراتی که روسیه به ایران زده می دانستند .
روسیه دشمن ماست ............برخی هنوز نفهمیدن یا خودشونو زدن به کوچه علی چپ...........
عمرا بذارن ايران به درياي مديترانه وصل شه
هزینه نگهداری اسد را ایران داد قرادهای بازسازی را روسها میبندند فقط خدا کند پول بازسازی را از ما نگیرند
چطور شده تابناك كه هميشه در مدح روسيه مرثيه خواني ميكرد حالا كم كم داره به واقعيت درباره روسيه پي ميبرد ،
به حاشیه رانده شدن ایران در بازسازی سوریه....!!!!!!!!!!!!!!!!
وای بر ما اینقدر خرج کردیم و کشته دادیم حالا سودش روسیه و چین میبرن!
شعار اوايل انقلاب كجا رفت ؟
نه شرقي نه غربي ......
روسيه و آمريكا دو لبه ي يك قيچي هستند.
خوشبيني خوب است ولي واقع بيني بهتر است.
روسيه در نماي واقعي سياسي جهاني يك گرگ پير است.
ما اخر نفهمیدیم بینندگان تابناک میخوان با دنیا رابط باشه یا نباشه سلیقه ای که نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
رابطه با روسیه یک طرفه بوده وهست وخواهد بود
با سلام . همه کشور ها به دنبال منافع ملی خودشان هستند ما چرا به دنبال منافع ملی خودمان نباشیم و بیجهت دنبال دوست نگردیم را نمیدانم.
اگر قوی باشی
دشمن هم برایت احترام قائل است دوست که جای خود دارد
روسیه دوست منافع خودش است ولی همکاری ما با روسیه در سوریه به نفع ما شد
همه دولتها به ملت خودشان خدمت میکنند و منافع ملت خود را دنبال میکنند
روسيه در دو قرن اخير چيزي جز نكبت و بدبختي براي ايران درست نكرده و بعد از اين هم به غير از اين نخواهد بود!
كثيفترين و بي رحم ترين و خائن ترين مردم در جهان هستي اين روسها هستند .
مرگ بر روسیه
هیچ وقت این جمله پوتین را به خبر نگار ذوق زده صداسیما وقتی چند سال پیش به ایران امده بود فراموش نمیکنم
(من به مادرم هم هیچ قولی نمی دهم)
ایران باید سیاست داشته باشه تا بتونه از اقیانوس جهانی ماهی بگیره
بیگانه هیچ وقت با ما دوست نمی شود
دوستي يك طرفه
چرا نمیشه لایک داد؟؟!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر