بازدید 2622

نوبخت: مدیریت‌جهادی همزاد با اقتصاد‌مقاومتی است

سخنگوی دولت گفت: مدیریت جهادی همزاد اقتصاد مقاومتی است و امروز جز با یک مدیریت اقتضایی و جهادی نمی‌توان عمل کرد.
کد خبر: ۷۶۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰ 15 January 2018

 

 سخنگوی دولت گفت: مدیریت جهادی همزاد اقتصاد مقاومتی است و امروز جز با یک مدیریت اقتضایی و جهادی نمی‌توان عمل کرد.

به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در چهارمین همایش ملی مدیریت جهادی طی سخنانی اظهار داشت: اگر به اهداف این گردهمایی توجه کنیم هدف آن تحقق جمع‌آوری و اجرای مدیریت جهادی است.

وی افزود: مدیریت جهادی همزاد اقتصاد مقاومتی و یک مدیریت علمی است، اگر ما به تحولات نظریه‌های مدیریت نگاه کنیم، خواهیم دید که بعد از انقلاب صنعتی غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای اداره بنگاه‌های بزرگ تنها با مدیریت علمی می‌توان کار کرد. اما پس از آن نیز به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت علمی برای اداره جامعه به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید بر روابط انسانی هم توجه کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: بر این اساس غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید احساس تبعیض بین کارگر و کارفرما از بین برود. در حقیقت آنها از مدیریت علمی به‌سمت روابط انسانی و مدیریت عنصری مهمی به‌نام احساس پیش رفتند. آن عنصری که در جوامع باعث انقلاب می‌شود همین موضوع احساس است که آنها سعی کرده‌اند آن را شناسایی کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: یک وقت در جامعه‌ای فقر و فساد و تبعیض وجود دارد اما احساس نمی‌شود و به همین جهت می‌شود با وجود فقر و فساد در جامعه تلاش صورت بگیرد اما کشورهای غربی سعی کرده‌اند تا به‌صورت ظاهری این تبعیض را در جوامع خود از بین ببرند و زمانی هم می‌شود که در جامعه‌ای فقر و تبعیض وجود ندارد اما می‌شود احساس آن را در جامعه‌ای به‌وجود آورد.

وی مدیریت‌های مشارکتی و اقتضایی را انواع دیگری از نظریه‌های مدیریت دانست و عنوان کرد: در این نوع از مدیریت‌ها همه حاضرند با یکدیگر کار کنند و کسی با دیگری فرقی ندارد و در هر شرایط خاص نوعی از مدیریت لازم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به منابع درآمدی کشور در سال آینده گفت: بر اساس چشم‌انداز 20ساله ما می‌بایست هر سال رشد اقتصادی 8درصدی داشته باشیم تا در افق 1404 به کشور اول منطقه تبدیل شویم و بتوانیم با استفاده از منابع درون‌زا که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آمده، اقتصاد کشور را مدیریت کنیم.

نوبخت ادامه داد: بر همین اساس اگر به‌دنبال اقتصاد نفتی باشیم در چارچوب اقتصاد مقاومتی حرکت نکرده‌ایم زیرا تصریح شده که در اقتصادی مقاومتی سهم نفت کاهش و سهم مالیات افزایش پیدا کند.

وی گفت: سهم مالیات در بودجه سال آینده 105 هزار میلیارد تومان تعیین شده و به این میزان حقوق گمرکی به‌میزان 23 هزار میلیارد تومان نیز اضافه می‌شود. همچنین در نظر است تا 66 هزار میلیارد تومان دیگر هم از این نوع مالیات محقق شود، با این حساب مجموع درآمدها و مالیات‌های واقعی کشور به مبلغ 194 هزار میلیارد تومان می‌رسد که کافی نیست و ما باید بیش از این مبلغ را حقوق و دستمزد پرداخت کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بر همین مبنا باید به‌سراغ منابع درآمدی دیگر برویم که اولینش نفت است، پیش‌بینی شده تا در سال آینده 101 میلیارد تومان از منابع نفتی عاید کشور شود و چیزی حدود 46 هزار میلیارد تومان هم از محل فروش اوراق مشارکت می‌بایست درآمد کسب شود که با احتساب 4 هزار میلیارد تومان از سهم پروژه‌های نیمه‌تمام همه منابع مالی ما برای بودجه سال آینده چیزی در حدود 347 هزار میلیارد تومان می‌شود و این رقم همان میزانی است که در بودجه امسال محقق شد.

وی با ابراز این‌که "رشد 8درصدی در اقتصاد جزو تعهداتی است که ما به مقام معظم رهبری داده‌ایم و باید محقق شود"، عنوان کرد: رهبر انقلاب این سیاست‌ها را با توجه به وضع موجود ابلاغ کرده‌اند و از سوی دیگر ما باید بتوانیم در افق 1404 در جایگاه نخست منطقه قرار بگیریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که از 30 سال گذشته تاکنون ذره‌ای از خصومت قدرت‌های بزرگ که رأس آنها امروز مردی قرار دارد که به عدم تعادل روانی مشهور است کم نشده، گفت: امروز کسانی که در 30 سال پیش به ما تاختند نگاه‌شان به فرماندهان ما است که به آنها کمک کنند و شرایط ما با گذشته بسیار متفاوت است. امروز که شرایط ما از عرصه نظامی به اقتصادی برگشته باید با همان نگاه دوران دفاع مقدس عمل کنیم.

نوبخت با اظهار این‌که امروز جز با یک مدیریت اقتصادی و جهادی نمی‌توان عمل کرد گفت: مدیریت جهادی این نیست که ما فقط به‌میزان ساعات مشخصی کار کنیم و باید از انواع دانش مدیریت و بهره‌وری نیز استفاده کنیم. باید ببینیم ما امروز در چه موقعیتی هستیم و کشور‌هایی که در گذشته قدرت‌های بزرگ از آنها حمایت می‌کردند چه موقعیتی دارند. امروز شرایطی در مرزهای غربی ما است که سرداران ما باید از جغرافیای آنها نیز دفاع کنند.

سخنگوی دولت در پایان عنوان کرد: مدیریت جهادی مدیریتی همزاد با اقتصاد مقاومتی است و مردم ما نباید احساس کنند که مدیران‌شان با آنها فاصله دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان