بازدید 2467

تولید گندم در این فصل کاهش نخواهد یافت

مجری طرح گندم گفت: با توجه به شرایط مناسب بارندگی تا اواسط اسفند، نگرانی مبنی بر کاهش تولید گندم به حداقل خواهد رسید.
کد خبر: ۷۶۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴ 31 December 2017

مجری طرح گندم گفت: با توجه به شرایط مناسب بارندگی تا اواسط اسفند، نگرانی مبنی بر کاهش تولید گندم به حداقل خواهد رسید.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم در سال زراعی 96-97 اظهار کرد: براساس آخرین آمار، 2 میلیون هکتار گندم آبی و 3 میلیون و 700 هزار هکتار گندم دیم کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه کشت گندم در 15 استان به پایان رسیده است، افزود: با توجه به آنکه تا پایان فصل کشت زمان زیادی باقی نمانده است، از این رو گزارش نهایی تولید تا چند روز آینده اعلام می شود.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم به 6 میلیون هکتار خواهد رسید، گفت: با توجه به شرایط مناسب بارندگی تا اواسط اسفند نگرانی مبنی بر کاهش تولید گندم به حداقل خواهد رسید.

مجری طرح گندم ادامه داد: براساس گزارش سه ماهه پاییز سازمان هواشناسی در 67 سال اخیر، امسال خشک ترین فصل سال بوده است.

وی میزان بارندگی تا اوایل دی امسال را 28.5 میلی متر اعلام کرد و گفت: در مدت مشابه سال قبل میزان بارندگی 39.6 میلی متر و بلند مدت 64 میلی متر بوده که این میزان بیانگر کاهش 39 درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل و 125 درصدی نسبت به بلند مدت بوده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت آبیاری مزارع گندم در سال زراعی جدید اظهار کرد: یک میلیون و 570 هزار هکتار از مزارع یکبار، 720 هزارهکتار دوبار و 114 هزار هکتار مزارع آبیاری سوم انجام شده است.

وی با اشاره به آخرین اقدامات درباره پیشتیبانی نهاده ها و بذور افزود: براساس آخرین آمار حدود 403 هزارتن بذر اصلاح شده گندم مورد استفاده قرار گرفته است و 10 تا 11 هزارتن باقی مانده تا چند روز آینده مصرف خواهد شد.

اسفندیاری پور با بیان اینکه وضعیت کشت گندم در مراحل پایانی قرار دارد،گفت: در چند روز آینده اقداماتی نظیر سم پاشی مزارع و کنترل علف های هرز در مزارع زود کاشت استان خوزستان آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول از آغاز برنامه آموزشی کنترل عوامل بیماری زا توسط مسئولان سازمان حفظ نباتات برای کارشناسان پهنه و کشاورزان پیشرو در استان ها بیان کرد: اولین دوره آموزشی در جنوب کرمان در 12 دی آغاز شد و مابقی استان ها قبل از پایان سال کلاس برگزار خواهد شد.

وی اقدامات کشاورزان در انجام عملیات دقیق و لطف الهی را امری مهم در جهت تحقق تولید مورد نظر و استمرار خودکفایی گندم دانست.

اسفندیاری پور در خاتمه گفت: اقدامات مجموعه سازمان های وزارت جهاد در تامین بذر و کود مناسب و توسعه کشت های مکانیزه در کنار تلاش کشاورزان عاملی مهم در خودکفایی گندم به شمار می رود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان