بازدید 3940

ثبات قیمت نفت با کاهش موجودی و افزایش تولید نفت خام آمریکا

روز پنجشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۴.۵۶ دلار رسید. از دلایل ثبات قیمت نفت در روز جاری، افزایش پرشتاب تولید نفت خام و کاهش موجودی این محصول در آمریکا عنوان شده است.
کد خبر: ۷۵۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 21 December 2017

سیدمحمدعلی علوی- روز پنجشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۴.۵۶ دلار رسید. از دلایل ثبات قیمت نفت در روز جاری، افزایش پرشتاب تولید نفت خام و کاهش موجودی این محصول در آمریکا عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه بدون تغییر ماند و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۵۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت بدون تغییری قابل ملاحظه بشکه ای ۵۸.۱۲ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در هفته های گذشته بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شده بود. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است. 

همچنین، در روزهای اخیر، با انتشار گزارش ها مبنی بر کاهش ۶.۵ میلیون بشکه ای ذخیره ی نفت خام در آمریکا در هفته ی منتهی به ۱۵ ام دسامبر، قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۱ درصد افزایش داشته است. این میزان از کاهش موجودی نفت خام در آمریکا از ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ بی سابقه بوده است. این در حالی است که خالد الفلیح وزیر نفت عربستان پیش بینی کرده است که '' با توجه به شرایط فصلی ای که در ماه های نخست سال ۲۰۱۸ وجود دارد، انتظار می رود که موجودی نفت خام در بازار (حداقل) ثابت مانده و یا (مقداری) افزایش داشته باشد''.  

لازم به ذکر است که میزان تولید نفت خام توسط آمریکا در حال نزدیک شدن به مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز است. در این راستا، بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده، در هفته ی گذشته آمریکا روزانه ۹.۷۹ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است. این میزان از تولید نفت خام از اوایل دهه ی هشتاد میلادی بی سابقه بوده است. تولید نفت خام توسط آمریکا با شتاب زیادی در حال نزدیک شدن به میزان تولید این محصول توسط روسیه و عربستان سعودی است. این دو کشور به ترتیب ۱۱ و ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می کنند. همچنین، تحلیلگران اقتصادی افزایش تولید نفت خام در آمریکا را مانعی در برابر تصمیم اوپک و کشورهای هم پیمان آن برای کاهش تولید نفت و در نتیجه ی آن کاهش مازاد عرضه بر تقاضای این محصول و افزایش قیمت ها می دانند. 

باید خاطر نشان سازیم که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر آن، در روز ۳۰ ام نوامبر، اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند.

افزون بر این، معامله گران بازار نفت در حال رصد تاثیرات احتمالی تصویب لایحه ی اصلاحات مالیاتی دولت آمریکا هستند. به گفته ی بانک بارکلیز، تصویب احتمالی این لایحه در دراز مدت موجب کاهش قیمت ها در بازارهای نفت و گاز خواهد شد. این بانک اذعان داشته است که سیاست های مدنظر دولت آمریکا '' احتمالا منجر به کاهش تقاضای نفت و گاز و افزایش عرضه ی این دو محصول خواهد شد ... زیرا این لایحه مالیات بر (تولید) انرژی های تجدید پذیر و همینطور خودروهای برقی را برداشته و موجب افزایش فعالیت های استخراجی در نواحی قطبی آلاسکای آمریکا می گردد''.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار