بازدید 16796
یک قرارداد گازی مشکوک دیگر:

وقتی دختر را به قیمت ارزان شوهر می دهیم!

وقتی تقویم روز سوم آبان 1396 را نشان می داد، شرکت ملی نفت ایران با یک شرکت نروژی قرارداد گازی را در غیاب رسانه ها به امضا رساند. روزها که گذشت مشخص شد که این قرارداد هم به لحاظ طول مدت و هم به لحاظ قیمت مشکوک است، به طوری که انگار به گفته وزیر نفت به دلیل نبود شوهر دخترمان را به قیمت ارزان شوهر داده ایم!
کد خبر: ۷۵۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 18 December 2017

وقتی تقویم روز سوم آبان 1396 را نشان می داد، شرکت ملی نفت ایران با یک شرکت نروژی قرارداد گازی را در غیاب رسانه ها به امضا رساند. روزها که گذشت مشخص شد که این قرارداد هم به لحاظ طول مدت و هم به لحاظ قیمت مشکوک است، به طوری که انگار به گفته وزیر نفت به دلیل نبود شوهر دخترمان را به قیمت ارزان شوهر داده ایم!

به گزارش تابناک اقتصادی، وقتی صحبت از قراردادهای گازی می شود پشتمان به یکباره می لرزد چرا که هنوز تکلیف پرونده قرارداد کرسنت در کشور مشخص نشده است. قراردادی که یک قرارداد دو سر باخت برای ایران است. اجرا و عدم اجرای این قرارداد باعث تحمیل هزینه های فراوانی به کشور می شود. قراردادی که در دوران وزارت قبلی بیژن نامدار زنگنه به امضا رسید.

حالا هم دوباره گویا یک قرارداد گازی مشکوک دیگر به امضا رسیده است. وقتی که تقویم روز سوم آبان 1396 را نشان می داد شرکت ملی نفت ایران با یک شرکت نروژی یک قرارداد گازی را امضا کرد. این قرارداد در غیاب رسانه ها به امضا رسید و همین باعث شد تا امضای این قرارداد قدری مشکوک به نظر برسد. بررسی ها نشان می داد که این قرارداد هم به لحاظ طول مدت آن و هم به لحاظ قیمت فروش گاز با ابهامات جدی رو به رو است.

طول مدت این قرارداد 20 سال عنوان شده است و باید این قرارداد به هیات وزیران ارائه می شد که ظاهراً این اتفاق رخ نداده است و در باب قیمت نیز که انتقادات جدی تری به آن وارد است باید گفت که هر مترمکعب گاز به میزان 7 سنت در اختیار این شرکت نروژی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که نرخ خوراک پتروشیمی های گازی حدود 8 سنت می باشد. پتروشیمی هایی که برای داخل کشور اشتغال زایی می کنند. از طرفی این قیمت نسبت به قیمت های فروش گاز ایران در سایر قراردادها از جمله قرارداد گازی با ترکیه، بسیار پایین تر است و این باعث خواهد شد که سایر خریداران گاز ایران در منطقه از قیمت گاز فروخته شده در قراردادهای خود شکایت کنند.

البته بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به این انتقادات عنوان کرده است که ملاک قراردادن قیمت فروش گاز به ترکیه برای دیگر قراردادها درست نیست؛ چرا که قرارداد ترکیه بسیار گران و دست نیافتنی است. وی حتی قرارداد فروش گاز به ترکیه را "به شوهر دادن دختر به پسر پادشاه" تشبیه کرده و گفته چون مشتری برای گازمان نداریم باید بقیه دخترها را به قیمت ارزان شوهر دهیم وگرنه می ترشند!

هدایت الله خادمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در مورخه 10 آذر 1396 در مصاحبه با خبرگزاری مهر در رابطه با قرارداد فروش گاز به شرکت نروژی گفت: با اجرای قرارداد، وزارت نفت یارانه 8 هزار میلیارد تومانی برای این شرکت نروژی قائل شده است. وی پیرامون شیوه قیمت گذاری گاز طبیعی یا فرمول تعیین قیمت گاز تحویلی به این شرکت نروژی، افزود: طبق این فرمول، در قیمت‌ های فعلی نفت یعنی نفت ۴۰ تا ۷۰ دلاری، قیمت گاز طبیعی تحویلی به این شرکت معادل ۷ تا ۱۳ سنت تخمین زده می ‌شود که طبق گفته وزیر نفت، زیر قیمت تمام شده تولید یک متر مکعب گاز طبیعی است. شایان ذکر است که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت هزینه تمام شده تولید هر مترمربع گاز طبیعی در داخل کشور را 14 الی 15 سنت اعلام کرده بود.

همان گونه که ملاحظه می شود با توجه به اخبار منتشر شده پیرامون این قرارداد و شرایط آن، احتمالا با یک قرارداد گازی پر سر و صدای دیگر رو به رو هستیم مثل آنچه که در قرارداد کرسنت رخ داد و یا مثل آنچه که در مورد قرارداد گازی ترکیه اتفاق افتاد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۱
ادعای نگرش کالایی به زن در جوامع غربی داشتید که. این جه تیتریه؟؟؟؟؟؟
احمق مگه میشه انسانی را خرید و فروش کرد؟؟؟؟

عنوان خبرت را درست کن..
تیترتون هم تحقیر مرد و هم زن
مسئله کارشناسی مهم و مثال غیر کارشناسی و پیش پا افتاده اقای وزیر در نقد بسیار ضعیف عمل کردند هر کاری که در دولت قبل صورت گرفته باید صورت بگیرد اما اقای زنگنه شیوه اجرای ان را عوض میکند
عزیزم مشکل از اینه ما با دنیا سر جنگ داریم
باعث تاسف است
اتفاقا من هم یه پسری رو میشناسم که معتاده چند بار هم به جرم سرقت دستگیر شده تو کار قاچاق هم هست ولی در مجموع بچه خوبیه چند وقته دنبال یه دختر خوب میگرده
آخه این چه تیتریه؟ یه کم یاد بگیرید به زنها احترام بگذارید
هردم از این باغ بری میرسد!
این تیتر با متن ربطش چیه تابناک جان؟
کار زنگنه درسته .حتما راه دیگری نبود.حتما. الان هم داره دنیا به سمت اتفاده از سوختها غیرفسیلی میره و هر سال صدها میلیارد در این زمینه سرمایه گذاری میشه و چند سال آینده کسی خریدار نفت و گاز نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل