بازدید 2723

مراکز پژوهشی به صورت جزیره‌ای و بر اساس دستور کار می‌کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از اینکه مراکز مهم پژوهشی به صورت جزیره‌ای و بر اساس دستور رئیس مرکز کار می‌کنند، خواستار آن شد که همه کمیسیون‌ها توان خود را برای اعمال پیشنهادهای ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قوانین به کار گیرند.
کد خبر: ۷۵۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 17 December 2017

 

جمشید جعفر پور در آیین «روز پژوهش و تجلیل از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم خاطرنشان کرد: ما امروز باید شاهد تاثیرات قوی حوزه ها در عرصه تقنین باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر نظام ما با این همه سابقه و پیشینه قوی، هنوز در مساله قانونگذاری تاثیرگذاری لازم را نداشته باشد، باید علت این خلاء آسیب شناسی شود.

وی با اشاره به این که نگاه های فقهی و شرعی باید در قانون تجلی پیدا کند، گفت: حوزه علمیه قم به عنوان حوزه بهره مند از یک نظام پژوهش قوی و باسابقه، می تواند جهت دهنده قوانین در حال تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.

وی با اشاره به اهمیت منابع و امکانات در حوزه علوم انسانی گفت: ما در حوزه علوم انسانی مانند علوم تجربی به آزمایشگاه و فناوری های سخت افزار نیاز نداریم بلکه افکار افراد مورد توجه می باشد که حوزه های علمیه در این زمینه بسیار غنی هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در شهر مقدس قم، مراکز فقهی، علمی و پژوهشی زیادی تاسیس شده است و از این جهت احساس ضعف و خلاء نمی کنیم ولی اگر این امکانات علمی و پژوهشی، به خوبی مدیریت و سازماندهی نشود با مشکل مواجه خواهیم بود و برای این مساله باید فکر اساسی کنیم.

جعفر پور خاطرنشان کرد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، زمینه خوبی برای فعالیت حوزه های علمیه فراهم شده به گونه ای که برای مدیریت پیگیری همه فعالیت های پژوهش اعم از تاسیس مراکز، رشته ها و پایان نامه ها به حوزه اختیار تام داده شده است.

وی گفت: این مباحث توقع ایجاد می کند که خروجی قابل توجهی از حوزه علمیه قم در بحث قانونگذاری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه باید در حکومت اسلامی به خوبی نفوذ قابل توجهی داشته باشند و معنای مستقل بودن حوزه، برکنار ماندن از حاکمیت نیست، حاکمیت برای نفوذ عالمانه حوزه متناسب با واقعیت ها و نیازها تلاش می کند.

جعفرپور اظهار داشت: ما باید به جامعه آشنا باشیم و حتی برای ارائه یک پیشنهاد به مجلس، با مناسبات و ارتباطات مجلس، حتی تفاوت بین مجلس های مختلف و تنوع نمایندگان آشنا باشیم تا بتوانیم یک پیشنهاد را خوب عملیاتی کنیم.

وی اظهار داشت: اگر حجاب و امر به معروف و نهی از منکر را بخواهیم قانونگذاری کنیم باید بدانیم وضعیت جامعه و مجلس چگونه است، نظام ما ولایت فقیه است باید ببینیم اگر حضرت علی(ع) بود و یا امام زمان (عج) ظهور کند با این وضعیت فعلی چه کار می کردند؟

وی خاطرنشان کرد: نباید تنها مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برای شرعی سازی قوانین کار کند بلکه همه مراکز حوزوی باید به این سمت بروند، فلسفه وجودی حوزه نیز پیاده کردن احکام خداوند در جامعه است و هنر فقه و فلسفه آنها نیز برای پیاده کردن این احکام باشد.

جعفرپور تصریح کرد: عدم مدیریت و سازماندهی مراکز پژوهشی یک مشکل است و مراکز مهم پژوهشی ما به صورت جزیره ای کار کرده و هر کس بر اساس دستور رئیس خود، کار می کند.

وی ادامه داد: کمیسیون ها باید تمام توان خود را برای اعمال پیشهادهای ارائه شده از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را در قوانین به کار بگیرند.

جعفرپور گفت: کمبود نوآوری در پژوهش های مراکز ما از آسیب های فراروی می باشد و گاهی زحمت های زیادی کشیده شده ولی خروجی مناسب نیست، گاهی ارتباط مراکز با هم ضعیف است و باید هم افزایی بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: تفکر، مقدمه تحقیق است و علمای فلسفه علم می گویند ما انواع تفکر داریم، گاهی برخی افراد سعی می کنند در تفکر مقابل خود، مشکلاتی را پیدا و برجسته کنند، در حالی که باید پژوهش ها را به مذاکره و نمایش بگذاریم که ضعف ها پیدا و برطرف شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی دنبال نقیصه های گفتاری و نوشتاری هستیم در حالی که در پژوهش نباید دنبال محکوم کردن رقیب خود باشیم، در پژوهش باید همکاری و تعاون باشد تا انرژی کمتری صرف شود.

در این آیین آیت الله احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز سخنرانی کرد و برخی پژوهشگران نقطه نظرات خود را بیان کردند.

در پایان این مراسم از برخی پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تجلیل شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل