بازدید 3346

افزایش قیمت نفت با توقف عرضه ی نفت توسط خط صادراتی فورتیس و اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک

روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۳۱ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، توقف صادرات نفت خام از خط لوله ی نفتی فورتیس بریتانیا، ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت خام اوپک و کاهش ذخایر نفت خام عنوان شده است. این در حالی است که تولید نفت خام توسط آمریکا افزایش داشته و موجب شده که قیمت ها به طور غیرقابل کنترلی افزایش نیابد.
کد خبر: ۷۵۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶ 15 December 2017

روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۳۱ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، توقف صادرات نفت خام از خط لوله ی نفتی فورتیس بریتانیا، ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت خام اوپک و کاهش ذخایر نفت خام عنوان شده است. این در حالی است که تولید نفت خام توسط آمریکا افزایش داشته و موجب شده که قیمت ها به طور غیرقابل کنترلی افزایش نیابد.    

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۳ سنت (۰.۲۰ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۴۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۳ سنت افزایش (۰.۵۸ درصد) بشکه ای ۵۷.۳۷ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در هفته ی جاری بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شد. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است.  

لازم به ذکر است که اخیرا پس از کشف ترک خوردگی در بزرگترین خط لوله ی صادراتی بریتانیا که فورتیس نام داشته و در میدان های گازی و نفتی دریای شمال قرار دارد، تصمیم گرفته شده است که صادرات نفت خام از این خط لوله برای چندین هفته جهت انجام عملیات تعمیر متوقف شود. صادرات نفت توسط این خط صادراتی تاثیر بسزایی در تعیین قیمت نفت خام دارد زیرا خط صادراتی فورتیس مهمترین خط لوله ی نفتی از میان پنج خط صادراتی عمده ای است که با توجه به آن ها قیمت نفت برنت تعیین می گردد. گفته می شود که روزانه ۴۵۰،۰۰۰ بشکه نفت از طریق لوله های نفتی فورتیس به کشورهای مختلف صادر می شود. در صورتی که صادرات نفت از این خط لوله برای چندین هفته متوقف شود انتظار می رود که به قیمت نفت برنت همچنان افزوده شود. 

افزون بر این، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک و کشورهای هم پیمان این نهاد بر افزایش قیمت نفت تاثیر گذار بوده است. سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از بشکه ای ۲۷ دلار در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۶ به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد. این نکته قابل ذکر است که تنها  از ماه ژوئن سال جاری قیمت نفت به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه نوامبر، اوپک عرضه ی نفت خام را به میزان ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است.

باید خاطر نشان سازیم که در روز ۳۰ ام نوامبر، اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. با توجه به نگرانی های مطرح شده توسط روسیه در خصوص افزایش شدید و غیر منتظره ی قیمت نفت، و همچنین امکان استخراج بیشتر نفت شل توسط آمریکا با کاهش تولید نفت اوپک، اوپک و کشورهای خارج از این نهاد توافق کردند که امکان خروج از این قرارداد در صورت افزایش چشمگیر تقاضا و بالارفتن بی رویه ی قیمت نفت وجود داشته باشد. 

همچنین، گفته می شود که با افزایش قیمت نفت شرکت هایی مانند بی پی، رویال داچ شل، اگزون موبیل، چورون و توتال به سود بیشتری دست خواهند یافت.

باید به این نکته اشاره گردد که از دلایلی که ممکن است باعث شود اوپک نتواند مبادرت به کاهش مازاد عرضه بر تقاضا و افزایش قیمت ها کند، افزایش میزان تولید نفت خام در آمریکا است. گزارش ها حاکی از آن است که از اواسط سال ۲۰۱۶ تولید نفت خام در آمریکا ۱۶ درصد افزایش داشته و به مجموع ۹.۷۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. میزان تولید نفت در آمریکا در حال نزدیک شدن به مقدار تولید این محصول توسط روسیه و عربستان است. این در حالی است که در هفته ی منتهی به ۸ دسامبر، ذخایر نفت خام آمریکا به میزان ۵.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داشته و به مجموع ۴۴۲.۹۹ بشکه رسیده است. این چهارمین هفته ی متوالی ای است که موجودی نفت خام آمریکا کاهش یافته است. همچنین، به گفته ی آژانس بین المللی انرژی، افزایش فعالیت استخراج نفت شل در آمریکا باعث خواهد شد که درنیمه ی نخست سال ۲۰۱۸ بازار با مازاد عرضه بر تقاضا مواجه شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر