بازدید 9101

کلاهبرداری گسترده با فروش زمین های وقفی

کد خبر: ۷۵۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹ 30 November 2017

اعضای یک باند هشت نفره که زمین های وقفی معروف به «سروقدی ها» را در مشهد قطعه بندی کرده و با فروش غیرقانونی این زمین ها میلیاردها تومان به جیب زده اند، با صدور دستورات ویژه قضایی و تلاش شبانه روزی کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی در چنگ قانون گرفتار شدند.

به گزارش خراسان، رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی روز گذشته با بیان این مطلب به تشریح جزئیات بیشتری از این پرونده کلاهبرداری پرداخت و گفت: حدود یک ماه قبل فردی با تسلیم شکوائیه ای به پلیس آگاهی مدعی شد، شخصی که تشابه اسمی با واقف زمین های معروف به «سروقدی ها» را دارد با دایر کردن بنگاه معاملاتی در بولوار دوم طبرسی شمالی، بخش زیادی از زمین های وقفی را به طور غیرقانونی قطعه بندی کرده است و آن ها را با مبالغ میلیونی به فروش می رساند.

سرهنگ کارآگاه «حمید رزمخواه» افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، پیگیری این پرونده به اداره عملیات ویژه سپرده شد و گروه ورزیده ای از کارآگاهان با فرماندهی مستقیم سرهنگ حسین جوانبخت (رئیس اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی) به رصدهای اطلاعاتی پرداختند.

وی اضافه کرد: همزمان با آغاز تحقیقات غیر محسوس در محل، مشخص شد که فروشندگان زمین های مذکور هیچ گونه نسبت و ارتباطی با واقف ندارند و برای رسیدن به اهداف مجرمانه، از یک تشابه اسمی استفاده کرده اند. وی تصریح کرد: این گونه بود که بررسی ها در این پرونده با راهنمایی و دستورات ویژه ای از سوی قاضی شعبه 213 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد وارد مرحله جدیدی شد و کارآگاهان پس از استعلام از مراکز ذی صلاح مانند اوقاف، شهرداری و... دریافتند که با پرونده کلاهبرداری های گسترده روبه رو هستند.

این مقام ارشد انتظامی خاطر نشان کرد: در اولین مرحله از اقدامات پلیسی، رئیس اداره عملیات ویژه پس از تجزیه و تحلیل های اطلاعاتی، از کارآگاهان خواست برای شناسایی اعضای باند، به طور نفوذی عمل کنند و به عنوان خریدار بخشی از زمین های مذکور به تحقیق بپردازند.

سرهنگ کارآگاه رزمخواه تاکید کرد: بدین ترتیب گروهی از کارآگاهان به سرپرستی سروان نوری (افسر پرونده) بررسی های خود را در تماس با «ع» (بنگاه دار) برای خرید یک قطعه زمین ادامه دادند. در همین حال «ع» مدعی شد: یکی از بستگان نزدیکش بیمار است و برای مراقبت از او در مرکز درمانی به سر می برد به همین خاطر از کارآگاهان خواست برای نوشتن قولنامه خرید به مرکز درمانی بروند!!

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی ادامه داد: حدود 15 روز قبل با یک قرار صوری در مرکز درمانی، حلقه های آهنین قانون بر دستان این فرد گره خورد و بدین ترتیب عملیات متلاشی کردن اعضای باند با دستورات ویژه و نظارت مقام قضایی آغاز شد. سرهنگ «حمید رزمخواه» افزود: طبق دستور قاضی پرونده، پارچه نوشته ای بر سر در بنگاه معاملاتی این مرد 40 ساله نصب شد تا کسانی که زمین های مذکور را خریداری کرده اند برای پیگیری موضوع به دادسرای مشهد مراجعه کنند و این گونه بنگاه املاک یاد شده نیز پلمب شد.


وی با بیان این که ادامه تحقیقات نشان می داد برخی از اعضای باند به صورت دلالی و واسطه گری برای فروش زمین ها عمل می کنند، تصریح کرد: افرادی از اعضای باند که دارای سوابق کیفری هستند و سردسته آنان که مرد 56 ساله ای است و سابقه شرارت نیز دارد با ایجاد رعب و وحشت و درگیری از هرگونه ادعای اشخاص درباره زمین های مذکور جلوگیری می کردند بنابراین، سه عضو دیگر باند با تدابیر ویژه پلیسی و در عملیات های غافلگیرانه با دستورات قاطع قضایی به دام افتادند و این پرونده وارد مرحله دیگری شد.


سرهنگ کارآگاه «حمید رزمخواه» گفت: در اثنای رسیدگی به پرونده، یکی از مدیران «تولیت موقوفه سروقدی ها» با مراجعه به پلیس آگاهی از گم شدن اسناد مهمی هنگام تغییر و تحول در مدیریت این تولیت خبر داد و بدین ترتیب شاخه دیگری از عملیات کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی در این باره متمرکز شد.


وی اضافه کرد: نتیجه تحقیقات محسوس و غیرمحسوس کارآگاهان به فردی رسید که کارمند سابق این تولیت بود و امور حقوقی را انجام می داد.


سرهنگ «رزمخواه» خاطرنشان کرد: با دستور قاضی شعبه 213 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، محل زندگی و کار این فرد بازرسی شد و اسنادی که چند بار تغییر مکان نیز یافته بود، هنگام اسباب کشی و انتقال به مکان دیگر کشف شد. این مقام انتظامی با اشاره به دستگیری این فرد و پسرش در ماجرای گم شدن اسناد مهم، تصریح کرد: بررسی ها بیانگر آن بود که این متهم تحصیلات ابتدایی دارد اما به عنوان نماینده حقوقی فعالیت می کرد. سرهنگ رزمخواه گفت: تاکنون بیش از 50 نفر از اعضای این باند شکایت کرده اند و بررسی ها نشان می دهد که بیش از 200 میلیارد تومان نیز زمین فروخته شده است.


وی با تاکید بر این که تاکنون هشت تن از متهمان دستگیر و روانه زندان شده اند، افزود: متهمان پرونده زمین هایی را در بولوار طبرسی شمالی و منطقه کشمیری در بولوار رسالت به صورت قطعات 100، 250 و 350متری به فروش می رساندند که تحقیقات در این باره همچنان با دستور قضایی ادامه دارد.

وی از شهروندانی که احتمالا زمین های مذکور را به صورت قولنامه ای خریداری کرده اند، خواست برای پیگیری موضوع به اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی مراجعه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار