بازدید 10238
۱

زلزله‌زدگان همچنان در انتظار امداد مناسب

کد خبر: ۷۴۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 16 November 2017
 امدادرسانی به زلزله‌زدگان سرپل ذهاب و قصرشیرین در حالی وارد روز چهارم خود شده  است که همچنان ناهماهنگی و توزیع نامناسب اقلام مورد نیاز مردم مهم‌ترین مشکل حادثه‌دیدگان است.

به گزارش شرق، خبرنگار اعزامی روزنامه «شرق»، مردم زلزله‌زده همچنان در شرایط نامناسبی به سر می‌برند و سرمای هوا وضعیت را برای آنها سخت‌تر کرده  است. مهم‌ترین نیاز مردم کرمانشاه همچنان پتو، لباس گرم و چادر است و مواد غذایی برای رفع نیاز وجود دارد.

سردار مؤمنی، جانشین فرماندهی ناجا، که روز گذشته برای بازدید از منطقه رفته بود، نیز به وجود برخی مشکلات در نحوه توزیع امکانات اشاره کرد و گفت: مشکلاتی وجود داشته است که به نظر می‌رسد برطرف شده ‌باشد. 

وی همچنین درباره مشکلاتی که حین انتقال اقلام کمکی مردم به منطقه به وجود آمده بود هم ضمن تأیید این خبر گفت: برخی مشکلات جزئی وجود داشت. پلیس مطلع نبوده که محموله‌ای در حال انتقال به منطقه است و مشکلاتی جزئی برای آن به وجود آمده بود که خدا را شکر موفق شدیم آن را برطرف کنیم.  

مشاهدات خبرنگار ما حاکی است حضور مردم از شهرهای مختلف دیگر نسبت به روزهای اول بیشتر شده است و شهروندان در قالب گروه‌های چندنفره کمک‌هایی جمع‌آوری کرده و به منطقه آمده‌اند و بین مردم توزیع می‌کنند هرچند مسئولان اعلام کرده‌اند بهتر است کمک‌های مردمی از سوی مکان‌هایی که ارتش و سپاه اعلام کرده‌اند بین مردم توزیع شود و مردم خیر اقلام را به این محل‌ها تحویل بدهند تا مأموران با توجه به شناختی که از منطقه زلزله‌زده دارند با مدیریت بهتری بتوانند این اقلام را توزیع کنند، اما حجم خرابی‌ها و تعداد مردم نیازمند آن‌قدر زیاد است که برخی از هم‌وطنان خودشان به توزیع این اقلام می‌پردازند.

اکیپ‌هایی از سمن‌ها از شهرهای مختلف نیز به منطقه آمده‌اند. بیشترین اقلامی که این اکیپ‌ها با خود حمل می‌کنند لوازم بهداشتی برای زنان و کودکان و همچنین لباس‌های گرم است. 

خیرانی که در محل حضور دارند، می‌گویند آنچه مسلم است، مردم به همه‌چیز نیاز دارند و نمی‌توان گفت چه وسیله‌ای از دیگری واجب‌تر است، اما نکته اینجاست که منطقه به‌شدت سرد است و نبود وسایل گرمایشی بیشتر به چشم می‌آید اما حتی داروهای کمکی مثل قرص سرماخوردگی یا مسکن نیز بسیار لازم است چراکه کودکان و افراد مسن زیادی در فضای باز مانده و سرمازده شده‌اند. 

نوشیدنی‌های گرم نیز از دیگر خوراکی‌های مورد نیاز مردم منطقه است. این خیران می‌گویند ارسال مواد غذایی مثل برنج و روغن فعلا نمی‌تواند به مردم کمک کند چراکه هنوز امکان آشپزی وجود ندارد.

 اگر مردم می‌خواهند چنین اقلامی را بفرستند، بهتر است در اختیار هلال‌احمر و یا آشپزخانه‌هایی قرار دهند که بین مردم غذای گرم توزیع می‌کنند.

خبرنگار ما گزارش می‌دهد برخی از شهروندان که رستوران‌دار هستند نیز در منطقه حاضر شدند و غذای گرم توزیع می‌کنند اما تعداد مردم مصیبت‌زده بسیار زیاد است و این غذاها نمی‌تواند کفاف همه را بدهد.

 قرار بود از دیروز میان مردم روستاهای زلزله‌زده که هیچ امدادگری به آنجا نرفته نیز امدادگران حاضر شوند و به آنها هم رسیدگی کنند که هنوز این اتفاق نیفتاده است. بیشتر زلزله‌زدگان از اقوام خود در شهرهای دیگر کمک می‌گیرند.

 کمبود سوخت نیز از دیگر مشکلات زلزله‌زدگان است. ضمن اینکه به گفته امدادگران هلال‌احمر، به محض اینکه شرایط از حالت بحران خارج شود آنچه مردم زلزله‌زده را تهدید خواهد کرد انواع بیماری است چراکه در این چند روز وضعیت بهداشتی مردم اصلا خوب نبوده است و حتی تعدادی از افراد ضعیف ازجمله بچه‌ها و مسن‌ترها سرمازده شده‌ و تغذیه درستی نداشته‌اند. 

عدم استراحت کافی، فشار شدید روانی و کمبود غذا و مکانی برای زندگی به‌شدت مردم منطقه را عصبی کرده است و حتی با امدادگران و مأموران پلیس عصبی برخورد می‌کنند اما تقریبا همه سعی می‌کنند با آرامش به این مردم امدادرسانی کنند  و در برابر اعتراض‌های جزئی نیز با آرامش برخورد می‌کنند.

یکی از امدادگران درباره وضعیت موجود می‌گوید: این تصور که به محض اسکان مردم وضعیت عادی می‌شود، اصلا تصور درستی نیست. این تازه اول راه است درواقع به محض اسکان مردم وضعیت بحرانی به نظم می‌رسد و تازه ما باید یک‌به‌یک به سراغ زلزله‌زدگان برویم و از وضعیت بهداشتی آنها مطلع شویم تا زمانی که این افراد در خانه‌هایشان ساکن نشوند، وضعیت بحرانی است.

وی از خیران خواست لباس‌های گرم، فلاسک چای، خرما، گردو و اقلامی که در بالابردن سطح انرژی بدن موثر است و می‌تواند فرد را گرم نگه ‌دارد، به منطقه ارسال کنند. 

به گفته این امدادگر، مسئله دیگری که باید به آن توجه شود مواد شوینده است. او می‌گوید: مردم منطقه زلزله‌زده چندین روز است که حمام نکرده‌اند و هیچ وسیله شوینده‌ای در اختیار آنها قرار ندارد.

 امکان ضدعفونی‌کردن دست‌ها و شستن دست و صورت با آب و صابون وجود نداشته است. امکان قضای حاجت به صورت بهداشتی وجود نداشته است و این وضعیت سلامت مردم و شیوع بیماری‌های عفونی و انگلی بین مردم را بالا می‌برد بنابراین کالای دیگری که بسیار مورد نیاز است مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده است. 

شیرخشک و غذای تقویتی برای بچه‌ها بسیار لازم است. در چند روز گذشته با مادرانی مواجه شدم که فرزند شیرخوار داشتند اما چون نتوانسته بودند به مقدار کافی غذا بخورند و تحت استرس شدید قرار داشتند، شیر کافی برای سیرکردن فرزندانشان نداشتند. باید به این مادران و فرزندان بیشتر توجه شود.

این امدادگر می‌گوید: مردم جنوب بسیار کمک کردند و اقلام زیادی فرستاده‌اند. خرماهایی که از جنوب رسیده بسیار به مردم کمک کرده است. خرما و خشک‌بار، حلوا ارده و اجناسی از این قبیل خیلی به مردم زلزله‌زده کمک می‌کند. ضمن اینکه باید به روستاها هم توجه شود. 

وضعیت روستاهای زلزله‌زده از شهر سرپل ذهاب، قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب بدتر است. روستاهایی هستند که هنوز هیچ امدادگری به آنجا نرفته است. اگر خیری به منطقه می‌آید بهتر است به آن روستاها برود و به مردم کمک کند. زمانی که مردم به این روستاها می‌روند چادر، پتو، لباس گرم و لوازم شوینده و آجیل حتما با خود ببرند.

بنا بر این گزارش، تلاش‌ها برای امدادرسانی همچنان ادامه دارد و سپاه، ارتش و هلال‌احمر و خیران در منطقه هستند و تلاش می‌کنند وضعیت را از حالت بحرانی خارج کنند اما همچنان مردم در وضعیت نامناسبی به‌سر می‌برند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پس اینهمه سازمان عریض و طویل امدادی به چه دردی میخورند,واقعا بحران مدیریت داریم,باید مدیر وارد کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی