بازدید 6904

هشدار درباره مصرف روزانه محصولات آرایشی و بهداشتی

کد خبر: ۷۴۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲ 13 November 2017
متخصصان زیبایی هشدار دادند: نتایج یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که زنانِ استرالیایی با استفاده مداوم و روزانه از محصولات آرایشی و بهداشتی باعث می‌شوند که دست‌کم ۳۰۰ نوع ماده شیمیایی مصنوعی جذب پوست‌ بدنشان شود.

به گزارش ایسنا، نتایج این مطالعه، هشدار متخصصان زیبایی را در پی داشته است.

کیتسا یانیوتیس، یک متخصص زیبایی در این کشور در گفت‌وگویی با مجله ،FEMALE واقعیت ناخوشایند و ترسناکی را در مورد سلامت زنان در رابطه با مصرف روزمره لوازم آرایشی و بهداشتی آشکار ساخت مبنی بر اینکه بسیاری از این محصولات برای سلامتی مضر هستند چرا که ایمنی بسیاری از آنها هرگز آزمایش نشده است.

وی تاکید کرد: این محصولات می‌توانند با بروز مشکلاتی چون ناباروری، اختلالات عصبی، آسیب‌های رشدی و مشکلات زیست محیطی  مرتبط باشند. همچنین بدیهی است که این محصولات می‌توانند به بروز مشکلات پوستی و پیری زودرس منجر شوند.

این متخصص تشریح کرد: انواع مختلفی از این مواد شیمیایی و مصنوعی در لوازم آرایشی به کار می‌روند که زنان هر روز مقدار قابل توجهی از آنها را روی پوست صورت خود استفاده می‌کنند. یکی از شناخته‌شده ترینِ این موادِ نگهدارنده "پارابن‌"ها هستند که مصرف آنها ممنوع اعلام شده است چون به راحتی جذب پوست شده و سرطان‌زا هستند. این ماده باعث اختلال در سیستم غدد درون ریز می‌شود.

ماده شیمیایی دیگری که به هنگام خرید محصولات زیبایی باید به آن توجه شود، "فنوکسی اتانول" است.

این متخصص زیبایی توضیح داد: معمولا فنوکسی اتانول به عنوان نگهدارنده جایگزین پارابن می‌شود با این حال مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیب نیز در مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات با بروز مشکلاتی در سیستم عصبی و مغز آنها مرتبط بوده است. این ماده علاوه بر آن باعث ایجاد اگزمای پوستی شده و همچنین برای سیستم عصبی، کلیه‌ها، کبد و ریه هم سمی است.

فنوکسی اتانول بیشتر در محصولات مراقبت از پوست و مو به کار می‌رود.

"فرمالدئید" نیز ماده شیمیایی دیگری است که به عنوان ماده سرطان‌زا شناخته شده و بیشتر در لوازم آرایشی و لاک ناخن استفاده می‌شود.

شماری از ترکیبات شیمیایی دیگر نیز در کنار این ترکیبات در محصولات فوق استفاده می‌شوند. از بیشترین محصولاتی که شامل این مواد شیمیایی هستند می‌توان به صابوها،‌ لاک ناخن، عطر و دئودرانت و خمیر دندان اشاره کرد.

این متخصص زیبایی همچنین یادآور شد: کلماتی چون «طبیعی» و «ارگانیک» برای بسیاری از این محصولات معمولا بدون مجوزهای لازم استفاده می‌شود و این بدان معنی است که شما نمی‌توانید به این قبیل کلمات اعتماد کنید، چون این محصولات هنوز هم می‌توانند شامل عناصر سمی باشند.

به گزارش دیلی میل، این متخصص زیبایی معتقد است اگرچه خودداری از مصرفِ این محصولات کار دشواری است اما نباید سلامتی را قربانیِ زیبایی کرد و بنابراین باید تا می‌توان کمتر از لوازم آرایشی آلوده استفاده کرد تا سموم کمتری جذب بدن شود.

وی همچنین توصیه کرده است که مشتریان این محصولات باید نحوه صحیح خواندن برچسب روی کالاها را یاد بگیرند تا هنگام خرید بتوانند برچسب روی لوازم آرایشی و بهداشتی را با دقت بخوانند و از ترکیبات شیمیایی موجود در آن اطلاع پیدا کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر