بازدید 9489
«محسن هاشمی» در گفت‌وگو با «تابناک»؛

گزارش تخلفات شهرداری و شورای شهر قبلی محرمانه است!

در طول مدت سپری شده از آغاز فعالیت شورای شهر تهران، گزارش هایی از سوی نهادهای نظارتی درباره تخلفات شهرداری و شورای شهر به دست ما رسیده است که با توجه به محرمانه بودن این گزارش ها و منع قانونی طرح آن در جلسه علنی، این گزارش ها در جلسه غیرعلنی به سمع اعضای شورا رسید.
کد خبر: ۷۴۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 05 November 2017
«محسن هاشمی رفسنجانی» پسر ارشد آیت الله مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی است که در انتخابات اخیر شورای شهر تهران به عنوان نفر اول این انتخابات، راهی پارلمان شهری پایتخت شد. او که در حوزه مدیریت شهری فردی با تجربه است و البته کارنامه موفقی هم دارد، در انتخابات اخیر شورا، بیش از یک میلیون و 700 هزار رأی مردم تهران را ب دست آورد و اکنون بر کرسی ریاست شورای شهر تهران تکیه زده است.

به گزارش «تابناک»؛ او سیزده سال ریاست هیأت‌مدیره و مدیرعاملی شرکت متروی تهران را بر عهده داشت. «محسن هاشمی» در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود، اما در نهایت با 2 رأی اختلاف مغلوب «محمدباقر قالیباف» شد و با روی کار آمدن دولت «حسن روحانی» به عضویت هیأت‌مدیره شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور درآمد.

نایب‌رئیسی اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری و عضو هیأت مدیره سازمان صنایع دفاع و مدیرعاملی متروی تهران، از جمله مسئولیت های وی بوده است
.
اعلام رقم دقیق بدهی‌های شهرداری تهران/ گزارش تخلفات شهرداری و شورای شهر قبلی محرمانه است 

هرچند «محسن هاشمی رفسنجانی» پس از اینکه رأی اول تهران را کسب کرد، همه فکر می کردند که کرسی دار شهرداری تهران خواهد شد، اجماع اصلاح طلبان برای اینکه ترکیب اصلاح طلب شورای شهر حفظ شود و هیچ یک از اعضای علی البدل که همگی اصولگرا هستند به شورا راه پیدا نکنند، باعث تبعیت او از این تصمیم جریانی شد و فرزند ارشد آیت الله مرحوم عطای شهرداری را به لقایش بخشید.

با پذیرفتن این تصمیم، جمعی اصلاح طلبان از سوی «محسن هاشمی» با وجود اینکه او میثاق نامه مربوط به این مسأله را امضا نکرده بود، رئیس فعلی شورای شهر تهران، مناسب ترین گزینه برای این مسئولیت معرفی شد و با وجود اینکه افرادی مثل مسجد جامعی و الویری در بین اعضای شورا حضور داشتند، در نهایت رأی به ریاست او بر پارلمان شهری پایتخت داده شد.

آنچه در ادامه می خوانید، ماحصل پرسش و پاسخ خبرنگار «تابناک» با «محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس شورای شهر تهران است.

س) ارزیابی شما از اقداماتی که در گذشته در شهرداری تهران و شورای شهر تهران انجام شده است چیست؟

نقاط ضعف و قوت شهرداری تهران در دوره‌های قبل

- طبیعتا ارزیابی عملکرد قبلی شورای شهر و شهرداری تهران ـ که حدود 20 سال به طول انجامیده است ـ فرصت گسترده ای را می طلبد و در این حوزه، شاهد عملکردهای مثبت و بعضا منفی هستیم. البته براساس برآوردی که پیش از فعالیت مدیریت شهری از عملکرد گذشته داشتیم، فعالیت های عمرانی خودرو محور و بهسازی تصویر تهران، به عنوان نقاط مثبت اصلی مدیریت شهری گذشته مطرح بود، در صورتی که به ساماندهی سیستم حمل ونقل عمومی علی الخصوص سامانه حمل ونقل ریلی باید اولویت های بیشتری داده می شد.

افزایش بی رویه هزینه های اداره شهر نیز به عنوان یکی از ضعف ها بدون ایجاد درآمد پایدار اصلی به شمار می آمد، اما در حدود دو ماه گذشته از مسئولیت مدیریت شهری جدید گزارش ها و اطلاعات و مدارکی از نهادهای نظارتی و مدیران زیرمجموعه دریافت کردیم که البته هنوز کامل نیست و طبیعتا پس از بررسی و جمع بندی آنها، می توان گزارشی جامع از عملکرد دوره گذشته به اطلاع افکارعمومی و شهروندان رسانده شود. البته یکی از این طرح ها، تصویبی شورا الزام شهرداری به ارائه گزارش ارزیابی وضعیت شهرداری تهران طی یکصد روز است که امیدواریم به موقع ارائه شود
.

س) مهمترین مشکلاتی که اکنون شهر تهران درگیر آن است و برنامه های آتی مدیریت شهری برای رفع آنها چیست؟

ترافیک و آلودگی‌ هوا مهمترین مشکلات مردم تهران است

- به لحاظ محیطی، مهمترین معضلی که شهروندان تهرانی از آن در حال حاضر رنج می برند، ترافیک و پیامدهای آن نظیر آلودگی هواست و راه حل آن نیز در توسعه شبکه حمل ونقل عمومی و افزایش ظرفیت مترو است. در سال های اخیر در حوزه توسعه زیرساخت مترو اقدامات خوبی انجام شده که نیاز به تکمیل و تأمین تجهیزات ثابت و متحرک دارد که بتوان در این دوره ظرفیت مترو را از حدود 2.5 میلیون سفر در روز به دو برابر این رقم رساند. البته تقاضای رسیدگی به آسیب های اجتماعی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و جمعیت انبوه حاشیه نشین تهران است که در شهرهای اقماری نیز به وضوح دیده می شود.

توازن منابع مالی مدیریت شهری تهران مخدوش شده است

اما از نظر داخلی مهمترین مشکل مدیریت شهری در حال حاضر نبود درآمد پایدار و لذا کمبود منابع مالی و فربه شدن بدنه شهرداری تهران است که با اتکای بیش از حد به درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم هم توزان منابع مالی مدیریت شهری مخدوش شده است و هم در دوره فعلی شهرداری دچار کمبود نقدینگی شده است، لذا به استقراض از منابع بانک و عدم پرداخت هزینه های شهر منجر شده، از سوی دیگر افزایش بی رویه حجم بدنه شهرداری و چند برابر شدن آن در دوره گذشته موجب افزایش هزینه و کاهش کارایی مجموعه شده است که باید فرایندهای چابک سازی و تأمین درآمد پایدار جهت حل این مشکلات اجرا شود.

س) در رابطه با تأثیر حضور شهردار در هیأت دولت و احتمال رئیس شورای شهر در هیأت وزیران نظر شما چیست؟

چرا حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت لازم است؟

- به دلیل قرار گرفتن پایتخت و بخش عمده مبادلات اقتصادی و فعالیت های سیاسی کشور در تهران، به صورت طبیعی بخشی از مسائل تهران ملی است و انتظارات و تعهدات ملی نیز بر دوش شهردار تهران است که با حضور وی در هیأت وزیران امکان تعامل مناسب با مسئولان مختلف کشور ایجاد می شود .

در مورد حضور رئیس شورای شهر چنین موضوعی مطرح نیست.

س) میزان بدهی های شهرداری و مجموعه های مالی آن به ویژه پیمانکاران چقدر است و میزان مطالبات شهرداری از دولت چه میزان است؟

اعلام رقم دقیق بدهی‌های شهرداری تهران

- مجموعه بدهی شهرداری تهران به سیستم بانکی کشور با در نظر گرفتن اصل و بهره آن، حدود 20 تا 25 هزار میلیارد تومان است که البته هر سال حدود 4هزار میلیارد تومان به دلیل دیرکرد در بازپرداخت به آن افزوده می شود، بخش عمده آن مربوط به بانک شهر است.

مجموعه بدهی مشخص به دستگاه ها، پیمانکاران بابت پروژه ها و مردم بابت املاک قرار گرفته در طرح های عمرانی نیز حدود 10 هزار میلیارد تومان است که باید برنامه مناسب برای بازپرداخت آن طراحی شود. البته در این میان، بحث هولوگرام ها که هنوز میزان دقیق آن روشن نشده است نیز وجود دارد که در بخشی از موارد به عنوان مطالبه و بخشی نیز ناصحیح صادر شده است که باید دقیق از سوی شهرداری بررسی و گزارش شود. پروژه های نیمه تمام در این آمار محاسبه نشده اند که در حدود 20 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

س) یکدستی ترکیب شورای شهر و شهرداری چه امتیازات و معایبی دارد؟

مزایا و معایب یکدست بودن ترکیب شورا

- همراهی و هماهنگی اعضای شورای شهر موجب می شود تا اختلافات و تنش ها در حوزه سیاستگذاری مدیریت شهری کمتر شود و بتوان برنامه منسجمی برای اداره شهر تدوین کرد، از سوی دیگر، کاهش بعد نقد و آسیب شناسی عملکرد مدیریت شهری نیز اشکال این یکدستی است که باید با افزایش سعه صدر و خود انتقادی آن را برطرف کرد.

س) با توجه به دستگیری بعضی از مسئولین سابق شهرداری در رابطه با فساد مالی، شورای شهر در چه حدی وارد خواهد شد و پیگیری می نماید؟

فعلا بنایی برای اعلام تخلفات شهردار و شورای شهر قبلی نداریم

- در طول مدت سپری شده از آغاز فعالیت شورای شهر تهران، گزارش هایی از سوی نهادهای نظارتی درباره تخلفات شهرداری و شورای شهر به دست ما رسیده است که با توجه به محرمانه بودن این گزارش ها و منع قانونی طرح آن در جلسه علنی، این گزارش ها در جلسه غیرعلنی به سمع اعضای شورا رسید.

اما در رابطه با این پرونده ها هنوز گزارش رسمی از سوی مرجع قضایی در رابطه با تخلفات افراد دستگیر شده به دست ما نرسیده که طبیعتا با پایان مرحله تحقیقات، این گزارش ارسال و پس از آن شورا به وظایف قانونی خود عمل خواهد، البته تاکنون گزارش های غیررسمی دریافت کرده ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۱۳
آره دیگه!یک جور بده بستان!اینها صدای خلافهای آنها را در نمی آورند آنها هم صدای خلافهای اینها را!آخر سر هم می گویند به مصلحت نبود!!
نه که قبلی ها Open Source بود
شهامت داشته باشید، ما نماینده شجاع می خواهیم. مردم بدقت گفتار و رفتار شما را کنترل می کنند. خیلی زود چهار سال تمام خواهد شد.
درست بشو نيستيم
پس الکی ادعای مبارزه با فساد نکنین . تا زمانی که این مصلحت اندیشی ها وجود داره فساد هم وجود داره و به شدت رشد خواهد کرد . که به طور آشکار چندین مورد از اونا در چند سال اخیر هویدا شده و خدا میدونه چقدر از این فسادها وجد داره و رسانه ای نمیشه و این مصلحت اندیشی ها مردم را بدبین و نا امید کرده.
خودشان باهم محرم هستند ..فقط مردم هستند که نامحرمند باید ندانند
مردم باس بدونن که در سه دوره گذشته چه اتفاقاتی افتاده، این مردم بودن که شماهارو انتخاب کردن حالا نامحرم شدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
عزیزم از ماست که بر ماست
مردم به شما رای ندادن که از این بازیا در بیارید یکی یکی تون داره تو زرد از آب درمیاد
مردم نجیب ومظلوم حقی ندارن حداقل بدانند در دوره بعدی به کی رای بدهند هر چند که تفاوتی نمی کند
همین مردم شمثال شمارو انتخاب کردند اگر محرمانه بخواهید اعلام کنید دوتا حالت داره.اول خودتون هم می خواهید همون تخلفات رو ادامه بدید یا اینکه شما هم ذینفع بوده و هستید.
مردم به دلیل جلوگیری و رسیدگی از تخلفات دار و دسته قبلی به شما رای دادند و گرنه عاشق چشم و ابرو شما و یارانتان نشده بودند و الان که باید آن تخلفات بیان شود از دید شما مردم نامحرم شده اند، دلیل آن کاملا واضح است شما با این کار محدوده امنی برای خود و رفقایتان در شهرداری ایجاد میکنید که تخلفاتتان توسط گروه بعدی سری نگه داشته شود و علنی نشود.
دوستان همون ندونیم بهتره،این همه رو که میدونیم،چه کردیم مگه?فقط اعصابمون بیشتر خورد شد و سلامت خودمون رو به خطر انداختیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار