بازدید 12010
۱
با دستگیری اعضای یک باند سابقه دار لو رفت

شگردهای کلاهبرداری از اصناف مشهد

کد خبر: ۷۴۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 28 October 2017
اعضای یک باند حرفه ای و سابقه دار که با جلب اعتماد مغازه داران و فروشندگان مشهدی دست به کلاهبرداری های میلیاردی زده اند با صدور دستورات ویژه قضایی دستگیر شدند.
 
به گزارش خراسان، فردی که سال های متمادی از عمرش را به اتهام جرایم مالی، کلاهبرداری، صدور چک های بلامحل و ... در زندان گذرانده است ، حدود شش ماه قبل از زندان آزاد شد و دوباره باند کلاهبرداری حرفه ای تشکیل داد. او و چند تن از دوستانش که چهره ای موجه داشتند، اقدامات مجرمانه خود را از سر گرفتند اما این بار از یک صنف خاص کلاهبرداری نکردند بلکه هر مغازه داری را که می توانستند اعتماد او را جلب کنند، طعمه خود می کردند و بدین ترتیب از فروشگاه های زیادی در مشهد کلاهبرداری کردند.
 
معاون دادستان مشهد درباره چگونگی متلاشی شدن این باند حرفه ای کلاهبرداری در گفت وگویی اختصاصی به خراسان گفت: چند روز قبل جوان 27 ساله ای با مراجعه به دستگاه قضایی اعلام کرد که فردی یکی از خودروهای گران قیمت شرکت او را اجاره کرده، اما در مهلت مقرر به شرکت بازنگردانده است. قاضی سید جواد حسینی افزود: ابتدا پرونده ای به اتهام خیانت در امانت در شعبه 425 دادیاری تشکیل شد و زیر نظر دادیار رجبی کیا  مورد  رسیدگی قرار گرفت.
 
سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد اضافه کرد: با صدور دستور قضایی، خودرو مذکور با ردگیری جی پی اس شناسایی و مشخص شد که فرد اجاره کننده، خودرو گران قیمت را فروخته است؛ بنابراین متهم اصلی پرونده که «م- ک» نام دارد در یک عملیات هماهنگ و غافلگیرانه توسط ماموران کلانتری خواجه ربیع مشهد دستگیر و روانه بازداشتگاه شد.
 
وی تصریح کرد: با دستگیری این فرد به اتهام فروش مال  غیر و پس از انجام یکسری تحقیقات غیرمحسوس، ابعاد دیگری از جرایم این مرد 50 ساله لو رفت. قاضی حسینی گفت: بررسی ها نشان می داد متهم دستگیر شده از کلاهبرداران حرفه ای است که حدود شش ماه قبل از زندان آزاد شده و دوباره به کلاهبرداری با صدور چک های بلامحل اقدام کرده است. با به دست آمدن این سرنخ، قاضی پرونده دستورات ویژه ای را برای پیگیری جدی این پرونده صادر کرد و بدین ترتیب تحقیقات پلیس وارد مرحله جدیدی شد.
 
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: در همان بازجویی ها و بررسی های مقدماتی مشخص شد که متهم مذکور به همراه دیگر همدستانش که آن ها نیز چهره ای موجه داشتند با پوشیدن کت و شلوار مرتب و شیک و ظاهری آراسته وارد فروشگاه های   شهر می شدند و برای بار اول خرید نقدی انجام می دادند تا اعتماد فروشنده را جلب کنند.
 
قاضی سید جواد حسینی یادآور شد: برخی از فروشندگان با دیدن خودرو گران قیمت و همچنین وضعیت ظاهری مشتری خود بلافاصله به او اعتماد می کردند چرا که آن ها در مراجعات بعدی برای خریدهای کلان بیان می کردند که از خیران موسسات خیریه هستند و لوازم را برای جهیزیه دختران دم بخت یا افراد بی سرپرست خریداری می کنند و سپس در قبال وجه لوازم مذکور، چک های بلامحل مربوط به افراد غیر را به فروشنده می دادند.
 
وی افزود: اما برخی دیگر از فروشندگان که کمی محتاط تر بودند با بانک صادرکننده چک در منطقه خواجه ربیع تماس می گرفتند و وضعیت موجودی حساب بانکی را جویا می شدند این درحالی بود که یکی از کارمندان بانک که از دوستان متهمان بود، وضعیت حساب مذکور را بسیار عالی توصیف می کرد و این گونه فروشنده کالا، به راحتی به اعضای این باند اعتماد و چک های میلیونی را دریافت می کرد.
 
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در ادامه افزود: با مشخص شدن کلاهبرداری های گسترده اعضای باند، تحقیقات در این پرونده درحالی به شناسایی دیگر اعضای باند انجامید که بررسی های بیشتر نشان می داد: آن ها با همدستی کارمند بانک دسته چک هایی را به نام افراد دیگر دریافت می کردند و بعد از گذشت مدتی، گیرنده دسته چک اعلام  مفقودی می کرد و برگه های چک را به متهمان می سپرد تا با خرج کردن آن ها در بازار به کلاهبرداری های خود ادامه دهند.
 
قاضی سیدجواد حسینی با اشاره به این که متهمان کالاهای خریداری شده را به یک سمساری در بولوار نبوت مشهد با قیمت یک سوم فاکتور خریداری شده می فروختند، خاطرنشان کرد: وقتی همه زوایای این پرونده مورد تجزیه و تحلیل های پلیسی و کارشناسی قرار گرفت، عملیات دستگیری دیگر اعضای باند با صدور دستورات قضایی از سوی دادیار رجبی کیا آغاز شد و ماموران کلانتری خواجه ربیع با قرارهای صوری موفق شدند دو تن دیگر از متهمان را دستگیر کنند.
 
قاضی حسینی تصریح کرد: در بازرسی از مغازه سمساری مقادیر زیادی کالای کلاهبرداری شده از قبیل موتور برق، مبلمان منزل، لوازم روشنایی و لوستر و ... کشف و ضبط شد. این مقام قضایی افزود: هنوز چند ساعت بیشتر از دستگیری متهمان نگذشته بود که حدود 25 مال باخته با مراجعه به ستوان سوم خورشیدی (افسر پرونده) از متهمان شکایت کردند.
 
معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در پایان و با اشاره به این که عملیات دستگیری دیگر متهمان همچنان ادامه دارد، از اصناف مشهد خواست چنان چه توسط متهمان این پرونده مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند به کلانتری خواجه ربیع مشهد مراجعه کنند.
 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آقای حسینی بیگناه واین اجناس رو به صورت امانت گرفتهبوده و کلاهبرداران این آقارو هم گمراه کردن واجناسرو با فاکتور خرید امانت گذاشتن ومغازه دار فکر کرده این اجناس که امانت گذاشته میخواسته پولشون رو بده به قرضاشون وبعد یک ماه به صاحبانشون برمیگردونه ویک مبلغ بابت خسارت بهشون میده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی