بازدید 17619
توصیه ای به وزیر کشور؛

راه چطور برای استاندار شدن جوانان باز می شود؟!

چند ماه از آغاز به کار دولت دوازدهم و یک ماه و نیم از شروع به فعالیت وزیر کشور در این دولت می گذرد و تا کنون دوازده استان، استانداران خود را شناخته اند. افرادی که تاکنون به کار گرفته شده اند، همگی دارای سابقه استانداری هستند و ده نفرشان هم از بین استانداران دولت یازدهم برگزیده شده اند.
کد خبر: ۷۳۵۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ 04 October 2017
چند ماه از آغاز به کار دولت دوازدهم و یک ماه و نیم از شروع به فعالیت وزیر کشور در این دولت می گذرد و تا کنون دوازده استان، استانداران خود را شناخته اند. افرادی که تاکنون به کار گرفته شده اند، همگی دارای سابقه استانداری هستند و ده نفرشان هم از بین استانداران دولت یازدهم برگزیده شده اند.

به گزارش «تابناک»؛ از میان دوازده استاندار انتخاب شده، ده نفرشان جزو استانداران دولت یازدهم بوده اند که در دولت دوازدهم به برای مدیریت عالی در استانی دیگر انتخاب شده اند. یک نفر از بین معاونان استاندار دولت یازدهم و یک نفر هم از کسانی است که در دولت هشتم سابقه استانداری در کارنامه دارد.

بنا بر اعلام وزارت کشور، سه راهبرد اصلی در انتخاب استاندارات دولت دوازدهم بدین شرح است؛

۱- استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان ها، از سوی وزارت کشور پیشنهاد و پس از تصویب توسط هیأت وزیران با حکم وزیر کشور، منصوب می شوند.

۲- همچنان که بارها اعلام شده، معیارهای مد نظر وزارت کشور در پیشنهاد گزینه های استانداری، از شفافیت کامل برخوردار است؛ التزام و وفاداری کامل به اجرای سیاست ها و برنامه های دولت منتخب ملت، برخورداری از مشی و رویکرد اعتدالی و توانائی پیشبرد اهداف توسعه ای استان با تکیه بر همگرائی ظرفیت های مختلف موجود در مناطق، از اهم این معیارها است و البته برخورداری از دانش، پیشینه و تجربه کافی مدیریتی پیش نیاز هر انتخابی در این عرصه خواهد بود.

۳- بومی گزینی، از موضوعاتی است که در برخی مقاطع زمانی به دلیل مطالبات معوق و انباشته محلی و منطقه ای مورد توجه قرار می گیرد؛ اما با توجه به اینکه در دولت یازدهم، حداکثر اهتمام بر استفاده از نیروهای بومی در مدیریت سیاست داخلی مناطق مختلف کشور، اعمال شده است، در شرایط فعلی این موضوع از اولویت اصلی برخوردار نبوده و نمی توان به بهانه بومی گزینی از معیارهای اصلی فوق الذکر عدول و استان ها را از مدیران شایسته تحول آفرین در روند توسعه استان محروم کرد.

بر اساس آنچه معاون سیاسی جدید وزیر کشور که خود پیشتر استاندار آذربایجان شرقی بوده، اعلام کرده است، در دولت دوازدهم تمامی استانداران قرار است از بین افراد غیر بومی استان های برگزیده شوند. به همین دلیل هم شاهدیم که تاکنون ده استاندار از استانی که قبلا مدیریت عالی آن را بر عهده داشته اند، جابجا شده و این مسئولیت را در استانی دیگر بر عهده گرفته اند.

بر این اساس، «فریدون همتی» که به عنوان استاندار هرمزگان معرفی شده است، در دولت یازدهم عهده دار استانداری قزوین بود. «عبدالمحمد زاهدی» استاندار کردستان در دولت یازدهم با انتخاب هیئت دولت در دولت دوازدهم استاندار قزوین خواهد بود. «موسی خادمی» که به عنوان استاندار لرستان انتخاب شده است در دولت قبل استاندار بومی کهگیلویه و بویر احمد بود.

«محمد مهدی مروج الشریعه» که در دولت قبل معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی را عهده دار بود، در دولت فعلی استاندار خراسان جنوبی خواهد بود. «اسماعیل تبادار» که در دولت هشتم، استاندار بوشهر بوده است در دولت یازدهم نیز از گزینه‌های تصدی استانداری کرمانشاه بود؛ وی با نظر موافق کابینه در دولت دوازدهم تصدی استانداری فارس را بر عهده خواهد داشت.

«محمد احمدی» که در اوایل دولت یازدهم استاندار فارس بود، در دولت دوازدهم عهده دار استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود. «محمد علی نجفی» استاندار گیلان در دولت یازدهم نیز در دولت دوازدهم استاندار البرز خواهد بود. «مجید خدابخش» که در دولت دوازدهم به سمت استانداری آذربایجان شرقی رسیده است، در دولت قبل، استاندار اردبیل بود.

«قاسم سلیمانی دشتکی» در دولت یازدهم استاندار چهارمحال و بختیاری بود؛ او در دولت جدید متصدی استانداری ایلام خواهد بود. «محمد حسین مقیمی» که به سمت استانداری تهران رسیده است در ابتدای دولت قبل، استاندار استان مرکزی بود و در ادامه دولت یازدهم عهده دار سمت‌هایی همچون معاون سیاسی و قائم مقامی وزیر کشور شد.

«هوشنگ بازوند» استاندار لرستان در دولت یازدهم، در دولت دوازدهم نیز استاندار استان کرمانشاه خواهد بود. «مصطفی سالاری» که در دولت دوازدهم با حکم رئیس جمهور به سمت استانداری استان گیلان رسیده است، در دولت قبل استاندار بوشهر بود. اینها افرادی هستند که تاکنون عهده دار نمایندگی دولت در دوازده استان شده اند.

راه چطور برای استاندار شدن جوانان باز می شود؟!

رویکرد کنونی وزارت کشور نشان می دهد، بنای دولت در انتخاب استانداران برکناری آنان نیست، بلکه بنا دارد در دولت دوازدهم به طیق دیگری از حضور استانداران خود در دولت قبل بهره گیرد و اگر هم نتوانست برخی از آنان را که یا در وزارتخانه ای مسئولیت می گیرند و یا به نحو دیگری از زمامداری کنار می روند، حفظ کند و حتما افرادی را به جای آنان بگمارد که سابقه استانداری دارند و مسئولیت های اینچنینی در کارنامه داشته باشند.

اکنون با وجود اینکه وزیر کشور وعده کرده بود که تا پایان شهریور استانداران همه استان های کشور مشخص و معرفی می شوند؛ اما هنوز کار به نیمه هم نرسیده و این نگرانی را ایجاد می کند که کار انتخاب استانداران همچون دولت یازدهم تا ماه ها به طول بینجامد و کار دولت در استان ها بر زمین بماند که اگر رویه بر همین منوال باشد که امروز به عنوان رویکرد وزارت کشور مد نظر است، هیچ بعید نیست اتفاقات اول دولت یازدهم را در تأخیر برای معرفی استانداران بار دیگر هم شاهد باشیم.

هرچند در آغاز دولت یازدهم برخی همراهان و حامیان دولت که عمدتا معتقد بودند از بین اصلاح طلبان هستند، به رویکرد وزیر کشور انتقادات جدی داشتند، اکنون می توان این انتقادات را صرفا مختص یک جناح و جریان سیاسی خاصی ندانست.اصلاح طلبان معتقد بودند که بخش زیادی از نیروهایی که در استانداری ها و فرمانداری ها به کار گرفته شده اند از نیروهای دولت احمدی نژاد هستند که البته اعتقادی به دولت یازدهم و همراهی با آن ندارند.

اکنون وزارت کشور در چهار ساله دوم دولت روحانی همان رویه سابق خود را در پیش گرفته و استانداران را از بین افرادی برمی گزیند که قبلا استاندار بوده اند و شاید از همان نیروهای مورد اشاره اصلاح طلبان باشند. گویا هیچ عقیده و اعتقادی بر تغییر و گردش نخبگان وجود ندارد؛ موضوعی که رئیس جمهور صراحتا از آن در ابتدای دولت دوازدهم گلایه و ابراز نگرانی کرده بود. دکتر حسن روحانی یکی از وزرای خود را از جوانان دهه ۶۰ استفاده نمود تا با این کار به این مهم اشاره نماید. نگرش کشورهای دیگر مانند اتریش با استفاده از وزیر خارجه ۲۹ ساله و یا امارات با استفاده از وزیر ۲۲ ساله به باور خود به استفاده از نیروی جوان تأکید کرده اند.

رئیس جمهور علاوه بر این مسأله از وزیران خواسته بود که در بدنه وزارتخانه ها از نیروهای جوان و بانوان بهره بگیرند، اما تاکنون وزارت کشور هیچ اقبالی که به جوانان و زنان نشان نداده هیچ، بلکه «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور هرگاه در مواجهه با این پرسش قرار گرفته، به نوعی پاسخ مبهم و سربالا به آن داده است.

انتظار می رفت با توجه به مصوبه شورای عالی اداری در رابطه با کاهش هشت ساله سن مدیران کشور و دستور رئیس جمهور برای به کارگیری جوانان این فرصت در اختیار این نیروها در قالب معرفی چند تن از جوانان نخبه به عنوان استاندار قرار گیرد تا هم شاهد گردش نخبگان باشیم و هم سنگ محکی باشد برای اندازه گیری توانایی ها و تلاش های این طیف. چه بسزا مقام معظم رهبری همیشه به استفاده از نیروی جوان و کارآمد تأکید داشتند.

هنوز فرصت برای معرفی جوانان و زنان باقی است و وزیر کور می تواند در رابطه با معرفی این اقشار به عنوان استاندار اقدام قابل توجهی صورت دهد. یکی از پیشنهادها این می تواند باشد که رحمانی فضلی برای استان های کوچک، محروم و کم برخوردار از نیروهای جوان و خلاق بهره بگیرد تا این افراد با استفاده از نیروهای جوانی، کار، پشتکار و خلاقیت بتوانند، ظرفیت های این گونه استان ها را احصا کرده و قدم های مؤثری برای پیشرفت این استان های بردارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان