بازدید 62350

کدام استان‌های ایران، 60 درصد مردمش بیکار هستند؟

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور طی مصاحبه ای اعلام کرد: در برخی شهرهای کشور، نرخ بیکاری به 60 درصد رسیده است. هنوز نتایج تفصیلی سرشماری سال 1395 اعلام نشده تا بتوانیم با قطعیت نام این شهرها را استخراج نماییم؛ اما شاید بتوان از نرخ بیکاری استان ها استفاده کرد و حدودی حدس زد که این شهرها در کدام استان ها قرار دارند و بررسی کرد که دولت تاکنون برای اشتغالزایی آنها چه کارهایی را انجام داده است؟
کد خبر: ۷۳۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 03 October 2017
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور طی مصاحبه ای اعلام کرد: در برخی شهرهای کشور، نرخ بیکاری به 60 درصد رسیده است. هنوز نتایج تفصیلی سرشماری سال 1395 اعلام نشده تا بتوانیم با قطعیت نام این شهرها را استخراج نماییم؛ اما شاید بتوان از نرخ بیکاری استان ها استفاده کرد و حدودی حدس زد که این شهرها در کدام استان ها قرار دارند و بررسی کرد که دولت تاکنون برای اشتغالزایی آنها چه کارهایی را انجام داده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، چند سالی است، معضل بیکاری به بحران جدی برای کشور تبدیل شده است. عوامل مختلفی در پیدایش این معضل نقش داشته اند که از آن جمله می توان به رکود و متعاقب آن تعطیلی کارخانه ها اشاره نمود که مدتی است، گریبان اقتصاد کشور را گرفته و به این بیکاری دامن زده است.

نهم مهر ماه 1396 عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور طی مصاحبه ای اعلام نمود، به رغم اعلام رقم 12 درصد بیکاری در کل کشور به صورت میانگین، شاهد هستیم که در برخی شهرها میزان بیکاری به 60 درصد رسیده است. متأسفانه در بین تحصیلکرده‌ های ما، رقم بیکاری بسیار بالاتر از آنچه که به طور متوسط اعلام می ‌شود، است.

همان گونه که ملاحظه می شود با استناد به صحبت های وزیر کشور بیکاری در برخی شهرهای کشورمان از حالت نرمال خارج شده و واقعا به یک بحران جدی تبدیل شده که خود می تواند زمینه ساز مشکلات دیگری باشد؛ پرسش مطرح این است که کدام شهرها با نرخ بیکاری بالا رو به رو هستند و دولت تاکنون برای رفع مشکل آن ها چه کارهایی را صورت داده است؟

برای آنکه به این پرسش پاسخ داده و مشخص شود که کدام شهرها دارای بالاترین نرخ بیکاری هستند، نیازمند آن هستیم که به نتایج تفصیلی سرشماری سال 1395 دسترسی پیدا کنیم. متأسفانه تاکنون این نتایج جزئی منتشر نشده اند و بنابراین نمی توانیم دقیق بگوییم که کدام شهرها دارای بالاترین نرخ بیکاری هستند، ولی می توانیم با استفاده از الگوی زیر به استان هایی که این شهرها در آن ها حضور دارند، دسترسی پیدا کنیم.

مطابق با نتایج سرشماری سال 1390، بیست شهر زیر از بین 397 شهر کشور دارای بالاترین نرخ بیکاری بوده اند؛

کدام استان‌های ایران شصت درصد مردمش بیکار هستند؟

همان گونه که ملاحظه می شود، از بیست شهر فوق که دارای بالاترین نرخ بیکاری هستند، هشت شهر به استان خوزستان، هفت شهر به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد. 

حال اگر آمار نرخ بیکاری استان ها در سال 1390 را بررسی کنیم، به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

کدام استان‌های ایران شصت درصد مردمش بیکار هستند؟

همان گونه که از نمودار بالا نمایان است، دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان در سال 1390 در بین استان های کشور، دارای بالاترین نرخ بیکاری بوده اند؛ بنابراین، شهرهای دو استانی که دارای بالاترین نرخ بیکاری در سال 1395 هستند، نیز قطعا در بین بیست شهر دارای نرخ بیکاری بالا قرار دارند. 

نمودار زیر نرخ بیکاری استان های کشور را بر اساس نتایج سرشماری سال 1395 نشان می دهد.

کدام استان‌های ایران شصت درصد مردمش بیکار هستند؟
بنابراین، به احتمال فراوان بسیاری از شهرهایی که دارای بیشترین نرخ بیکاری هستند، در دو استان کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری حضور دارند. 

بنا به گفته مسئولین کرمانشاه دولت برای رفع معضل بیکاری استان کرمانشاه، اعتباراتی را برای اشتغال زایی در این استان مصوب کرده است. آن گونه که در خبرها آمده، رقم این اعتبارات 250 میلیارد تومان است که پیش بینی می شود، زمینه اشتغال را برای 1773 نفر فراهم کند. همچنین با مساعدت دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال ۹۵ مبلغ ۲۰ میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری در جهت کاهش سود بانکی و کمک بلاعوض به بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی در این استان اختصاص یافته که با محوریت دستگاه های اجرایی صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی است.

برای رفع معضل بیکاری در استان چهار محال و بختیاری نیز طبق گفته مسئولین این استان قرار بوده با موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور، لایحه ‌ای از سوی این استان تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارایه شود.

در کل می توان گفت، دولت تاکنون کار آنچنانی در زمینه رفع معضل بیکاری در این دو استان صورت نداده و بهتر است، با توجه به حاد بودن این معضل در شهرهای این دو استان، دولت نگاه ویژه ای را به آنها داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۴۲
آب لرستان و خوزستان و بختیاری را می برید به استان هایی مثل یزد و قم،معلومه که چی پیش میاد
پاسخ ها
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
بعد میگن چرا مردم این مناطق خلاف و قاچاق میکنند /
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
و کویر کاشان
امار درست نیست لرستان تو جدول باید دوم باشه
بیکاری غوغا می کنه و دامن همه رو گرفته و دولت ناتوان
جوانرود پاوه و مریوان کلااااا مردمش تاجر هستن شاید اینارو بیکار حساب کردن که آما کرمانشاه اینقدر بالا رفته؟؟؟؟
پول ايران اگه فقط درداخل كشور سرمايه گذاري بشه اين وضع پيش نمياد
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
شما که سوئیس تشریف دارید نسخه ی دیگری ندارید واسه مردم بپیجید؟ یا فقط در مورد پول نظر دارید؟ همه ی کشورها پول را در خارج کشورشان هم خرج می کنند پس الکی صحبت نکیند.
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
ناشناس ۰۶:۳۶ چرا اینقدر بر آشفته شدی؟ مگه دروغ گفته؟
بیکاری زنگ خطری است که مدتها قبل به صدا درآمده ولی مسئولین همچنان خوابند....
آب دزدی می کنند بعد بیکار هم هستند!!!
آقا حکم جاسوسی برای انگلیس چیست ؟
متاسفانه همه این شهرها قابلیت داعش سازی دترند.خوب است آب به آسیاب تروریستها نریزیم
دلیل بیکاری استان چهارمحال و بختیاری عدم بومی گزینی و نزدیکی به اصفهان است. سر ریز نیروی کار اصفهان به استان چهارمحال و بختیاری امده اند و با توجه به اینکه این استان توجهی به نیروهای بومی ندارد درصد بیکاری هر روز بالاتر می رود.
در همین استان تعداد زیادی از دانش اموختگان دکتری بیکار هستند ولی شما اگر سری به دانشگاه شهرکرد بزنید میبینید که بیش از نیمی از هیئت علمی دانشگاه از استان اصفهان هستند.
لطفا مسئولین این موضوع را مد نظر داشته باشند.
تابناک شما هم نظرات را منتشر کن لطفا تا شاید شخصی از مسئولین دید و چاره ای اندیشید.
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
تشریف ببر فولاد مبارکه ببین چقدر از هم استانی های شما اونجا کار دارند.
مشکل چهار محال عدم وجود نیروی متخصص خوب است برای همین در دانشگاهش وضعیتش این است.
واقعا مبارکه. مسئولان دارای ژن خوب سرشان را بالا بگیرند
چشم مسئولان روشن!!!
این در حالی است که مردم کرمانشاه بالاترین رای را به این دولت داده اندو خداوند مدیران بی لیاقت این شهر را نبخشد و انشالله که درک مردم استان هم افزایش یابد و از حسادت و بی فکری آنها بکاهد.
استان خوزستان با این همه ثروت هفت شهر ان رکوردار بیکاری هستند طبق امار سال نود با توجه به رکود چند ساله این امار در حال حاضر بیشتر شده
بین استانها نگاه کنید اذربایجان شرقی بدترین وضع رو داره.چون آذربایجانشرقی رو به وضعی انداختن که سال 90 جزو استانهای با کمترین بیکاری بود ولی الان وضعش از سیستان هم بدتر شده.روحانی واقعا دستت درد نکنه!
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر 22 درصد گاز نفت ایران رو تولید می کند و از این نظر بالاترین درامد سرانه کشور رو دارد اما جزء یکی از محروم ترین و بیکارترین استانهای کشور!!!!!!!!!!!!! عدالت!!!
من در آذربایجان غربی یعنی کار دارم خودم خبر ندارم!؟
پاسخ ها
شاهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
احسنت به غیرت و مردانگی هم استانیهای شما
این آمار درست نیست . استان لرستان بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارد. جوانان تحصیلکرده ای دارد که اکثر آن ها بیکارهستند . آمار واقعی بیکاری در استان لرستان حدود 50 درصد می باشد.
من این چیزا حالیم نیست من کنسرت موخوام
وقتی میلیاردها متر مکعب اب کشاورزی استان کرمانشاه از دسترس مردم خارج می شود ودشتهایش در عطش بی ابی می سوزد و مسئلان اجازه برداشت اب را مطلقا به مردم نمی دهند وابها را به از ما بهتران می فرستند وقتی همه مسئولین به فکر جیب خمد هستن وقتی ساکت ترین نمایندها را داریم که هیچ کار مثبتی در کارنانه ندارند وقتی مردم در اوج درماندگی و فقر هستن وضع بدتر خواهد شد و مهاجرت دو برابر خواهد شد
من تو این شهرها نیستم و در تهران هستم، ولی همین آمار هم چندان درست نیست. من دارم درس میخونم ولی در واقع بیکار هستم. محصلین رو جزو افراد دارای شغل محسوب میکنن.
آمار بیکاری در لرستان وحشتناکه . من اصلیتم لره اکثر مردم اونجا بیکارن . اشتغالزایی سرمایه گذاری میخواد . ثروت مملکت هم که بیرون ایران داره خرج میشه . معلومه نتیجه اش میشه این . مقصر کیه؟ واقعا کیه؟
دو پله صعود در بیکاری برای استانی که مهد تشیع است
مظلومیت استانهای مرزی بیداد میکند فقر مایه فساد است
بیکاری تو کشور داره به فاجعه تبدیل میشه،چندوقت پیش برا یه استخدام هفتاد نفری تو یکی از بیمارستانهای نهاوند هفت هزار نفر ثبت نام کرده بودن،حالا بماند چندهزارنفر هم ثبت نام نکرده بودن!احتیاجی به امار نیست خودمون داریم احساس میکنیم..‌.بابا جمع کنید امار چیه،کمتر به نور چشمیا و فوتبالیستا و پزشکاو...حقوقا نجومی بدیدملت واسه شام شب محتاجن
در تبریز هم فقر و بیکاری بیداد میکنه. فوق لیسانسه های بیکار دانشگاه ازادی با حداقل حقوق حق التدریس سر می کنند و تحصیل نکرده ها هم در بازار راکد ازاد.
مملکت ماروهیچ چیز حتی امریکا وصهیونیسهاتهدید نمیکند الا بی کاری جوانان
بی کفایتی تا کی
این همه نفت و گاز و منابع خدادادی بازم مردم باید بیکار و گشنه باشن! چرا واقعا.
بیکاری مقدمه بی دینی /و مادر تمام جرایم است و کسی هم پاسخگو نیست
سیستان وبلوچستان فقیرترین استان هست.تحصیلکرده های زیادی بیکار هست
جوانان زیاد برای لقمه نون به هر کاری دست میزنند حمل سوخت قاچاق و غیره...
که با شلیک مستقیم ماموران مواجه میشوند
معلومه این آمارها همه ش اشتباهه
زمان محمود که ارزش پول ملی یک شبه ثلث شد
با پرداخت وام اگه مشکل بیکاری حل میشد اقای احمدی نژاد انرا حل می کرد.
با پرداخت وام اگه مشکل بیکاری حل میشد اقای احمدی نژاد انرا حل می کرد.در دنیا بیش از 50 درصد اشتغال در بخش خدمات و توریسم و مشاغل وابسته به ان است.
این چه آماریه که ملت و انداختید به جون هم ، شما که هیچ اقدامی برای رفع بیکاری نمی کنید پس از این امارها را هم منتشر نکنید
امیدواریم آمار به جای افول، صعود پیدا کنه...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر