بازدید 23846
۳

ماهی گیری پر بار شرکت های خصوصی از آب گل آلود بازار کار

در میان همه شرکت ها و نهادهای دولتی و خصوصی که با هدف یافتن یک کار مناسب تلاش می کنند، حلقه اتصال میان جویندگان کار و بازار کار باشند، اقدام یک شرکت خصوصی تازه کار عجیب و قابل تأمل است؛ شرکتی که به تازگی و با جلب حمایت بسیاری از نهادهای دولتی تلاش دارد در 226 عنوان شغلی آزمون استخدامی برگزار کند و ابهام های فراوانی در فرایند برگزاری این آزمون و نتایج آن وجود دارد.
کد خبر: ۷۳۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 24 September 2017
رانندگان تراکتور و پیک های موتوری هم باید ریاضی و مهارت های رایانه ای بدانند!در میان همه شرکت ها و نهادهای دولتی و خصوصی که با هدف یافتن یک کار مناسب تلاش می کنند، حلقه اتصال میان جویندگان کار و بازار کار باشند، اقدام یک شرکت خصوصی تازه کار عجیب و قابل تأمل است؛ شرکتی که به تازگی و با جلب حمایت بسیاری از نهادهای دولتی تلاش دارد در 226 عنوان شغلی آزمون استخدامی برگزار کند و ابهام های فراوانی در فرایند برگزاری این آزمون و نتایج آن وجود دارد.

به گزارش «تابناک»؛ در هیاهوی افزایش جویندگان کار و ناکامی بازار در پاسخگویی به این نیاز روزافزون، شرکت ها و نهادهای مختلفی تلاش می کنند با برگزاری فراخوان های استخدامی و کاریابی ضمن اخذ حق الزحمه هایی متفاوت، جویندگان کار را به شغل مورد نظرشان برسانند؛ تلاش هایی که در بیشتر موارد با توفیق همراه نیست و جز خسارت مادی و روحی دستاورد دیگری برای جویندگان کار ندارد.

در حالی که چند ماهی از آغاز به کار رسمی سامانه کاورزی دولت مستقر و وزارت کار آغاز شده است و این طرح به رغم حمایت های دولتی، هنوز به نتایج و دستاوردهای مورد انتظار نرسیده است، فعالیت شرکت های خصوصی و تازه تأسیس در این فضا و توفیق آنها علامت سؤال بزرگی است که پاسخ به آن کار آسانی نیست.

در میان همه فعالیت هایی که در سطوح محلی و استانی برای کمک به جویندگان کار در جهت یافتن شغل مناسب انجام می شود، اقدام اخیر جمعی از اساتید و دانش آموختگان دانشگاهی کشور در برگزاری آزمون استخدامی شرکت های دانش بنیان، با در نظر گرفتن این مهم ـ که در سطح ملی و در 226 عنوان شغلی برگزار خواهد شد ـ حاوی ابهام های فراوانی است.

این آزمون استخدامی که از حمایت بسیاری نهادهای دولتی از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت کار، ستاد توسعه فناوری های نرم، ستاد توسعه فرهنگ علم، سازمان صدا و سیما، سازمان صنایع کوچک و... بهره می برد، در هفته های گذشته با انجام تبلیغات فراوان توانسته است، جمعیتی بالغ بر 30 هزار تن را برای شرکت در آزمون های خود، ثبت نام کند.

رانندگان تراکتور و پیک های موتوری هم باید ریاضی و مهارت های رایانه ای بدانند!

قرار بر این است که شرکت مذکور در ماه جاری با برگزاری یک آزمون استخدامی در هشت دسته و 226 عنوان شغلی مهارت داوطلبان را ارزیابی کرده و به کسانی که نمره های قبولی بگیرند، گواهی مورد تأیید شرکت مجری دهد.

آزمون های این استخدامی همگی اینترنتی برگزار خواهد شد و اعلام نتایج نهایی و آغاز فرایند جذب جویندگان کاری که در سامانه این شرکت ثبت نام کرده اند، تا پایان اسفندماه سال جاری به طول خواهد انجامید.

از نقاط قابل تأملی که در این آزمون استخدامی وجود دارد، اجباری بودن پاسخ جویندگان کار در شغل های مختلف به درس و مهارت هایی مثل ریاضیات، فناوری اطلاعات، زبان انگلیسی و روابط اجتماعی است؛ برای مثال داوطلبی که بنا دارد در رشته نگهبانی آزمون بدهد، باید در آزمون این شرکت، در دروسی مثل فهم فناوری اطلاعات، زبان انگلیسی و روابط اجتماعی نمره قبولی بگیرد و کسی که متقاضی دریافت گواهی شغل آبدارچی و نظافتچی هست نیز، در دروسی مثل هوش ریاضی و روابط اجتماعی نمره قبولی بگیرد.

در این آزمون استخدامی همه سی هزار داوطلبی که نام نویسی کرده اند برای حضور در فرایند استخدامی مبلغ 57000 تومان پرداخته اند و کسانی که علاوه بر یک شغل، متقاضی شرکت در آزمون های بیشتر بودند برای هر شغل اضافی 37000 تومان پرداخت کرده اند.

برخی از شغل هایی که در این آزمون استخدامی گنجانده شده اند، جدا از اینکه دروس امتحانی آنها محل سؤال است، ابهام دیگر در مورد آنها این است که مدرک و مجوزهایی که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به دانش آموختگان خود داده و یا مراکز آموزش فنی حرفه ای پس از برگزاری دوره های مهارت آموزی صادر می کنند، چه معنا و مفهومی دارد؟

برای مثال در این آزمون استخدامی برای شغل هایی مثل سنگ کاری و گچ کاری نیز ضمن اعلام درسی مثل ریاضی برای سنجش مهارت، در حالی قرار است گواهی قبولی داده شود که سازمان فنی حرفه ای در ساز و کاری قانونی و منطقی ضمن مهارت آموزی به متقاضیان این شغل ها، با مدرک معتبر خود آنها را تحت پوشش بیمه نیز قرار می دهد.

جدا از شغل هایی مثل گچ کاری و سنگ کاری، در این آزمون استخدامی، حتی کسانی که می خواهند راننده تراکتور و یا پیک موتوری باشند نیز باید در آزمون مهارت سنجی مذکور شرکت و نمره دروسی مثل فناوری اطلاعات، هوش اجتماعی و ریاضیات را با موفقیت کسب کنند.


این آزمون استخدامی که با حمایت های دولتی توانسته است، اعتماد جمع زیادی از متقاضیان کار را به خود جلب کند و آنها با پرداخت تعرفه اعلام شده، آمادگی خود را برای شرکت در این آزمون اعلام کرده اند، در معرفی منابع آزمونی خود، بسیار عجیب منابع کمک درسی یک مرکز تولید کمک درسی را گنجانده و همه داوطلبان را وادار به خرید این منابع کرده است.


نکته عجیب تر اینکه در هیچ اطلاعیه و یا بخشنامه ای که از سوی پایگاه اینترنتی این شرکت منتشر شده، تعهدی مبنی بر جذب و یا استخدام پذیرفته شدگان تعیین نشده است؛ آزمونی که بر خلاف آزمون های استخدامی متداول کشور ـ که نهادهای دولتی برگزار می کنند ـ نیازهای خود یا شرکت های وابسته را نیز اعلام نکرده است.

ابهام در مورد فرایند کار این آزمون استخدامی و رشته هایی که در آزمون های خود گنجانده به قدری زیاد است که پاسخگویی به آنها از سوی مراجع صدور مجوز این اقدام را به الزام تبدیل کرده است؛ آزمونی بسیار گسترده با سرفصل هایی وسیع که اگر بگوییم سازمان سنجش آموزش کشور با تجربه چندین ساله در این حوزه نیز قادر به انجام آن نیست، سخنی به گزاف نخواهد بود.

«تابناک»، منتظر است تا واکنش نهادهای دولتی حامی این طرح، از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت کار و رفاه اجتماعی را برای روشن شدن افکار عمومی و لزوم برگزاری چنین آزمونی منتشر کند.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۳
ریاضی بدرد همه رشته ها میخورد
یکی که بناست هندسه و فضاها
یکی که گچ کار است تناسب و میزان و اوزان
یکی که آبدارچیست نظم و منطق محاسبات


اگر هم بگیم نیاز نیست که خانه هایی که خراب می,شوند و اتلاف موادغذایی نتیجه اش خواهد بود
مهمتر این است که این شرکت گفته بحث استخدام نیست فقط بانک اطلاعاتی میخواهد برای شرکت های دانش بنیان و خصوصی درست کند که اگر نیاز به استخدام داشتند به بانک اطلاعات این شرکت مراجعه کنند.
این شرذکت های دانش بنیان ی چیزی میگن شنونده باید عاقل باشد.من که شرایطشو دیدم و شرکت نکردم.معلومه که برای بیکارهای بیچاره کیسه دوختن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار