بازدید 19577
۴
مروری بر روزنامه‌های شنبه اول مهر؛

پس‌لرزه‌های یک بدعت انتخاباتی/احمدی‌نژاد در دادگاه؛ احتمالا/مژده حاج‌ قاسم برای پایان داعش/ضرورت پایش محرم از پیرایه‌ها/لبه تیز دلارهای‌ کاغذی روی گلوی‌ اقتصاد

بیانات مقام معظم رهبری در جمع خبرگان، از جمله واکنش ایشان به سخنرانی ترامپ در سازمان ملل، سخنان رئیس جمهور در مراسم رزه نیروهای مسلح مبنی بر اینکه برای دفاع از سرزمین خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت، ارسال پرونده احمدی نژاد به دادسرا، تحلیل هایی از سخنان رئیس جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل، ماجرای خاص عضو زرتشتی شورای شهر یزد و مژده سردار سلیمانی درباره پایان داعش، از موضوعاتی است که در یادداشت‌ها و گزارش‌های امروز روزنامه‌ها چاپ شده است.
کد خبر: ۷۳۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۰ 23 September 2017
بیانات مقام معظم رهبری در جمع خبرگان، از جمله واکنش ایشان به سخنرانی ترامپ در سازمان ملل، سخنان رئیس جمهور در مراسم رزه نیروهای مسلح مبنی بر اینکه برای دفاع از سرزمین خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت، ارسال پرونده احمدی نژاد به دادسرا، تحلیل هایی از سخنان رئیس جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل، ماجرای خاص عضو زرتشتی شورای شهر یزد و مژده سردار سلیمانی درباره پایان داعش، از موضوعاتی است که در یادداشت‌ها و گزارش‌های امروز روزنامه‌ها چاپ شده است.

به گزارش «تابناک»، با وجود گذشت چند روز از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان و رئیس جمهور آمریکا در نشست سالانه سازمان ملل، واکنش‌ها به آن در فضای رسانه‌ای کشور همچنان ادامه دارد. سخنان تند و غیراصولی ترامپ در سازمان ملل مورد انتقاد بسیاری از سیاسیون و تحلیلگران کشورهای مختلف قرار گرفته است و روزنامه‌های امروز طی یادداشت هایی سعی کرده اند تقابل دو گفتمان ایرانی ـ آمریکایی در سخنرانی‌های اخیر دو رئیس جمهور را مورد تحلیل قرار دهند.

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید نوشته است: دو گفتمان اعتدالی و جنگ طلبانه که از تریبون سازمان ملل و از سوی دو رئیس جمهور ایران و آمریکا مطرح شده را تحلیل کند.
 
 
رهبر معطم انقلاب در دیدار با اعضای خبرگان رهبری نیز با محکوم کردن اظهارات ترامپ، چنین رئیس جمهوری را مایه شرم نخبگان آمریکایی دانست و سخنان رئیس جمهور آمریکا را ناشی از عصبانیت و درماندگی خواندند. بیشتر روزنامه‌های امروز بخش هایی از سخنان رهبری با دو محور یاد شده را در صفحه نخست خود تیتر کرده اند.

ماجرای سپنتا نیکنام و توقف فعالیت او در شورای شهر نیز موضوع داغ چند روزنامه امروز است. ابتکار در گزارشی با عنوان پس لرزه‌های یک بدعت انتخاباتی، این موضوع را بررسی کرده و شرق در گزارشی با عنوان مورد عجیب سپنتا نیکنام به این موضوع پرداخته است.

روزنامه همدلی با چاپ صفحه نخست روزنامه وقایع اتفاقیه در صفحه نخست خود، خبر از تعطیلی این روزنامه داد و به صورت نمادین تصویری از آخرین شماره روزنامه وقایع را در صفحه نخست شماره امروزش جای داد.

این روزنامه تیتری با عنوان گناه خبرنگاران چیست، در کنار تصویر روزنامه تعطیل شده وقایع قرار داد.

تصاویری از رژه نیروهای مسلح، رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر و سخنان رئیس جمهور در این مراسم نیز از خطوط خبری مهم روزنامه‌های امروز است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها گزارش‌ها و سرمقاله‌های روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛
 
پس لرزه‌های یک بدعت انتخاباتی
 
ابتکار در گزارشی توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد و اختلاف نظر شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی درباره حضور اقلیت‌ها در انتخابات را بررسی کرد و نوشت: حکم اخیر دیوان عدالت اداری در مورد توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد به یکی از خبرسازترین موضوعات چند روز گذشته تبدیل شده است و حتی برگزاری اجلاس سازمان ملل متحد و اظهارات چالش برانگیز ترامپ درباره ایران هم نتوانست آن مسئله را تحت تاثیر خود قرار دهد. البته این اولین بار نیست که از نظر حقوقی و تفسیر قانونی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اختلاف نظر به وجود می‌آید و باعث کشمکش طولانی مدت می‌شود. اولین بار زمانی این کش و قوس به اوج خود رسید که انتخابات مجلس دهم پس از تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی برگزار شد و مینو خالقی به عنوان گزینه سوم مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با رای قابل قبولی برگزیده شد. ولی شورای نگهبان به استناد مدارکی جدید و تفسیر شخصی از نظارت استصوابی اجازه ورود منتخب سوم اصفهان را به مجلس شورای اسلامی نداد. حالا این بار چالش دیگری در شورای شهر یزد به وجود آمده که شورای نگهبان با وجودی که مسئولیتی در قبال آن ندارد و مسئولیت آن با مجلس شورای اسلامی است، با تفسیر متفاوت، در پاسخ به شکایت یکی رقبای انتخاباتی سپنتا نیکنام، عضو برگزیده شورای شهر یزد که برای دومین دوره در انتخابات شورای این شهر شرکت کرده و رای لازم را به دست آورده است، به طور موقت طی حکم دیوان عدالت اداری شعبه ۴۵ از ورود او به شورای شهر یزد جلوگیری کرده است.
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز شنبه ۱ مهر :
با وجودی که سپنتا نیکنام، در دوره قبل شورای شهر یزد هم حضور داشت و در این دوره هم موفق شده است رای لازم برای حضور در انتخابات شورای شهر یزد را به دست آورد و مورد اعتماد مردم این شهر تاریخی قرار بگیرد، یکی از رقبای او با استناد به تفسیر دبیر شورای نگهبان درباره اقلیت‌های مذهبی، به دنبال جایگزین شدن به جای این نماینده زرتشتی یزد در شورای شهر است. ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در این باره به «ابتکار» گفت: «آقای سپنتا نیکنام که از اقلیت‌های مذهبی شهر یزد است، با استناد به تفسیر شورای نگهبان که معتقد است «اعضای شورای شهر نمی‌توانند از اقلیت‌های دینی و مذهبی باشند» و بنا به شکایت یکی از رقبای انتخاباتی خود به دیوان عدالت اداری به صورت موقت از حضور در شورای شهر منع شده است. البته پیش از این آقای لاریجانی در این باره تاکید کرده بود که باید طبق قانون درباره این موضوع برخورد شود.»
 
سوال اینجاست؛ وقتی قانون اساسی صراحتا به اقلیت‌های مذهبی اجازه داده است در بالاترین مرجع قانون‌گذاری برای خود نمایندگانی داشته باشند، چرا برخی سعی دارند با برداشت شخصی و تفسیر از قانون یا صحیفه امام (ره) این حق را از اقلیت‌های دینی و مذهبی سلب کنند؟! البته موسوی نماینده یزد در این باره به «ابتکار» گفت: «برداشت هیات اجرایی انتخابات از قوانین موجود این بوده که اقلیت‌های مذهبی هم می‌توانند در انتخابات شورا‌ها شرکت کنند در حالی که شورای نگهبان نظر دیگری دارد؛ بنابراین همه تلاش‌ها بر این است که چنین مسئله‌ای که ناشی از تفسیر شورای نگهبان است حل شود.» کشاورز هم در این باره تصریح کرد: «اگر کسی با تمسک به عبارت «با رعایت موازین اسلام» انتهای اصل قانون اساسی رای، توجیه آنچه واقع شده به قاعده «سبیل» استناد کند، خواهیم گفت: درخصوص عضویت در شورای شهر موضوع همکاری، همیاری و همفکری اهالی یک شهر با یکدیگر برای اداره امور شهر مطرح است و بحث برتری کسی بر کسی اصولا قابل طرح نیست. همچنین تقدم و تاخر افراد به اصطلاح جنبه رتبی دارد. علاوه بر اینکه فردی که رای بیشتری آورده از پشتیبانی تعداد بیشتری از افراد اعم از مسلمان و غیر مسلمان برخوردار بوده است.»
 
در زمانی که دشمنان نظام و مدعیان حقوق بشر در تلاشند جمهوری اسلامی را در عرصه بین المللی مغایر با حقوق اقلیت‌های دینی و شهروندی معرفی کنند، طرح چنین موضوعاتی به هیچ وجه نمی‌تواند به نفع حکومت اسلامی ایران باشد. بنابر این مسئولان بلند پایه نظام باید نسبت به کوچکترین تحرکات و تصمیم گیری‌های خود حساس بوده و مراقب باشند با تصمیم‌گیری‌های حساسیت برانگیز، زمینه تخریب جمهوری اسلامی را برای دشمنان مهیا نکنند. ضمن اینکه ادامه دار شدن چنین موضوعاتی از سوی شورای نگهبان، می‌تواند به بدعتی تبدیل شود و با تفسیر شخصی از هر موضوعی، اجرای قانون اساسی را در کشور با چالش مواجه کند.

احمدی‌نژاد در دادگاه؛ احتمالا
 
آرمان در گزارشی که عنوان آن را تیتر اول شماره امروز خود انتخاب کرده، به اظهارات دادستان کل درباره پرونده احمدی نژاد نوشت: «پرونده احمدی‌نژاد به دادسرا ارجاع شد» این جمله دادستان کل کشور یعنی پایان تردیدها! دیگر نامه نوشتن برای نمایندگان مجلس یا اخم کردن به دیوان محاسبات برای احمدی‌نژاد و رفقایش سودی ندارد و پرونده به دادسرا ارجاع شده است. احمدی‌نژاد تن‌ها رئیس جمهوری است که باید در دادگاه به دفاع از عملکرد خودش بپردازد به یادآورد که فراموش کرده بود روز حساب و کتابی هم هست که اگر چه سخنگوی قوه قضائیه تایید کرد زمان بررسی آن طولانی شده، اما بالاخره به آن رسیدگی خواهد شد. 
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز شنبه ۱ مهر :
دیروز دادستان کل کشور با اشاره به گزارش‌های واصله در خصوص پرونده محمود احمدی‌نژاد، گفت: پرونده وی به دادسرا ارجاع و در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری ضمن بیان اینکه بخشی از مدارک و مستندات بانکی و شرکت نفت بابک زنجانی متهم اول نفتی موجود است، گفت: میزان کل اموال و دارایی متهم که با آن کارکرده و سودآوری داشته است مشخص نیست، اما آنچه اهمیت دارد اینکه دارایی وی باید برگردانده شود که متأسفانه تاکنون همکاری لازم را نداشته است. به گزارش نامه نیوز وی به آخرین وضعیت پرونده محمود خاوری رئیس اسبق بانک ملی ایران که چند سال گذشته با حیف‌ومیل بیت‌المال به کشور کانادا گریخته است نیز اشاره داشت و افزود: دادگاه ازنظر قانونی برای متهمانی که احضاریه صادرشده، ولی فرد در دادگاه حضور پیدا نمی‌کنند به‌صورت غیابی حکم صادر می‌کند و متهم نیز می‌تواند از حق قانونی خود استفاده و نسبت به‌حکم صادره اعتراض و واخواهی کند و آن اعتراض نیز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
 
دادستان کل کشور در خصوص وضعیت پرونده حمیدرضا بقایی معاون رئیس‌جمهور سابق نیز گفت: این پرونده در مرحله دادسرا و تحقیقات قرار دارد و در حال تکمیل شدن است و در مورد پرونده محمود احمدی‌نژاد نیز گزارش‌هایی دریافت و به دادسرا ارجاع شد که در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. منتظری اشاره‌ای نیز به پرونده حقوق‌های نجومی برخی مدیران داشت و افزود: در بررسی این موضوع باید گفت: به برخی موارد رسیدگی و مبالغ دریافتی مسترد شد، اما از نظر دادسرا جرمی منظور نشده است، چون اموال برگشته است و تعدادی نیز در دادسرا در حال رسیدگی و بررسی قرار دارد. وی در پاسخ به سؤال مبنی بر تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسیدگی به وضعیت قاچاق کالا و ارز در کشور و آخرین اقدامات دادستانی کل کشور در این راستا اظهار داشت: دادستانی مسئولیت اجرایی در این خصوص ندارد، ولی اداره کلی در راستای پیگیری مسائل قاچاق کالا و ارز در دادستانی فعال‌شده است. دادستان کل کشور ضمن بیان اینکه با همکاری سازمان گمرک اقدامات قابل‌توجهی در راستای مبارزه با قاچاق کالا انجام‌شده است، بیان کرد: باید نقش دستگاه‌های اجرایی و مسئول در مبارزه با قاچاق کالا و ارز پررنگ و جلوی این معضل در کشور گرفته شود.

مژده حاج قاسم برای پایان داعش
 
وطن امروز در گزارشی نوشت: محسن حججی و داستان شهادت او آنقدر بزرگ و الهام‌بخش بود که برای مدتی همه توجهات را در ایران به خود جلب کرد، اما این روز‌ها همه از رشاد ت‌های یکی د یگر از قهرمانان بزرگ ایرانی می‌گویند. شهید مرتضی حسین‌پور ملقب به شهید حسین قمی، فرماند ه محسن حججی بود که در میان فرماند هان جبهه مقاومت د ر عراق، سوریه و لبنان به شجاعت و ایثارگری مشهور بود. شهید حسین‌پور، فرمانده شهید حججی بود و در همان عملیاتی که داعش شهید حججی را به اسارت گرفت، به شهاد ت رسید. روز پنجشنبه مراسم اربعین شهید مرتضی حسین‌پور در زادگاه او، شهر لنگرود استان گیلان و با حضور میهمانانی از فرماند هان جبهه مقاومت در منطقه برگزار شد. 
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز شنبه ۱ مهر :  نخبگان آمریکا از د‌‌اشتن چنین رئیس‌جمهوری احساس شرم می‌کنند‌‌ ؛ نظر رهبر انقلاب درباره تابلوی عصر عاشورا ؛ روحانی: مذاکره با آمریکا اتلاف وقت است ؛ مژد‌‌ه حاج قاسم برای پایان د‌‌اعش ؛ همایش عظیم شیرخوارگان حسینی برگزار شد ؛ بانک مرکزی : مانع افزایش نرخ ارز نشد‌‌یم ؛ استقلال د‌‌ر خانه آخر جد‌‌ول ؛ مثلث برجام بی‌فرجام! ؛ نخبگان آمریکا از د‌‌اشتن چنین رئیس‌جمهوری احساس شرم می‌کنند‌‌ ؛
سخنران این مراسم، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده محبوب نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. سردار سلیمانی در این مراسم مژده داد تا کمتر از ۳ ماه دیگر حکومت داعش ساقط خواهد شد و مردم ایران جشن پیروزی خواهند گرفت. فرماند ه نیروی سپاه قدس کشور روز پنجشنبه در این مراسم گفت: شهید حسین قمی از رزمندگان معروف و پرآوازه جبهه‌های عراق، سوریه و لبنان بود. سردار قاسم سلیمانی به ویژگی‌های شهید حسین قمی اشاره کرد و افزود: این جوان سن زیاد‌ی نداشت، اما با سن کمش توانست تاثیر شگرفی داشته باشد. به حرمت حضرت معصومه (س) فامیلی قمی را برای خودش انتخاب کرد. وی گفت: مجاهدانی که از عراق، سوریه و لبنان د ر مراسم امروز آمده‌اند نشانه ریشه دواندن محبت این شهید در قلب‌های مجاهد ان منطقه و عالم است. فرماند ه سپاه قد س همچنین با اشاره به اینکه شخصیت انسان‌ها در سختی‌ها و بحران نمایان می‌شود، گفت: شهید حسین قمی یکی از انسان هایی بود که توانست در سختی‌ها و بحران‌ها مد یریت کند و باعث نجات بیش از ۱۰۰ نفر شود و با این کارش ثابت کرد هجمه دشمن هیچ اثری ندارد.
 
فرمانده سپاه قدس در اد امه تصریح کرد : من در پیامی که برای شهادت حججی دادم گفتم انتقام خواهیم گرفت. سردار قاسم سلیمانی با بیان اینکه ما باید در وعده‌های‌مان صادق باشیم، خاطرنشان کرد: آن انتقام کمتر از ۳ ماه دیگر انجام می‌شود و پایان د اعش و حکومت داعش در این کره خاکی خواهد بود. وی گفت: ما ضربات خود مان را قاطعانه و بدون وقفه برای اینکه این ۳ ماه را به ۲ ماه تبدیل کنیم ادامه می‌دهیم و این شجره خبیثه و این غده سرطانی خطرناک را که ساخته دست آمریکا و اسرائیل است ریشه‌کن می‌کنیم و جشن این پیروزی را در ایران و همه منطقه اعلام خواهیم کرد.

ضرورت پایش محرم از پیرایه ها
 
ولی الله شجاع پوریان مدیر مسئول همدلی سرمقاله امروز خود را به یادداشتی با عنوان ضرورت پایش محرم از پیرایه‌ها اختصاص داد و نوشت: اهمیت و جایگاه عزادارای سالار شهیدان حضرت امام‌حسین (ع) در جامعه مسلمان ایران برهیچ کس پوشیده نیست. امام حسین (ع) به عنوان یکی از پیشوایان دینی الگویی موثر و بی بدیل در شکل گیری بسیاری از رویدادهای تاریخی و سیاسی کشورمان به شمار می‌آید. تحلیل و تبیین فرهنگ دینی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران بدون پرداختن به حادثه کربلا و مکتب عاشورا کامل نیست. 
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز شنبه ۱ مهر :
نخست اینکه فرهنگ عاشورا و عزاداری ایام محرم ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم ایران زمین دارد و به رغم آمد و رفت پادشاهان، حکومت‌ها و سلسله‌های مختلف با رویکرد‌ها و دیدگاه‌های اعتقادی متنوع، این فرهنگ هماره استوار و پررنگ‌تر از گذشته حفظ شده واز فروغ آن کاسته نشده است. آنچه عاشورا را در طول قرن‌های مختلف زنده نگه داشته، اعتقاد و باور قلبی مردم، خودجوش و مردمی بودن مراسم بزرگداشت آن، مشارکت عمومی و تلفیق جنبه‌های عقلانی حادثه عاشورا با نمادهای احساسی و عاطفی و ... بوده است. شوربختانه در دو دهه گذشته دخالت‌های تاملی در این مسیر رخ داده که نمی‌تواند پیامدهای مطلوبی به دنبال داشته باشد. از سویی ورود مداحان و سخنرانان ایام سوگواری سالار شهیدان در موضع گیری‌های سیاسی و منازعات جناحی به عنوان یک آسیب جدی مطرح شده است. عزادارانی که آموخته بودند در مراسم عزاداری مرام، مسلک و شیوه عملی و نظری امام‌حسین (ع) را فرا بگیرند، به صورت کاملا گزینشی مورد استفاده ابزاری برخی جریان‌های خاص قرار گرفته اند. هنوز فراموش نکردیم در برخی انتخابات طرافداران یک جناح را در ارودگاه امام‌حسین (ع) و رقبای خود را در اردوگاه یزیدیان قلمداد می‌کردنند. آسیب مهم دیگر در این حوزه، خلق بدعت ها، سروده‌ها، موسیقی ها، رفتار‌ها و شکل‌های عجیب و غریب درمراسم عزاداری هست که در بسیاری موارد نه تن‌ها در شان عزاداری امام حسین (ع) نیست، در پاره‌ای موارد وهن مقام شیعیان و عزاداران نیز به شمار می‌آید. گرچه تلفیق شعور حسینی با شور در جذب جوانان موثر است، ولی رعایت حدود و ثغور آن نیز باید مدنظر متولیان قرار گیرد. همچنین در کنار توجه به جنبه‌های شور و احساس مراسم عزاداری، تقویت سطح دانش و آگاهی جامعه نسبت به حادثه عظیم عاشورا و مبانی اعتقادی و سیره نظری و سیاسی امام حسین (ع) نیز در دستور کار قرار گیرد. در سال‌های گذشته به رغم رشد تجهیزات و ملزومات عزاداری حسینیه ها، تکایا و هیهات عزاداری از قبیل: طبل، دهل، علم و ...، آشنایی و شناخت نسل جوان با مسئله عاشورا کمتر شده است

رودررویی دو گفتمان جنگ و صلح در نیویورک
 
محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید تحلیل روز امروز روزنامه ایران نوشت: سخنان رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از یک طرف و رئیس جمهوری امریکا از سوی دیگر در واقع رو در رویی دو گفتمان بود. لحن سخنرانی‌ها نشان داد که هر کس نماینده چه گفتمانی است. حسن کار در این بود که جهانیان در یک مکان نظاره‌گر و شنوای دو نوع گفتمان بودند. گفتمانی که پیش از این و ۱۹ سال قبل در پنجاه و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رئیس جمهوری وقت ایران سید محمد خاتمی؛ به نمایندگی از ملتی صاحب تمدن و فرهنگ، گفت و گوی تمدن‌ها را مطرح کرد و امروز هم سخن از جهان عاری از خشونت می‌گوید. این گفتمان، نماینده یک ملت صاحب فرهنگ است، ملتی که تمدن‌آفرین بوده و در بسط و گسترش تمدن اسلامی نیز سهم ارزنده‌ای داشته است.
 
اما در آن سو، سخنان رئیس جمهوری امریکا آقای ترامپ، گفتمانی را نمایندگی می‌کرد که می‌خواهد جهان را به سمت آشوب و خشونت و افراطی‌گری بکشاند. این نوع طرز تفکر نان خود را در ایجاد وحشت و هراس نسبت به ایران و اسلام و نژاد می‌داند تا دنیا را به سمت نظامی‌گری سوق دهد و تسلیحات خویش را به فروش رساند. گفتمانی که می‌خواهد جهان را در موقعیت‌های جنگی پرخطر قرار دهد و منافع خویش را از نظامی و امنیتی کردن جهان تأمین نماید. گفتمانی که از صحبت‌های نتانیاهو در امتداد حرف‌های ترامپ معلوم شد کاملاً دو روی یک سکه هستند. هر دو از کسانی که خودشان بیشترین قربانیان افراطی‌گری و خشونت هستند، دشمنان فرضی درست می‌کنند و سعی دارند این‌ها را حامی افراطی‌گری و خشونت نشان دهند.
 
در این سو؛ جمهوری اسلامی، کشوری که در واقع بیشترین ضربه را در داخل از تروریسم خورده و در خارج بیشترین مبارزه را با افراطی‌گری و خشونت داشته است، قرار دارد و آن طرف ترامپ و نتانیاهو حامیان و عاملان تروریسم و خشونت و افراط گرایی در جهان که تلاش داشته و دارند از این گفتمان و فرهنگ؛ هراس و خطر درست کنند تا به اهداف خویش دست یابند. با اشاعه این تفکر منطقه و دنیا را نا امن کنند و به سمت نظامی‌گری و فروش تسلیحات بکشانند، اما این نکته را نمی‌گویند که خودشان منشأ ناامنی و رواج تروریسم و حامی تروریسم دولتی هستند. این طرف جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و گفتمانی که تجلی آن امروز در صحبت‌های آقای رئیس جمهوری در سازمان ملل متحد متبلور بود، گفتمانی که به دور از عصبانیت و واکنش‌های هیجانی مواضع ایران را بیان کرد. زبانش زبان منطق بود. منطق کسی که به انقلاب اسلامی وفادار است. اعتدال را باور دارد، ایران را دوست می‌دارد و جهان امروز را می‌شناسد. او از زبان مردم ایران حرفش را با زبان و آیین گفت و گو و تعامل زد؛ از برجام گفت که نه به شورای امنیت بلکه متعلق به کل جامعه بین‌الملل است. نگفت که در برجام چه کسی برد و چه کسی باخت! برد در برجام را برد جهانی دانست که همه را از جنگ و منازعه دور کرده است. در عین حال عکس‌العمل قاطع ایران را در مقابل نقض برجام یادآور شد.
 
سخنرانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل که ملهم از منطق سیاست‌ورزی، گفتمان و ادبیات فاخر ایرانی در مقابل گفتمان بدون منطق و ادب ترامپ، با تأکید بر مذاکره و ادامه برجام در عین آمادگی برای تقابل با خروج از برجام و ادامه مذاکره در همه زمینه‌ها با جهان بود، از آن جهت که بار دیگر غرور ملی را احیا کرد، قابل تقدیر است. ملت شریف ایران به رغم مواجهه با مشکلات و تنگناها، به انتخاب هوشمندانه خود در گزینش فردی حقوقدان و سیاستمدار که در مهم‌ترین مجمع جهانی، با زبان منطق و تکیه بر فرهنگ گفت و گو از منافع ملی و ارزش‌هایی که برای آن انقلاب کرده‌اند دفاع می‌کند، می‌بالد و پشتیبان مسئولانی است که با درک مشکلات کشور و مردم و اشراف بر مسائل منطقه‌ای و جهانی، راهی را انتخاب می‌کنند که ایران از مدار توسعه و پیشرفت بازنماند و دین و آیین عزیز و محترم بماند و مردم فداکار از مواهب پیشرفت و توسعه بهره‌مند شوند.

لبه تیز دلارهای کاغذی روی گلوی اقتصاد
 
سیاست روز در گزارش اقتصادی خود نوشت: برخی اخبار منتشره این نکته را مطرح می‌کنند که طبق اعلام دولت طی ماه‌های پسابرجام ۴۳. ۳ میلیارد دلار قرارداد فاینانس نهایی شده و ۳۳. ۵ میلیارد دلار در نهایی شدن است و این بدان معناست که با قراردادهای فاینانسی که در این مدت بسته شده هر شهروند ایرانی ۷۰۰ دلار بدهکار شده است. انتشار این خبر عکس‌العمل‌های متفاوتی را درپی داشت، اما نکته قابل تامل در این میان آن است که غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص تبعات اقدام اخیر دولت برای دریافت وام‌های خارجی به خصوص دریافت وام ۸ میلیارد یورویی از کره‌جنوبی گفته است: این که گفته می‌شود خارجی‌ها به ما خط اعتباری می‌دهند که ۳۰ درصد آن را از آن‌ها خرید کنیم حرف غلطی است. در واقع قرار است ۱۰۰ درصد این خط اعتباری را از خارجی‌ها خرید کنیم. قرار است به ازای کل ۸ میلیارد دلار وامی که از کره جنوبی گرفتیم از این کشور خرید کنیم. 
عناوین اخبار روزنامه سیاست روز در روز شنبه ۱ مهر : کوچ نقدینگی به بازار مسکن قبل از سرما؛ادبیات کینه‌توزانه و زشت رئیس‌جمهور آمریکا در شأن سازمان ملل نبود؛ایران پاسخ لفاظی‌های ترامپ را می‌دهد؛مخالفت کردهای عراق با همه‌پرسی وحدت‌شکنانه؛درآمد کدام پزشکان بالاست؛
وی می‌افزاید: این خرید می‌تواند به صورت کالا و می‌تواند به صورت خدمات فنی، مهندسی باشد. همچنین می‌تواند ترکیبی از خرید کالای واسطه‌ای، سرمایه و با کالای مصرفی باشد. اگر این خط اعتباری در راه خرید کالای نهایی استفاده شود برای ما مضر است، خصوصا اگر کالاهایی را با این پول از کره وارد کنیم که در داخل امکان تولید آن‌ها را داریم. 
 
مصباحی‌مقدم با اعلام این نکته که این اقدام به معنای آن است که " ما ظرفیتی در بازارمان ایجاد می‌کنیم برای فروش کالاهای کره‌ای. " می‌گوید: خوب یا بد بودن این فاینانس به طریقه استفاده از آن و نوع بسته شدن قرارداد آن بستگی دارد و نباید به گونه‌ای باشد که منجر به سرکوب ظرفیت‌های داخلی کشور شود.
 
تحلیلگران اقتصادی با تأکید بر این مهم که با وجود منابع و ظرفیت‌های قابل توجه در ایران؛ این کشور هنوز به جایگاه اقتصادی که درخور آن باشد نرسیده می‌گویند؛ هرچند در شرایط کنونی حضور سرمایه‌گذاران در کشور فرصتی مغتنم به شمار می‌رود، اما نباید فراموش کرد که در صورت بروز هرگونه بی‌دقتی و رفتار ... وشیارانه با سرمایه‌گذاران خارجی مشکل زا خواهد بود. این کارشناسان معتقدند بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی در صورتی قابل قبول خواهد بود که این سرمایه‌گذاری‌ها صادرات‌گرا بوده و ورود این سرمایه خارجی، تضمینی برای ایجاد بازار صادراتی باشد. این گروه از تحلیلگران بر این اعتقاد هستند که اگر قرار است سرمایه‌گذاری مثبتی در کشور رخ دهد بهتر است که به جای تمرکز در حوزه‌های بالا دستی و همکاری‌های دولتی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش خصوصی و صنایع کوچک صورت گیرد. 
 
این تحلیلگران می‌افزایند؛ در صورت اجرایی شدن این مساله می‌توان امیدوار بود که ورود این قبیل سرمایه‌ها بتواند بحران منابع و عقب‌ماندگی دانش و تکنولوژی‌ها را حل کند و زمینه رشد و توسعه بیشتر را مهیا کند. به اعتقاد این کارشناسان در صورت بروز این مسأله حتی در شرایطی که تمرکز بر هدایت سرمایه به این بخش‌ها زمان‌بر و دشوار باشد باز هم می‌تواند منافع بیشتر و ضرر کمتری برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴
با این روال چگونه از کالای وطنی حمایت می شود
انشاللا تا سه ماه دیگه منتظر تحقق وعده نابودی داعش هستیم
حكم روحاني كي مورد توجه قرار مي گيرد
قبل از هرچیز تولید کنندگان و تائید کنندگان کالا نسبت به کیفیت کالا توجه کنند.اگر کیفیت کالای ایرانی بهتر ویا حتی برابر کالاهای خارجی باشد ملت ایران حاضر است کالای ایرانی را تاحد معقول گرانتر از کالای خارجی بخرد. در ضمن در صورت تولید کالا با مشخصات ذکر شده از ورود کالاهای مشابه خارجی نیز باید جلو گیری بعمل آید. دست تجار سودجو را باز نگذارید.کالاهای ممنوعه از مبادی قانونی کشور، به توصیه با رشوه و بی قانونی وارد مملکت می شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر