بازدید 4370

فالوئر واقعی سیری چند؟

کد خبر: ۷۲۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷ 12 September 2017
صبح نو نوشت: بررسی حساب کاربری برخی چهره‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای داخلی در توییتر حکایت از آن دارد که بخشی از فالوئرهای این افراد، فالوئرهای غیرواقعی‌یا‌اصطلاحا فیک هستند.

برگردان نام پایگاه به فارسی می‌شود چیزی شبیه «حساب‌رسی توییتر». صحبت از پایگاه «www.twitteraudit.com » است. این سایت با گرفتن مشخصات هر کاربر با تقریب بالایی مشخص می‌کند که چه تعداد از فالوئرها(دنبال‌کنندگان) آن حساب کاربری، فیک یا جعلی‌اند. البته واژه فیک(Fake) یک اصطلاح بین کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است و اصطلاحاً شامل هر حساب کاربری می‌شود که فعال نیست اعم از اینکه آن حساب کاربری واقعی و کم‌کار باشد یا حسابِ جعلی و دروغین.

طبق برآوردهای این پایگاه، 92 درصد دنبال‌کنندگان حساب کاربری باراک اوباما واقعی و 8 درصد آنها فیک هستند. این آمار برای دونالد ترامپ رییس‌جمهور جدید آمریکا نسبت 59 درصد واقعی و 41 درصد فیک است. این پایگاه تحلیل در توضیح نحوه کار خود اعلام کرده است که حساب‌رسی فالوئرهای هر کاربر شامل نمونه‌برداری از 5 هزار نفر از دنبال‌کنندگان است. در ادامه این حجم نمونه از نظر بعضی شاخصه‌ها مانند تعداد توییت‌های کاربران، تاریخ آخرین توییت آنها، نسبت تعداد فالوئرها و دوستان امتیازبندی شده و در ادامه نرخ کاربران واقعی و فعال از نرخ کاربران غیرفعال و فیک جدا و محاسبه می‌شود.

طبق ادعای این پایگاه، این روش یک روش عینی و کاملاً واقعی نیست اما تقریب بسیار خوبی از نرخ کاربرانی به دست می‌هد که یک حساب کاربری را دنبال می‌کنند. بر همین مبنا در ادامه برخی از حساب‌های کاربری چهره‌های ایرانی را مبتنی بر همین شیوه مورد بررسی قرار دادیم تا درصد کاربران فعال و واقعی هر یک از آنها را مشخص کنیم.

وضعیت قرمز روحانی و ظریف
بررسی حساب کاربری ریاست جمهوری به زبان فارسی(Rouhani_ir) حاکی از آن است که حدود 35 هزار دنبال‌کننده این حساب کاربری، دنبال‌کنندگان واقعی و 62 هزار دنبال‌کننده هم از فالوئرهای فیک و غیرواقعی هستند. با این تفاسیر فقط 36 درصد فالوئرهای حساب کاربری رییس‌جمهور در توییتر، فالوئرهای واقعی یا فعال محسوب می‌شوند. دکترمحمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از دیگر چهره‌های مهم سیاسی است که البته غالب توییت‌هایش به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند.
او اخیراً گفته بود که به دلیل استفاده از زبان انگلیسی در توییتر، استفاده وی از این شبکه اجتماعی مغایرتی با قوانین ایران ندارد. مساله‌ای که البته در مورد همه توییت‌های ظریف صادق نبود و لابه‌لای آنها توییت‌های فارسی هم به چشم می‌خورد. نکته جالب اینکه تعداد فالوئرهای فیک وزیر خارجه از تعداد فالوئرهای واقعی‌اش بیشتر است. در مقابل حدود 45 هزار کاربر واقعی، حدود 47 هزار کاربر فیک هم ظریف را دنبال می‌کنند. با این احتساب ظریف هم در کنار روحانی با 48 درصد فالوئر واقعی، زیرِ 50‌درصدی‌ها قرار می‌گیرد. البته بعضی از اعضای کابینه وضعیت بهتری نسبت به ظریف و روحانی دارند. آقای محمدجواد آذری جهرمی یکی از آنهاست. 96 درصد از 9 هزار فالوئر وزیرِ جوان ارتباطات، کاربران واقعی توییترند.

رقابت تنگاتنگ وزیر ارشاد، حداد عادل و آشنا
دکتر غلامعلی حداد عادل از دیگر چهره‌های سیاسی و فرهنگی است که در توییتر حضور دارد. 14 هزار و 500 نفر از دنبال‌کنندگان وی که 92 درصد کل فالوئرهایش را تشکیل می‌دهند واقعی هستند. در مقابل 1100 نفر از فالوئرها معادل 8 درصدشان هم فالوئر فیک محسوب می‌شوند. همچنین دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از دیگر چهره‌های فرهنگیِ توییتر است که 93‌درصد دنبال‌کننده واقعی دارد. در برابر 10 هزار و 400 کاربر واقعی که صالحی را دنبال می‌کنند هم 715 کاربر فیک قرار دارند. همچنین دکتر حسام‌الدین آشنا هم تقریباً 39 هزار دنبال‌کننده واقعی دارد که 92 درصد فالوئرهایش را تشکیل می‌دهند.

هدیه تهرانی 96 درصد؛ مهناز افشار 45 درصد
البته باشگاه زیر 50 درصدی‌ها فقط منحصر به رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه نیست و بعضی سلبریتی‌های فرهنگی و هنری هم در آن قرار دارند. طبق بررسی، 55 درصد فالوئرهای خانم مهناز افشار هم فالوئرهای فیک هستند. در مقابل 42 هزار کاربر واقعی که افشار را دنبال می‌کنند، 50 هزار اکانت فیک هم در میان فالوئرهای او قرار دارند. برخلاف افشار اما خانم هدیه تهرانی وضع بهتری دارد. او 5100 دنبال‌کننده دارد که 96 درصدشان کاربران واقعی هستند. همچنین خانم‌ها بهاره رهنما بازیگر و اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی و آقای کیهان کلهر آهنگساز هم به ترتیب 59، 95 و 97 درصد فالوئر واقعی و فعال دارند.

کاربران معاند
برخی حساب‌های کاربری مانند مملکته و وحیدآنلاین از کاربرانی محسوب می‌شوند که نقش زیادی در بازنشر مطالب ضدانقلاب دارند. 70 درصد از 84 هزار فالوئر مملکته کاربران فیک و جعلی هستند. حساب کاربری وحیدآنلاین هم از این قاعده مستثنی نیست. 54‌درصد از 180 هزار فالوئرهای وحیدآنلاین فیک هستند و تنها 46 درصد آنها کاربر واقعی محسوب می‌شوند. این عدد در مورد بعضی رسانه‌ها مانند بخش فارسی صدای آمریکا به 34 درصد می‌رسد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر