بازدید 6977
۳
باز هم پای قاچاقچیان و مواد فروشان در میان است؟

پوشش گیاهی ذخیره گاه ایرانی زیست‌کره سوخت و خاکستر شد!

پیش از این، منابع محلی مدعی شده بودند، علت اصلی آتش سوزی ها در این خطه، اختلاف قاچاقچیان ماده مخدر «گراس» بوده است. آنان در بخش هایی از این منطقه، گیاه گراس کشت کردند و به دلیل بروز اختلاف درونی، محوطه کشت را آتش زدند که در نتیجه آن، به درختان انار و پوشش گیاهی سازیل نیز سرایت کرد.
کد خبر: ۷۱۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 02 August 2017
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، با اشاره به مهار آتش سوزی پناهگاه حیات وحش میانکله بامداد چهارشنبه گفت: پوشش گیاهی و درختچه ای در این آتش سوزی از بین رفت.

به گزارش «تابناک»؛ حسینعلی ابراهیمی کارنامی، با بیان اینکه سرانجام آتش سوزی در پناهگاه حیات وحش میانکاله با تلاش مأمورین و کمک های مردمی و با استفاده از دو دستگاه لودر مهار شد، اظهار داشت: آتش سوزی از چند نقطه آغاز شده بود که این موضوع، مهار آتش را دچار مشکل کرد، ولی نهایتا آتش سوزی در ساعتی قبل از نیمه شب سه شنبه مهار شد که متأسفانه وسعت و میزان خسارت آن در سال های اخیر کم سابقه بوده است.

وی افزود: این منطقه دارای پوشش گیاهی و درختچه ای از نوع تمشک، انار و سازیل بود که کاملا در آتش سوزی از بین رفته است.

وی گفت: آتش سوزی نزدیک یازده ساعت چندین نقطه از مراتع مختلف ذخیره گاه زیست کره میانکاله را درگیر کرد و مهیب ترین آتش سوزی در تاریخ میانکاله بود که حتی بومیان منطقه چنین آتش سوزی مهیب و وسیعی را به یاد ندارند.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: این آتش سوزی که از مرتع فیک استل آغاز شد، مراتع اکس اسطل شمال اروس پل، مرتع اسبی انجیل، مرتع شمالی ترشی پزکومه، مرتع دراز کرس، مرتع نرکس مرز،  مرتع گالش بنه سر بهترین و غنی ترین پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش میانکاله را در بر گرفت و به خاکستر تبدیل کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: وسعت آتش سوزی حدود ۵ کیلومتر بود و عرض منطقه آتش سوزی به علت تاریکی شب هنوز مشخص نشده است. در این حادثه، دو واحد دامداری منطقه آسیب و خسارت بسیار شدید دیدند و به دو واحد دامداری دیگر نیز خسارت نسبی وارد شد که البته سرانجام آتش سوزی با کمک نیروهای مستقر در منطقه، نزدیک ساعت ۱۲ شب کامل مهار شد.

پناهگاه حیات وحش میانکاله اواخر خرداد ماه امسال هم در طول یک هفته پنج بار شاهد آتش سوزی بود که به حدود 20 هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی آن خسارت وارد کرده بود. آتش سوزی های قبلی در منطقه پروانه بادی، سیم توری، قلعه پلنگ، ترشی پزکومه و تالاب لپو رخ داده بود.
 
پیش از این، منابع محلی در روستای «زاغمرز» در حاشیه تالاب میانکاله که در خاموش کردن همه آتش سوزی های ماه خرداد پیشگام بودند، به خبرنگار ایرنا گفتند: علت اصلی آتش سوزی ها، ناشی از اختلاف قاچاقچیان ماده مخدر «گراس» بوده است. آنان مدعی بودند که قاچاقچیان در بخش هایی از این منطقه، گیاه گراس کشت کردند و به دلیل بروز اختلاف درونی، محوطه کشت شده را آتش زدند که در نتیجه آن، به درختان انار و پوشش گیاهی سازیل نیز سرایت کرد.

اظهاراتی که مدیرکل محیط زیست مازندران در پاسخ به آن، علت اصلی آتش سوزی های رخ داده در میانکاله را عامل انسانی اعلام کرده و گفته بود: دست داشتن قاچاقچیان در این آتش سوزی ها، نیازمند بررسی های بیشتر است. البته تعدادی درختچه گراس در منطقه توسط نیروهای حفاظت کشف شد،ولی چگونگی رشد این درختچه ها و سایر مسائل پشت پرده آن، به بررسی بیشتر دستگاه های امنیتی و انتظامی نیاز دارد.

وی افزوده بود: پرونده این آتش سوزی با رویکرد منشأ انسانی و عمدی به دستگاه قضایی استان ارسال شد و به نظر می رسد، به دلیل برخی مسائل مطرح از جمله موضوع درختچه های گراس کشف شده، برای تحقیقات بیشتر در اختیار نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گیرد.

در پایان گفتنی است، تالاب و منطقه حفاظت شده میانکاله، یکی از هشت ذخیره گاه زیست کره جهان است. شبه جزیره میانکاله با 68هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 نخست به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود که بر پایه آمارهای رسمی، این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
پس مسئولان محیط زیست و نیروی انتظامی کجا بودند .............؟؟؟
هر دم از این باغ بری میرسد
باید به این افراد گل سرشور هدیه داد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار