بازدید 3121
شکست پس از افشای یک دروغ؛

عبرت یا پولدار شدن؟

7 سال پیش این دو قهرمان بزرگ در مسابقه فینال تنیس آزاد آمریکا برابر یکدیگر به میدان رفتند، در آن دیدار نیز پیت توانست با نتیجه 3 بر یک از سد آغاسی بزرگ بگذرد و چهاردهمین عنوان قهرمانی گرند اسلم را از آن خود کند.
کد خبر: ۷۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۷ 04 November 2009
برای تکرار خاطرات گذشته جزیره خوش آب و هوای ماکائو محل مناسبی بود، رقابتی پس از 7 سال میان قهرمانان بزرگ دهه 80 و 90 تنیس جهان. پیت سمپراس و آندره آغاسى تنیس‌بازان سرشناس و بازنشسته آمریکایى این‌بار در دیداری نمایشی رو در روى یکدیگر قرار گرفتند تا خاطره آخرین نبرد خود را زنده کنند.

به نوشته وطن امروز؛ قهرمانان گذشته در کنار علاقه‌مندان این رشته مهیج به میدان رفتند تا هیجانات گذشته تکرار شود. حالا این دو با ارائه یک نمایش دیدنی و قدرتمند ثابت کردند بی‌دلیل در آن سال‌ها مدعی اصلی برترین تنیسورهای جهان نبوده‌اند. پیت سمپراس توانست‌ آغاسی را که این روزها با انتشار کتابش بر سر زبان‌ها افتاده در 3 ست متوالی شکست دهد و یاد 268 هفته متوالی صدرنشینی در رنکینگ جهانی را زنده کند.

7 سال پیش این دو قهرمان بزرگ در مسابقه فینال تنیس آزاد آمریکا برابر یکدیگر به میدان رفتند، در آن دیدار نیز پیت توانست با نتیجه 3 بر یک از سد آغاسی بزرگ بگذرد و چهاردهمین عنوان قهرمانی گرند اسلم را از آن خود کند.


همچون قهرمانان دیروزند
آغاسی که در آخرین رقابت ورزشی خود ‌ در سال 2006 و تورنمنت آزاد آمریکا به دلیل مصدومیت روزهای خوشی را پست سر نگذاشته بود برابر حریفی که مشخص بود شرایط سختی زمین با روش و سبک بازی او سازگارتر است به میدان رفت و ست نخست را از آن خود کرد اما در نهایت دیدار را واگذار کرد. او از تکرار این دیدار به عنوان تکرار خاطرات و هیجانات گذشته نام برد و تاکید کرد از اینکه برابر حریفی که آشنایی زیادی با سبک و روش بازی‌اش دارد به میدان رفته خوشحال است.

اما در ست دوم این سمپراس بود که همچون 2 سال قبل که راجر فدرر را در یک دیدار نمایشی شکست داده بود با تغییر در نمایش و روشش توانست کنترل بازی را در دست بگیرد هر چند که در ادامه آغاسی تجربه بالای خود را نشان داد اما در پایان این سمپراس بود که کار را با یک سرویس ایس (Ace) تمام کرد.


اعتراف یک دروغ
شکست در یک دیدار نمایشی درست در زمانی رقم خورد که تنها چند روز از انتشار کتاب خاطرات آندره آغاسی می‌گذشت. اعترافی بزرگ که در این کتاب دیده شد دنیای تنیس را غافلگیر کرد. برنده 8 گرنداسلم و نخستین فردی که در دوره‌ای برنده هر 4 گرنداسلم شد در کتاب خاطرات خود اعتراف کرد در سال 1997 وقتی مصدومیتش باعث شد تا او از رقابت‌های معتبر دور بماند و در رنکینگ جهانی تا رده 122 تنزل کند از ماده نیروزای ممنوعه «کریستال مت» استفاده کرده است.

سال 1997 آغاسی یکی از بزرگ‌ترین جهش‌های رنکینگ تاریخ تنیس را داشت و از رنکینگ 122 به 10 تنیسور برتر جهان صعود کرد و در ادامه به 10 فینال‌ ATP رسید و 5 مرتبه به مقام قهرمانی رقابت‌ها دست پیدا کرد! آغاسی حالا پس از یک دهه اعتراف می‌کند در آن زمان دوپینگ کرده است. او می‌گوید به دلیل ناامیدی و افسردگی از وضعش و اینکه فکر می‌کرده در حال تمام شدن است و همچنین وضع نه‌چندان جالب زندگی خصوصی‌اش این کار را انجام داده.

آندره در کتابش نوشت: سلیم (اسم مستعار شخص ثالث) به من پیشنهاد داد که داخل قهوه خود مقداری کریستال مت بریزم، من هم خوردم و برگشتم بر سر تمرینات، لحظاتی بعد بسیار پشیمان شدم، غم سنگینی را احساس کردم ولی بعد از آن گویی سونامی‌ای در ذهن من اتفاق افتاده بود، هیچ وقت آنقدر احساس زنده بودن و امید داشتن را نکرده بودم، سپس بارها و بارها از آن ماده دارویی و غیرمجاز استفاده کردم. در همان سال از سوی ATP به وی اعلام می‌شود که در تست دوپینگ رد شده، آغاسی که در آن زمان برنده 3 گرند اسلم شده بود و همه موفقیت‌ها و پیروزی‌های خود را در خطر می‌دید به مسؤولان دوپینگ نامه زد و نوشت: «سلیم دکتر من یک فروشنده مواد نیروزا است اما من اطلاعی نداشتم».


واکنش اطرافیان؛ فاجعه
پس از این اعترافات تکان‌دهنده آغاسی، واکنش‌های مختلفی از سوی افراد مختلف بیان شد که نشان می‌داد همه با شوک بزرگی مواجه شده‌اند. نادال در این باره گفت: به نظر من فاجعه است چرا حالا باید این حرف‌ها را بزند، چرا باید جلوه ورزش را اینطور خراب کند، ورزش ما سالم است و نباید اینگونه اظهارنظر‌ها تاثیری داشته باشد، متقلب‌ها باید مجازات شوند و اگر آغاسی در زمان خودش با تقلب پیروز شده است باید بشدت مجازات شود.

فدرر دیگر قهرمان تنیس جهان نیز می‌گوید: وقتی اخبار را دیدم شوکه شدم و البته بسیار ناراحت. امیدوارم از این اتفاقات در آینده رخ ندهد. ورزش ما باید از این مسائل پاک بماند. اندی رادیک قضاوتی ندارد: من با این مسائل درباره آغاسی قضاوت نخواهم کرد، او همیشه اسطوره من بوده و تاثیر زیادی روی من داشته است. من وی را با کارهای زیادی که برای ورزش کرده می‌سنجم نه دوپینگ.

سرنا ویلیامز هم از آغاسی دفاع کرد و گفت: آغاسی شجاعت به خرج داده و این موضوع را فاش کرده و این می‌تواند برای عبرت گرفتن بقیه تنیسورها بویژه جوانان مفید و تاثیرگذار باشد. رئیس فدراسیون تنیس آمریکا از شوکه شدنش می‌گوید: کمی شوکه شدم، همیشه آغاسی را تحسین می‌کردم. اما شدیدترین و تندترین انتقادی که از او پس از انتشار کتابش شد را جنه گاربوسکی نوشت: «آغاسی این کار را کرد تا پولدارتر شود، حالا کتابش فروش بیشتری می‌کند و وی پول بیشتری از این بابت به دست می‌آورد».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر