بازدید 4272

کمک مرد محکوم به قصاص، هم‌بندش را آزاد کرد

کد خبر: ۷۰۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 29 June 2017
مرد جوان محکوم به قصاص که با گذشت اولیای دم، از مردم خیر درخواست کمک کرده و مبلغی از دیه درخواستی را جمع‌آوری کرده ‌است، بخشی از مبلغ جمع‌آوری‌شده را برای آزادی زندانی دیگر اهدا کرد تا او آزاد شود.
 
به گزارش شرق، این جوان که یونس نام دارد از آنجایی که نتوانسته ‌بود همه مبلغ دیه درخواستی اولیای دم را تأمین کند،  بخشی از پول جمع‌آوری‌شده از مردم را به زندانی دیگری اهدا کرد تا او آزاد شود و دوباره برای جمع‌آوری دیه خودش تلاش را آغاز کند.
 
 بیستم مهرماه سال ٨٨، مأموران پلیس١١٠ با تماس شهروندان کرمانشاه در جریان یک نزاع دسته‌جمعی منجر به جرح قرار گرفتند و خود را به محل رساندند. پس از بررسی‌های پلیس مشخص شد که در جریان درگیری بین دو باجناق یکی از آنها مجروح ‌شده‌ است که پس از اعزام به بیمارستان به دلیل شدت جراحات جانش را از دست داده‌ است.
 
مأموران در تحقیقات خود متوجه شدند عامل قتل جوانی به نام یونس است که بعد از درگیرشدن با باجناقش او را به قتل رسانده ‌است. بررسی‌ها نشان داد یونس جوانی میوه‌فروش و دوره‌گرد است که با چرخ‌دستی کار می‌کرده ‌است اما پس از اعتراض مغازه‌داران،  او پس از  گرفتن مبلغ رهن منزل مسکونی‌اش از صاحبخانه، مغازه‌ای اجاره و آن را تبدیل به یک مغازه میوه‌فروشی کرده ‌ و از مدتی قبل به همراه همسرش در منزل پدرش ساکن شده‌ است. اما پس از مدتی همسرش به خاطر اینکه در خانه پدری یونس زندگی می‌کردند به او اعتراض کرده و خواستار تغییر خانه‌ شده‌ است. ریشه مشکلات یونس و اختلافش با باجناقش هم همین موضوع بوده ‌است.
 
به‌این‌ترتیب یونس بازداشت شد و درباره زندگی‌اش و آنچه اتفاق افتاده‌ بود، توضیح داد. او گفت: وقتی اختلاف بین من و همسرم بالا گرفت او به حالت قهر خانه را ترک کرد و تمام جهیزیه خود را نیز به منزل مادرش برد. من سعی کردم با وساطت اقوام او را به خانه برگردانم اما همچنان بر شرط خود مبنی بر داشتن منزل مسکونی مستقل پافشاری کرد و من هم به دلیل نداشتن موقعیت مالی مناسب این شرط را قبول نکردم. پس از مدتی که دیگر واسطه‌ای برای آشتی نفرستادم، با دخالت مجدد مادرزنم پای باجناقم به ماجرا باز شد. او که ساکن کرج بود به کرمانشاه آمد و به محض رسیدن به کرمانشاه با تعدادی از اقوام و دوستان خود به منزل پدری من آمد و با من درگیر شد.
 
شدت درگیری به اندازه‌ای بود که من به‌سختی و با میانجیگری همسایه‌ها از زیر دست‌وپا بیرون ‌آمدم. در جریان درگیری چاقوی یکی از مهاجمان از دستش به زمین افتاد و من برای ترساندن آنها چاقو را برداشته و بی‌هدف چند ضربه برای دورکردن مهاجمان پرت کردم. اما یکی از ضربه‌ها به نزدیکی قلب باجناقم برخورد کرد که پس از انتقال او به بیمارستان، در جریان امدادرسانی فوت شد.
 
متهم گفت: از اتفاق پیش‌آمده دچار شوک شدم و از کشور فرار کردم و به شهر «یوگساوا» در کشور ترکیه رفتم. سرانجام پس از یک هفته به ایران بازگشته و خود را تسلیم مأموران کردم.
بعد از این گفته‌ها کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال شد. در جریان جلسه محاکمه با توجه به دفاعیاتی که یونس انجام داد از اقدام به قتل عمد تبرئه شد اما با اعتراض اولیای دم پرونده به دیوان‌عالی کشور رفت و حکم صادره نقض شد. 
 
در جلسه رسیدگی مجدد این‌بار یونس به قصاص محکوم شد و این حکم مورد تأیید قرار گرفت. هرچند یونس روزهای سختی را در زندان می‌گذراند و منتظر اجرای حکم بود،  اما سعی کرد با شرکت مستمر در کلاس‌های آموزش قرآن، نهج‌البلاغه و احکام،  خود را به خدا نزدیک کرده و آرام کند و از طریق همین کلاس‌ها چند مقام در مسابقات زندان‌ها کسب کند. با تلاش مسئولان زندان و خانواده یونس اولیای دم قبول کردند تا با دریافت دیه از قصاص گذشت کنند.
 
اما مبلغ دیه درخواستی بیشتر از توان مالی خانواده یونس بود و به‌همین‌دلیل آنها برای نجات جان فرزندشان از مردم کمک خواستند. در اولین گزارشی که «شرق» از یونس در زمستان سال ٩٤ نوشت سرگذشت این جوان مورد توجه مردم نیکوکار قرار گرفت تا آنجا که یک زوج نیکوکار آذری ساکن تهران مبلغ ٧٦ میلیون تومان را برای آزادی یونس اهدا کردند.
 
 پس از آن در پی انتشار گزارش‌های بعدی جمع واریزهای مردمی برای کمک به این زندانی به ١٣٠‌میلیون رسید. با کمک اقوام و آشنایان یونس و گرفتن چند وام به وسیله خانواده او جمع وجوه جمع‌آوری‌شده به ١٩٠‌ میلیون تومان رسید. اما خانواده مقتول که پیش از آن درخواست ٤٠٠‌ میلیون تومان برای  اعلام گذشت کرده بودند، این مبلغ را نپذیرفتند.
 
سرانجام پس از تلاش‌های بسیار شورای حل اختلاف ویژه صلح و سازش قتل استان، خانواده مقتول پیش از حلول ماه مبارک رمضان با حضور در این شورا و با در نظرگرفتن ماه میهمانی خدا و اطلاع از شرکت یونس در کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه، سطح درخواست مبلغ دیه را تا سقف ٢٥٠‌ میلیون تومان کاهش داده و سازش‌نامه خود را به شرط دریافت مبلغ ٢٥٠‌ میلیون تومان تسلیم شورای حل اختلاف استان کردند.
 
این خانواده متدین و خوش‌برخورد که پیش از این در زمستان سال ٩٤ با درخواست شورای سازش زندان و همچنین تمجیدهای رئیس زندان دیزل‌آباد کرمانشاه «حاج‌هدایت فرزادی» مبنی بر حسن اخلاق یونس، از اجرای حکم قصاص انصراف داده ‌بودند،  یک‌بار دیگر قبول کردند تا به یونس برای تهیه پول وقت بدهند.
 
این خانواده دردمند دلیل درخواست مبلغ دیه را نیاز مبرم به این مبلغ برای معالجه بیماری تنها فرزند دیگر خود و نیز انجام امور خیریه برای شادی روح فرزند ازدست‌رفته خود اعلام کردند. لازم به یادآوری است پیش از این چهار زندانی هم‌بند یونس در پی اعلان‌های روزنامه «شرق» و کمک هم‌وطنان خیر به زندگی و به کانون گرم خانواده‌های خود بازگشتند.
 
«محمد»، یکی از زندانی‌های آزادشده به کمک هم‌وطنان نیکوکار، درباره یونس گفت: «یونس شخصیت بسیار آرام و دوست‌داشتنی در زندان بود. کم حرف می‌زد و به زندانی‌های دیگر دلداری می‌داد. زمانی که خودش برای تهیه پول دیه در تگنا بود از مبلغی که مردم برای کمک به او واریز کرده بودند، برای آزادی یک زندانی دیگر دو ‌میلیون تومان کمک کرد. وقتی به او گفتم تو خودت به این پول بیشتر احتیاج داری، در جوابم گفت شاید پول من چند سال دیگر جور نشود. با این کمک هم پول مردم خیر هدر نرفته هم لطف خدا شامل حال من می‌شود. من حدود هشت ماه است که از زندان آزاد شده‌ام. اما هنوز این حرکت یونس را از یاد نبرده‌ام. اگر لطف خدا و کمک هم‌وطنان شامل حال یونس شود، پنجمین زندانی با کمک مردم از آن بند آزاد می‌شود. من امیدوارم و دعا می‌کنم به نیت پنج تن پنجمین زندانی که از اعدام نجات پیدا می‌کند، یونس باشد. من همیشه زندگی‌ام را مدیون مردم عزیز و مهربان کشورم می‌دانم. امیدوارم خدا به حق قرآن و این ماه عزیز به همه آنها عزت و آبرو بدهد. آمین».
 
یونس هم‌اکنون چشم به دستان نیکوکار مردم کشور دارد و بیش از گذشته در مراسمات قرآنی شرکت می‌کند. او امیدوار است با توجه به نزديك بودن عید غدیر لطف خدا و کمک مردم نیکوکار کشور شامل حالش شود. افراد خیری که تمایل به کمک به آزادی این زندانی  دارند، می‌توانند وجوه اهدایی خود را به شماره‌حساب ٣٤١٦٨٢٤٣٣٢٩٨٩١ بانک ایران‌زمین و همچنین شماره کارت ٥٠٥٧٨٥١٠١٣٣٠٠٣٢٩  به نام عدالت احمدی‌سرنجکه که متعلق به مادر زندانی است، واریز کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی